سکته گوش چست و چگونه درمان می‌شود

سکته گوش چست و چگونه درمان می‌شود

سکته گوش چیست؟

سکته گوش چست و چگونه درمان می‌شود :: کم‌شنوایی شدید ناگهانی و ناشنوایی در یک گوش هر دو از علائم شایع سکته گوش هستند. سکته گوش به عنوان کم‌شنوایی حسی عصبی ناگهانی نیز شناخته می‌شود. در عرض سه روز، بیماران به طور ناگهانی بخشی یا تمام توانایی شنوایی خود را از دست می‌دهند. در همین حال، ممکن است دچار سرگیجه ناگهانی، وزوز گوش و گوش درد شوند. در مرحله اولیه، بسیاری از افراد علائم را جدی نمی‌گیرند، زیرا ممکن است فکر کنند که تنها به دلیل انسداد مجرای گوش ناشی از جرم گوش است. برخی حتی ممکن است فکر کنند که علائم پس از مدتی ناپدید می‌شوند و در نتیجه زمان مشاوره پزشکی به تاخیر می‌افتد. در واقع کم‌شنوایی حسی عصبی ناگهانی یک وضعیت اورژانسی محسوب می‌شود و دو هفته اول پس از شروع بیماری دوره طلایی درمان است. پس از تشخیص ناهنجاری‌های شنوایی، بیماران باید در اسرع وقت به دنبال مشاوره پزشکی باشند. در صورت عدم درمان به موقع و مناسب، بهبود شنوایی از دست رفته برای بیماران ممکن است دشوار باشد. در بدترین حالت، این وضعیت حتی ممکن است به ناشنوایی دائمی منجر شود. سکته گوش چست و چگونه درمان می شود

چه چیزی باعث سکته گوش می‌شود؟

سکته گوش فقط برای افراد مسن اتفاق نمی‌افتد. اساساً، همه شانس مساوی در رنج بردن از چنین وضعیت پزشکی دارند. علل سکته گوش ناشناخته باقی مانده است. با این حال، عموماً ناشی از عفونت‌های ویروسی است که به اعصاب شنوایی یا گوش داخلی حمله می‌کند. برای مثال، هرپس زوستر و آنفولانزا ممکن است منجر به کاهش ناگهانی شنوایی شوند. یکی دیگر از علل سکته گوش، انسداد عروق است که شبیه به سکته مغزی است که در آن اعصاب شنوایی به دلیل خون‌رسانی غیرطبیعی آسیب می‌بینند. برخی از علل نادرتر عبارت‌اند از اختلالات خود ایمنی، تومورها و غیره.

چگونه سکته گوش را تشخیص و درمان کنیم؟

اگرچه علل واقعی در اکثر موارد بالینی قابل شناسایی نیست، پزشکان معمولاً ابتدا مجرای شنوایی خارجی بیماران را بررسی می‌کنند تا احتمال وجود شرایطی مانند آسیب پرده گوش را رد کنند و سپس آزمایشات شنوایی را انجام دهند. اگر توانایی شنوایی بیمار در هر دو طرف کاهش شنوایی 30 دسی بل (dB) یا بیشتر را در سه آزمایش فرکانس متوالی نشان دهد، تشخیص داده می‌شود که او دچار کم‌شنوایی ناگهانی است. درمان سکته گوش درمان سکته گوش عمدتاً شامل تجویز استروئیدهای خوراکی است که به کاهش التهاب کمک می‌کند. داروهای ضدویروسی و گشادکننده عروق نیز ممکن است برای بهبود خون‌رسانی به گوش تجویز شود. اگر وضعیت حل نشده باقی بماند، پزشکان ممکن است آزمایش تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) را برای بیماران ترتیب دهند تا تشخیص دهند که آیا سکته ناگهانی گوش در نتیجه تومور است یا خیر. برخی از بیماران پس از دریافت درمان دارویی می‌توانند شنوایی خود را بازیابی کنند درحالی‌که برخی نمی‌توانند. برای افزایش شانس درمان، بیماران مبتلا به سکته گوش باید دراسرع‌وقت تحت درمان قرار گیرند. اگر کسی شک یا علائمی دارد، باید دراسرع‌وقت یک معاینه پزشکی دقیق با متخصصان گوش و حلق و بینی ترتیب دهد.

چگونه از سکته گوش جلوگیری کنیم؟

زندگی سالم

بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن و افراد با ایمنی پایین‌تر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سکته گوش هستند. عادات خوب زندگی، تغذیه سالم و خواب کافی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ضروری است.

پیشگیری از آنفولانزا

از آنجایی که برخی موارد مربوط به آنفولانزا است، توجه بیشتر به پیشگیری از آنفولانزا می‌تواند احتمال ابتلا به سکته گوش را کاهش دهد.

حفظ ثبات عاطفی

بی‌ثباتی عاطفی می‌تواند باعث عدم تعادل در تنظیم مایع عصبی-هومورال در بدن شود و در نتیجه بر گردش خون در گوش تأثیر بگذارد. بنابراین، حفظ خلق و خوی آرام و اجتناب از نوسانات عاطفی مهم است.
شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

کلینیک فراشنوا با استفاده از جدیدترین تجهیزات و متخصصین مجرب در زمینه شنوایی اطفال، تجویز سمعک و وزوز گوش سعی بر ارایه بهترین خدمات در تمامی زمینه های شنوایی می باشد.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه ها درباره سکته گوش چست و چگونه درمان می‌شود

سلام
خسته نباشید
برای درمان وزوز ناسی از سکته گوش چه کاری میشه انجام داد؟
برام ۵ بار تزریق کورتون انجام شد اما دیر تشخیص دادند
الان مجدد کفتند کورتون تزریق کنیم
ایا مفیده؟
این وزوز واقعا اذیتم میکنه و در زندگی دچار مشکل شدم.
ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام
دوره طلایی برای درمان سکته گوش دو هفته اول بعد از شروع کم شنوایی است و هرچه از این دوره بگذره شانس یا احتمال برگشت شنوایی و علایمش کمتر میشه.
شما چند سری تزریق انجام دادید و نتیجه ای نگرفتید احتمال اینکه با تزریق های بعدی نتیجه بگیرید خیلی کمه.
تنها راه حل موفق برای شما استفاده از سمعک ماسکر دار است که هم از بدترشدن کم شنوایی شما جلوگیری کنیم تا درک گفتار خودتون رو حفظ کنید و هم با سمعک، وزوز گوش شمارو از بین ببریم.
هرچقدر زمان بگذره و تهیه سمعک رو به تاخیر بندازید عصب شنوایی شما ضعیف تر میشه و احتمال اینکه با سمعک هم جواب بگیرید به مرور کمتر میشه.
.
با شماره های مطب جهت تعیین وقت تماس بگیرید
02188949368
02188958823
09105241071

برای مشاهده نتایج و تجربه درمان سایر مراجعین هم به اینستاگرام مرکز فراشنوا مراجعه فرمایید:
www.instagram.com/samak_farashenava


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.