درمان وزوز گوش با هیپنوتیزم

درمان وزوز گوش با هیپنوتیزم

درمان وزوز گوش با هیپنوتیزم ::آیا می دانید که سقراط چگونه به شاگردان خود آموزش می داد؟ با پرسیدن سوالاتی که می تواند به نتیجه گیری منطقی منجر شود. بیایید آن را امتحان کنیم.

سوال: آیا مبتلایان به وزوز با کسانی که از وزوز رنج می برند یکسان هستند؟

پاسخ: 20 درصد از بزرگسالان وزوز گوش را تجربه می کنند. از این میان، 75 درصد از آنها از وزوز رنجی نمی برند. یعنی تا حد زیادی سر و صدای سر خود را نادیده می گیرند.

چرا 25 درصد باقی مانده رنج می برند؟

پاسخ: وزوز گوش آنها ارتباط تنگاتنگی با عواطف منفی دارد. این مسئله در مورد 75 درصدی که رنج نمی برند صادق نیست.

عواطف منفی چیست؟

پاسخ: مواردی که باعث ایجاد احساس بد می شوند مانند استرس، ترس، اضطراب، ناامیدی، عصبانیت و افسردگی.

 

درمان وزوز گوش با هیپنوتیزم

عواطف منفی بیمار از کجا می آید؟

پاسخ: ضمیر ناخودآگاه. همه احساسات از ضمیر ناخودآگاه سرچشمه می گیرند.

آیا می توانیم نتیجه بگیریم که برای از بین بردن رنج ناشی از وزوز گوش باید روی ضمیر ناخودآگاه خود کار کنیم؟ (در صحبت از وزوز گوش در اینجا، من به وزوز گوش ذهنی ایدیوپاتیک اشاره می کنم.)

ثابت شده است که هیپنوتراپی یا همان هیپنوتیزم به تنهایی برای مبتلایان به وزوز گوش به اندازه داروهای ضد اضطراب یا درمان مدیریت وزوز گوش مؤثر است. با استفاده از روش های دیگر، تقریباً نود درصد تسکین قابل توجهی را به دست می آورند. این روش‌ها ممکن است شامل اصلاحات رژیم غذایی و تقویت کننده های تغذیه‌ای مانند ویتامین ها، داروهای تجویزی، صدا درمانی، مشاوره و تکنیک‌های رهایی عاطفی (EFT) باشد.

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که چرا هیپنوتیزم درمانی تا این حد مؤثر است، مایلم برخی از اصول اساسی شنوایی را مرور کنم. همانطور که می‌دانید صدا توسط گوش خارجی و میانی به صورت ارتعاش جمع‌آوری می‌شود، به انرژی الکتروشیمیایی در حلزون گوش تبدیل می‌شود و در طول عصب آکوستیک به سلول‌های مغزی تخصصی  منتقل می‌شود. سپس سلول های قشر مغز این تکانه های عصبی را به عنوان صدا تفسیر می کنند.

این تفاسیر هستند که نحوه شنیدن زیر و بم، مدت زمان، کیفیت کلی و بلندی آن صدا را تعیین می کنند. گوش های ما صداها را دریافت می کنند، اما ما آنها را در مغز خود می شنویم. مسئله مهم تر اینکه مراکز تخصصی در مغز شما اهمیت نسبی آن صدا را تعیین می‌کنند.

ضمیر خودآگاه شما می تواند در هر لحظه به حدود صد محرک از اطلاعات توجه کند. با این حال، میلیون‌ها محرک دائماً شما را بمباران می‌کنند، برخی از آن‌ها به نظر شما مهم‌تر از بقیه هستند. این محرک ها شامل بینایی، لامسه، بویایی، چشایی و شنوایی هستند. اهمیت نسبی محرک ها همیشه در حال تغییر است، بنابراین میزان توجهی که به آنها می کنید نیز تغییر می کند.

ضمیر خودآگاه شما تصمیم می گیرد که هر چیزی را که برای بقای شما تهدید کننده، چالش برانگیز، هیجان انگیز، پاداش دهنده یا ضروری به نظر نمی رسد نادیده بگیرد. یعنی مغز شما چیزهایی را که بی اهمیت می داند نادیده می گیرد.

 

درمان وزوز گوش

 

در حال حاضر محرک های زیادی وجود دارد. شما فقط به آنها توجه نکرده اید به عنوان مثال، اگر در حین خواندن این مطلب کفش می پوشید، کفش های شما در جایی که انگشتان پا با آستر داخلی تماس می گیرند چقدر سفت یا گشاد می شوند؟ آیا آنها راحت هستند؟ گرم؟ سفت؟ نرم؟ آیا قبل از اینکه به کفش هایتان اشاره کنم از این احساسات آگاه بودید؟ همین الان دید محیطی خود را بررسی کنید.

در حالی که مستقیماً به این صفحه نگاه می کنید، چند مورد در نزدیکی شما می توانید ببینید. تلفن، یا دستگاه کپی، دفترچه یادداشت، منگنه، مداد، یا عینک شما؟ آیا واقعاً لحظاتی پیش این موارد را می دیدید؟ آیا در حال حاضر از احساس زبان در داخل دهان خود آگاه هستید؟ آیا متوجه شده اید که زبان انسان از یک طرف زمخت و از طرف دیگر صاف است؟

چرا چند لحظه پیش از آن مطلع نبودید؟

پاسخ: چون در آن زمان برای ضمیر خودآگاه شما مهم نبود.

نادیده گرفتن آن از طریق فرآیندی به نام عادت کردن اتفاق می افتد. زبان شما خیلی مهم است، اینطور نیست؟ تصادفا گازش بگیرید و ببینید چقدر مهم می شود.

مهم ترین عامل در این که آیا ما قادر به نادیده گرفتن (عادت کردن) یک محرک هستیم این است که آیا با یک پاسخ عاطفی مثبت یا منفی مرتبط است. چگونه یک صدا با یک واکنش احساسی مرتبط می شود؟ آیا می توانید صدای یک سگ عصبانی که پارس می کند و شما را شارژ می کند یا صدای جیغ ناگهانی لاستیک ها در یک تقاطع شلوغ را نادیده بگیرید؟ من اینطور فکر نمی کنم. این صداها بلافاصله ما را با ترس، اضطراب یا وحشت آشکار پر می کنند.

غرایز اولیه بقا در سیستم لیمبیک مغز به شما اجازه نمی دهد که محرک هایی را که ترس را برمی انگیزند، هشدارهای خطر را ارائه می دهند یا با موقعیت های ناخوشایند مرتبط هستند نادیده بگیرید.

درمان وزوز گوش با هیپنوتیزم

ممکن است بخواهید این فرمول را به خاطر بسپارید:

صدای وزوز گوش + ترس = آگاهی هوشیارانه که نمی توانید نادیده بگیرید.

احساسات منفی یک پاسخ جنگ یا گریز ایجاد می کند که توسط ذهن ناخودآگاه و سیستم عصبی خودمختار شما ایجاد می شود و بلافاصله اپی نفرین و نور اپی نفرین را در سیستم شما آزاد می کند. قلب شما سرعت می‌گیرد، فشار خون بالا می‌رود، کف دست‌ها عرق می‌کنند، تنفس افزایش می‌یابد و خون به سمت عضلات بزرگ شما می‌آید تا برای فرار یا جنگیدن آماده شوید. پاسخ معمول به شروع وزوز، ترس یا وحشت آشکار است. گوش من چه مشکلی دارد؟ آیا من سکته می کنم؟ آیا فشار خون من خطرناک است؟ آیا دارم عقلم را از دست می دهم؟ آیا باید برای همیشه به این صدا گوش کنم؟

نادیده گرفتن آن صدا تنها زمانی امکان پذیر می شود که ترس، اضطراب، ناامیدی و غیره مرتبط را حذف کنیم. انسان ها معمولاً از چیزی که نمی دانند، نمی فهمند یا نمی توانند کنترل کنند می ترسند. درک نقش سیستم شنوایی و مغز نقش مهمی در از بین بردن ترس و اضطراب پیرامون وزوز گوش دارد. همچنین درک این نکته حیاتی است که شما کنترل زیادی روی خود دارید.

تعریف پزشکی پذیرفته شده هیپنوتیزم این است: حالت تغییر یافته آگاهی که در آن ضمیر خودآگاه به طور موقت دور زده می شود، به طوری که ضمیر ناخودآگاه به شدت پذیرای پیشنهادات انتخابی و مثبت می شود. این یک لقمه است. انجمن ملی هیپنوتیزورها می گوید: «هیپنوتیزم به معنای استفاده از خلسه و پیشنهاد برای بهبود خودکنترلی عمومی و حفظ نگرش ذهنی مثبت است.»

درمان وزوز گوش با هیپنوتیزم

اجازه دهید بر نکات زیر تاکید کنم:

1) هیچ کس را نمی توان برخلاف میل خود هیپنوتیزم کرد.

2) در طول هیپنوتیزم بیرون نیستید. شما بسیار متمرکز هستید و هر کلمه ای را که هیپنوتیزورتان می گوید می شنوید.

3) کاری را که نمی خواهید انجام نمی دهید یا نمی گویید، چه تحت هیپنوتیزم و چه پس از آن.

4) شما فقط پیشنهادات مثبت ارائه شده به نفع خود را می پذیرید و به آنها عمل می کنید.

5) شما تحت هیپنوتیزم کنترل بیشتری بر ذهن و بدن خود نسبت به سایر مواقع دارید.

6) نمی توان در هیپنوتیزم گیر کرد. هر زمان که بخواهید می توانید به هوشیاری کامل بازگردید.

روش جدید درمان وزوز گوش با هیپنوتیزم

برای دستیابی به حداکثر اثر، بیمار ابتدا به سطحی از آرامش ذهنی و جسمی هدایت می شود که به عنوان نامیده می شود. خواب آلودگی این سطح کاملا ایمن و راحت است و در عرض چند دقیقه به دست می آید. هنگامی که مراجعان این حالت را تجربه می‌کنند، آن را دوست دارند و برایشان کاملاً فوق العاده است.

تحت هیپنوتیزم، ضمیر ناخودآگاه خود را به خدمت می گیرید تا کنترل خود را بر احساسات خود افزایش دهید. می توانید احساسات منفی پیرامون وزوز گوش خود را کاهش داده یا از بین ببرید و آنها را با احساسات مثبت جایگزین کنید.

سوال: وقتی احساسات منفی را از وزوز جدا می کنید و حذف می کنید چه اتفاقی می افتد؟ پاسخ: شما به دسته 75 درصدی که در بالا ذکر شد منتقل می شوید.

شما دیگر از وزوز گوش رنج نمی‌برید زیرا مغز شما اکنون می‌تواند از روی عادت آن را نادیده بگیرد. در طول هیپنوتیزم، نسبت به زمانی که هیپنوتیزم نشده اید، بیشتر با بدن و احساسات خود در ارتباط هستید و بیشتر آن را کنترل می کنید. بسیاری از افرادی که تحت هیپنوتیزم درمانی قرار می‌گیرند، می‌توانند بر ویژگی‌های وزوز گوش خود تأثیر بگذارند و در برخی مواقع می‌توانند حجم آن را کاهش دهند.

تحت درمان وزوز گوش با هیپنوتیزم ، بیمار اغلب در زمانی که آنجاست - گاهی برای یک ساعت یا بیشتر - کاملاً از وزوز خلاص می‌شود. وقتی می‌پرسیم که صدا را می‌شنوند، می گوید که نمی‌شنوند. هنگامی در جلسه درمانی زمان می گذرد تا زمانی که وزوز گوش آنها شروع شده است، به راحتی می توانیم احساسات منفی را شناسایی کرده و با آنها مقابله کنیم.

جدا از هیپنوتیزم، یک ویژگی دیگر هست که به تعیین اینکه چه کسی به وزوز گوش واکنش مثبت و چه کسی واکنش منفی نشان می دهد، مانند بیشتر تجربیات زندگی کمک می کند. این ویژگی درک و پذیرش این است که ما تقریباً هیچ چیز را در این جهان کنترل نمی کنیم. ما می توانیم با این واقعیت مبارزه کنیم و مبارزه کنیم و بدبخت باشیم یا بپذیریم و با آن همراه شویم. هیچ احساس مثبتی بزرگتر از عشق و آرامش ذهنی وجود ندارد. پذیرفتن وجود این نیرو و اعتماد به این که هر چیزی که به ارمغان می آورد در نهایت عالی ترین و بهترین خیر شماست، بار عظیمی را از دوش و ذهن شما دور می کند.

به هر جهت در صورت وقوع وزوز، آرامش خود را حفظ کنید و در اولین فرصت ممکن به متخصص شنوایی شناسی و پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

ارزیابی شدت و فرکانس وزوز گوش، همچنین انجام روش های کاهش و رفع وزوز گوش در چندین جلسه(براساس میزان شدت وزوز) در کلینیک فراشنوا تحت نظر متخصصین شنوایی شناس انجام می شود.

09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.