درمان وزوز گوش

درمان وزوز گوش

جدیدترین درمان وزوز گوش

 

در دنیای امروز به دلیل وجود سر و صدای بیش از حد در محیط کار، استفاده از هندزفری، استفاده نامناسب و خودسر دارو، استرس بیش از حد مشکلات زیادی برای فرد ایجاد می شود که یکی از مهمترین این مشکلات وزوز گوش و درمان وزوز گوش می باشد.

 

بسیاری از افرادی که دچار شنیدن صدا در گوش شده اند با عدم درمان و سعی در سازگاری با آن مواجهه شده اند.

 

بنابراین در این مقاله می خواهیم بیشتر در مورد جدیدترین درمان وزوز گوش صحبت کنیم اما ابتدا لازم است تعریف درستی از وزوز و انواع آن انجام شود.

 

وزوز گوش به صدایی گفته می شود که در داخل سر، یک یا دو گوش فرد شنیده می شود(بخصوص در محیط ساکت و شب هنگام) و این صدا برای هر فرد می تواند متفاوت باشد به طور مثال صدای سوت، صدای آبشار، صدای غرش و یا ترکیبی از این صدا.

 

پس به طور کلی هر صدایی که فرد در سر یا گوش خود می شنود به عنوان وزوز گوش در نظر گرفته می شود.

 

درمان وزوز گوش

 

انواع وزوز گوش

 

وزوز گوش به طور کلی برای هر فرد از نظر مدت زمان شنیدن، شدت و فرکانس صدا متفاوت است.

 

در بسیاری از بیماران دیده شده است که شنیدن صدا(تینیتوس) در ابتدا به صورت مداوم وجود نداشت به این معنی که در ابتدا و شروع صدا در مدت کمی در گوش شنیده می شود و بعد از چند روز مجدد صدا ظاهر می شد و کم کم شدت صدا بیشتر و در فاصله زمانی کمتر شنیده می شود.

 

*در صورتی که بیمار دچار این مشکل در همان ابتدا جهت رفع صدا اقدام کند، شانس بیشتری برای از بین رفتن این صدا وجود دارد.

 

در بالا بیان شد که صداهایی که اکثر بیماران در سر یا گوش می شنوند نسبت به فرد دیگر متفاوت است و بعضی از افراد این صدا را  همانند س / ش / ز  یا ترکیبی از آن ها تشبیه می کنند.

 

علت ایجاد وزوز گوش

 

ایجاد صدا در گوش می تواند در هر سنی (سالمند، بزرگسال و حتی کودک) مشاهده شود اما شیوع وزوز گوش در سالمندان و بزرگسالان بیشتر می باشد. همچنین مشاهده شده است که آقایان نسبت به خانم ها بیشتر دچار وزوز گوش می شوند که علت آن مواجهه بیشتر با نویز یا سر و صدا می باشد.

 

بنابراین همانطور که در ابتدا بیان شد صدای بیش از(محیط کار پر سروصدا، انفجار، هندزفری، ضربه صوتی، تیراندازی و...) یکی از مهمترین عامل های وزوز گوش می باشند.

 

همچنین از دیگر عوامل شروع صدا کم شنوایی می باشد. اطلاع داریم که هر چه سن فرد بالا می رود بدن به مرور ضعیف تر می شود که شامل گوش نیز می شود و به کم شنوایی در سالمندی، پیرگوشی گفته می شود.

 

*در افراد بالای 50 سال بیان شده است که انجام تست شنوایی یا ادیومتری هر سال ضروری می باشد با این کار از وجود کم شنوایی مطلع می شویم.

 

درمان شگفت انگیز وزوز گوش

 

از دیگر عوامل ایجاد وزوز گوش می توان به

 

*استفاده نامناسب و بیش از حد دارو نظیر ازیترومایسین، جنتامایسین و...

 

*وجود جرم گوش

 

*عفونت گوش میانی

 

*عفونت گوش داخلی

 

*بیماری های گوش داخلی

 

*استرس بیش از حد

 

*ضربه روحی و عاطفی شدید

 

و... می باشند.

 

سوالی که برای اکثر افراد مطرح می شود اینکه چگونه کم شنوایی در ایجاد وزوز گوش نقش دارد؟

 

کم شنوایی و وزوز گوش

 

حدود 90 درصد افراد با وزوز گوش همچنین دچار کم شنوایی می باشند اگرچه ممکن است به وجود هر دو مشکل پی نبرند.

 

وزوز گوش معمولا الگوی کم شنوایی را دنبال می کند به طور مثال اگر کم شنوایی در فرکانس بالا وجود داشته باشد صدای وزوز در فرکانس بالا شنیده می شود.

 

برای درک درست این رابطه ابتدا مسیر انتقال صدا را بررسی کنیم.

 

امواج صدا به داخل گوش وارد می شوند و به بخش گوش میانی و گوش داخلی انتقال داده می شوند.

 

در گوش داخلی(حلزون) با ورود امواج صدا، مایع درون حلزون به حرکت در می آید و سبب حرکت سلول های مویی می شود که این حرکت سبب ایجاد تحریک های عصبی و تحریک عصب شنوایی می شود و در نهایت تحریک های عصبی توسط عصب شنوایی(عصب هشتم) به مغز منتقل می شوند.

 

عواملی که باعث آسیب به سیستم شنوایی و ایجاد کم شنوایی می شوند نظیر ضربه صوتی، معرض قرارگیری بیشتر از 8 ساعت در صدای بلند، مصرف دارو، پیرگوشی، بیماری های گوش و... .

 

مغز انسان به گونه ای سازمندهی شده است که تمام اطلاعات شنوایی منتقل شده از حلزون و عصب را دریافت کند حال با کم شنوایی ایجاد شده انتقال اطلاعات کمتر به مغز می شود.

 

زمانی که اطلاعات کمتری از حلزون، سیستم شنوایی ممکن است جهت جبران این مشکل مغز حساسیت بیشتری نشان می دهد که به این کار جبران مرکزی یا افزایش قدرت و بهره گفته می شود.

 

این عمل شبیه به بالابردن صدای رادیو می باشد زمانی که صدا قابل شنیدن نیست.

 

*این عمل ممکن است دلیلی بر حساسیت زیاد به صدای بلند برای بعضی از افراد با وزوز می باشد.

 

*وزوز گوش بیماری نیست بلکه عارضه یک بیماری می باشد.

 

رهایی از وزوز گوش

 

ارزیابی و شناسایی وزوز

 

اگر وزوز گوش یا هرصدایی که شنیده می شود بیشتر از 3 روز طول کشید مراجعه به کلینیک شنوایی سنجی ضروری می باشد.

 

بعد از تاریخچه گیری، با توجه به شکایت بیمار علت احتمالی صدای گوش مشخص می شود.

 

همچنین در صورت نیاز انجام تست شنوایی یا ادیومتری جهت رد کردن کم شنوایی بیمار(یکی از علت های اصلی وزوز گوش کم شنوایی می باشد) انجام می شود.

 

سایر تست هایی که ممکن است در شناسایی کمک کننده باشند:

 

*بررسی گردن، بینی و گوش ها

 

*بررسی فک

 

*تست شنوایی دقیق

 

*آنالیز و بررسی نویز های محیط

 

*تست حلزون گوش(تست OAE)

 

*تست عصب گوش(تست ABR)

 

*تست های تعادلی

 

*آزمایش خون

 

*انجام MRI

 

درمان وزوز گوش

 

به دلیل اینکه علت تولید صدای گوش بسیار متفاوت می باشد درمان قطعی برای رفع آن بیان نشده است و درمان های معمولی که در اینجا ذکر می شود تنها در درصد خیلی کوچکی از بیماران اثر گذاشته است.

 

*صدا درمانی

 

ارائه صدا در فرکانس و شدت وزوز جهت از بین بردن وزوز گوش

 

*مصرف ویتامین ب

 

ویتامین ب و خانواده آن بر روی سیستم عصبی اثر بسیار زیادی دارد و اگر وزوز در مراحل اولیه خود باشد احتمال از بین بردن آن نیز وجود دارد.

 

*تکنیک های ریلکسیشن یا کاهش استرس های محیطی

 

استرس در تمام بیماری ها و در بدتر شدن شدت آن نقش مهمی دارد. با کاهش و دور بودن از استرس ها می توانیم شدت وزوز را کاهش دهیم.

 

*ورزش

 

به دلیل افزایش جریان خون و خونرسانی بیشتر به نقاط آسیب دیده احتمال بهبودی افزایش می یابد.

 

*روش TRT

 

روشی که درآن به یادگیری و کنترل استرس ها و کاهش وزوز گوش پرداخته می شود

 

*طب سوزنی یا هیپنوتیزم

 

ازنظر علمی مستندی جهت اثرگذاری این روش وجود ندارد و طبق تجربه نویسنده بیمارانی که از این روش ها بخصوص طب سوزنی استفاده کرده اند هیچ تغییری در صدای گوش خود نداشتند.

 

*استفاده از آلپرازولام یا دارو های ضدافسردگی

 

به طور کلی در وزوز های شدید داروهای ضدافسردگی (amitriptyline)  تجویز می شود اما اثرات جانبی نظیر مشکلات قلبی، تاری دید، خشک شدن دهان و ... ایجاد می شود.

 

استفاده از الپرازولام نیز در موارد خیلی کمی نظیر داروهای ضدافسردگی اثر داشته است. اثرات جانبی نظیر حالت تهوع، خواب آلودگی و اعتیاد به دارو(به شکل عادت روزانه) می باشد. حتما در صورت استفاده به اثرات جانبی دارو توجه داشته باشید.

 

*مصرف Ginkgo Biloba

 

در موارد خیلی کمی در بهبود وضعیت صدای گوش موثر می باشد.

 

مواردی که در بالا به آنها اشاره شد بر طبق مطالعات و تجربه های افراد تاثیر خیلی کمی بر وضعیت وزوز گوش دارد و به عنوان درمان وزوز گوش در نظر گرفته نمی شود.

 

جدیدترین درمان های وزوز گوش

 

تحریکات الکتریکی و درمان وزوز گوش

 

در روش تحریک الکتریکی با استفاده از الکترود هایی که در داخل گوش و بر روی سر قرار می گیرد ولتاژ با شدت مناسب ارائه می شود. این کار در تحریک عصب شنوایی و برطرف شدن وزوز گوش بسیار موثر می باشد.

 

انجام تحریک الکتریکی  در چندین جلسه (بسته به شرایط وزوز) و استفاده از سمعک به عنوان وسیله ای برای صدادرمانی اثر بیشتری در درمان صدای گوش داشت.

 

سمعک مخصوص وزوز گوش

 

امروزه سمعک ها با تکنولوژی جدید و امکانات بالایی وجود دارند که دارای پهنای پاسخ فرکانسی بالاتر(تولید فرکانس های بیشتر)، امکانات بیشتر و برنامه وزوز گوش می باشند. یعنی علاوه بر جبران کم شنوایی همزمان قادر به تولید صدا و برطرف کردن وزوز گوش می باشند.

 

در بالا ذکر شد که اکثر الگو های وزوز شبیه به الگوی کم شنوایی می باشد. همچنین اکثر کم شنوایی افراد در فرکانس های بالا(صداهای زیر) ایجاد می شود.

 

سمعک های جدید یا سمعک های هوشمند به راحتی در تولید فرکانس های بالا(4 و 6 کیلو هرتز)  توانا می باشند که نتیجه آن پوشش وزوز در فرکانس بالا و برطرف شدن آن می باشد.

 

از طرف دیگر سمعک های جدید دارای برنامه وزوز گوش می باشند که بخصوص برای افراد کم شنوا بسیار مفیدتر می باشد زیرا با سمعک به هر دو هدف خود(کم شنوایی و وزوز) می رسند.

 

برنامه وزوز در سمعک به معنی تولید صدا یا پوشش می باشد که جهت پوشش وزوز سمعک قادر به تولید صدای تون، نویز سفید، موزیک، صدای طبیعت، صدای آبشار و ... می باشد. همچنین گاهی برای افراد بدون کم شنوایی وزوز یا صدای گوش ایجاد می شود که مجددا این سمعک های جدید می توانند مفید باشند.

 

در این حالت سمعک هیچ صدایی را تقویت نمی کند و فقط با توجه به فرکانس و شدت ارزیابی شده، صدا تولید می کند.

 

*سمعک های اشاره شده در بالا(سمعک های هوشمند) همانند تمامی سمعک ها به صورت سمعک های نامریی، سمعک های داخل گوشی، سمعک های پشت گوشی، سمعک های ریک می باشند و برای بیمار با کم شنوایی و وزوز گوش با توجه به میزان و نوع کم شنوایی مدل مناسب سمعک انتخاب می شود.

 

*تجربه نویسنده: تجویز سمعک برای بیماران با کم شنوایی(انواع مدل های کم شنوایی) در بالای 90 درصد افراد مناسب بود و سبب رفع یا کاهش شدت صدای گوش شد.

 

*ادامه: بعد از تجویز و تنظیم سمعک در اولین جلسه بیمار رضایت کامل نسبت به شنیدن کامل صدا و برطرف شدن وزوز گوش داشت اما بعد از چند روز با شکایت افزایش شدت صدای گوش مراجعه مجدد به کلینیک داشت و با تنظیم صدای سمعک مجددا وزوز گوش برطرف شد.

 

در دو تا سه هفته اول چندین بار تنظیم سمعک انجام شد تا شدت صدا ثابت شود و درنهایت دیگر صدایی بیمار در هنگام استفاده از سمعک نداشته باشد.

 

شکایت اصلی تمامی بیماران با وزوز در محیط ساکت و در هنگام خواب می باشد زیرا شدت صدا بیشتر قابل شنیدن و آزاردهندگی چندین برابر می شود. در تجویز های صورت گرفته بیمارانی که از صبح شروع به استفاده (یعنی بیشتر از 4-5 ساعت استفاده) داشتند در هنگام خواب وزوز گوش کاملا برطرف شده بود.

 

شاید صدای گوش بسیاری از بیماران قطع و درمان نشده باشد اما دیگر در طول روز و شب هنگام وزوز آزاردهندگی نداشت و رضایت بیماران مهیا شده بود.

 

*تجربه نویسنده: جنسیت و علت ایجاد کم شنوایی تاثیر زیادی در برطرف کردن وزوز گوش نداشتند.

 

اما افرادی که چندین سال دارای وزوز گوش بودند یا سن بالایی داشتند مدت زمان بیشتری برای برطرف شدن و ثابت شدن شدت صدا لازم داشتند.

 

با تشکر

 

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

 

 سوالات متداول درباره وزوز گوش و درمان آن

 

درصورت وجود وزوز گوش به کجا مراجعه کنم؟

 

جهت بروز وزوز گوش در یک یا هردو گوش مراجعه به کلینیک های شنوایی جهت انجام تست شنوایی و ارزیابی وزوز گوش باهدف درمان وزوز گوش نیاز می باشد.

 

آیا وزوز گوش با دارو خوب می شود؟

 

طبق مطالعات انجام شده به علت تنوع در ایجاد وزوز گوش تعداد بسیار کمی از افراد با دارو درمان شده اند. (داروی ضدافسردگی، ginkgo biloba و...)

 

آیا وزوز گوش با طب سوزنی یا درمان های خانگی بهبود می یابد؟

 

طبق مطالعات و تجربه بیماران طب سوزنی، حلزون درمانی، آب پیاز و روش های مشابه تاثیری بر روی وزوز گوش ندارند.

 

استفاده از سمعک برای درمان وزوز گوش مناسب است؟

 

طبق تجربه و نتایج در صورت وجود کم شنوایی و وزوز گوش استفاده از سمعک بسیار موثر می باشد(البته سمعک مناسب) و در صورت وزوز تنها می تواند به عنوان روش صدادرمانی استفاده شود.

 

 چه درمان هایی برای وزوز گوش وجود دارد؟

 

سمعک و صدادرمانی، تحریکات الکتریکی به سر، لیزر، روش شناختی و کنترل وزوز گوش

 

آیا درمان های وزوز گوش خطرناک است؟

 

خیر. به دلیل اینکه خروجی صدا یا تحریکات الکتریکی به حدی نمی باشد که سبب آسیب به سیستم شنوایی یا مغز شود.

 

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا علاوه بر تجویز سمعک، تست های شنوایی اطفال به صورت تخصصی در حیطه وزوز گوش فعالیت دارد و از جدیدترین متد ها و روش های بیان شده در مطالعات و رفرنس ها استفاده می کند.

  برای تعیین وقت و مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید: 02188949368 09105241071


دیدگاه ها درباره درمان وزوز گوش

سلام و خسته نباشید
تشکر بسیار زیاد بابت زحمات شما
بنده چندین سال دچار سوت شدید در سرم بودم و اکثر پزشکای متخصص مغزواعصاب و گوش حلق بینی رفتم ولی هیچ فایده نداشت.
تو فراشنوا برام ماسکر و ویتامین پیشنهاد دادند که الان تقریبا 4 ماه از استفاده ازش می گذره و خداروشکر وزوز از نصف کمتر شده.
برای منم استفاده از ماسکر بخاطر سنم سخت بود اما تحمل وزوز سختتر بود. الان روزی 3-4 ساعت در طول روز دارم از ماسکر استفاده می کنم و برام خیلی سخت نیست
از اینکه ماسکر رو گرفتم راضی هستم چون واقعا وزوز منو از کار و زندگی انداخته بود و حوصله هیچ کاری رو نداشتم
خواستم تشکر کنم از اینکه مشکل منو حل کردند

سلام
ممنون از اینکه اینجا نظر دادید
بهتره برای اینکه زودتر به نتیجه برسید در کنار استفاده روزانه از ماسکر، رژیم غذایی و ویتامین ها هم استفاده کنید
که در نهایت ترکیب این سه روش باعث نتیجه خیلی بهتری برای شما میشه


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.