علایم کم شنوایی در بزرگسالان

علایم کم شنوایی در بزرگسالان

عوارض کم شنوایی در بزرگسالان و سالمندان

علایم کم شنوایی در بزرگسالان : بسیاری از بزرگسالان و سالمندان کم شنوا از استفاده از سمعک خودداری می کنند و سمعک را نشانه پیری می دانند. حتی بعضی از این افراد از استفاده از عینک نیز خودداری می کنند یا به گفته خودشان به هیچ وجه از سمعک استفاده نمی کنم.

به مرور و با فرهنگ سازی درست درباره سمعک و مزایای آن می توانیم کمک شایانی به بیماران کم شنوا در سنین بالا انجام دهیم. سمعک نیز همانند عینک، عصا و سایر وسایل توانبخشی به راحتی بیمار در شنیدن صدا کمک می کند و درصورت تنظیم سمعک(عدم ناراحتی بیمار از تنظیم سمعک) به صورت درست بسیار لذت بخش می باشد.

 

عوارض تاخیر استفاده از سمعک

1.صدا را می شنوم ولی درکی از صدا ندارم؟

سوالی که بسیاری از بیمارانی که سمعک خود را با تاخیر تهیه کرده اند می پرسند. عدم استفاده از سمعک چه تاثیری بر شنیدن صدا و گفتار ایجاد می کند؟

سیستم شنوایی انسان دارای منطقه فرکانس پایین(صداهای بم یا کلفت) و منطقه فرکانس بالا(صداهای زیر یا نازک) می باشد. هریک از این مناطق فرکانسی می تواند بنا به دلیلی آسیب ببیند به طور مثال منطقه فرکانس بالا در اثر افزایش سن، استفاده از دارو یا ضربه و منطقه فرکانس پایین در اثر عفونت گوش، پارگی پرده گوش دچار اسیب می شوند.

در شکل زیر نوار گوش یا ادیوگرام یک فرد نرمال دیده می شود که در گوش سمت چپ مورد ارزیابی قرار گرفته است. همانطور که مشاهده می کنید فرد مورد آزمایش در تمام محدوده فرکانسی در محدوده بین 0 تا 30 دسی بل پاسخ داده است که به معنی شنوایی نرمال می باشد.

نوار گوش یا ادیوگرام یک فرد نرمال

در شکل دوم(شکل زیر) نوار گوش بیمار با کم شنوایی در فرکانس بالا دیده می شود. بیمار در فرکانس های پایین دارای شنوایی نرمال و در فرکانس های بالا دارای افت شدید می باشد. شکایت این بیمار در شنیدن صدا و عدم درک گفتار می باشد زیرا فرکانس های پایین با ایجاد بلندی سبب می شود بیمار به راحتی صدا را بشنوند و فرکانس های بالا سبب درک گفتار می شوند اما چون بیمار در این منطقه دارای مشکل است درک گفتار وجود ندارد.

کم شنوایی در فرکانس بالا

 

شاید در ابتدا بیمار با استفاده از سمعک مشکل درک گفتار خود را حل کند اما در بیمارانی که با تاخیر بسیار زیاد برای تهیه سمعک مراجعه می کنند و مناطق فرکانس بالا در محدوده شدید و عمیق باشند در بعضی موارد حتی سمعک نیز کمک زیادی به بیمار نمی کند. چون بیمار قبلا دارای شنوایی نرمال بوده است حال استفاده از سمعک رضایت بیمار را جلب نمی کند: دلیل این مشکل از سمعک نمی باشد بلکه از آسیب شدید به عصب و حلزون گوش می باشد.

بنابراین تاخیر در تهیه سمعک صددرصد دارای عوارض و عواقب می باشد که شاید با تهیه بهترین سمعک نیز قابل حل نباشد. بسیاری از بیماران به کلینیک مراجعه کرده اند و وقتی دلیل تهیه سمعک را پرسیدیم بیشتر بیان می کردند که اگر اطرافیان بلند صحبت کنند می شنوم گفتم بعدا سمعک بگیرم یا قیمت سمعک بالا بود نتوانستم یا سمعک دوست ندارم همه بهم می خندند یا با بهانه های مختلف خود را از خرید سمعک منصرف کرده بودند.

توجه داشته باشید که عصب شنوایی همانند هر عضو دیگر زمانی که تحریک نشود به مرور ضعیف و آتروفه می شود. برای مثال زمانی که دست یا پا گچ گرفته می شود بعد از چند هفته ماهیچه فرد کوچک شده است. در صورتی که قبل از گچ گرفتن اینطور نبود.

همچنین در صورتی که عدم استفاده از سمعک بسیار به تاخیر بیفتد عصب شنوایی ممکن است کاملا از بین برود یا منطقه مرده شود. منطقه مرده(Dead Region) به این معنی می باشد که با تحریک این منطقه هیچ پاسخی دریافت نمی شود. این مرحله زمانی است که حتی با استفاده از سمعک نیز بیمار درک مناسبی از گفتار ندارد.

برای بیمارانی که از دیده شدن سمعک ترس دارند، سمعک های پشت گوشی ریک(نوعی سمعک نامرئی) بهترین گزینه می باشد. این سمعک ها در انواع و سایزهای مختلف وجود دارند به طور مثال سمعک های ریک با باتری شماره 10 جزء یکی از سمعک های نامریی می باشد، همچنین این سمعک دارای باتری شماره 312 و 13 نیز می باشد که دارای اندازه بزرگتر نسبت به باتری 10 می باشند.

برای افت شنوایی فرکانس بالا(در شکل دوم نشان داده شده است) امکان استفاده از سمعک های داخل گوشی یا نامریی به هیچ وجه وجود ندارد و به همین دلیل سمعک های پشت گوشی ریک بهترین گزینه می باشند.

نوار گوش نرمال

مجدد بخاطر داشته باشید درصورت عدم استفاده از سمعک و به دلیل اینکه گفتار عادی قادر به تحریک مناطق دارای افت شنوایی نمی باشند و فقط صداهای با شدت بالا می توانند این مناطق را تحریک کنند به مرور این مناطق ضعیفتر می شوند و شاید از بین بروند(منطقه مرده) و بیمار مجبور به استفاده از سمعک بزرگتر جهت جبران کم شنوایی می شود.

استفاده از سمعک های ریک این اجازه را می دهد که تنها منطقه فرکانس بالا که دچار آسیب می باشد تحریک شوند و به منطقه نرمال نزدیک می کند و به هیچ وجه مناطق فرکانس پایین که نرمال هستند را تحریک نمی کند درنتیجه در صورت استفاده زود از سمعک بیمار می تواند تمام صداها را درک کند و از پیشرفت کم شنوایی بکاهد.

  1. شروع وزوز گوش

یکی از مهمترین عوامل ایجاد وزوز گوش کم شنوایی می باشد. آسیب در هر منطقه شنوایی تا حدودی صدای وزوز شبیه به آن منطقه شنوایی می باشد به طور مثال افت فرکانس بالا صدای وزوز زیر(شبیه سوت) می باشد.

از دیگر عوامل ایجاد وزوز گوش می توان به ضربه روحی شدید، استفاده از داروها(نظیر آسپیرین)، ضربه به سر، در معرض صدای ناگهانی بلند نظیر صدای انفجار یا شلیک گلوله، افسردگی و... اشاره کرد.

با استفاده از سمعک و جبران کم شنوایی در فرکانس آسیب دیده امکان بروز وزوز گوش و مشکلات شبیه به ان(هایپراکیوسیس: حساسیت بیش از حد به صدا) را کاهش داد.

 

علت های کم شنوایی در بزرگسالان

  • پیرگوشی (کم شنوایی ناشی از افزایش سن)
  • کم شنوایی ناشی از نویز(کم شنوایی به دلیل مواجهه با صداهای بلند در محیط کار یا استفاده از هندزفری با صدای بلند)
  • ضربه به سر (در سالمندان به دلیل عدم تعادل مناسب افتادن بسیار شایع می باشد)
  • مصرف دارو (به دلیل مشکلات قلبی وبیماری های دیگر مصرف دارو ضروری می باشد)
  • و غیره ... اشاره کرد.

علایم کم شنوایی در بزرگسالان

تنها درمان کم شنوایی

در صورت بروز کم شنوایی حسی عصبی(آسیب در حلزون و عصب شنوایی) به هیچ وجه استفاده از دارو جوابگو نیست و تنها راه حل موجود سمعک می باشد.

بسیاری از خانواده ها به دنبال سمعک های کاشتنی می باشند اما قیمت این پروتزهای کاشتنی نسبت به سمعک های معمول چندین برابر می باشد همچنین خطر جراحی، احتمال عفونت، آسیب به سایر بخش های سالم و دیگر مشلات را باید تحمل کنند. همچنین برای انجام سمعک های قابل کاشت میزان کم شنوایی، نوع کم شنوایی، سن بیمار و موارد دیگر باید بررسی شود.

 

استفاده از سمعک

امروزه سمعک های هوشمند با قطعات کوچک خود اجازه ساخت سمعک های صددرصد نامریی را فراهم می کنند. سمعک های نامریی با اندازه کوچک خود از نظر قدرتی با سمعک های داخل گوشی هم رده خود هیچ تفاوتی ندارند و برای کم شنوایی شدید مناسب می باشند.

همچنین با تکنولوژی جدید این سمعک ها مشکلاتی نظیر سوت کشیدن، خش خش کردن، شنیدن نویزهای بیرون، نارضایتی بیمار و... حذف شده است.

 

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا با تجویز جدیدترین سمعک های روز دنیا و با شرایط پرداخت ویژه امکان خرید سمعک های جدیدتر و با کیفیت بالاتر را برای بیماران محترم فراهم کرده است.

 

برای تعیین وقت و مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید: 09105241071 02188949368

تلگرام فراشنوا:

http://t.me/Dr_hosseiini

 

 

 


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.