شنوایی سنجی نوزادان

شنوایی سنجی نوزادان

تست شنوایی نوزادان

شنوایی سنجی نوزادان به شناسایی نوزادانی که کم‌شنوایی دائمی دارند در اسرع وقت کمک می‌کند. این بدان معناست که والدین می‌توانند از همان ابتدا حمایت و مشاوره مورد نیاز خود را دریافت کنند. از هر 1000 نوزاد 1 تا 2 نوزاد با کم‌شنوایی دائمی در یک یا هر دو گوش متولد می‌شوند. این میزان به حدود 1 نفر از هر 100 نوزادی که بیش از 48 ساعت را در مراقبت‌های ویژه گذرانده‌اند افزایش می‌یابد. اکثر این نوزادان در خانواده‌هایی متولد می‌شوند که سابقه کم‌شنوایی دائمی ندارند. کم‌شنوایی دائمی می‌تواند به طور قابل توجهی بر رشد نوزادان تأثیر بگذارد. تشخیص زودهنگام می‌تواند به این نوزادان شانس بیشتری برای رشد مهارت‌های زبانی، گفتاری و ارتباطی بدهد. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند از سنین پایین از روابط با خانواده یا مراقبان خود نهایت استفاده را ببرند. تست شنوایی سنجی نوزادان

تست شنوایی نوزاد چه زمانی انجام می‌شود؟

اگر در بیمارستان زایمان کنید، ممکن است قبل از ترخیص، آزمایش شنوایی نوزاد برای نوزادتان به شما پیشنهاد شود. در غیر این صورت این کار توسط یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی، دستیار مراقبت‌های بهداشتی یا بازدیدکننده سلامت در چند هفته اول انجام می‌شود. خدمات غربالگری شنوایی نوزادان محلی شما برای تعیین زمان و مکان مناسب با شما تماس خواهد گرفت. در حالت ایده آل، این آزمایش در 4 تا 5 هفته اول انجام می‌شود، اما می‌توان آن را تا 3 ماهگی انجام داد. اگر آزمایش غربالگری به شما پیشنهاد نشد، از بازدیدکننده سلامت، بخش شنوایی‌شناسی محلی یا پزشک عمومی بخواهید که یک قرار ملاقات ترتیب دهد، یا با خدمات غربالگری شنوایی نوزادان محلی خود تماس بگیرید.

تست شنوایی نوزاد چگونه انجام می‌شود؟

تست شنوایی نوزادان تست تشعشعات آکوستیک خودکار (AOAE) نامیده می‌شود. فقط چند دقیقه طول می‌کشد. یک گوشی کوچک با نوک نرم در گوش کودک شما قرار می‌گیرد و صدای کلیک ملایم پخش می‌شود. دریافت پاسخ‌های واضح از آزمون اول همیشه امکان‌پذیر نیست. این اتفاق در بسیاری از نوزادان رخ می‌دهد و همیشه به این معنا نیست که کودک شما دچار کم‌شنوایی دائمی است. می‌تواند به این معنی باشد:
  • هنگام انجام آزمایش، کودک شما ناآرام بود
  • صدای پس‌زمینه وجود داشت
  • نوزاد شما مایع یا انسداد موقت در گوش خود دارد
در این موارد به نوزاد شما آزمایش دوم پیشنهاد می‌شود. این ممکن است مانند آزمایش اول یا نوع دیگری به نام تست پاسخ خودکار شنوایی ساقه مغز (AABR) باشد. تست AABR شامل قرار دادن 3 حسگر کوچک روی سر و گردن کودک شما است. هدفون‌های نرم روی گوش‌های کودک شما قرار می‌گیرد و صدای کلیک ملایم پخش می‌شود. این تست بین 5 تا 15 دقیقه طول می‌کشد. این آزمایشات به هیچ وجه به کودک شما آسیب نمی‌رساند. آزمایش شنوایی معمولاً در حالی انجام می‌شود که نوزاد شما در خواب یا آرام است. تا زمانی که آزمایش غربالگری انجام می‌شود، می‌توانید در کنار نوزاد خود بمانید. سعی کنید مطمئن شوید که نوزاد شما خسته است. آزمایش شنوایی را نمی‌توان انجام داد مگر اینکه کودک شما خواب باشد. اطمینان حاصل کنید که نوزاد شما قبل از آمدن به قرار ملاقات خسته شده است تا در طول آزمایش بخوابد. به عنوان بخشی از ارزیابی شنوایی، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی فرزند شما یک تاریخچه سلامت کامل و معاینه را انجام می‌دهد. علاوه بر این، انواع مختلفی از تست‌های شنوایی وجود دارد. برخی از آنها ممکن است برای کودکان در هر سنی استفاده شود. برخی دیگر بر اساس سن و سطح درک کودک شما استفاده می‌شوند. ارزیابی شنوایی نوزاد ممکن است شامل تست‌های EOAE و ABR در بالا باشد. این تست همچنین می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد: شنوایی سنجی رفتاری. آزمایش غربالگری که در نوزادان برای مشاهده رفتار آنها در پاسخ به صداهای خاص استفاده می‌شود. ممکن است به آزمایش بیشتری نیاز باشد. آیا نوزاد من باید آزمایش شنوایی نوزاد را انجام دهد؟ تست شنوایی نوزاد بسیار توصیه می‌شود، اما اجباری نیست. اگر تصمیم دارید آزمایش غربالگری را انجام ندهید، به شما چک‌لیست‌هایی داده می‌شود که به شما کمک می‌کند شنوایی کودک خود را با بزرگ‌تر شدن بررسی کنید. اگر نگرانی دارید، با پزشک صحبت کنید.

چه زمانی به نتایج خواهیم رسید؟

به محض انجام آزمایش، نتایج آزمایش شنوایی نوزاد به شما داده می‌شود. اگر نوزاد شما پاسخ واضحی در هر دو گوش داشته باشد، بعید است که کم‌شنوایی دائمی داشته باشد. اما تست شنوایی نوزاد همه انواع کم‌شنوایی دائمی را مشخص نمی‌کند. کودکان همچنین ممکن است بعداً دچار کم‌شنوایی دائمی شوند، بنابراین مهم است که هنگام بزرگ شدن شنوایی کودک خود را بررسی کنید.

اگر نوزاد غربالگری اولیه شنوایی را نگذراند چه؟

اگر نوزاد شما در بدو تولد تست شنوایی را پشت سر نگذارد، لزوماً به این معنی نیست که او ناشنوا یا کم‌شنوا است. به عنوان مثال، مایع یا ورنیکس داخل گوش نوزاد یا صدای زیاد در اتاق می‌تواند بر نتایج تأثیر بگذارد. در واقع، اکثر نوزادانی که غربالگری نوزاد را پشت سر نمی‌گذارند، شنوایی معمولی دارند. اما برای اطمینان، انجام آزمایشات بیشتر بسیار مهم است. حدود 1 یا 2 نوزاد از هر 100 نوزاد، غربالگری اولیه شنوایی را در بدو تولد پشت سر نمی‌گذارند و نیاز به آزمایش با شنوایی‌شناس دارند که تجربه کار با نوزادان را دارد. این آزمایش باید شامل ارزیابی شنوایی و پزشکی دقیق‌تری باشد. در صورت عدم موفقیت در غربالگری اولیه شنوایی در هنگام تولد، حتماً با پزشک اطفال در مورد برنامه ریزی آزمایشات بیشتر صحبت کنید. آزمایش اضافی باید در اسرع وقت انجام شود، اما قبل از اینکه کودک شما 3 ماهه شود. آزمایشات بعدی ممکن است با یک غربالگری دیگر مشابه نمونه انجام شده در بیمارستان شروع شود. برخی از بیمارستان‌ها یا کلینیک‌ها ممکن است به جای غربالگری مجدد، آزمایش تشخیصی را در زمان پیگیری انجام دهند. در نوزادان جوان، آزمایشات بعدی ممکن است در حین چرت زدن نوزاد تکمیل شود.
شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا
تجویز انواع سمعک های نامریی، داخل گوشی و پشت گوشی ریک با تکنولوژی هوشمند در مرکز فراشنوا انجام می شود. جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.