همه چیز در مورد علت و درمان وزوز گوش

همه چیز در مورد علت و درمان وزوز گوش

ریسک شروع وزوز گوش در چه افرادی بیشتر است؟ 

همه چیز در مورد علت و درمان وزوز گوش :: وزوز گوش روز به روز در حال افزایش می باشد به طوری که طبق بررسی های انجام شده در امریکا تخمین زده شده است که در حدود 50 میلیون بزرگسال درگیر وزوز گوش می باشند.

در موارد شدید وزوز گوش می تواند سبب مشکلات در تمرکز، خواب کافی، ارتباطات شخصی و کاری، زندگی فرد، ایجاد استرس های ناشی از وزوز و... برای بیمار شود.

وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش یا زنگ در گوش ها به حس شنیدن صدای زنگ، ضربان، پالس، هیس، سوت، خش خش و دیگر صداها در یک یا هر دو گوش گفته می شود.

در بیشتر موارد تنها خود فرد می تواند صدای وزوز گوش را در محیط ساکت(هنگام خوابیدن) بشنود.

 

علت و درمان وزوز گوش

 

چرا وزوز گوش شروع می شود؟

وزوز یا صدای زنگ در گوش ها می تواند توسط عوامل زیادی ایجاد شود. اما در نظر داشته باشید که وزوز گوش بیماری نیست بلکه عارضه بیماری می باشد(به طور مثال کم شنوایی و عارضه آن وزوز گوش می باشد). هیچ گاه وزوز گوش باعث کم شنوایی، میگرن یا مشکلات عصبی و ... نمی شود.

 

کم شنوایی:

بروز کم شنوایی بخصوص در سالمندان(پیرگوشی) نسبت به سایر گروه های سنی بیشتر می باشد که احتمال درگیری وزوز گوش را افزایش می دهد. کم شنوایی در سالمندان یا پیرگوشی می تواند از دهه پنجم و ششم زندگی شروع شود و افت شنوایی دوطرفه و در فرکانس های بالا ایجاد کند.

وزوز گوش در سالمندان بیشتر در آقایان ایجاد می شود(زیر سن 75 سالگی) و بعد از بین آقایان و خانم ها یکسان می باشد.

یکی از تئوری هایی که شروع وزوز گوش را در رابطه با وزوز گوش توضیح می دهد به این صورت می باشد که زمانی که فرد دچار کم شنوایی می شود سیگنال های ورودی به عصب کاهش پیدا می کند و سیستم مرکزی(مغز) برای جبران این کاهش فعالیت خود را افزایش می دهد که این افزایش فعالیت می تواند عامل شروع وزوز گوش باشد.

همچنین در تئوری دیگر توضیح داده شده است که در تعادل بین مهار عصب و تحریک در سیستم عصبی مشکل ایجاد می شود. با شروع کم شنوایی در سیستم محیطی مهار در این بخش کاهش پیدا می کند و در مقابل بخش تحریک در بخش مرکزی افزایش پیدا می کند که این عامل می تواند در شروع وزوز گوش نقش مهمی داشته باشد.

نتیجه گیری: در تمامی مقالات مهمترین عامل شروع وزوز گوش را کم شنوایی بیان کرده است. از این رو برای درمان وزوز گوش ابتدا باید تعادل بین مهار و تحریک را در سیستم عصبی متعادل کنیم سپس روند درمان انجام شود. بنابراین استفاده از سمعک مناسب ضروری می باشد که متاسفانه به دلیل برخورد نامناسب با سمعک در بین افراد بیمار راضی به استفاده از سمعک نمی باشد.

وزوز گوش

در معرض قرارگیری بیش از حد در صدای بلند یا صدای انفجار

بسیاری از افراد که در جنگ شرکت کرده اند در معرض صدای انفجار قرار گرفته اند. صدای بلند و ناگهانی سبب آسیب به سیستم حلزونی و عصب می شود که در نهایت کم شنوایی رخ می دهد و وزوز گوش شروع می شود.

در مورد در معرض قرارگیری بیش از حد در صدای بلند می توان گفت برخلاف صدای انفجار روند آهسته تری دارد اما همانند صدای انفجار سبب آسیب به سیستم شنوایی و بروز کم شنوایی و وزوز می شود.

نکته: در این بیماران دقیقا فرکانسی که بیشترین افت شنوایی را دارد شبیه به صدای وزوز گوش می باشد. بنابراین با تحریک و جبران کم شنوایی می توان شاهد نتایج بسیار خوبی در درمان وزوز گوش باشیم.

 

ضربه روحی و استرس بیش از حد

سیستم لیمبیک در بخش سیستم مرکزی در کنترل هیجانات، عاطفه و احساسات، اضطراب و حافظه نقش بسزایی دارد. بنابراین زمانی که فرد دچار ضربه روحی یا استرس بسیار شدید می شود سیستم لیمبیک به خودی خود دچار فعالیت بیش از حد می شود که با تاثیر بر روی سایر بخش های سیستم مرکزی شنوایی می تواند در شروع وزوز گوش نقش بسیار مهمی داشته باشد.

برای درمان این نوع از وزوز گوش بهتر است علاوه بر روند توانبخشی توسط متخصصین شنوایی شناس مراجعه به روان شناس جهت کنترل احساسات و اضطراب بسیار مفید می باشد.

 

مصرف داروهای اتوتوکسیک

 استفاده بیش از حد و خودسر بعضی از دارو ها نظیر آسپیرین(باعث کم شنوایی فرکانس بالا و وزوز گوش در همان منطقه می شود)، ضدافسردگی، آنتی بیوتیک(ازیترومایسین)، جنتامایسین و ... می تواند در شروع وزوز گوش نقش داشته باشند.

نکته: در بعضی موارد با قطع دارو وزوز گوش به مرور کاهش و قطع می شود(نظیرآسپیرین).

 

افزایش فشار خون:

افزایش فشار خون در ایجاد وزوز های ضربان دار نقش دارند. در این موارد به دلیل عبور رگ های خونی در درون گوش میانی و حلزون صدای عبور خون به صورت ضربان دار در گوش شنیده می شود.

درمان این نوع وزوز با کنترل فشار خون و عدم مصرف عامل های افزایش آن می باشد نظیر: استرس، مصرف الکل، کافیئن، مصرف بیش از حد پتاسیم و... .

همه چیز در مورد علت و درمان وزوز گوش

مفصل  TMJ(Temporo Mandibular Joint)

این مفصل در کنار لاله گوش و محل اتصال فک پایین به فک بالا می باشد. گاهش به دلیل فشار بیش از حد در هنگام صحبت کردن یا جویدن با درد همراه است.

همچنین آسیب به مفصل TMJ یکی از عوامل بروز وزوز گوش می باشد که می تواند بر اثر ساییده شدن استخوان ها، ماهیچه ها و لیگامنت های آن منطقه ایجاد شود که صدایی شبیه به کلیک شنیده می شود.

درمان: مراجعه به دندانپزشک و متخصص فک و صورت، عدم صحبت کردن، عدم جویدن غذاهای سفت، استفاده از حوله گرم در درمان وزوز و کاهش درد بسیار موثر می باشد.

 

جرم گوش(واکس گوش)

جرم گوش در کانال گوش به دلیل حالت اسیدی از عفونت های گوش خارجی جلوگیری می کند اما گاهی به دلیل دستکاری بیش از حد یا تنگ بودن کانال گوش جرم در کانال گوش خارج نمی شود. بسته شدن کانال گوش به واسطه جرم باعث بروز کم شنوایی و همچنین وزوز گوش می شود.

درمان این نوع وزوز با انجام ساکشن گوش و برطرف کردن کم شنوایی انجام می شود.

 

همچنین بیماری های دیگری نظیر بیماری منییر، تومورهای عصب شنوایی، بیماری های بخش داخلی حلزون نیز می تواند در بروز وزوز گوش بسیار نقش داشته باشند.

 

نکته مهم(نویسنده): سوالی که اکثر بیماران در زمینه درمان وزوز گوش دارند این می باشد که در یک جلسه درمان انجام می شود؟

پاسخ: درمان وزوز گوش یک روش توانبخشی می باشد و تنها با یک جلسه صدادرمانی، تحریک یا هر روش دیگری ممکن نیست. در روش توانبخشی وزوز گوش باید سیستم عصبی مرکزی کم کم از توجه به وزوز گوش بکاهد تا آزاردهندگی ناشی از صدای وزوز کاهش پیدا کند.

به طور مثال در صورت بروز بیماری تنها با خوردن یک قرص سلامتی کامل ایجاد نمی شود و باید دوره درمان و مصرف دارو به اتمام برسد تا سلامتی کامل ایجاد شود.

 

نکته مهم: سوالی که بسیاری از بیماران در زمینه شروع وزوز گوش دارند این می باشد که چرا دچار وزوز گوش شدند یا چرا فرد با سن بالاتر این مشکل را ندارد و ... ؟

توجه داشته باشید که ممکن است هر یک از این عوامل به تنهایی در شروع وزوز گوش نقش نداشته باشند اما داشتن چند مورد از عوامل می تواند سبب وزوز گوش شود به طور مثال بروز کم شنوایی در فرد(پیرگوشی یا استفاده از هندزفری) و به طور ناگهانی دچار استرس شدید قرار گرفتند که ترکیب این دو عامل می تواند زمینه ساز شروع و ایجاد وزوز گوش باشد.

همچنین واکنش و پاسخ سیستم عصبی مرکزی به رویداد ها و اتفاقات پیرامون ما در هر فرد متفاوت می باشد که می تواند دلیلی بر بروز وزوز تنها در بعضی افراد مشاهده شود.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

ارزیابی شنوایی و تعیین میزان کم شنوایی تمامی گروههای سنی و در صورت تایید میزان کم شنوایی، مشاوره و تجویز سمعک در کلینیک فراشنوا انجام می شود. برای تعیین وقت و مشاوره با متخصصین فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید: 02188949368 09105241071(مشاوره آنلاین)


دیدگاه ها درباره همه چیز در مورد علت و درمان وزوز گوش

وزوز گوشم خیلی وقت حدودا بیست سال است ولی در اثر بیماری کرونا بیشتر شده وسرم همیشه درگیره هر قرصی که استفاده میکنم شدید تر میشه حتی قرصهای ویتامین گوشم میگیره

سلام
ویروس کرونا باعث بروز کم شنوایی و وزوز گوش می شود که احتمال بدترشدن وزوز شما بوده
همچنین برای شما باید تست شنوایی انجام بشه چون کم شنوایی اولین و مهمترین عامل شروع وزوز گوش است
با صدادرمانی یا ماسکر می تونیم وزوز شمارو برطرف کنیم
با شماره های مطب جهت تعیین وقت تماس بگیرید
02188949368
02188958823
09105241071

برای مشاهده نتایج و تجربه درمان سایر مراجعین هم به اینستاگرام مرکز فراشنوا مراجعه فرمایید:
www.instagram.com/samak_farashenava


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.