علل و عوارض وزوز گوش

علل و عوارض وزوز گوش
علل و عوارض وزوز گوش ::وزوز گوش زمانی است که شما صدای زنگ یا صداهای دیگری را در یک یا هر دو گوش خود تجربه می کنید. صدایی که هنگام وزوز گوش می شنوید ناشی از صدای خارجی نیست و افراد دیگر معمولا نمی توانند آن را بشنوند. وزوز گوش یک مشکل رایج است. حدود 15 تا 20 درصد افراد را تحت تأثیر قرار می دهد و به ویژه در افراد مسن شایع است. وزوز گوش معمولاً به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند کم شنوایی مرتبط با افزایش سن، آسیب گوش یا مشکل در سیستم گردش خون ایجاد می شود. برای بسیاری از افراد، وزوز گوش با درمان علت زمینه‌ای یا با سایر درمان‌هایی که صدا را کاهش می‌دهند یا پنهان می‌کنند، بهبود می‌یابد و باعث می‌شود وزوز گوش کمتر قابل توجه باشد. دو نوع کلی وزوز گوش وجود دارد: وزوز ذهنی و عینی. وزوز ذهنی به این معنی است که فقط شما می توانید صدا یا زنگ را در گوش خود بشنوید. وزوز عینی به این معنی است که ممکن است پزشک شما در حین انجام معاینه صدا یا زنگ را نیز بشنود.

علل وزوز گوش

وزوز گوش به عنوان شنیدن صدای زنگ، وزوز یا صدای وزوز که از گوش یا سر منشا می گیرد و معمولاً فقط توسط شخصی که این بیماری را تجربه می کند شنیده می شود، تعریف می شود. اگرچه وزوز گوش معمولاً خطرناک نیست، اما می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل سلامتی دیگر یا بیماری زمینه‌ای باشد. وزوز گوش می تواند عوارض جانبی استرس زا زیادی از جمله خستگی، مشکلات خواب، مشکل تمرکز، مشکلات حافظه، افسردگی، اضطراب و تحریک پذیری ایجاد کند. اگرچه لزوماً جدی نیست، اما می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی بگذارد. وزوز گوش ممکن است چندین علت زمینه ای داشته باشد. پزشک شما ممکن است ابتدا بررسی این وضعیت را با پیدا کردن نوع وزوز گوش شما آغاز کند. وزوز گوش می تواند به دلیل عوامل مختلفی از برخی داروها گرفته تا انواع مشکلات سلامتی ایجاد شود. وزوز گوش می تواند به تدریج در طول زمان ایجاد شود یا به طور ناگهانی رخ دهد. دقیقاً مشخص نیست که چرا این اتفاق می افتد، اما اغلب همراه با درجاتی از کاهش شنوایی رخ می دهد. علل و عوارض وزوز گوش

علل احتمالی وزوز گوش عبارتند از:

کاهش شنوایی مرتبط با سن قرار گرفتن در معرض صدای بلند تجمع جرم گوش رشد غیر طبیعی استخوان در گوش بیماری منیر - وضعیتی که همچنین باعث کاهش شنوایی و سرگیجه (احساس چرخش) می شود. استرس و افسردگی آسیب های سر یا گردن تومور خوش خیم عصب جمجمه اتواسکلروز - یک بیماری ارثی که در آن رشد غیرطبیعی استخوان در گوش میانی باعث کاهش شنوایی می شود. با این حال، حدود یک نفر از هر سه نفر مبتلا به وزوز گوش، مشکل آشکاری با گوش یا شنوایی خود ندارند. در برخی موارد، علت دقیق وزوز گوش ممکن است پیدا نشود، اما می توان شرایط جدی زمینه ای را رد کرد. انواع دیگر شرایط و بیماری ها می توانند منجر به وزوز گوش شوند، از جمله:

عفونت گوش

روند طبیعی پیری، که می تواند باعث زوال حلزون یا سایر قسمت های گوش شود. سایر شرایط پزشکی مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، مشکلات گردش خون، کم خونی، آلرژی، کم کاری غده تیروئید، بیماری خود ایمنی و دیابت مشکلات گردن یا فک، مانند سندرم مفصل گیجگاهی فکی (TMJ).

آسیب به سر و گردن

وزوز گوش در صورت مصرف الکل، سیگار کشیدن، نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار یا خوردن غذاهای خاص می تواند در برخی افراد بدتر شود. به دلایلی که هنوز کاملاً برای محققان مشخص نیست، به نظر می رسد استرس و خستگی وزوز گوش را بدتر می کند.

چه کسی تحت تأثیر قرار می گیرد؟

اکثر مردم پس از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، مانند پس از یک کنسرت موسیقی، دوره های کوتاهی از وزوز گوش را تجربه کرده اند. وزوز گوش می تواند افراد در هر سنی از جمله کودکان را مبتلا کند، اما در افراد بالای 65 سال شایع تر است. عوارض وزوز گوش

عوارض وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش می تواند منجر به اضطراب، افسردگی، تحریک پذیری و سایر عوارض سلامت روان شود. بر اساس یک نظرسنجی که اخیرا توسط انجمن وزوز گوش آمریکا انجام شده است، از هر 3 بیمار مبتلا به وزوز، 1 نفر می گوید که وضعیت آنها تأثیر قابل توجهی بر زندگی آنها ندارد. این خبر دلگرم کننده است. اما از هر 5 بیمار 1 نفر می گویند که وزوز گوش آنها یا با خواب یا تمرکز آنها تداخل دارد. هم اضطراب و هم افسردگی از عوارض احتمالی وزوز گوش هستند که به ترتیب 13 و 7 درصد از بیماران را تحت تأثیر قرار می دهند. کامر می گوید: «برای برخی افراد، توانایی مغز برای کنار آمدن با آن یا نادیده گرفتن آن وجود ندارد. به خصوص برای افرادی که در حال حاضر با اختلالات اضطرابی یا افسردگی دست و پنجه نرم می کنند، وزوز گوش می تواند این شرایط را تشدید کند - یا برخی دیگر را تحریک کند.

وزوز گوش ممکن است باعث ایجاد یا کمک به موارد زیر شود :

خستگی در طول روز یا مشکلات خواب مشکل در تمرکز مشکلات حافظه فشار نوسانات خلقی پریشانی تحریک پذیری و ناامیدی او می‌گوید: «در برخی موارد که نمی‌توانیم شرایط را از نظر پزشکی یا جراحی مدیریت کنیم، ممکن است افراد را به روان‌شناس یا روان‌پزشک ارجاع دهیم. برای این ارائه دهندگان سلامت روان غیرمعمول نیست که داروهای ضد افسردگی یا ضد اضطراب را برای کمک به بیماران برای مدیریت مشکلات سلامت روان مرتبط با وزوز گوش تجویز کنند. سایر عوارض پزشکی که در صورت داشتن وزوز گوش باید مراقب آن باشید مانند سایر شرایط پزشکی که باعث اضطراب یا افسردگی می شود یا به آن کمک می کند، وزوز گوش نیز ممکن است خطر خودکشی را در فرد افزایش دهد. این ممکن است به ویژه برای بیماران مرد مسن وزوز گوش که به تنهایی زندگی می کنند صادق باشد. کامر با اشاره به وضعیتی که به عنوان هایپراکوزیس شناخته می شود، می گوید: «همچنین بین وزوز و حساسیت به صدا ارتباطی وجود دارد. بر اساس مطالعه ای که در مجله انجمن سلطنتی پزشکی منتشر شده است، هایپراکوزیس به عنوان "واکنش های مداوم اغراق آمیز یا نامناسب به صداهایی که برای یک فرد معمولی نه تهدیدآمیز هستند و نه ناراحت کننده هستند" تعریف می شود. آن مطالعه همچنین نشان داد که تقریباً 15 درصد از بیماران مبتلا به وزوز گوش گزارش می دهند که به هایپراکوزیس مبتلا هستند. تحقیقات بیشتر نشان داده است که هایپراکوزیس ممکن است در میان بیماران وزوز گوش که به دنبال کمک بالینی برای وضعیت خود هستند، شایع تر باشد. وزوز گوش نیز با چندین بیماری نادر مرتبط است. یکی از آنها که بیماری منیر نامیده می شود، یک اختلال گوش داخلی است که بر تعادل و شنوایی فرد تأثیر می گذارد - در حالی که گاهی اوقات باعث حملات وزوز گوش می شود. وضعیت دیگری به نام میسوفونیا، باعث می شود که فرد در پاسخ به صداهای بیهوده احساس خشم، انزجار یا ترس کند. تا 5 درصد از مبتلایان به وزوز گوش نیز ممکن است میسوفونیا داشته باشند.
شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا
تجویز انواع سمعک های نامریی، داخل گوشی و پشت گوشی ریک با تکنولوژی هوشمند در مرکز فراشنوا انجام می شود. جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.