سمعک عینکی چیست

سمعک عینکی چیست

انواع سمعک های عینکی

سمعک عینکی چیست : در ادامه معرفی انواع سمعک در این مطلب به معرفی سمعک عینکی میپردازیم که کمتر مورد توجه واقع شده است:

این مدل از سمعک نوع دیگری از انواع سمعک می باشد که سمعک بر روی دسته عینک قرار داده می شود و  به نام های  سمعک عینکی یا دسته عینکی نیز شناخته می شوند. همانطور که از اسم این نوع سمعک مشخص است مجموعه ای از دسته ی عینک و یک یا دو سمعک(برای افت های یک طرفه و دوطرفه) هستند.

در مدل های اولیه سمعک های عینکی که در بازار موجود بودند تمامی قطعات سمعک(رسیور، میکروفون، پردازنده اصلی، درب باتری) در دل دسته ی عینک قرار گرفته می شد که این کار سبب ظاهر بزرگ و دید بیشتر سمعک بود. در مدل های جدیدتر و با پیشرفت تکنولوژی سعی بر کوچک تر کردن دسته عینک و رضایت بیشتر بیماران در دیده نشدن سمعک شد به این صورت که دسته عینک در قسمت رو به جلو نازک و معمولی شود و سمعک به وسیله مبدلی که در پشت گوش قرار می گیرد و دور از دید دیگران است محکم وصل می شود و به وسیله یک تیوب به داخل کانال گوش وارد شود.

سمعک های عینکی همانند دیگر مدل های سمعک دارای اجزای میکروفون، رسیور، پردازنده و باتری می باشند. حتی امکان دایرکشنالیتی(وجود دو میکروفون) جهت درک بهتر گفتار و تمرکز بر صداهای گفتار روبه روی نیز وجود دارد. این نوع سمعک ها توجه دیگران را کمتر جلب می کند و نمای رو به رویی آن خیلی زیاد شبیه سمعک های عادی است به ویژه زمانی که  سمعک بدون قالب گوش و فقط با استفاده از تیوب به گوش فرد وصل می شود. به طور کلی سمعک های عینکی با هدف پوشش دهی بیمارانی که علاوه بر مشکلات بینایی مشکلات کم شنوایی نیز دارند ساخته شده است اما در موارد دیگر و افت های شنوایی مختلف نیز قابل استفاده می باشد. در شکل زیر می توانید اجزای سمعک عینکی و دو میکروفون سمعک را مشاهده کنید.

سمعک عینکی چیست

در ادامه کاربرد های بیشتری را از این نوع سمعک در افراد با مشکلات مختلف توضیح داده می شود.

انواع سمعک عینکی:

در واقع دو نوع سمعک عینکی وجود دارد که هر کدام کاربرد جدا گانه خود را دارند:

  • سمعک عینکی استخوانی
  • سمعک عینکی هوایی

سمعک عینکی استخوانی

در سمعک عینکی استخوانی اصوات از طریق لرزش و راه استخوانی مستقیما به حلزون گوش رسیده و گوش خارجی و میانی حذف می شوند به این معنی که در شنیدن صدا نقشی ندارند و فرد از طریق ارتعاش استخوان صدا ها را می شنود.

در سمعک های معمول صدا از طریق میکروفون جمع آوری و دریافت می شود و سپس بعد از پردازش های لازم و تقویت صدا، صدا از طریق رسیور و به صورت صوت به داخل کانال گوش منتقل می شود و سبب شنیدن صدا یا گفتار توسط بیمار می شود اما در این مدل از سمعک ها تنها بخش خروجی صدا یا رسیور سمعک با یک ویبراتور تعویض شده است و صدا از طریق ارتعاش و لرزش استخوان به حلزون گوش منتقل می شود. این مدل از سمعک های عینکی بیشتر برای افرادی که دچار عفونت فعال(پارگی پرده گوش) و یا دچار انسداد مجرای گوش می باشند مناسب است.

سمعک عینکی استخوانی از نظر عملکرد شبیه به سمعک های بن یا همان سمعک های استخوانی می باشند. سمعک های استخوانی برای بیماران با آترزی کانال گوش(بسته بودن کانال گوش)، آنوشیا(عدم وجود لاله گوش)، میکروشیا(لاله گوش کوچک یا ناقص) و عفونت های شدید گوش میانی استفاده می شود.

قیمت سمعک عینکی

سمعک عینکی هوایی

سمعک های عینکی هوایی عملکردی همانند سمعک های معمول دارند به این صورت که صدا از طریق رسیوری که در داخل کانال گوش قرار دارد باعث شنیدن فرد می شود. این مدل از سمعک ها بیشتر برای افراد با مشکلات بینایی استفاده می شود و در بیماران با عفونت شدید، آترزی کانال و عدم لاله گوش امکان استفاده از سمعک های عینکی هوایی وجود ندارد(در موارد آترزی کانال و عدم لاله نیز سمعک های معمول(پشت گوشی و داخل گوشی) امکان استفاده وجود ندارد).

تکنولوژی سمعک های عینکی

 تکنولوژی و عملکرد این سمعک ها همانند سمعک های عادی می باشد تنها تفاوت این سمعک ها در این می باشد که  در این مدل ها اجزای اصلی سمعک در داخل دسته عینک قرار می گیرد. همه شرکت های سازنده سمعک دارای مدل های عینکی نمی باشند و تنها در یک یا دو شرکت این مدل از سمعک ها ساخته می شود. در این نوع از سمعک ها صدا از طریق قالب به گوش فرد می رسد و بیشتر برای افرادی مناسب می باشد که مشکلات بینایی نیز دارند.

نمایندگی سمعک عینکی در ایران

در ایران تنها دو شرکت دارای نمایندگی سمعک عینکی می باشند. برای تهیه سمعک های عینکی با مراجعه به کلینیک های شنوایی امکان خرید سمعک وجود دارد. از جمله ای نمایندگی های سمعک عینکی در ایران می توان به برند سمعک BHM اشاره کرد.

 

مزایای سمعک های عینکی

از جمله مزایای این گونه سمعک ها می توان به سهولت در تمیز کردن سمعک و عدم وجود فیدبک اشاره کرد.

  • سهولت کار با کنترل های موجود بر روی سمعک
  • وجود میکروفن های جهت دار جهت درک بهتر گفتار بخصوص محیط نویزی و شلوغ
  • دوام و طول عمر بالای این گونه سمعک ها
  • سازگاری با تلفن و عدم مشکل در شنیدن صدای تلفن و تلویزیون

معایب سمعک های عینکی

  • امکان تجویز و تست سمعک در همان روز ارزیابی وجود ندارد(برخلاف سمعک های معمول)
  • عدم نامریی بودن سمعک
  • حساسیت بالا به نویز باد
  • در صورت خراب شدن شیشه عینک یا شکسته شدن شیشه عینک، سمعک نیز قابل استفاده نمی باشد.

قیمت سمعک عینکی

قیمت این نوع سمعک ها نیز با توجه به تکنولوژی های سمعک متغیر می باشد اما به طور کلی قیمت ان از سمعک های عادی بیشتر می باشد. از نظر قیمتی حدود قیمتی این سمعک ها در حدود 5 میلیون تومان و در مدل دیگر در حدود 10 تا 12 میلیون تومان می باشد. علت قیمت بالای این سمعک نحوه عملکرد این سمعک و شاید تعداد کم نمایندگی سمعک عینکی می باشد. همچنین مانند انواع سمعک های دیگر با توجه به برند قیمت سمعک متفاوت می باشد که بالطبع هر چه کمپانی معتبرتر  و دارای خدمات و گارانتی بهتری باشد قیمت سمعک نیز بالاتر می رود.

کاربردهای سمعک عینکی

همان طور که در ابتدا توضیح داده شد این نوع سمعک برای افرادی که علاوه بر مشکلات بینایی دارای مشکلات شنوایی نیز می باشند استفاده می شود.

  • افراد با کم شنوایی انتقالی(درگیری در گوش خارجی و گوش میانی)
  • افرادی که دچار مشکلات پوستی در ناحیه مجرای گوش(حساسیت های پوستی)
  • افراد با مجرای گوش مسدود شده
  • افرادی که به علت انجام جراحی امکان استفاده از سمعک عادی را ندارند
  • افرادی که عفونت فعال گوش دارند

*در کم شنوایی انتقالی درگیری در گوش خارجی و گوش میانی می باشد که می توان به عفونت گوش میانی، از بین رفتن استخوانچه های گوش، پارگی پرده گوش، مشکلات در لاله یا کانال گوش اشاره کرد. همچنین در کم شنوایی های انتقالی مشکلی در حلزون و عصب گوش وجود ندارد.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

*تجویز انواع مدل های سمعک صددرصد نامریی، داخل گوشی، پشت گوشی، سمعک استخوانی و عینکی با مناسب ترین قیمت و سریعترین زمان ممکن در کلینیک شنوایی فراشنوا میدان ولیعصر انجام می شود.

*ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان در خواب با جدیدترین دستگاه های الکتروفیزیولوژی 

*ارزیابی وزوز گوش و درمان های آن(دارو، سمعک، صدادرمانی و تحریک الکتریکی)

  برای تعیین وقت و مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:   02188949368 09105241071

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.