سکته گوش یا کری ناگهانی چیست؟

سکته گوش یا کری ناگهانی چیست؟

سکته گوش یا کری ناگهانی 

سکته گوش یا کری ناگهانی چیست؟ ناشنوایی ناگهانی از دست دادن شنوایی غیر قابل توضیح و سریع - معمولاً در یک گوش - به طور یکبار یا در طی چند روز رخ می‌دهد. باید یک اورژانس پزشکی در نظر گرفته شود. هر کسی که ناشنوایی ناگهانی را تجربه می‌کند باید فوراً به پزشک مراجعه کند. گاهی اوقات، افراد مبتلا به ناشنوایی ناگهانی مراجعه به پزشک را به تعویق می‌اندازند؛ زیرا فکر می‌کنند کاهش شنوایی به دلیل آلرژی، عفونت سینوسی، مسدود شدن مجرای گوش با جرم گوش یا سایر بیماری‌های رایج است. با این حال، تاخیر در تشخیص و درمان ناشنوایی ناگهانی ممکن است اثربخشی درمان را کاهش دهد. نه نفر از هر ده نفر مبتلا به ناشنوایی ناگهانی تنها در یک گوش شنوایی خود را از دست می‌دهند. ناشنوایی ناگهانی با انجام تست شنوایی تشخیص داده می‌شود.   سکته گوش یا کری ناگهانی چیست؟   اگر آزمایش افت حداقل 30 دسی بل (دسی بل اندازه گیری صدا است) را در سه فرکانس متصل نشان دهد (فرکانس اندازه گیری زیر و بم است - زیاد به پایین)، افت شنوایی به عنوان ناشنوایی ناگهانی تشخیص داده می‌شود. به عنوان مثال، کاهش شنوایی 30 دسی بل باعث می‌شود گفتار مکالمه بیشتر شبیه زمزمه باشد. بسیاری از مردم هنگام صبح که از خواب بیدار می‌شوند متوجه می‌شوند که ناشنوایی ناگهانی دارند. دیگران برای اولین بار هنگامی که سعی می‌کنند از گوش ناشنوا استفاده کنند، مانند زمانی که از تلفن استفاده می‌کنند، متوجه آن می‌شوند. برخی دیگر درست قبل از ناپدید شدن شنوایی خود متوجه یک "پاپ" بلند و هشدار دهنده می‌شوند. افراد مبتلا به ناشنوایی ناگهانی اغلب دچار سرگیجه، زنگ زدن در گوش (وزوز گوش) یا هر دو می‌شوند. حدود نیمی از افراد مبتلا به ناشنوایی ناگهانی به طور خود به خود بخشی یا تمام شنوایی خود را بهبود می‌بخشند، معمولاً ظرف یک تا دو هفته پس از شروع. هشتاد و پنج درصد از کسانی که تحت درمان توسط متخصص گوش و حلق و بینی (پزشکی که گاهی اوقات گوش و حلق و بینی نیز نامیده می‌شود و متخصص در بیماری‌های گوش، بینی، گلو و گردن هستند) بخشی از شنوایی خود را بهبود می‌بخشند. کارشناسان تخمین می‌زنند که ناشنوایی ناگهانی هر سال به یک نفر در هر 5000 حمله می‌کند، معمولاً بزرگسالان 40 تا 50 ساله. تعداد واقعی موارد جدید ناشنوایی ناگهانی در هر سال می‌تواند بسیار بیشتر باشد زیرا این بیماری اغلب تشخیص داده نمی‌شود. بسیاری از افراد به سرعت بهبود می‌یابند و هرگز به دنبال کمک پزشکی نیستند.  

سکته گوش یا کری ناگهانی چیست؟

 

دلایل ناشنوایی ناگهانی

تنها 10 تا 15 درصد از افراد مبتلا به ناشنوایی ناگهانی علت قابل شناسایی دارند. شایع‌ترین علل عبارتند از: بیماری‌های عفونی تروما، مانند ضربه به سر بیماری‌های خودایمنی مانند سندرم کوگان داروهای اتوتوکسیک (داروهایی که به سلول‌های حسی گوش داخلی آسیب می‌رساند) مشکلات گردش خون تومور روی عصبی که گوش را به مغز متصل می‌کند بیماری‌ها و اختلالات عصبی، مانند مولتیپل اسکلروزیس اختلالات گوش داخلی، مانند بیماری منیر

تشخیص ناشنوایی ناگهانی

برای تشخیص، پزشک از آزمایش شنوایی به نام ادیومتری تون خالص استفاده می‌کند. این آزمایش به او کمک می‌کند تا تشخیص دهد که آیا کم شنوایی ناشی از نرسیدن صدایی به گوش داخلی (به دلیل انسدادی مانند مایع یا موم گوش) است یا به دلیل نقص حسی عصبی (به دلیل اینکه گوش صدایی را که به گوش می‌رسد پردازش نمی‌کند). آی تی). شنوایی سنجی تون خالص همچنین می‌تواند محدوده شنوایی از دست رفته را نشان دهد. اگر ناشنوایی ناگهانی در شما تشخیص داده شود، احتمالاً پزشک آزمایش‌های دیگری را برای تعیین علت زمینه‌ای تجویز می‌کند. این آزمایشات ممکن است شامل آزمایش خون، تصویربرداری (معمولاً تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا MRI) و تست تعادل باشد.   درمان سکته گوش

درمان ناشنوایی ناگهانی

رایج‌ترین درمان برای ناشنوایی ناگهانی، به ویژه در مواردی که علت ناشناخته است، کورتیکواستروئیدها است. استروئیدها برای درمان بسیاری از اختلالات مختلف استفاده می‌شوند و معمولاً با کاهش التهاب، کاهش تورم و کمک به بدن در مبارزه با بیماری عمل می‌کنند. استروئیدها معمولاً به شکل قرص تجویز می‌شوند. در سال‌های اخیر، تزریق مستقیم استروئیدها در پشت پرده گوش به گوش میانی (از اینجا استروئیدها به گوش داخلی می‌روند)، که کورتیکواستروئید درمانی درون تیمپانیک نامیده می‌شود، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در سال 2011، یک کارآزمایی بالینی با پشتیبانی NIDCD نشان داد که استروئیدهای داخل تیمپانیک کمتر از استروئیدهای خوراکی مؤثر نیستند، اما به طور کلی برای بیماران راحت‌تر هستند. آنها گزینه ای برای افرادی هستند که نمی‌توانند استروئیدهای خوراکی مصرف کنند. اگر پزشک علت اصلی ناشنوایی ناگهانی را کشف کند، ممکن است به درمان‌های اضافی نیاز باشد. برای مثال، اگر ناشی از عفونت باشد، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر داروهایی مصرف می‌کنید که برای گوش سمی هستند، پزشک ممکن است به شما بگوید که داروی دیگری را قطع کنید یا به داروی دیگری تغییر دهید. اگر یک بیماری خودایمنی دارید که باعث می‌شود سیستم ایمنی شما به گوش داخلی حمله کند، ممکن است نیاز به مصرف داروهایی برای سرکوب سیستم ایمنی خود داشته باشید. نکات کلیدی ناشنوایی ناگهانی یک علامت نگران‌کننده برای بیمار است و باید فوراً موردتوجه قرار گیرد. شرح حال و معاینه می تواند راهنمایی کند که کدام یک از بسیاری از تحقیقات ممکن برای هر بیمار مرتبط است. پردنیزولون خوراکی معمولاً برای کم شنوایی ناگهانی حسی عصبی ایدیوپاتیک باید زود شروع شود. ارجاع فوری گوش و حلق و بینی برای بیمارانی که کم شنوایی حسی عصبی ناگهانی دارند ضروری است، اما برای بیمارانی که کم شنوایی رسانایی دارند کمتر ضروری است.
شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

کلینیک فراشنوا با استفاده از جدیدترین تجهیزات و متخصصین مجرب در زمینه شنوایی اطفال، تجویز سمعک و وزوز گوش سعی بر ارایه بهترین خدمات در تمامی زمینه های شنوایی می باشد.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه ها درباره سکته گوش یا کری ناگهانی چیست؟

سلام من از سال ۹۷ دچار سکته عصب گوش سمت راستم شدم که تو خواب باصدای بلند هواپیما اتفاق اوفتاد.درمانی نتونستم براش پیدا کنم چون دیر فهمیدم عصب سکته کرده وتجویز کورتون بعداز یک سال بی فایده بود فقط گفتن سمعک تلی بزن که من نمیدونستم هزینش چقدره و دنبالش نرفتم واقعا اگه سمعک کمکی میکنه بگید چقدر میشه شاید بعد ۵ سال این صدا از سرم بره وتهیه کنم

سلام باید تست شنوایی انجام بدید اگر شنوایی داشته باشید سمعک بهتون کمک می کنه در اگثر موارد سکته گوش باعث کم شنوایی متوسط و شدید می شه که سمعک قابل استفاده و کارامد است قیمت سمعک هم بستگی به میزان انتظار شما دارد یعنی اینکه در چه محیط های شنیداری می خواین از سمعک استفاده کنید. اگر اکثر اوقات در چندین محیط شنیداری هستید هرجه سمعک رده بالاتر بگیرید بهتره تا سمعک بتواند درک بهتری براتون فراهم کند اما اگر اکثر اوفات منزل تشریف دارید سمعک پایه و متوسط کافیه.


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.