در چه مواردی وزوز گوش با سردرد همراه است؟

در چه مواردی وزوز گوش با سردرد همراه است؟

در چه مواردی وزوز گوش با سردرد همراه است؟

 

آیا وزوز گوش باعث سردرد می شود؟

چه ارتباطی بین سردرد و وزوز گوش وجود دارد؟

 

وزوز گوش چیست؟

  وزوز مزمن یا درک شنیدن صداها(یک صدا یا حتی چندین صدا به طور همزمان) بدون وجود محرک صدای خارجی حدود 10-15٪ از جمعیت را درگیر کرده است. صدای وزوز ممکن برای هر فرد متفاوت باشد برای مثال صدای وزوز می تواند به صورت زنگ، سوت، غرش، صدای آب، سوت کتری، خش خش یا ضربان دار توصیف شود.  

چرا وزوز گوش برای تمامی افراد ایجاد نمی شود؟

  علت های ایجاد و شروع وزوز گوش بسیار متنوع می باشد برای مثال کم شنوایی(نظیر پیرگوشی در سنین بالا)، صدای انفجار یا فعالیت طولانی مدت در صداهای بلند(نویز های صنعتی)، صدای گلوله و انفجار، ضربه فیزیکی به سر، داروهای آسیب رسان به شنوایی، استرس و درگیری ذهنی بسیار زیاد، درگیری های احساسی و ضربه روحی شدید، کمبود بعضی ویتامین ها، جرم گوش، غلظت خون، فشار خون بالا، بیماری های گوش میانی و داخلی و... . حال در پاسخ به این سوال که چرا تمامی افراد به طور مثال افراد با کم شنوایی، وزوز گوش ندارند می توان پاسخ داد برای تنها یک عامل نمی تواند برای شروع وزوز گوش کافی باشد و حتما چندین عامل نقش دارند. برای مثال می توان گفت بیماری با کم شنوایی همراه با استرس و درگیری ذهنی زیاد دچار وزوز گوش می شود. استثنا: توجه داشته باشید در بعضی از بیماری های گوش نظیر بیماری منییر وزوز گوش از علایم اولیه آنها می باشد. همچنین زمانی که وزوز برای بار اول شروع می شود توجه و تمرکز بر روی وزوزگوش باعث ماندگاری آن می شود. در ادامه وزوز گوش فرد دچار استرس ناشی از وزوز می شود که باعث افزایش شدت وزوز گوش می شود. بنابراین می توان گفت کنترل توجه و استرس و اضطراب ناشی از وزوز بخصوص در اوایل شروع وزوز گوش بسیار مهم می باشد. به علاوه پیگیری و مراجعه به متخصص جهت ارزیابی و مشخص کردن علت وزوز و به دنبال آن شروع درمان به حذف زودتر وزوز کمک بسیاری می کند.  

در چه مواردی وزوز گوش با سردرد همراه است؟

  وزوز گوش می تواند با انواع مختلفی از اختلالات سردرد همراه باشد. یکی از انواع سردرد که گاهی اوقات وزوز گوش در آن دیده می شود، میگرن است. برخی از بیماران گزارش می دهند که وزوز گوش آنها تنها و به طور مداوم در طول حملات میگرن بدتر می شود. در بیماران میگرنی مبتلا به آلوداینی پوستی، آلوداینیا ممکن است به موازات ایجاد وزوز گوش رخ دهد(آلوداینی پوستی در میگرن به احساس درد ناشی از فشار دادن پوست(تحریک پوست) مربوط می شود که در افراد نرمال این احساس درد دیده نمی شود). نوع دیگری از سردرد که در آن وزوز گوش ممکن است دیده شود فشار خون ایدیوپاتیک داخل جمجمه ای(Idiopatic Intracanial Hypertension) است. در این حالت از افزایش فشار خون داخل جمجمه ای وزوز به صورت ضربان دار می باشد(تشخیص افتراقی بین این حالت و سردرد میگرنی وجود وزوز ضربان دار می باشد که فقط در فشارخون داخل جمجمه ای دیده می شود). مثال سوم یکی دیگر از مواردی که سردرد ممکن است با وزوز گوش همراه باشد سردرد پس از ضربه مغزی است. در واقع سردرد همراه با وزوز گوش ممکن است یکی از نشانه ها و علایم بعد از ضربه مغزی باشد. توجه: در چندین مطالعه مشخص شده است که میگرن عامل خطری برای پیشرفت وزوز گوش می باشد. بنابراین کنترل میگرن یکی از عامل های مهم برای جلوگیری از افزایش شدت، افزایش ماندگاری و حذف زودتر وزوز گوش می باشد. در مقاله ای بیان شد که نوسانات شدت علایم وزوز و سردرد به هم مرتبط می باشد و ممکن است هردو اختلال دارای مکانیسم مشترکی باشند. همچنین مقاله سال 2020 نیز ارتباط بین وزوز گوش و سردرد را تایید کرد. در این مقاله که به بررسی وزوز گوش و سردرد پرداخته بود نتایج حاکی از این بود که شیوع سردرد در بیماران با وزوز گوش در حدود 26% و در بیماران با وزوز گوش شدید به حدود 40% رسید. در این مطالعه پیشنهاد شد که سردرد میتواند در شدت وزوز و آزاردهندگی وزوز نقش مهمی داشته باشد.

علت و مکانیسم شروع همزمان سردرد و وزوز گوش چیست؟

چرا سردرد و وزوز گوش همزمان ایجاد می شوند؟

فرضیه های متعددی برای توضیح اینکه چرا وزوز گوش و سردرد ممکن است همزمان رخ دهند، شکل گرفته است. برخی از محققان پیشنهاد می کنند که می تواند ناشی از فعالیت عصبی غیر طبیعی خود به خودی باشد. برخی دیگر پیشنهاد می کنند که ممکن است یک علامت آلودینیک باشد. پاسخ به این سوال نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه دارد. (علامت آلودینیک پدیده ای است که یک محرک غیردرد(Non-Painful) سبب ایجاد پاسخ بسیار دردناک می شود که نتیجه آن اختلال در سیستم عصبی است) همچنین تصور می شود پاتوفیزیولوژی و علت وزوز گوش ناشی از عدم تطبیق با اطلاعات حسی کاهش یافته است. به طور مثال همزمان با کاهش شنوایی، مغز تلاش می کند تا ورودی حسی کاهش یافته را جبران کند که باعث افزایش فعالیت عصبی در مسیر شنوایی می شود. از طرف دیگر سایر ساختارهای عصبی مانند آمیگدال با مسیر شنوایی در بیماران با وزوز گوش در ارتباط می باشند. آمیگدال بخشی از سیستم لیمبیک می باشد که از نقش های آن در سیستم عصبی می توان به مرکز پردازش ترس و محرک های تهدیدآمیز اشاره کرد. به این صورت که ابتدا با کشف تهدید، پاسخ یا رفتار مرتبط با ترس فعال می شود. همچنین سیستم آمیگدال در بسیاری از جنبه های احساسی و حافظه نظیر رفتارهای احساسی، انگیزشی و... نقش مهمی دارد. در تصویربرداری ها مشخص شده است که در بیماران با وزوز گوش چندین منطقه از مغز فعالیت دارند. علاوه بر این می توان گفت سردرد و وزوز گوش نیز مکانیسم های مشترکی دارند که با تغییرات در فعالیت مسیر تالاموکورتیکال مشخص می شود. همچنین تغییرات در سیستم تری ژمینال مبنایی برای ایجاد سردرد، میگرن و وزوز گوش است. *مسیر تالاموکرتیکال رشته های عصبی یا مسیرهای عصبی بین تالاموس و قشرمغز می باشند. این مسیر در انتقال اطلاعات حسی یا حرکتی از تالاموس به مناطق مختلف قشری نقش دارد.  

چه علائمی ممکن است همراه با سردرد و وزوز گوش دیده شود؟

  هم بیماران مبتلا به وزوز گوش و هم بیماران سردرد شکایات مشترکی دارند. این شکایات شامل افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب و افزایش سطح استرس است اما تنها محدود به این شکایات نمی شود و از همه مهمتر حتی می تواند شناخت و ویژگی های شناختی را تحت تاثیر قرار دهد. سایر شکایاتی که در بیماران گزارش شده است شامل سرگیجه، استرس و اضطراب زیاد، مشکلات گردن(گردن درد)، مشکلات مفصل TMJ می باشد.  

انواع و بهترین درمان های وزوز گوش

  درمان های غیردارویی و دارویی برای وزوز گوش وجود دارد اما به دلیل مکانیسم پیچیده وزوز گوش درمان قطعی برای آن یافت نشده است. از طرف دیگر تنها استفاده از یک روش برای درمان وزوز برای تمامی بیماران موثر نمی باشد و استفاده از چندین روش درمانی میزان اثربخشی را افزایش می دهد. به طور مثال برخی از بیماران ممکن است از تغییرات خاصی در سبک زندگی مانند پیروی از رژیم غذایی کم نمک، پرهیز از مصرف الکل و سیگار، کافئین، ادویه جات و... سود ببرند. استفاده از سمعک های مخصوص وزوز گوش همراه با برنامه ماسکر یکی دیگر از روش های صدادرمانی می باشد که برای درمان وزوز گوش بسیار پرکاربرد و موثر می باشد. همچنین تحریکات الکتریکی با جربان های ثابت(TDCS) و متناوب، روش های بیوفیدبک و نوروفیدبک، روش های شناختی رفتاری نیز در درمان وزوز گوش موثر می باشند. علاوه بر این، برخی داروها مانند آلپرازولام، کلونازپام و سایر داروهای آرامبخش و ضداسترس نیز در درمان دارویی وزوز گوش کاربرد دارند.    

پرسش و پاسخ بیماران در مورد رابطه وزوز گوش و سردرد

  *آیا ارتباطی بین وزوز و سردرد وجود دارد؟ وزوز گوش می تواند با چندین نوع اختلال سردرد مرتبط باشد. یک نوع از سردردها که با وزوز گوش همراه است میگرن می باشد. در بعضی بیماران بیان شده است که وزوز گوش در حین میگرن و حملات آن بدتر می شود. *آیا سردردهای استرسی می توانند باعث وزوز می شود؟ مطالعات نشان می دهد که سردرد می تواند به ناراحتی وزوز گوش(آزاردهندگی وزوز) و به طور بالقوه شدت آن کمک کند. *علت فشار سر و وزوز گوش چیست؟ کانال گوش ممکن است با تجمع مایع (عفونت گوش)، جرم گوش، کثیفی یا سایر مواد خارجی مسدود شود. انسداد کانال گوش می تواند فشار را در گوش تغییر دهد و باعث وزوز گوش و احساس کیپی یا فشار شود. *آیا فکر بیش از حد می تواند باعث وزوز گوش شود؟ درگیری ذهنی همراه با استرس در اکثر موارد در ایجاد و تشدید شدت وزوز گوش نقش مهمی دارد. یکی از روش هایی که به کاهش شدت و درمان وزوز گوش کمک بسیاری می کند حذف استرس و آرامش ذهن می باشد.  

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

  ارزیابی و درمان وزوز گوش با روش های جدید، تجویز انواع سمعک های مخصوص وزوز گوش، تجویز سمعک های 100% نامریی، تجویز جدیدترین سمعک های 2022-2023 همراه با گارانتی، ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان، تهیه قالب های ضدصوت و ضدآب در مرکز فراشنوا تحت نظر متخصصین شنوایی برای بیماران عزیز انجام می شود. برای مشاوره وزوز و انواع سمعک با شماره های فراشنوا تماس حاصل فرمایید: 02188958823 02188949368 09105241071(شماره واتس آپ و تلگرام) برای مشاهده نتیجه درمان وزوز گوش در مرکز فراشنوا و انواع مدل های سمعک پیج فراشنوا را دنبال کنید: Samak_Farashenava@

دیدگاه ها درباره در چه مواردی وزوز گوش با سردرد همراه است؟

سلام در کودکی به علت مصرف داروی گروه جنتامایسن گوش چپم دچار ناشنوایی و صدای وزوز شده وحالا 34 ساله هستم و ماهی 3 الی 4 بار دچار سر درد شدید میشم در خواست راهنمایی ازشما دارم.

سلام اگر تهران تشریف دارید با شماره مطب تماس بگیرید و حضوری تشریف بیارید اگر ساکن تهران نیستید لطفا به کلینیک شنوایی مراجعه کنید و تست شنوایی انجام دهید نتایج تست را به شماره واتس اپ فراشنوا ارسال کنید تا بتونیم راهنمایی کنیم به طور کلی وزوز گوش قابل درمان است در واقع با استفاده از مجموع درمان ها و روش ها به مرور می تونیم وزوز را کاهش و حذف کنیم. برای شما باید ببینیم میزان افت شنوایی شما در گوش چپ چقدره؟ آیا میتونیم سمعک تجویز کنیم یا به طور کامل ناشنوا است؟ آیا سمعک ماسکردار جهت پوشش وزوز فایده دارد؟ چه میزان استفاده در طول روز از سمعک برای حذف وزوز مناسب است؟ این سوالاتی است که با انجام تست های وزوز و شنوایی باید پاسخ داده شود و برای شما مشخص شود.


سلام وقت بخیر اقایی ۴۴ ساله هستم چندماه از وزوز گوش و سردرد رنج میبرم نوار گوش .سی تی اسکن از بینی و گوش دادم .حتی آندوسکوپی بینی هم انجام دادم اول گفتن توده مشکوک در نازوفارنکس دیده شده بعداز بیوپیسی نتیجه خوب بود و گفتن چیز مهمی نیست اما علت متوجه نشدن و قرص معده تجویز کردن بازم وزوز و سردردم برطرف نشده میشه لطفا راهنمایی کنید؟

سلام نتایج تست شنوایی خودتون رو در واتس اپ یا اینستاگرام فراشنوا ارسال کنید اگر تهران ساکن هستید بهتره برای ارزیابی های وزوز حضوری تشریف بیارید 09105241071 02188949368 instagram.com/samak_farashenava


سلام،
خانم ۳۲ هستم
مدتی هست درد در نیمه راست سر، گردن، گوش، چشم، و گلو و شونه دارم که حتی تا قفسه ی سینه ام هم میره
موضوع خیلی عجیب این هستش که این درد با شنیدن صدای موزیک یا صدای تلویزیون شروع میشه
معمولا همراه با حالت تهوع و سرگیجه خفیف هستش وقتی هم برای مدت مثلا یک ساعت به صدای تلویزیون یا هر موزیکی ( حتی بدون هدفون) گوش میدم، احساس ضعف و خستگی هم به علائم بالا اضافه میشه
معمولا سمت راست بدنم بطور کامل درگیر میشه و احساس ضعف شدید میکنم
ممنون میشم اگه نظری دارید یا مورد مشابهی رو داشتید تجربیاتتون رو به اشتراک بذارید

سلام بهتره به متخصص مغزو اعصاب مراجعه کنید عامل درد در سمت راست بدن شما مطمینن وزوز گوش یا حساسیت بیش از حد به صدا نیست


سلام
من یک نوجوان هستم حدود دوهفته هست که دچار وز وز گوش شدم و یک هفته بعد از اون دچار سر درد شدم بیشتر کاسه ی سرم درد میکنه
دلیلش چیه و باید چیکار کنم

سلام ابتدا به کلینیک شنوایی مراجعه کنید و تست شنوایی انجام بدید سپس به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید و حتما ام ار ای انجام بدید. در مورد وزوز گوش توضیح بدید که چرا شروع شده، صداش شبیه چیه، یک یا هردو گوش شنیده می شود. این اطلاعات را در واتس اپ یا اینستاگرام فراشنوا ارسال کنید. برای مشخص شدن دلیل وزوز گوش باید این تست هارو انجام بدید و در مورد وزوز توضیح بدید چون عامل های زیادی باعث شروع وزوز گوش می شوند. 09105241071 02188949368 SAMAK_FARASHENAVA@


سلام باتقدیم احترام من درهنگام خواب چه شب چه روز کهسرم روی بالشت می گذارم .دچار وزوز گوش چپ با سردرد می شوم ۴سال قبل حتیMra سر وگردن انجام دادم همه نرمال بود وقتی صبح از خواب بیدار می شوم از کلو نازپام یک میلی گرم همراه ابلیمو با اب نیم گرم می خورم سردردم بهتر وبعضی اوقات وز وز قطع می شود درشب که دچار می شوم بلند می شوم فشارمی گیرم نر مول است وبازید چند دقیقه به نشینم وبعد بخوابم تا بهتر شوم خلاصه اذر دهنده سن ۷۲ سال وحمله پانیک حدود ۳۵ سال دارم روزی دوبلر به دستور پزشک از کلوناز پام صبح و ساعت ۶ بعد ازظهر استفاده می نمایم خواهش مندم بز رگواری نمایید مرا راهنمایی بفرمایید من الله التوفیق

سلام تست شنوایی و وزوز گوش باید برای شما انجام بشه. اگر تهران ساکن هستید برای انجام تست ها به مطب مراجعه کنید و در غیراین صورت نتایج تست شنوایی و وزوز گوش خودتون رو برای شماره واتس اپ مطب ارسال کنید تا بهتر بتونیم شمارو راهنمایی کنیم. اگر ازمایش خون هم انجام بدید تا ویتامین ها، چربی و قند شما بررسی بشه خیلی خوبه. همچنین در بخش مربوط به وزوز گوش در مورد ویتامین ها و روش هایی که برای درمان و کنترل وزوز گوش در منزل قابل انجام است مقالاتی نوشته شده است. فعلا از مصرف چای، قهوه، نمک، فلفل، فست فود، نوشابه، غذاهای چرب، شیرینی جات و شکلات پرهیز کنید.


سلام،مادرم نزدیک به دوسال است از وزوز گوش رنج می برد ومرتب صداهایی نظیر گریه بچه،لالایی،،و....احساس میکند طوری که کلافه میشودآیادرمان دارد دکتر هم رفته دارو گرفته ولی فایده نداشت
لطفا"راهنمایی کنید چکار کنیم ممنون

سلام به احتمال زیاد به دلیل سن مادرتون کم شنوایی به علت پیرگوشی ایجاد شده است که می تواند عامل شروع وزوز گوش باشد کم شنوایی ناشی از پیرگوشی به این صورت است که بیمار در محیط های ساکت نسبت به محیط شلوغ درک گفتار بهتری دارد که باعث اشتباه یا عدم تشخیص کم شنوایی توسط بیمار می شود. بیمار در فاصله های دور، بعضی از صداها مثل تلویزیون، شنیدن صدا بدون درک گفتار در محیط های شلوغ از علایم این نوع کم شنوایی است. بهتر است تست شنوایی انجام بدید تا وضعیت شنوایی به طور دقیق بررسی شود و سپس در مورد نوع درمان و میزان موفیت درمان صحبت کنیم.


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.