میسوفونیا یا صدا بیزاری؛ علل، تشخیص و درمان

میسوفونیا یا صدا بیزاری؛ علل، تشخیص و درمان

میسوفونیا چیست؟

  صداهای مکرر مانند جویدن، ضربه‌زدن با قلم، خرناس کشیدن یا خراشیدن می‌تواند باعث آزار و ناراحتی هر کسی شود. اما برای افرادی که با وضعیتی به نام میسوفونیا زندگی می‌کنند، که در اصل به عنوان سندرم حساسیت انتخابی صدا شناخته می‌شود، این صداها بیش از آزاردهنده هستند. با میسوفونیا، آن صداهای کوچک، و بسیاری از صداهای دیگر، می‌توانند کاملاً غیرقابل‌تحمل باشند. به بیان ساده، میسوفونیا شامل حساسیت شدید به صداهای خاص است. در واقع، نام "misophonia" از کلمه یونانی به معنای "نفرت از صدا" گرفته شده است. این حساسیت بیش از حد باعث واکنش جنگ یا گریز به صداهای تحریک‌کننده می‌شود. برای مثال ممکن است تمایل شدیدی به موارد زیر داشته باشید: بلافاصله اتاق را ترک کنید دست‌های خود را روی گوش‌های خود فشار دهید فریاد بزن، "این صدا را نساز!" برخی از محرک‌ها ممکن است آنقدر ناراحتی ایجاد کنند که در نتیجه از موقعیت‌ها و افراد خاصی اجتناب کنید. اگر صداهای خوردن معمولاً این واکنش را تحریک می‌کند، ممکن است شروع به خوردن همه وعده‌های غذایی خود به تنهایی کنید و از رفتن به رستوران‌ها، کافه‌ها یا هر مکان عمومی دیگری که مردم در آن غذا می‌خورند اجتناب کنید. محققان برای اولین بار نام میسوفونیا را در سال 2001 مطرح کردند و تحقیقات در مراحل نسبتاً اولیه باقی مانده است. برخی از کارشناسان خود میسوفونیا را یک بیماری می دانند، اما برخی دیگر معتقدند که ممکن است به عنوان نشانه ای از سایر شرایط سلامت روان ایجاد شود. کارشناسان هنوز بر سر معیارهای مشخصی برای تشخیص میسوفونیا به توافق نرسیده اند. اما آنها آن را به عنوان یک نگرانی واقعی می شناسند که می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان و رفاه داشته باشد. بسیاری از متخصصان پزشکی و سلامت روان می توانند به شما در دریافت درمان و حمایت کمک کنند. برای دریافت جزئیات در مورد میسوفونیا، از جمله علائم، محرک‌ها، علل احتمالی، و نکاتی برای مقابله، ادامه مطلب را بخوانید.   میسوفونیا یا صدا بیزاری؛ علل، تشخیص و درمان

علائم میسوفونیا

  به طور کلی می‌توانید می‌سوفونیا را با علامت اصلی آن تشخیص دهید: واکنش منفی شدید هنگام شنیدن صداهای محرک. به طور خاص، این پاسخ ممکن است شامل طیفی از احساسات، عواطف و احساسات فیزیکی باشد: احساس ناراحتی، تحریک و انزجار خشم، یا احساس پرخاشگری، از جمله میل به حمله فیزیکی یا کلامی عصبی بودن یا ناراحتی در موقعیت‌هایی که می‌تواند شامل ایجاد صدا باشد احساس اضطراب یا وحشت، از جمله احساس به دام افتادن یا از دست دادن کنترل سفتی یا فشار در سراسر بدن یا در قفسه سینه افزایش ضربان قلب، فشار خون و دما این علائم معمولاً برای اولین بار در سنین پیش از نوجوانی یا نوجوانی ظاهر می‌شوند. اگر با میسوفونیا زندگی می‌کنید، ممکن است پاسخ خود را به برخی صداها تا حدی افراطی تشخیص دهید. با این حال، ممکن است برای شما سخت باشد که با ناراحتی که آن صداها ایجاد می‌کند کنار بیایید یا به تنهایی شدت واکنش خود را مدیریت کنید. وقتی برای مقابله با صداهای تحریک‌کننده ای که در زندگی روزمره می‌شنوید مشکل دارید، ممکن است از مکان‌هایی که معمولاً آن صداها را می‌شنوید اجتناب کنید. این ممکن است به معنای اجتناب از دوستان و خانواده یا غیبت مکرر از محل کار و مدرسه باشد. به طور خلاصه، میسوفونیا در نهایت می تواند زندگی روزمره را تا حدی مختل کند. صداهای تحریک‌کننده می توانند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشند. این محرک ها همچنین می توانند در طول زمان تغییر یا افزایش پیدا کنند. حتی زمانی که میسوفونی در پاسخ به یک صدای خاص شروع می شود، همانطور که اغلب انجام می دهد، صداهای دیگر ممکن است در نهایت واکنش مشابهی را ایجاد کنند.   علائم میسوفونیا یا صدا بیزاری   برخی از رایج‌ترین محرک‌های میسوفونیا صداهای دهانی است که توسط افراد دیگر ایجاد می‌شود. مثال‌ها عبارتند از: خرد کردن یا خرچنگ کردن هورت کشیدن قورت دادن تنفس بلند پاکسازی گلو لب زدن   سایر محرک‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد: بو کشیدن نوشتن صداها کلیک کردن قلم خش خش کاغذ یا پارچه تیک تاک ساعت کوبیدن کفش لیوان یا ظروف نقره صدای جیغ زدن سوهان زدن یا کوتاه کردن ناخن زمزمه و کلیک مکانیکی صدای جیرجیرک‌ها یا پرندگان صداهای نظافت حیوانات   درمان میسوفونیا یا صدا بیزاری   برای برخی افراد، محرک‌های بینایی می‌توانند واکنش مشابهی ایجاد کنند. اگر کسی را ببینید ممکن است این اتفاق بیفتد: تکان دادن پاها مالیدن بینی آنها مو یا قلم خود را می‌چرخانند جویدن با دهان باز لب‌ها یا فک خود را در یک حرکت جویدن حرکت می‌دهند اگر با میسوفونیا زندگی می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که ایجاد همان صدا معمولاً هیچ واکنشی را برانگیخته نمی‌کند. برخی از افراد مبتلا به میسوفونیا حتی متوجه می‌شوند که تقلید صداهای تحریک‌کننده می‌تواند به کاهش ناراحتی آنها کمک کند.  

میسوفونیا چه حسی دارد

  اگر میسوفونیا ندارید، ممکن است تعجب کنید که چگونه می تواند این همه ناراحتی ایجاد کند. برای درک بهتر این وضعیت، سعی کنید تصور کنید وقتی صدایی را می شنوید که واقعا از آن متنفر هستید چه احساسی دارید. خراشیدن ناخن روی تخته سیاه یک نمونه کلاسیک است. برخی دیگر ممکن است شامل زنگ ماشین یا زاری کودک باشد. هنگامی که آن صداها را می شنوید، ممکن است پوست شما با شعله ور شدن اعصاب شما خاردار شود. فقط می خواهید فوراً متوقف شود. علل: میسوفونیا یک وضعیت روانی است که اغلب با اختلالات وسواس فکری-اجباری و اضطرابی همراه است. علل دقیق ناشناخته است، اما مطالعات نشان داده است که میسوفونیا معمولاً بین سنین 9 تا 12 سالگی ایجاد می‌شود.   میسوفونیا یا صدا بیزاری؛ علل، تشخیص و درمان  

درمان میسوفونیا

  میسوفونیا یک اختلال مادام العمر است و در حال حاضر درمانی ندارد. با این حال، گزینه‌های درمانی وجود دارد که به افراد کمک می‌کند تا زندگی با این بیماری را یاد بگیرند. یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، درمان شناختی رفتاری است که به بیمار کمک می‌کند تا یاد بگیرد که مثبت بودن را با صداهای محرکی که در حال حاضر واکنش فرار یا مبارزه را برمی‌انگیزد، مرتبط کند. مشاوره با کل خانواده نیز ممکن است برای کمک به آنها در درک اینکه خشم متوجه آنها نشده است مفید باشد. در نهایت، بسیاری از بیماران میسوفونیا این اختلال را با استفاده از هدفون در صورت امکان یا استفاده از نویز سفید برای جلوگیری از صداهای محرک کنترل می کنند.   نتیجه اگر شما یا یکی از عزیزانتان از میسوفونیا رنج می‌برید، بدانید که بیشتر قربانیان میسوفونیا شغل و خانواده‌های فوق‌العاده‌ای دارند. قابل کنترل است و با کمی درک از جانب عزیزان، شما همچنان می‌توانید به زندگی عادی خود ادامه دهید..
شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

کلینیک فراشنوا با استفاده از جدیدترین تجهیزات و متخصصین مجرب در زمینه شنوایی اطفال، تجویز سمعک و وزوز گوش سعی بر ارایه بهترین خدمات در تمامی زمینه های شنوایی می باشد.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه ها درباره میسوفونیا یا صدا بیزاری؛ علل، تشخیص و درمان

سمعکی وجود داره که با استفاده از اون صدا هارو نشنویم

سلام خیر. اما اگر حساسیت به صدای بلند دارید و در مواجهه با صدای بلند اذیت میشید سمعک گزینه خوبی است به این صورت که خروجی و بهره سمعک در شدت های پایین رو کاهش میدیم در این صورت دیگه صداهای بلند اذیت کننده نیست و به مرور خروجی رو بالا میبریم تا عادت پذیری هم اتفاق بیفته و از سمعک استفاده نکنید. اگر فقط در هنگام خواب مشکل دارید از قالب های ضدصوت استفاده کنید.


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.