حجامت و درمان وزوز گوش

حجامت و درمان وزوز گوش

حجامت و درمان وزوز گوش

حجامت و درمان وزوز گوش ::حجامت خون یکی از روش های درمانی مکمل می باشد که در چندین کشور انجام می شود. مکانیسم دقیق این عمل به طور دقیق مشخص نیست اما تئوری های مختلفی در مورد نقش حجامت در درمان بیماری های مختلف بیان شده است.

در مقالات قبلی در مورد مزایای طب سوزنی و طب سنتی بر وزوز گوش صحبت شده است و در این بحث با مطالعه چندین مقاله در مورد مزایا و تاثیر حجامت بر وزوز گوش صحبت می شود.

مقاله اول: بررسی اثرات حجامت درمانی بر وزوز گوش

این مقاله به صورت پایلوت و در تعداد کمی انجام شده است اما به دلیل نتایج و توضیح دقیق در این بحث آورده شده است.

در این مقاله به بررسی نتایج قبل و بعد از مداخله(حجامت) با استفاده از پرسش نامه های ارزیابی وزوز گوش و سرگیجه بر روی 27 بیمار انجام شد. بیماران با مشکلات منییر گوش یا وزوز گوش خودبه خودی در این مقاله شرکت کردند. همچنین افراد بالای 60 سال و کمتر از 20 سال از مطالعه خارج شدند.

نتایج بسیار جالبی بعد از 6 جلسه(هر4 هفته در طول 24 هفته) حجامت درمانی در پرسش نامه های وزوز گوش و پرسش نامه سرگیجه دیده شد اما در شنوایی هیج تفاوت و تغییری مشاهده نشد. هیچ گونه عوارض جانبی در بین بیماران بعد از حجامت درمانی مشاهده نشد. به طور کلی می توان گفت حجامت درمانی نتایج بسیار اثرگذاری بر بیماری وزوز گوش و سرگیجه نشان داده است اما برای بدست آوردن نتایج مطمین تر انجام مطالعه در مقیاس و تعداد بیشتر پیشنهاد می شود.

حجامت و درمان وزوز گوش

مقاله دوم: مزایای حجامت بر کم شنوایی ناگهانی و وزوز گوش

در این مقاله به بررسی مزایای حجامت درمانی به عنوان درمان مکمل بر روی بیمار با مشکلات کم شنوایی ناگهانی پرداخته شده است. در این آزمایش بالینی بیمار با حداقل 4 سال داشتن بیماری منییر، وزوز، احساس پری و سرگیجه انتخاب شدند و بعد از مدتی دچار کم شنوایی ناگهانی شدند.

کم شنوایی ناگهانی به افت شنوایی بیشتر از 30 دسی بل در حداقل 3 فرکانس شنوایی در زمان کمتر از 72 ساعت گفته می شود. علت های کم شنوایی ناگهانی یا به طور مرسوم سکته گوش را می توان مشکلات عروقی، بیماری خودایمنی، ویروسی و بخشی از درگیری بیماری منییر دانست اما مهمترین علت را اختلال در گردش خون می دانند.

در این مقاله به مدت 2 هفته بیمار تحت درمان دارویی قرار گرفت و بعد از این مدت افت شنوایی بیمار در حدود 10 تا 15 دسی بل بدتر شد(از حدود 5 دسی بل در ابتدا به 60 دسی بل رسید). سپس با ادامه درمان دارویی به صورت مکمل از حجامت درمانی در  جلسه(هر دو هفته یکبار) استفاده شد.

بعد از این مدت با انجام تست شنوایی ادیومتری مشخص شد که در فرکانس های آسیب دیده در حدود 25 تا 35 دسی بل شنوایی بهتر شد. همچنین با استفاده از پرسش نامه معلولیت ناشی وزوز گوش(پرسش نامه THI) میزان تغییرات قبل و بعد از انجام درمان مقایسه شدند که نشان از بهبود در میزان معلولیت ناشی از وزوز بود به این صورت که از حدود 86 (قبل از درمان) به حدود 25(بعد از درمان) رسید که نشان از بهبود و معلولیت ملایم می باشد.

توجه داشته باشید که در این مقالات به علت کمبود تعداد افراد شرکت کننده با اطمینان نمی توانیم از بهبود صحبت کنیم اما به طور کلی بهبود در نتایج دیده شده است.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

فعالیت تخصصی در زمینه وزوز گوش و تجویز انواع مدل های سمعک هوشمند در این مرکز انجام می شود. برای تعیین وقت و مشاوره با شماره های فراشنوا در ارتباط باشید.

02188949368

09105241071

پاسخ به سوالات اکثر بیماران در مورد وزوز و حجامت:

حجامت درمانی(Cupping Therapy) برای بدن چه فایده ای دارد؟

حجامت با تنظیم فعالیت درونی به سلامت بدن کمک میکند. این موارد شامل تحریک سیستم ایمنی، تنظیم فعالیت های غدد، کاهش غلظت خون و خونرسانی بهتر، تصفیه خون با خارج کردن مواد سمی و مضر و...  می باشند.

آیا حجامت می تواند به کم شنوایی کمک کند؟

در مقالات نتایج مختلفی در این زمینه بدست آمده است اما به طور خلاصه می توان گفت حجامت در کنار روش های درمانی مرسوم به عنوان یک روش مکمل پیشنهاد می شود. به طور مثال در افراد کم شنوا انجام تست ادیومتری و تجویز سمعک به عنوان یک روش درمانی قابل استفاده می باشد اما در کنار استفاده از سمعک انجام حجامت زیر نظر متخصص هم پیشنهاد می شود.

آیا حجامت مضر است؟

حجامت می تواند عوارض جانبی مانند تغییر رنگ مداوم پوست، زخم، سوختگی و عفونت ایجاد کند و ممکن است اگزما یا پسوریازیس را بدتر کند. موارد نادری از عوارض جانبی شدید گزارش شده است، مانند خونریزی داخل جمجمه (پس از حجامت روی پوست سر) و کم خونی ناشی از از دست دادن خون (پس از حجامت های مکرر)

حجامت و درمان وزوز گوش

آیا انجام حجامت سبب رفع وزوز گوش می شود؟(حجامت و درمان وزوز گوش)

طبق بررسی ها حجامت در بهبود شدت وزوز گوش تاثیر مثبتی دارد اما با اطمینان نمی توان گفت.

آیا وزوز گوش با جریان خون مرتبط می باشد؟

بله. وزوز های ضربان دار یا پالسی(شبیه ضربان قلب) به طور کلی در اثر ناهنجاری های یا مشکلات عروقی بخصوص عروقی که در نزدیکی یا اطراف حلزون گوش می باشند ایجاد می شود.

آیا کمبود جریان خون می تواند سبب وزوز گوش شود؟

تنگ شدن شریان های گردن یا سیاهرگ ها نیز ممکن است باعث تغییر در جریان خون شود. گوش‌ها نیز ممکن است این گردش خون آشفته یا نامنظم را جذب کرده و باعث وزوز گوش ضربان‌دار شود.

آیا غلظت خون می تواند سبب وزوز گوش شود؟

افزایش غلظت خون احتمال بروز لخته خون را بیشتر می کند و این مورد در ایجاد وزوز گوش نقش دارد.

آیا مصرف داروهای رقیق کننده خون می تواند به درمان وزوز گوش کمک کند؟

رقیق کننده های خون مانند داروی جینکو بیلوبا با کاهش غلظت خون و خون رسانی بهتر اعصاب در محافظت از گوش و کاهش وزوز گوش نقش دارند.

آیا وزوز ناشی از کووید برطرف می شود؟

در مواردی که از توجه به صدای وزوز گوش خودداری شود و حتی استفاده از نویز سطح پایین نظیر صدادرمانی یا ماسکر به از بین رفتن سریعتر وزوز گوش به مرور زمان کمک می کند.

علت اصلی وزوز گوش چیست؟

علت های زیادی در ایجاد و بروز وزوز گوش نقش دارند اما یکی از مهمترین این عوامل در معرض بودن با صدای بلند می باشد که به مرور با آسیب زدن به سلول های مویی حلزون و عصب گوش سبب کم شنوایی ناشی از نویز(NIHL) و وزوز گوش می شود.

تقریبا 90 درصد از بیماران به دلیل در معرض بودن صدای بلند یا کم شنوایی ناشی از آن دچار وزوز گوش شده اند.

آیا وزوز گوش مربوط به اختلالات نورولوژیگ و عصبی است؟

همانطور که در بالا صحبت شود از مهمترین عوامل شروع وزوز گوش کم شنوایی می باشد. اما وزوز گوش تنها ناشی از آسیب های شنوایی نیست بلکه به دلیل تغییرات نورولوژیک در سیستم شنوایی و بخش های از مغز نظیر بخش های مربوط به احساسات(سیستم لیمبیک) و بخش های توجه ای می باشد.

در بسیاری از مقالات بیان شده است که بیماران با وزوز گوش فعالیت مغزی بالاتری نسبت به فرد نرمال دارا می باشند.

شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

مرکز فراشنوا با استفاده از ابزارهای جدید در حیطه وزوز گوش و افزایش آگاهی بیماران عزیز با جدیدترین روش ها و مقالات در زمینه وزوز گوش در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت دارد.

تجویز انواع سمعک های نامریی، داخل گوشی و پشت گوشی ریک با تکنولوژی هوشمند در مرکز فراشنوا انجام می شود.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید:

09105241071(مشاوره آنلاین)

02188949368

اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان:

Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه ها درباره حجامت و درمان وزوز گوش

باسلام چندسال مشکل وزوز گوش دارم وضعف شنوائی البته صداهارا میشنونم ولی تشخیص نمیکنم چی میگه صحبت کننده ویو صدای تلویزیون گوینده اخبار نمیفهه چی داره میگه

سلام طبق گفته های خودتون احتمالا دچار کم شنوایی در فرکانس های بالا باشید و صدای وزوز باید صدای تیز یا فرکانس بالا قابل شنیدن باشد مهمترین عامل شروع وزوز گوش کم شنوایی است بنابراین چون مشکل شنوایی هم دچار شدید استفاده از سمعک برای شما ضروری است با استفاده از سمعک های مخصوص وزوز گوش هم شنوایی و هم وزوز کنترل می شوند. ابتدا تست شنوایی یا ادیومتری انجام بدید تا دقیق وضعیت شنوایی شما مشخص شود و در صورتی که افت شنوایی تایید شد حتما باید از سمعک استفاده کنید در غیر این صورت هم افت شنوایی شما به مرور افزایش پیدا می کند و هم وزوز با افزایش افت شدتش بالا می رود


ممنونم

خواهش می کنم خوشحالیم که مطالب سایت برای شما دوست عزیز مفید است با تشکر


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.