درمان کم شنوایی بدون سمعک

درمان کم شنوایی بدون سمعک
درمان کم شنوایی بدون سمعک نیز در کنار سایر خدمات پزشکی از پرتقاضا ترین موارد در بین این خدمات است. بنا به دلایلی ممکن است با گذشت زمان شنوایی افراد دچار ضعف شده و افراد به دنبال چاره ای برای پوشش دادن مشکلات شنوایی خود بیفتند. استفاده از سمعک یکی از همین راه حل ها برای پوشش کم شنوایی می باشد که البته این روش هم ممکن است مورد استقبال برخی افراد قرار نگیرد. شاید علت این بی علاقه بودن به استفاده از سمعک این باشد که افراد نمی خواهند مشکلات شنوایی خود را به نمایش عموم بگذارند. در ادامه درباره درمان کم شنوایی بدون سمعک بیشتر صحبت خواهیم کرد.   درمان کم شنوایی بدون سمعک  

درمان قطعی کم شنوایی بدون سمعک

ساختار گوش به گونه ای است که دلایلی مختلف ممکن است سبب ایجاد مشکلات شنوایی شوند. به همین علت ارائه درمان و راهکاری واحد و مشابه برای تمامی مشکلات شنوایی امکان پذیر نیست. عوامل تاثیرگذار بر نوع کم شنوایی و نیز شدت کم شنوایی در زندگی افراد متفاوت بوده و مهمترین راه های درمان کم شنوایی بدون سمعک به شرح زیرند: • تحریک عصب • درمان به کمک دارو • استفاده از سلول های بنیادی • ژن درمانی هریک از روش های فوق نیاز به ارائه توضییحات خود دارند.

استفاده از سلول های بنیادی

استفاده از سلول های بنیادی برای درمان طیف وسیعی از مشکلات پزشکی امروزه کاربرد دارد. دامنه استفاده از این روش به درمان کم شنوایی نیز کشیده شده است. در این روش تلاش می شود تا با استفاده از سلول های بنیادی ترمیم سلول های مویی مطالعه شود. به بیان بهتر در این روش احتمال درمان و بازسازی سلول های بنیادی بررسی می شود. اما پیش از بررسی روش های درمان کم شنوایی بدون سمعک بد نیست درباره ساختار گوش نیز گپی بزنیم.  

درمان کم شنوایی بدون سمعک ساختار گوش انسان

گوش انسان از سه بخش اصلی تشکیل شده است. بخش های میانی و درونی و بیرونی گوش انسان هریک دارای ساختارهای خاص خود می باشند اما عمده ساختارهایی که در شنیدن صحیح نقش دارند در بخش های درونی و نیز میانی قرار دارند. قسمت میانی گوش دارای سه استخوانچه کوچک و نیز بخش درونی دارای ساختارهای حلزونی و نیز نیم دایره ای می باشد. حرکت سلول های مویی که در ساختار حلزونی می باشند سبب ایجاد پیام عصبی در عصب شنوایی خواهد شد. سپس این پیام عصبی به لوب گیجگاهی مغز رفته و پس از پردازش سبب شنیده شدن اصوات از سوی ما خواهند شد. به علاوه اینکه مجرای نیم دایره ای شکل نیز در گوش درونی وجود دارند. در این مجاری نیز شاهد وجود سلول هایی مویی هستیم که حرکت موهای آنها سبب ایجاد پیام عصبی در عصب تعادلی خواهد شد. پیام ایجاد شده در عصب تعادلی به قسمتی از مغز به نام مخچه رفته و پردازش این پیام در این بخش سبب حفظ تعادل ما خواهد شد. مخچه به منظور برقراری تعادل و فراهم کردن امکان حرکت بدون تلو تلو خوردن از اندام های حسی مختلف پیام هایی را دریافت خواهد کرد.   درمان کم شنوایی

ژن درمانی

ماده ژنتیک انسان یک پلی مر بسیار گسترده می باشد که کوچکترین تغییر در توالی نوکلئوتید های تشکیل دهنده ماده ژنتیک سبب بروز مشکلاتی ممکن است بشود. بسیاری از بیماری های ژنتیکی هم به دلیل تفاوت در توالی ژنتیکی در ماده ژنتیک افراد ایجاد می شود. چنانچه کم شنوایی بخاطر عوامل اکتسابی مانند صدای بلند ایجاد شود می تواند در مدت زمان کمی در بسیاری از موارد این مشکل را برطرف کرد. اما درباره کم شنوایی هایی که ریشه در ماده وراثتی افراد دارد و از بچگی با افراد همراه است این قاعده صادق نیست. به بیان بهتر بهبود کم شنوایی های مادرزادی مدت زمان بیشتری طول می کشد. قسمت های مختلف ماده ژنتیک که ژن نامیده می شوند می توانند برای بررسی ریشه ژنتیکی بیماری های مختلف مورد بررسی قرار گیرند. بنا به بررسی های انجام شده ریشه کم شنوایی هم در سه ژن می باشد. بنابراین مطالعات انجام شده درباره درمان کم شنوایی از طریق ژن درمانی حول محور این سه ژن انجام می شود. در این روش درمانی امکان تاثیر منفی ژن های معیوب بر شنوایی افراد از بین رفته و با انجام این کار محققان گوش و ساختارهایش را از نقص های ژنتیکی مصون خواهند داشت.

درمان به کمک دارو

دارو های مختلفی می توانند به منظور درمان کم شنوایی بدون سمعک مورد استفاده قرار گیرند. به بیان بهتر درباره این روش مطالعات انجام شده حول محور درمان کم شنوایی با کمک دارو می باشند. در این روش تجویز دارو هم برای ترمیم سلول های شنوایی کارامد هست و هم برای پیشگیری از مشکلات کم شنوایی. تلاش اهالی حوزه پزشکی در این باره تولید دارویی برای تحریک رشد سلول های عصبی مربوط به شنوایی است.   درمان کم شنوایی با دارو  

تحریک عصب

در این روش تمرکزی بر سلول های مویی وجود نداشته و تمام تمرکز افراد برروی سلول های عصبی شنوایی می باشد. به بیان بهتر تلاش بر این است تا مستقیما عصب شنوایی تحریک شود. در این روش آنچه که سب بهبود شنوایی افراد می شود تحریک هدفمند عصب شنوایی می باشد. امروزه علاوه بر موارد مذکور تحقیقاتی نیز درباره کم شنوایی ناشی از عدم رشد مناسب استخوان مربوط به حلزون گوش در حال انجام است. در گوش شاهد ساختار هایی حلزونی و نیم دایره ای هستیم که در آنها سلول های مویی وجود دارند. مجاری نیم دایره برای حفظ تعادل و نیز ساختار حلزونی برای بهتر شنیدن افراد در گوش تعبیه شده است. مطالعات انجام شده برای درمان کم شنوایی بدون نیاز به سمعک با تمرکز بر این ساختار حلزونی انجام می شود. سخن آخر در این مطلب به خوبی برای شما راه های درمان کم شنوایی بدون سمعک را شرح دهیم. برای بیان بهتر این راه ها اقدام به بررسی ساختار گوش انسان کردیم. دانستید که شنیدن اصوات در نتیجه ایجاد پیام عصبی با قدرت کافی در عصب شنوایی موجود در ساختار حلزونی گوش امکان پذیر خواهد شد. در این روش چهار روش مختلف را برای درمان کم شنوایی بدون سمعک بررسی کردیم. به طور کلی افراد به دنبال این هستند تا کمتر کسی از مشکلات پزشکی آنها با خبر بشود. به همین دلیل یا به دنبال نشان دادن کم شنوایی خود با سمعک نیستند یا سمعکی را انتخاب می کنند که قابل رویت نباشد.
کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا
تجویز انواع برندهای سمعک با مناسب ترین قیمت همراه با پرداخت ویژه و اقساطی برای بیماران عزیز ارائه می شود. 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.