شنیدن زنگ گوش(وزوز) بعد از کنسرت

شنیدن زنگ گوش(وزوز) بعد از کنسرت

شنیدن وزوزگوش بعد از کنسرت

شنیدن زنگ گوش(وزوز) بعد از کنسرت : قرار گرفتن طولانی در معرض صداهای بلند، مانند شرکت در یک کنسرت بدون محافظ گوش، می تواند به ساختارهای ظریف گوش آسیب برساند. این کار می تواند باعث ایجاد صدای زنگ در گوش شود که به وزوز گوش معروف است. وزوز گوش می تواند آزار دهنده باشد، زیرا صدا بلند به شنوایی شما آسیب زده و زندگی روزمره شما را مختل می کند. وزوز گوش بعد از کنسرت معمولاً موقتی است و باید ظرف چند روز فروکش کند. با این حال، آسیب به ساختارهای گوش ممکن است دائمی باشد. بنابراین مهم است که اقدامات لازم برای جلوگیری از کاهش شنوایی بیشتر انجام شود.

 آسیب صوتی چگونه رخ می دهد؟

حضور در کنسرت ها با صدای بلند بدون هیچ گونه محافظ گوش ممکن است منجر به زنگ زدن در گوش شود. سر و صدای زیاد می تواند به سلول های مویی ریز در گوش داخلی آسیب برساند. این سلولهای مویی در پاسخ به سر و صدا لرزیده و پیامی را به مغز ارسال می کنند. پس از تخریب، سلول ها دوباره رشد نمی کنند.

  شنیدن زنگ گوش(وزوز) بعد از کنسرت

دانشمندان تصور می کنند آسیب رسیدن به این سلول ها باعث می شود مغز از سیگنال دریافتی خود سو تعبیر کند، بنابراین در عوض و برای جبران صدا ایجاد می کند. این همان چیزی است که باعث می شود فرد حتی بعد از کنسرت صدای زنگ گوش را بشنود، حتی وقتی اتاق ساکت است. برخی از موسیقی های زنده می توانند بسیار بلند باشند. هرگونه قرار گرفتن در معرض صداهای بالاتر از 85 دسی بل می تواند باعث کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا شود.

برای فهمبهتر باید خاطر نشان کرد که حجم مکالمه معمولی حدود 60 دسی بل است. سطح سر و صدا در ترافیک سنگین شهر حدود 85 دسی بل است. کنسرت ها معمولاً بیش از این سطح 85 دسی بل هستند.

در حالی که به طور متوسط ​​یک بیننده کنسرت ممکن است علائمی را تجربه کند که فقط دو ساعت طول می کشد، اما هر کسی که به طور منظم به موسیقی زنده گوش می دهد، در صورت عدم اقدام برای درمان یا جلوگیری از آسیب، ممکن است وزوز گوش را برای مدت زمان طولانی تری تجربه کند.

 

درمان سوت کشیدن گوش بعد از صدای بلند

 

پنج درمان خانگی وزوز گوش

روش های مختلفی برای کمک به قطع زنگ زدن در گوش وجود دارد، از جمله:

کاهش قرار گرفتن در معرض صداهای بلند

گوش دادن به موسیقی آرام از طریق هدفون ها که ممکن است به حواس پرتی از وزوز گوش کمک کند. در حالی که گوش ها اغلب می توانند بعد از آسیب دیدن بهبود یابند، اما کم کردن در معرض صداهای بلند قرار گرفتن هنگام احساس وزوز گوش بسیار مهم است.

این ممکن است به معنای صحبت کردن با صدای کم، پرهیز از رویدادهای بلند و پر سروصدا و یا عدم استفاده از هدفون های داخل گوش باشد. تماشای تلویزیون یا گوش دادن به رادیو با صدای کمتر از حد معمول نیز ممکن است به بهبود گوش کمک کند.

حواس پرتی

بعضی اوقات، فقط وقتی صدای دیگری برای رقابت با صدای زنگ گوش وجود ندارد، فرد متوجه صدای زنگ خوردن در گوش خود می شود. در این موارد، ممکن است گوش دادن به موسیقی آرام یا پادکست های جذاب، حواس شما را از صدای زنگ پرت کند. مدیتیشن و یوگا نیز ممکن است به شما کمک کند تا تمرکز بر روی زنگ گوش را از بین ببرید. این تکنیک ها همچنین ممکن است به کاهش استرس کمک کنند، که گاهی اوقات از عوامل موثر در وزوز گوش است.

سوت کشیدن گوش در اثر صدای بلند

نویز سفید

اگر زنگ زدن باعث ایجاد مشکل در خواب می شود، ممکن است این به شما کمک کند که از مقداری نویز سفید ملایم استفاده کنید تا مغز از تمرکز روی صدا منحرف شود. برخی از افراد می دانند که صدای هومممم یک فن در اتاق برای آنها کافی است تا بتواند راحت بخوابند. برخی دیگر برای کمک به خوابیدن صدای امواج اقیانوس را از تلویزیون ترجیح می دهند.

 ضربه زدن به سر

روش دیگر برای کمک به کاهش یا از بین بردن صدای زنگ گوش بعد از کنسرت، نوعی ضربه سر است. ضربه زدن به سر شامل چند مرحله ساده است: کف دست ها را روی گوش ها قرار دهید، انگشتان خود را در پایه جمجمه در پشت سر قرار دهید.

گوش ها را با کف دست پوشانده، انگشتان اشاره را بالا برده و به پشت سر ضربه بزنید. این باید صدایی در داخل سر تولید کند که شبیه طبل است. به آرامی حدود 50 بار به سر ضربه بزنید. برای تسکین وزوز، هر روز چند بار این روند را تکرار کنید.

کاهش الکل و کافئین

به افرادی که پس از کنسرت در گوششان زنگ می خورند، اغلب گفته می شود که مصرف الکل و کافئین را کنار بگذارند. در حالی که شواهد علمی کمی برای تأیید این ادعا وجود دارد، در برخی از افراد کاهش مقدار کافئین یا الکل مصرفی می تواند به کاهش علائم آنها کمک کند.

 

سوت کشیدن گوش

 چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بعد از یک روز یا بیشتر صدای زنگ گوش از بین نرود، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا برسد. ممکن است چیزی غیر از کنسرت باعث وزوز گوش شده باشد. در واقع موارد زیادی می تواند در صدای زنگ گوش تأثیر بگذارد.

در حین ملاقات، پزشک احتمالاً معاینه فیزیکی مجرای گوش را انجام می دهد. در بعضی موارد، جرم گوش اضافی یا جسم خارجی می تواند در داخل گوش گیر کرده و باعث ایجاد وزوز گوش شود. پزشکان همچنین ممکن است علائم عفونت گوش را بررسی کنند. برای بررسی های تخصصی تر و جامع تر پزشکان شما را به شنوایی شناس ارجاع می دهند تا تست های تکمیلی مربوط به شنوایی را انجام دهید و حتی شاید این متخصصان نوع، فرکانس و شدت وزوز گوش شما را دقیق اندازه گیری کنند.

همچنین پزشکان در مورد سطح استرس فرد و در مورد هر دارویی که می خورد از وی سوال می کنند. وزوز گوش تحت تأثیر هر یک از این عوامل باید پس از درمان بیماری زمینه ای برطرف شود. در موارد وزوز گوش مزمن، پزشکان می توانند دستگاه های شنوایی یا داروهایی را برای تسکین برخی از علائم توصیه کنند.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

ارزیابی های وزوز گوش و انجام چندین روش درمانی جدید نظیر صدادرمانی در منطقه وزوز گوش، تحریک الکتریکی عصب شنوایی، ویتامین درمانی و استفاده از مسکر در این کلینیک توسط متخصصین مجرب انجام می شود. همچنین این کلینیک همواره با به روزرسانی اطلاعات در مورد جدیدترین درمان های وزوز گوش و روش های ارزیابی آن سعی در برطرف کردن آزاردهندگی وزوز برای بیماران عزیز شود. برای مشاوره و تماس با کلینیک فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید: 02188949368 09105241071


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.