مزایای سمعک دیجیتال

مزایای سمعک دیجیتال

تفاوت سمعک دیجیتال و سمعک آنالوگ

سمعک آنالوگ را بهتر بشناسید

در ابتدا باید گفته شود که سمعک های آنالوگ از رده خارج شده اند و تنها جزء محصولات تعداد کمی از شرکت های سمعک می باشد.

سمعک های آنالوگ برای تنظیم سمعک به کامپیوتر متصل نمی شوند و دارای قدیمی ترین تکنولوژی های سمعک می باشند. عملکرد سمعک های آنالوگ به این صورت است که تقریبا تمامی صداهای محیط را جذب می کند و همه را یکسان تقویت می کند. برای مثال نویز محیط توسط سمعک تقویت می شود و سبب می شود درک گفتار تحت تاثیر قرار بگیرد.

این سمعک دارای تعداد کانال کم می باشد به همین دلیل نمی توان رضایت بیمار را جلب کرد. در واقع سمعک آنالوگ نوعی بلندگو می باشد که کنترل خروجی کمتری بر روی صدای گفتاری دارد.

مزایای سمعک دیجیتال : سمعک های دیجیتال برخلاف سمعک های آنالوگ همانطور که از اسم آن مشخص است دارای تکنولوژی جدیدتر و امکانات بیشتر می باشد. این سمعک با داشتن کانال های سمعک اجازه تنظیم سمعک در هر کانال را به صورت مجزا به متخصص سمعک می دهد به این معنی که اگر فرد در فرکانس 4 کیلو و 8 کیلوهرتز دارای مشکل شنوایی است سمعک بدون اینکه بقیه فرکانس های را تقویت کند تنها این دو فرکانس را تقویت می کند.

یکی از مزایای سمعک دیجیتال دارای رده های مختلف و امکانات مختلف می باشند اما تمامی انها امکان تنظیم با کامپیوتر و امکانات پایه سمعک را دارند(باند و کانال تنظیم سمعک، برنامه فیدبک گیری، برنامه کاهش نویز، کنترل خروجی صدا و...).

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید سمعک های جدید هوشمند توانایی تفکیک تمامی صداهای موجود در محیط را دارند و سمعک به گونه ای عمل می کند که بیمار قادر به شنیدن تمامی صداهای محیط و البته توجه خاص به سیگنال گقتاری داشته باشد.

سمعک دیجیتال

تفاوت تکنولوژی بین سمعک دیجیتال و آنالوگ

نوع سمعک آنالوگ دیجیتال مزیت دیجیتال به آنالوگ
تعداد کانال ۲ عدد از ۲ تا ۶۴ سبب کیفیت بهتر صدا، حذف موثر سوت می شود.
کنترل خروجی صدا PC AGC مدار خروجی سمعک دیجیتال سبب کیفیت بهتر صدا می شود و سمعک صدای خش‌خش ندارد
نوع میکروفون اومنی دایرکشنال سبب درک بهتر صدا در محیط های شلوغ می شود
نوع مدار تقویتی تقویت گفتار و نویز فقط تقویت گفتار سبب درک بهتر صدا در محیط های شلوغ می شود
نوع مدار حذف سوت سمعک ساده پیشرفته اداپتیو سبب می شود سمعک اصلا سوت نزند
برنامه کودکان ندارد دارد
برنامه تلفن دارد دارد
برنامه وایرلس ندارد دارد بیمار می توان با تلفن براحتی حرف بزند و صدای تلویزیون و موسیقی را براحتی بشنود
سایز کوچک ندارد دارد حتی سایز نامرئی دارد
کیفیت صدا بسیار پایین عالی
رضایت بیمار کم  بالا
هزینه کم زیاد تنها مزیت سمعک آنالوگ هزینه کم آن است

با نگاه سریع به جدول بالا می توان فهمید که سمعک آنالوگ امکانات بسیار کمی برای درک بهتر صدا نسبت به سمعک های دیجیتال دارند.

سمعک دیجیتال

مقایسه اندازه سمعک های آنالوگ و دیجیتال

اکثر سمعک های آنالوگ به دلیل تکنولوژی و قطعات بزرگ دارای ظاهر بسیار بزرگ می باشند. همچنین سمعک های آنالوگ علاوه بر پشت گوشی به صورت داخل گوشی نیز وجود دارد که با استفاده از تریمر های روی سمعک تنظیم می شوند. اما یکی دیگر از مزایای سمعک دیجیتال و هوشمند دارای اندازه بسیار کوچکتری نسبت به سمعک انالوگ می باشند. قطعات استفاده شده در سمعک های جدید بسیار کوچکتر می باشد که امکان ساخت سمعک های نامریی بسیار کوچک را برای بیمارن فراهم کرده است.

مقایسه قیمت سمعک دیجیتال و انالوگ

بسیاری از بیماران به علت اینکه به دنبال سمعک های ارزان می باشند این سمعک را انتخاب می کنند اما بعد از مدتی از استفاده از سمعک خودداری می کنند. قیمت سمعک های انالوگ در حدود 1.200.000 تا 1.400.000 تومان می باشد اما با کمی هزینه بیشتر می توان سمعک های دیجیتال پایه با قیمت 1.600.00 تا 1.800.000 تومان تهیه کرد.

باید توجه شود که سمعک های آنالوگ به دلیل عدم کنترل صداهای بلند و آرام بعد از مدتی می تواند سبب کم شنوایی بیشتر بیمار نیز شود. خرید سمعک های دیجیتال پایه به مراتب بهتر از سمعک های آنالوگ قدیمی می باشد.

سمعک دیجیتال

خرید سمعک دیجیتال و سمعک آنالوگ

خرید سمعک های آنالوگ بیشتر در مراکز تجهیزات پزشکی و افراد غیر متخصص تجویز و قابل تهیه می باشد. سمعک های جدید دیجیتال و هوشمند در مراکز شنوایی سنجی توسط متخصصین شنوایی سنجی تجویز می شود. مرحله مشاوره سمعک، قالبگیری، تجویز و تنظیم سمعک باید توسط متخصص شنوایی شناس انجام شود.

تعمیر سمعک های دیجیتال و انالوگ

سمعک های دیجیتال به دلیل جدید بودن تعمیرات آنها به مراتب راحتتر می باشد زیرا قطعات سمعک موجود می باشد. سمعک های آنالوگ قدیمی به دلیل عدم موجودی قطعات و کیفیت پایین سمعک تعمیر آنها بسیار سخت می باشد و ارزش تعمیر ندارند.

امروزه سمعک های هوشمند با تمام امکانات نظیر اتصال به موبایل، ارتباط دو سمعک با یکدیگر، تغییر برنامه های سمعک به صورت اتومات و از همه مهمتر در اندازه ای بسیار کوچک و در واقع سمعک های نامریی قابل ساخت می باشند.

از سمعک های دیجیتال هوشمند می توان به سمعک های زیر اشاره کرد: 

سمعک ریسوند سمعک بلتون سمعک زیمنس سمعک اتیکون سمعک فوناک
سمعک یونیترون سمعک ویدکس سمعک هانساتون سمعک برنافون سمعک استارکی
سمعک اینترتون سمعک ادیوسرویس سمعک AM  سمعک رکستون

سمعک های ذکر شده در بالا بسته به مدل دارای 1 تا 2 سال گارانتی می باشند که در طول این دو سال تمامی خرابی های سمعک توسط شرکت و بدون نیاز به هزینه انجام می شود.

کلینیک تخصصی شنوایی و سمعک فراشنوا

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا  دارای نمایندگی سمعک های اتیکن دانمارک، برنافن سویس، سونیک امریکا، زیمنس آلمان و سایر برندهای سمعک در تهران می باشد.

همچنین در این کلینیک تعمیر انواع سمعک ها، تنظیم و تجویز انواع برندهای سمعک انجام می شود.

برای مشاوره و انتخاب سمعک با متخصصین شنوایی سنجی فراشنوا در تماس باشید:

09105241071-88492162


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.