درمان وزوز گوش با عمل جراحی

درمان وزوز گوش با عمل جراحی

آیا با عمل جراحی می توان وزوز گوش را از بین برد؟

وزوز گوش و عمل جراحی:

درمان وزوز گوش با عمل جراحی :: به طور کلی رفع یا درمان وزوز گوش به صورت عمل جراحی نمی باشد به جز وزوز هایی که به دلیل آسیب در گوش ایجاد می شوند که شامل تومور گلوموس در گوش میانی، تومور اکوستیک(تومور در عصب شنوایی)، مشکلات سینوسی، مشکلات عروقی و کم شنوایی انتقالی به دلیل عفونت یا پارگی پرده گوش ایجاد می شوند.

وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش یا سوت کشیدن گوش یکی از مشکلات جامعه امروزی در تمام دنیا می باشد. به دلیل تنوع در مکانیسم و عوامل ایجاد کننده آن هنوز درمان مشخصی برای وزوز یافت نشده است. بنابراین در جهت رفع یا درمان آن از روش های مختلفی استفاده می شود که هر کدام در بعضی از وزوز ها تاثیر بسیار خوبی دارد.

درمان هایی که به طور معمول برای درمان وزوز گوش استفاده می شوند شامل درمان های دارویی(داروی آلپرازولام، دیاسپام، کلونازپام و داروهای ضدافسردگی)، درمان وزوز با طب سوزنی، درمان با زالو درمانی، درمان گیاهی وزوز گوش، طب سنتی، تحریک الکتریکی، صدادرمانی و سمعک های مخصوص سمعک(ماسکر) و... می باشند.

سوالی که در اینجا مطرح می شود برای چه نوع وزوز هایی می توان از عمل جراحی استفاده شود؟

درمان وزوز گوش با عمل جراحی

کاشت حلزون

بر طبق بررسی های انجام شده یکی از مهمترین علت های وزوز گوش کم شنوایی(با هردرجه افت شنوایی) می باشد. ایجاد کم شنوایی و کاهش ورودی عصب به مناطق مرکزی شنوایی عامل شروع وزوز گوش می باشد که به مرور سیستم مرکزی شنوایی با افزایش فعالیت خود سعی در جبران ورودی های عصب شنوایی که به دلیل کم شنوایی ایجاد شده است می کند این افزایش فعالیت و ایجاد پلاستیسیتی جدید در مغز سبب ایجاد وزوز گوش می شود.

*پلاستیسیتی: به معنی تغییر و سازگاری مغز نسبت به ورودی های محیطی و دریافت کننده از بیرون می باشد که پلاستیسیتی مفید و مضر داریم.

پلاستیسیتی مفید نظیر جبران فعالیت و عملکرد بیمار در آسیب های نخاعی یا مغزی اما پلاستیسیتی مضر ایجاد تغییرات سریع و شروع وزوز گوش می باشد.

بنابراین انجام کاشت حلزون در موارد با افت شدید(استفاده از سمعک در افت های شنوایی کمتر نیز از بروز وزوز گوش جلوگیری می کند.) به عنوان روش درمانی جراحی برای وزوز گوش استفاده می شود.

درمان یا حذف کامل وزوز گوش در روش کاشت حلزون بین 37 تا 61 درصد بیان شده است.

وجود تومور شنوایی(وستیبوولار شوانوما)

در صورت تایید و وجود تومور بر روی عصب شنوایی وزوز گوش، سرگیجه، کم شنوایی فرکانس بالا برای بیمار ایجاد می شود.

*برای تایید وجود تومور شنوایی می توان از تست ای بی ار یا MRI استفاده کرد.

در این حالت با عمل جراحی یا رادیوتراپی و دیگر روش ها اقدام به برطرف کردن این مشکل می کنند.

 

درمان وزوز گوش با عمل جراحی

درمان وزوز گوش با قطع عصب شنوایی

یکی از فرضیات برای برطرف کردن و درمان وزوز گوش قطع کردن عصب شنوایی می باشد. بسیاری از بیماران که صدا را در گوش خود می شنوند گمان می کنند که با قطع عصب شنوایی وزوز گوش برطرف می شود اما همانوطر که در بالا به آن اشاره شد منشا وزوز گوش سیستم مرکزی می باشد.

توجه داشته باشید آسیب به عصب شنوایی در شروع وزوز گوش بسیار نقش دارد اما طبق بررسی های انجام شده قطع عصب شنوایی در بدتر شدن وزوز و بهبود شدت وزوز هیچ نقشی ندارد.

در مقالات جدید که با نقشه مغزی و FMRI انجام شده است مشخص شد که افرادی که دچار وزوز گوش می باشند مناطق مغزی(کرتکس شنوایی، هسته حلزونی خلفی(DCN)، کولیکولوس تحتانی(Inferior Culliculus)، سیستم لیمبیک و...) آنها دارای فعالیت بیشتری نسبت به افراد نرمال می باشد پس می توان در نظر گرفت که محل اصلی وزوز گوش سیستم مرکزی می باشد و قطع عصب شاید نقشی در برطرف کردن وزوز نداشته باشد.

*همچنین برای درمان بیماری منییر نیز پیشنهاد قطع کردن عصب شنوایی در جهت از بین رفتن بیماری داده شده بود که شاید در تمامی افراد پاسخگو نباشد.

درمان وزوز گوش با عمل جراحی

آسیب و گرفتگی در سیستم عروقی

گرفتگی عروق های خون رسانی دهنده به عصب شنوایی به دلیل گرفتگی و مشکل در خون رسانی می توانند در ایجاد وزوز گوش نقش داشته باشند.

همچنین اختلال در عروق در گوش میانی نیز وجود دارد که سبب ایجاد وزوز ضربان دار به صورت صدای نبض یا کلیک شنیده می شود.

در افراد با وزوز های یک طرفه احتمال آسیب و گرفتگی در سیستم عروقی بیشتر می باشد که به دلیل مشکل در خون رسانی در عصب ها وزوز ایجاد می شود.

برای اطمینان از درگیری عروق انجام تست ای بی ار شنوایی(بررسی عملکرد عصب شنوایی) و تست MRI می توان عملکرد درست عروق خونی را بررسی کرد.

در حدود 51 تا 61 درصد افراد با گرفتگی عروق و وزوز گوش بعد از عمل جراحی بهبود کامل پیدا کردند(توجه کنید این آمار طبق چند مقاله می باشد و نمی توان به عنوان درصد واقعی به آن اشاره کرد و هدف از بیان فقط آگاهی بیشتر از میزان تقریبی درمان بوده است)

وجود عفونت گوش میانی

وجود جرم گوش و عفونت گوش در ایجاد و شروع وزوز گوش نقش دارند. در مواردی که پرده گوش به دلایل مختلف دچار پارگی شود احتمال عفونت گوش افزایش می یابد.

در این حالت در صورت طولانی بودن عفونت و عدم درمان استفاده از دارو اثری ندارد. انجام عمل جراحی در این موارد تنها راه حل می باشد که بعد از درمان عفونت و احتمالا وزوز گوش برطرف می شود.

سوالات متداول:

آیا می توان وزوز گوش را با عمل جراحی درمان کرد؟

جراحی استخوانچه رکابی گوش میانی(Stapedectomy) در اکثر بیماران سبب بهبود شنوایی می شود اما بهبود علایم وزوز  تنها در نیمی از افراد مشاهده شده است. کاشت حلزون نیز با ارائه پالس های الکتریکی در بهبود وزوز گوش موثر می باشد(کاشت حلزون تنها در بیماران با کم شنوایی شدید و عمیق انجام می شود).

آیا وزوز گوش بعد از جراحی برطرف می شود؟

در مطالعه ای با عمل جراحی در حدود 45.2% وزوز گوششان ناپدید و 32.3% بهبود در شدت وزوز گوش مشاهده شده است. توجه داشته باشید که عامل ایجاد وزوز گوش بسیار مهم است و هر نوع وزوزی با عمل جراحی بهبود یا برطرف نمی شود.

 

چرا فرد به صورت ناگهانی دچار وزوز گوش می شود؟

طبق منابع وزوز گوش تنها به واسطه یک عامل ایجاد نمی شود و ترکیب چند عامل در ایجاد ناگهانی وزوز گوش بسیار نقش دارند. به طور مثال طبق تجربه فرد مسن با کم شنوایی که دچار ضربه روحی شدید می شود. در مورد دیگر فرد بدون کم شنوایی و استرس شدید همراه با اضطراب و درگیری فکری سبب تولید وزوز گوش می شود.

همچنین بخاطر داشته باشید تفاوت های فردی نیز در زمان ایجاد وزوز گوش بسیار نقش دارد.

 

موثرترین روش جهت درمان وزوز گوش چیست؟

صدادرمانی، سمعک مخصوص وزوز گوش(ماسکر)، روش های TRT، روش های شناختی، تحریک الکتریکی عصب شنوایی

 

آیا وزوز های ضربان دار یا وزوز ضربان دار با عمل جراحی درمان می شود؟

وزوز ضربان دار یا پالسی به دلیل اختلال در جریان خون می باشد که با برطرف کردن مشکل خون رسانی وزوز گوش کاهش یا حذف می شود.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

ارزیابی شنوایی و تعیین میزان کم شنوایی تمامی گروههای سنی و در صورت تایید میزان کم شنوایی، مشاوره و تجویز سمعک در کلینیک فراشنوا انجام می شود. برای تعیین وقت و مشاوره با متخصصین فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید: 02188949368 09105241071(مشاوره آنلاین)

دیدگاه ها درباره درمان وزوز گوش با عمل جراحی

با سلام من در لندن زندگى ميكنم از سال ٢٠١٩ دچار وز وز گوش شده ام مدتى أست كه مجبورم ٤ عدد قرص اميتريپتلين مصرف كنم تا به خواب روم ولى هرشب يه سه تا چهار بار به دليل شدت وزوز ازخواب بيدار ميشوم
وقتى كه بيدار ميشم احساس ميكنم كه نصف مغرم به شدت داغ شده لطفن راهنماى كنيد با سپاس🙏🙏🙏

سلام بیمار با شرایط شما داشتیم که همین شکایات رو داشت باید حتما تشریف بیارید در جلسه حضوری تست شنوایی و تست وزوز انجام میشه کاری که الان میشه برای شما انجام داد تنها راهنمایی برای رژیم غذایی و مصرف ویتامین ها هست در اینستاگرام فراشنوا مارو دنبال کنید در مورد رژیم غذایی و ویتامین ها توضیح داده شده است samak_farashenava


سلام من دو ماه پیش تصادف کردم سرم اب جمع کرد که عمل کردم موقع تصادف از گوشم خون و اب اومد الان گوشم وز وز میکنه دکتر رفتم نوار گوش دادم گفت استخوان تمپورال شکسته ونمیتونم کاری بکنم لطفا راهنماییم کنید هیچ راهی ندارع شنواییم برگرده یا به مرور زمان بر میگرده یا نه

سلام خیر به احتمال قوی آسیب یا شکستگی استخوان تمپورال باعث آسیب به حلزون شده و کم شنوایی ایجاد شده چون آسیب به حلزون ایجاد شده هیچ راه درمانی نداره و اگر سریعا اقدام به تهیه و استفاده از سمعک نکنید وزوز گوش شروع میشه متاسفانه احتمال بازگشت شنوایی هم خیلی کمه


با سلام من گوش درد گرفتم البته بعد از استخر به پزشگ مراجعه کردم چند نوع قطره داد که خوب نشد و دکتر مرا با گوش درد به اتاق شتسو وارد کرد و گوشم را خانمی که شستشو داد پرده گوشم را پاره کرد چون زمانیکه شتشو میداد سقف دور سرم گشت و سرگیجه گرفتم مجبور شدم گوش راستم را عمل کنم حالا از بعد از عمل صدای وز وز گوش دارم البته همان گوشی که عمل کردم و خیلی عصبی میشم و صدا ناراحتم میکنه به همان پزشگی که عمل کرد مراجعه کردم گفت پرده گوشت یک کم هنوز سوراخه و برشنوای سنجی انجام دادم چل درصد شنواییم کم شده و هیچ راه حلی دکتر جراحم نداد و گفت برو چهر ماه دیگه بیا واقعا نگرانم چکار کنم ؟البته من کانادا هستم در شهر مونترال لطفا بگویید چکار کنم لطفا با ایمیل من تماس بگیرید

سلام بله با شما در تماس خواهیم بود اما دلیل وزوز گوش شما احتمالا به دلیل کم شنوایی ناشی از پارگی گوش ایجاد شده باشد. دقت داشته باشید چون محدد دچار پارگی پرده گوش هستید تا حد ممکن از وارد شدن آب به داخل گوش و شروع عفونت گوش خودداری کنید زیرا عفونت باعث تشدید وزوز و کم شنوایی می شود. از طرف دیگر شدت وزوز گوش با میزان کم شنوایی رابطه مستقیم دارد.هرچه افت شنوایی شما بیشتر شود شدت وزوز هم بیشتر می شود. بهتر است از سمعک مخصوص وزوز گوش استفاده کنید و روزی دو تا سه ساعت(4 تا 5 بار به مدت 30 دقیقه) از سمعک استفاده کنید. در کنار استفاده از سمعک از ویتامین ها و رژیم غذایی هم استفاده کنید تا وزوز به مرور از بین برود. مجدد تکرار می کنم نباید گوش شما دچار عفونت شود(اگر سوراخ پارگی کوچک باشد در صورتی که گوشتون خشک یا بدون عفونت باشد بعد از دو هفته به طور خودبه خود ترمیم پرده انجام می شود). اگر سوالی بود لطفا از طریق واتس اپ فراشنوا با ما در تماس باشید 09105241071


سلام‌الان دوسال نیم است وزوز گوش دارم همه بلا سرگوشم آوردم ولی خوب نشدم‌از داروهای گیایی تا شیمیایی ورزش نرمش فقط بنظرم یک راهی داره یا سمعک یا جراحی وسلام کسی ندیدم تا حالا خوب شده باشه با دارو چیزی دیکه

سلام شما همه روش ها و داروها مصرف کردید برای اخرین روش تشریف بیارید مطب فراشنوا مطمین باشید به نتیجه دلخواه میرسید و حداقل کاری که میتونیم کنیم اینکه به شرایط عادی و بدون استرس از وزوز برسید 02188949368 02188958823 09105241071


ممنون از مطالبتون. لطفا در مورد روش های جدید درمان وزوز مقاله بزارید. و آیا در اینده وزوز گوش رو می توانند درمان کنند؟

سلام با تشکر از شما درمان وزوز گوش با روش های جدید امکان پذیر شده برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مقالات مربوط به وزوز گوش را مطالعه نمایید


سلام من ۴سال دچار وزوزگوش شدم وکم شنوا یی اومد سراغم میشه راهنمایی کنید

سلام برای مشاوره رایگان با شماره تلفن 02188949368 تماس بگیرید


ممنون از مطالب خوبتون لطفا مطالب جدید همیشه قرار بدید


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.