درمان عفونت گوش بدون آنتی بیوتیک

درمان عفونت گوش بدون آنتی بیوتیک

درمان عفونت گوش 

درمان عفونت گوش بدون آنتی بیوتیک :: اگر تاکنون به عفونت گوش مبتلا شده اید، می دانید که چقدر این بیماری ناراحت کننده است. گوش درد برای بزرگسالان و کودکان دردناک است اما اگر بدانید چه کاری انجام دهید درمان آن آسان است. بیایید نگاهی به بهترین درمان های خانگی برای عفونت گوش و همچنین برخی از داروهای عفونت گوش بیندازیم.

 باکتری ها یا ویروس ها معمولاً باعث عفونت گوش می شوند (اوتیت میانی حاد). عفونت گوش اغلب در نتیجه آلرژی، سرماخوردگی یا مشکلات تنفسی فوقانی اتفاق می افتد. وقتی مجرا ها و فضاهای داخل گوش از مایع و مخاط پر می شوند، این باعث ایجاد عفونت می شود.

کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار عفونت گوش می شوند و بیشتر آنها حداقل قبل از 3 سالگی به یک عفونت گوش مبتلا می شوند. یکی از مهمترین دلایلی که کودکان بیشتر از بزرگسالان به عفونت گوش میانی مبتلا می شوند، کوتاه بودن و ضعیف بودن ماهیچه لوله استاش است.

عفونت گوش می تواند علائم زیر را ایجاد کند:

 درد گوش از داخل، تب، کم شنوایی، مشکل خواب، مشکل تعادل، خروج مایعات از گوش و گلو درد، وزوز گوش

*با داشتن این علایم بهتر است به کلینیک شنوایی سنجی و انجام تست عفونت گوش (تمپانومتری) و سپس مراجعه به پزشک گوش حلق بینی انجام شود.

علت عفونت گوش در کودکان

درمان های خانگی برای عفونت گوش

این درمان ها متداول ترین روش های درمانی عفونت گوش هستند که می توانند به تسکین علائم همراه با درد کمک کنند:

کمپرس سرد یا گرم

هر دو کمپرس گرم و سرد می تواند درد ناشی از عفونت گوش را تسکین دهد. یک دستمال گرم یا پارچه سرد را به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی گوش نگه دارید و یا برای درمان آسان تر عفونت گوش، به ویژه برای کودکان، هر 15 دقیقه کمپرس سرد و گرم را عوض کنید.

تمرینات گردن

ورزش های گردن که گردن را می چرخانند می توانند در کاهش فشار در کانال گوش که ناشی از عفونت گوش است، کمک کنند. نحوه انجام تمرینات چرخش گردن به این صورت می باشد: صاف بنشینید یا بایستید. گردن خود را به سمت راست بچرخانید، در نتیجه گردن با شانه راست شما موازی است. پنج تا 10 ثانیه در این حالت بمانید. این تمرین را در سمت چپ نیز تکرار کنید. شانه ها را بالا ببرید مثل اینکه می خواهید با آنها به لاله گوش خود برسید و پنج تا 10 ثانیه در این حالت بمانید. این تمرینات را در طول روز تکرار کنید.

ویتامین  دی

 ویتامین دی ممکن است با عفونت گوش ارتباطی نداشته باشد، اما به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته شده است. یک سیستم ایمنی سالم به عفونت گوش کمتر حساس است. مطالعه ای که در سال 2017 توسط محققان منتشر شد، نشان داد که ممکن است با افزایش سطح سرمی ویتامین D از طریق مصرف غذا، مکمل و نور مستقیم خورشید، خطر عفونت گوش کاهش یابد.

روغن سیر

با خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد قارچی می توان قطره گوش روغن سیر را به کانال گوش زد تا به از بین بردن باکتری ها یا ویروس هایی که باعث عفونت گوش می شوند.

درمان خانگی درد گوش

 مراقبت های Chiropractic

درمان های کایروپراکتیک ممکن است به از بین بردن تنگی و گرفتگی عضلات اطراف گوش کمک کند که باعث می شود مایع به دام افتاده تخلیه شود. یک مطالعه منتشر شده توسط محققان نشان داد که مراقبت های کایروپراکتیک ممکن است علائم عفونت گوش را در کودکان خردسال کاهش دهد.

پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن می تواند به تمیز نگه داشتن گوش کمک کند و از ورود آلودگی یا باکتری های اضافی به گوش میانی جلوگیری کند. به خصوص برای جلوگیری از عفونت در گوش افراد شناگر مفید است. مقدار کمی پراکسید هیدروژن را در کانال گوش قرار دهید، اما مراقب باشید که مقدار زیادی به گوش وارد نشود.

قطره گوش طبیعی

قطره های گوش ناتوروپاتیک حاوی انواع گیاهان مختلف یا روغن های اساسی است که می تواند به درمان عفونت گوش کمک کند. ممکن است در آنها سیر، زنجبیل، روغن گیاه چای، مالون یا سایر گیاهان وجود داشته باشد.

درمان خانگی درد گوش
تغییر وضعیت خواب

اگر همیشه و بر طبق عادت به پهلو می خوابید، سعی کنید گوش آسیب دیده به جای اینکه در بالش قرار بگیرد، رو به بالا باشد. خوابیدن با گوش آسیب دیده روی بالش می تواند حتی باعث تشدید عفونت گوش شما شود. یادآوری این مسئله به کودکانی که در سنین پایین تر قرار دارند می تواند به کاهش درد آنها در شب کمک کند.

اگر درمان های طبیعی برای عفونت گوش جواب نداد، ممکن است به داروهای مسکن بدون نسخه یا داروهای تجویز شده نیاز باشد. در اینجا برخی از محبوب ترین داروهای عفونت گوش وجود دارد.

مسکن های بدون نسخه (OTC)

تسکین دهنده های درد همانطور که تبلیغ می شود کار می کنند و به شما کمک می کنند درد را کاهش دهید. توصیه پزشك: بزرگسالان و كودكان وقتی استامینوفن یا ایبوپروفن را در دوز مناسب مصرف می كنند، می توانند راحتتر استراحت كنند. این داروها درد و تب را کاهش می دهند و باعث می شوند احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

چه موقع در مورد گوش درد به پزشک مراجعه کنیم؟

 اگر با وجود اینکه داروهای بدون نسخه یا درمان های خانگی را امتحان کردید، علائم شما بعد از دو یا سه روز باقی ماند و یا گوش شما بسیار دردناک و آزاردهنده شد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

سایر موارد شایع، مانند اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) ، می تواند به عنوان عفونت گوش شناخته شود. این اختلال باعث درد گوش می شود زیرا مجرای گوش و مفصل فک دارای یک عصب هستند. اگر گوش درد همراه با مشکل جویدن، صحبت کردن یا خمیازه کشیدن دارید، باید به یک دندانپزشک یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای درمان شما انجام شود.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا ارزیابی شنوایی و تعیین میزان کم شنوایی تمامی گروههای سنی و در صورت تایید میزان کم شنوایی، مشاوره و تجویز سمعک در کلینیک فراشنوا انجام می شود. 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.