درمان کم شنوایی با پیاز

درمان کم شنوایی با پیاز

اختلال شنوایی یا کم شنوایی یک بیماری جدی و خاص است که بخش بزرگی از زندگی فرد را از نظر روانی و فیزیولوژیکی تحت تأثیر قرار می‌دهد‌.‌ در ادامه به انواع، علل، علائم و درمان کم شنوایی خواهیم پرداخت‌.‌ اما قبل از هر چیز لازم است شما را با ساختار گوش داخلی آشنا کنیم تا وظایف و تاثیر آن بر دیگر سیستم‌های بدن راحت‌تر درک شود‌. این ساختار، شامل سه بخش زیر است:

  1.  بخش حلزون
  2.  مجراهای نیم دایره
  3.  دهلیز

علائم و نشانه‌های اختلال شنوایی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نشنیدن گفتار و صداهای دیگر
  • مشکل در درک کلمات به ویژه در برابر صدای پس زمینه یا در میان جمعیت
  • مشکل در شنیدن حروف صامت
  • نیاز به افزایش صدای تلویزیون یا رادیو
  • اجتناب از مکالمات
  • اجتناب از برخی روابط اجتماعی
  • اختلالات تعادلی

اصطلاح وزوز گوش مربوط به زمانی است که صدای زنگ یا صداهای عجیب و غریب دیگر را در یک گوش یا هر دو گوش خود احساس می­کنید. این صدا خارجی نیست و افراد دیگر معمولاً نمی­توانند آن را بشنوند. این بیماری عموماً در بزرگسالان مسن یک مشکل شایع است. این بیماری حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد را درگیر می­ کند. این عارضه معمولاً به دلیل یک بیماری زمینه­ ای مثل ضعیف شدن شنوایی مربوط به سن، آسیب گوش یا مشکل در سیستم گردش خون ایجاد می­شود. برای بسیاری از افراد وزوز گوش با درمان علت زمینه یا سایر درمان­ هایی که منجر به کاهش یا پوشاندن صدا می ­شود بهبود پیدا می­ کند.

تشخیص کم شنوایی

بعضی شرایط باعث ایجاد یا بدتر شدن وزوز گوش می­­شود. متأسفانه در بسیاری از موارد هرگز دلیل دقیق آن مشخص نمی­شود. اما دلایل اصلی آن به شرح زیر است:

  از دست دادن شنوایی

سلول­های کوچک و ظریف مویی در گوش داخلی شما وجود دارد (حلزون گوش) که با دریافت امواج صوتی حرکت می­کند. این حرکت منجر به تحریک سیگنال­های الکتریکی در امتداد عصب از گوش به مغز (عصب شنوایی) می­شود. مغز این سیگنال­ها را به ­عنوان صدا تفسیر می­کند.

  خم شدن موهای گوش داخلی

این موضوع با افزایش سن یا زمانی که به ­طور منظم در معرض صداهای بلند قرار می­گیرید اتفاق می­افتد. موها تکانه­های الکتریکی تصادفی را به مغز شما وارد می­کنند و باعث ایجاد صدا در گوش شوند.

  عفونت گوش یا انسداد مجرای گوش

مجاری گوش شما می­تواند با تجمع مایعات (عفونت گوش)، موم گوش، خاک یا سایر مواد خارجی مسدود شود. انسداد می­تواند فشار گوش شما را تغییر دهد و وزوز گوش ایجاد کند.

  آسیب ­های سر یا گردن

ضربه به سر یا گردن می­تواند بر گوش داخلی، اعصاب شنوایی یا عملکرد مغز مرتبط با شنوایی تأثیر بگذارد. چنین صدماتی معمولاً فقط در یک گوش باعث ایجاد وزوز می­شود برای مثال گاهی علت وزوز کردن گوش چپ ممکن است این موضوع باشد. بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO)، طب سنتی به دانش، مهارت و عملکردهایی بر اساس تئوری، عقاید و تجربیات بومی فرهنگهای مختلف اطلاق میشود که با هدف حفظ سلامتی، پیشگیری، تشخیص، بهبود و درمان بیماریهای جسمی و روحی بکار گرفته میشوند. برای هزاران سال انسان‌ها از نواحی مختلف گیاهان یا مشتقات بدن حیوانات برای درمان مشکلات سلامتی خود استفاده کرده‌اند. در آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه، حدود 70-90 درصد مردم همچنان از انواع مختلف توصیه‌های سنتی به عنوان درمان اولیه استفاده می‌کنند. طب سنتی در بعضی مناطق از پشتوانه جامع حاوی مطالعات پژوهشی و اسناد علمی تئوری و عملی برخوردار است. در حالی که در نواحی دیگر این دانش به تدریج از نسل به نسل دیگر کمرنگ شده و تا حد نقل و قول‌های شفاهی تنزل یافته است. از آنجایی که یک سوم افراد در جوامع مختلف امکان دسترسی به داروهای مدرن را ندارند، ارائه شیوه‌های درمانی سنتی و جایگزین ایمن و مطمئن می‌تواند راهی برای افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و سلامتی فراهم کند. از اینرو در بعضی مناطق از دنیا، اقوام مختلف در حال بازگشت به اصول و آموزه‌های سنتی و بومی خود هستند.

 درمان کم شنوایی با پیاز

حال برای درمان کم شنوایی و وزوز گوش طب سنتی پیشنهادی برای شما دارد پیاز یک آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد. به جرات می توان گفت که این ابر خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان است که در هیچ ماده غذایی دیگری به این اندازه یافت نمی شود. در واقع ترکیبات گوگردی موجود در پیاز باعث شده است که این سبزی دارای بوی بد ولی سرشار از آنتی اکسیدان باشد. حال آنتی اکسیدان ها چگونه وزوز گوش را بهبود می بخشند؟ گزارش شده است که یک مکمل 18 هفته ای با آنتی اکسیدان ها و فسفولیپیدها، میزان رادیکال های آزاد را تعدیل کرده و ناراحتی ذهنی و شدت وزوز گوش را کاهش می دهد. درمان وزوز گوش با پیاز مستلزم صبر و مصرف حداقل 18 هفته ای پیاز می باشد. بنابراین مصرف 18 هفته ای پیاز در افراد دچار وزوز گوش توصیه می گردد.

نحوه استفاده:

پیاز دارای خواص ضد باکتریایی است. چند قطره از آب یک پیاز داغ شده را داخل گوش خود بریزید. این عمل باعث ضدعفونی گوش از شر باکتری های موجود می شود.

دستور ضدعفونی گوش با پیاز:

یک پیاز کوچک را به قطعات کوچک خرد کنید. آن قطعات را حدود یک تا دو دقیقه در مایکروویو قرار دهید. وقتی خنک شد، تکه های پیاز را از صافی رد کنید تا آب آن گرفته شود. هنگامی که آب پیاز را به دست آوردید، از قطره چکان برای ریختن دو تا سه قطره از آن در گوش خود استفاده کنید. قبل از خم کردن سر و تخلیه آن، حدود پنج دقیقه آن را در آنجا بگذارید. این کار را چند بار در هفته تکرار کنید. پیاز سرشار از آنتی اکسیدان و مس بوده و با بهبود و تنظیم قند و سطح کلسترول خون می تواند در درمان وزوز گوش موثر باشد. همچنین اگر وزوز گوش ناشی از عفونت باکتریایی باشد، به دلیل خاصیت آنتی باکتریال پیاز، می توان از پیاز در درمان وزوز گوش استفاده کرد. جهت اثر بخشی پیاز بر وزوز گوش مصرف ۱۸ هفته ای آن توصیه می گردد.


دیدگاه ها درباره درمان کم شنوایی با پیاز

سلام ببخشید من یک شخص ۳۱ ساله وزوز شدید گوش چپ به همراه صدای جیر جیر دارم گوش راستمم وز وز دارد ولی کمتر از گوش چپمه رفته رفته بد تر هم میشه شنواییم به مشکل خورده
ترو خدا کمکم کنید
به ENT و شنوایی سنجی مراجعه کردم گفتن درمان نداره افت اعصاب شنواییه
صداهای داخل گوشم به حدیه که کلافه شدم و با توجه ب اینکه کارمند هستم تو سخنرانی ها و جلسات و حتی تماشای تلویزیون و در منزل هم ب مشکل شدید خوردم.
تروخدا کمکم کنید

سلام لطفا با شماره های مطب تماس بگیرید مشکل شما حل میشه نگران نباشید 02188949368 02188958823 09105241071


فوق العاده جالب بود! سپاس


سلام تا روبروی طرف قرار نگیرم متوجه گفتار ایشان نمیشوماگر کسی از‌دیدم خارج باشد و صحبت کند‌صدایش را میشنوم اما نکات و‌جملات را نمیشنوم


با سلام صدا ی افراد‌را باید حتما با دیدن صحبت کردن طرف متوجه میشم

سلام به احتمال بسیار بالایی دچار کم شنوایی در فرکانس بالا هستید و باید حتما از سمعک استفاده کنید اگر سمعک دارید احتمالا باید تنظیم مجدد انجام بشه و اگر با تنظیم مشکل برطرف نشد باید سمعک استفاده کنید. چون بیشتر لب خوانی انجام میدید تا درک صدا و گفتار


خواهش میکنم موفق باشید


سلام ممنون از مطالب مفیدتون بدرد بخور بودند دمتون گرم


سلام مرسی از مطالب مفیدتون دستتون درد نکنه.


موضوع بسیار جالبیه که تا به حال نشنیده بودم! تشکر بابت این مطلب مفید.

ممنون لطف دارید


بسیار عالی بود ممنون

خواهش میکنیم ممنون از نظر خوبتون


یکی از بهترین مقالاتی بود که خوندم مرسی بابت عرضشی که به مخاطب میزارید ممنونم

سلام ممنون از نظرات خوبتون خوشحال میشیم که نظرات خوب شما را بشنویم تا بتونیم خدمات و مقالات بهتری ارائه بدیم


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.