ماستوئیدیت یا عفونت استخوان گوش چه درمانی دارد

ماستوئیدیت یا عفونت استخوان گوش چه درمانی دارد

ماستوئیدیت یا عفونت استخوان گوش

  ماستوئیدیت یا عفونت استخوان گوش چه درمانی دارد ؟ ماستوئیدیت یک عفونت جدی ماستوئید است، استخوان سخت و برجسته درست پشت‌گوش و زیر گوش. این وضعیت نادر است و بدون درمان می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد. علائم ماستوئیدیت شامل تورم پشت‌گوش، چرک از گوش، درد ضربان‌دار و مشکل در شنوایی است. معمولاً منبع معتبر، علت عفونت گوش درمان نشده یا مقاوم به آنتی‌بیوتیک است. این می‌تواند به ساختارهای اطراف، از جمله ماستوئید گسترش یابد. بدون درمان مؤثر آنتی‌بیوتیکی، عفونت باکتریایی می‌تواند در سرتاسر استخوان‌های جمجمه گسترش یابد و ممکن است از طریق خون به اندام‌ها از جمله مغز برسد. عفونت گوش میانی اغلب علت ماستوئیدیت است. این عفونت‌ها بیشتر در نوزادان زیر 2 سال دیده می‌شود. در ادامه، درباره ماستوئیدیت، از جمله نحوه تشخیص و درمان آن توسط پزشکان بیشتر بدانید.   ماستوئیدیت یا عفونت استخوان گوش چه درمانی دارد؟  

علائم ماستوئیدیت

  علائم ماستوئیدیت ممکن است پس از برطرف‌شدن علائم عفونت گوش شروع شود. یا ممکن است به نظر برسد که عفونت گوش بدتر شده است. اگر فردی مبتلا به عفونت باکتریایی گوش، حتی در زمانی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند، علائم جدیدی را نشان دهد، پزشک ممکن است ماستوئیدیت را بررسی کند. علائم عبارت‌اند از: درد شدید و ضربان‌دار در داخل یا اطراف گوش چرک یا مایعات دیگری که از گوش خارج می‌شود تب یا لرز تورم پشت یا زیر گوش قرمزی پشت‌گوش بوی بدی از گوش می‌آید به نظر می‌رسد که گوش بیشتر بیرون‌زده یا به جلو هل داده شده است مشکلات شنوایی، مانند صدای زنگ در گوش دردی که ممکن است نامتناسب به نظر برسد در اینجا برخی از علائم ماستوئیدیت در کودکان بسیار کوچک آورده شده است: تغییرات خلق‌وخوی گریه مکرر به پهلوی سرشان ضربه می‌زند کشیدن گوش‌هایشان در برخی افراد، تورمی که ماستوئیدیت ایجاد می‌کند بهتر می‌شود، سپس بدتر می‌شود. هنگامی که علائم کمی بهبود می‌یابند، مهم است که تصور نکنید که عفونت در حال بهبود است. بدون درمان، ماستوئیدیت می‌تواند باعث لخته شدن خون با منبع مطمئن شود یا تبدیل به سپسیس شود، یک عفونت خونی که می‌تواند زندگی را تهدید کند. هر کسی که مبتلا به ماستوئیدیت یا عفونت و گیجی گوش، تب بالا، ضعف قابل‌توجه یا تورم در اطراف سر خود باشد نیاز به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی دارد.   بیماری ماستوئیدیت یا عفونت استخوان گوش چه درمانی دارد  

علل ماستوئیدیت

  عفونت‌های گوش، به‌ویژه عفونت‌های گوش میانی، شایع‌ترین علت ماستوئیدیت هستند. باکتری مسئول می‌تواند بدون درمان موثر گسترش یابد. این ممکن است اتفاق بیفتد، برای مثال، اگر فردی دوره درمان را قبل از کامل شدن قطع کند. همچنین ممکن است در صورتی که باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده مقاوم باشند، اتفاق بیفتد. در موارد کمتر، رشد غیرطبیعی سلول‌های پوست در گوش میانی، به نام کلستئاتوم، می‌تواند باعث انسدادی شود که به باکتری‌ها اجازه تکثیر می‌دهد و منجر به ماستوئیدیت می‌شود. کلستئاتوم همچنین می‌تواند باعث ایجاد پولیپ گوش شود که ممکن است منجر به انسداد بیشتر شود.  

ماستوئیدیت چگونه درمان می‌شود؟

  ماستوئیدیت یک بیماری بالقوه تهدیدکننده زندگی است. درمان اولیه برای عفونت شدید ممکن است شامل بستری شدن در بیمارستان باشد. شما داروهای آنتی‌بیوتیک را از طریق ورید بازوی خود یا به‌صورت داخل وریدی درحالی‌که در بیمارستان هستید دریافت خواهید کرد. چند روز پس از خروج از بیمارستان باید آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی را در خانه مصرف کنید. اگر عفونت پس از درمان با آنتی‌بیوتیک برطرف نشد، ممکن است جراحی لازم باشد. جراحی ممکن است شامل برداشتن بخشی از استخوان ماستوئید برای تخلیه عفونت باشد. همچنین ممکن است پزشکان برای درمان موفقیت‌آمیز عفونت، نیاز به تخلیه مایع عفونی گوش میانی شما داشته باشند. پزشک ممکن است بتواند با درنظرگرفتن علائم، از جمله ظاهر تورم، ماستوئیدیت را تشخیص دهد. آزمایش خون یا سی‌تی‌اسکن گوش می‌تواند به رد سایر بیماری‌ها کمک کند. آنتی‌بیوتیک‌ها معمولاً می‌توانند ماستوئیدیت را درمان کنند. اکثر افراد نیاز به درمان از طریق IV دارند که معمولاً نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. اگر دور اول درمان جواب نداد، پزشک ممکن است عفونت را کشت کند تا نوع باکتری درگیر را مشخص کند. سپس می‌توانند دوره متفاوتی از آنتی‌بیوتیک‌ها را توصیه کنند.   ماستوئیدیت یا عفونت استخوان گوش چه درمانی دارد ؟ و عوارض آن  

عمل جراحی

  رویکرد خط اول برای جراحی ماستوئیدیت اغلب میرینگوتومی است. این شامل ایجاد سوراخ در پرده گوش و تخلیه مایع است. در کودکان، این روش ممکن است شامل قرار دادن لوله‌ها در پرده گوش باشد. اگر عارضه‌ای مانند لخته خون یا آبسه، توده متورم مایع عفونی وجود داشته باشد، ممکن است فرد به ماستوئیدکتومی نیاز داشته باشد. این عمل شامل برداشتن قسمت عفونی ماستوئید است. اگر آبسه وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به تخلیه داشته باشد.  

چگونه می‌توان از ماستوئیدیت پیشگیری کرد؟

  بهترین راه برای پیشگیری از ماستوئیدیت دریافت درمان موثر برای هر گونه عفونت گوش است. اگر پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز کند، مهم است که کل دوره درمان را طبق دستور انجام دهید، حتی اگر علائم در طول درمان از بین بروند. مصرف تنها دوز جزئی آنتی‌بیوتیک بازگشت عفونت را آسان‌تر می‌کند. فرد نباید آنتی‌بیوتیک‌های قدیمی‌تری را که از یک بیماری قبلی باقی‌مانده است مصرف کند. مصرف آنتی‌بیوتیک مناسب برای هر عفونت بسیار مهم است. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت گوش، حتماً دست‌ها را به طور منظم و مؤثر بشویید و از تماس با افراد ناخوشایند خودداری کنید. هرکسی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد که ممکن است به دلیل HIV، دیابت یا درمان‌های خاص باشد، باید فوراً در مورد علائم عفونت به پزشک مراجعه کند.   درمان بیماری ماستوئیدیت یا عفونت استخوان گوش چه درمانی دارد؟  

عوارض مرتبط با ماستوئیدیت

  درمان ماستوئیدیت می‌تواند دشوار باشد؛ زیرا استخوان ماستوئید در عمق گوش شما قرار دارد. اگر درمان مؤثر نباشد یا اگر عفونت قبل از آسیب رساندن به ماستوئید درمان نشود، ممکن است مشکلات جدی سلامتی ایجاد شود. این مشکلات سلامتی عبارت‌اند از: سرگیجه فلج صورت ازدست‌دادن شنوایی مننژیت، عفونت باکتریایی غشاهای پوشاننده مغز و نخاع آبسه اپیدورال، مجموعه‌ای از چرک در قسمت بیرونی مغز و نخاع سپسیس، انتشار عفونت در سراسر بدن شما   نتیجه‌گیری مداخله زودهنگام برای جلوگیری از آسیب دائمی در صورت ایجاد ماستوئیدیت ضروری است. حتی اگر درمان موفقیت‌آمیز باشد، عفونت ممکن است عود کند. پزشکان باید کسانی را که به ماستوئیدیت مبتلا می‌شوند نظارت کنند تا مطمئن شوند که عفونت عود نمی‌کند یا گسترش نمی‌یابد.   کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا  

انجام تست ای بی ار و OAE، انجام تربیت شنوایی و گفتاردرمانی برای کودکان با مشکل شنوایی، ارزیابی و درمان وزوز گوش با روش های جدید تحریک الکتریکی، صدا درمانی، ماسکر، سمعک های مخصوص وزوز گوش، موسیقی درمانی برای  در مرکز تخصصی فراشنوا انجام می شود.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.