وزوز گوش و خودکشی

وزوز گوش و خودکشی

وزوز گوش و افکار خودکشی

 

وزوز گوش و خودکشی: وقتی زندگی به دلیل وجود صدا در سر غیرقابل تحمل و طاقت فرسا شد چه باید کرد؟؟

آیا غالباً صدای خیالی زنگ، صدای خش خش یا صدای غرش را می شنوید؟

صدا ممکن است ملایم یا بلند، با شدت بالا یا کم و دارای فرکانس های مختلف باشد. برخی افراد صدا را در یک گوش و برخی دیگر در هر دو گوش تجربه می کنند. نکته اصلی این است که افراد دیگر نمی توانند آنچه شما می شنوید را بشنوند و صدا به طور مکرر می آید. از این رو درک آزار و اذیت ناشی از وزوز به دلیل عدم شنیدن و تجربه اطرافیان قابل درک نمی باشد و حتی در بعضی افراد باور وجود این صدا برای اطرافیان ممکن نمی باشد.

توجه: لطفا قبل از شروع به خواندن مطالب زیر به بخش تجربه های بیماران با وزوز گوش و ویدیو های بیماران با وزوز گوش مراجعه کنید. امروزه روش های بسیار زیادی برای درمان قطعی وزوز گوش یا کاهش شدید آزاردهندگی ناشی از وزوز وجود دارد. 

 

وزوز گوش چیست؟

این بیماری، می تواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد و اغلب همراه با کاهش شنوایی است. بیش از یک چهارم آمریکایی های 65 تا 84 ساله گزارش کرده اند که آن را تجربه کرده اند. برخی از افراد به راحتی عادت می کنند، اما حدود 20 درصد از آنها به دنبال کمک پزشکی هستند. در موارد شدید، افکار خودکشی هم می تواند به سراغ فرد بیاید.

اورسولا وایت ساید، روانشناس بالینی، مدیر عامل Now Matters Now (گروه پیشگیری از خودکشی) معتقد است: ندانستن اینکه چیزی کی قرار است به پایان برسد و هیچ گریزی هم نباشد، یک دستورالعمل برای افکار خودکشی است. افکار خودکشی نوعی فرار از تجربه های دردناک و طولانی مدت است.

مشکلات وزوز گوش

 

راه های شروع احساس بهتر

 

*شناخت افکار خودکشی

افکار خودکشی تمایل به رفت و آمد دارند. شما محکوم نیستید. آمارهای ملی حاکی از آن است که حدود یک سوم افرادی که تفکر خودکشی را گزارش می دهند، واقعاً تلاش برای اینکار می کنند. اما بسیاری از مردم هرگز در مورد افکار خودکشی خود به کسی نمی گویند. در مجموع، بسیاری از افراد بیش از گذشته اقدام به خودکشی می کنند، افکار خودکشی دارند، اما هنوز تعداد کمی از آنها می میرند.

این افکار می توانند هر زمان که عمیقا احساس شرمندگی، ناامیدی یا قطع ارتباط با دیگران کنید، در ذهن شما شناور باشند. شما ممکن است تعریف استاندارد افسردگی بالینی یا اختلال روانپزشکی دیگری را ندانید، اگرچه مهم است که با یک متخصص صحبت کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید. هر وقت احساس تنهایی می کنید یا گرفتار مشکل مهمی هستید که نمی توانید آن را حل کنید، در برابر ناامیدی آسیب پذیر هستید.

بسیاری از مردم سالها آرزوی مرگ را تحمل می کنند بدون اینکه هیچ نوع برنامه یا تلاش مشخصی انجام دهند. اما متأسفانه هر روز که مردم دچار بحرانی می شوند، تصمیم می گیرند دیگر آن را تحمل نکنند و شاید به مدت چند دقیقه هم برای خلاص شدن از این افکار تلاش می کنند.

برای افراد مبتلا به وزوز گوش، صدای زنگ گوش همیشه در گوش آنها می تواند احساس گیر افتادن و خارج شدن از جامعه را ایجاد کند.

گلن شوایتزر، نویسنده کتاب Rewiring Tinnitus و ستون نویس مجله Healthy Hearing می گوید: "هنگامی که فرد مبتلا به وزوز گوش دچار افکار خودکشی می شود، کیفیت زندگی او خراب می شود و صدا هرگز متوقف نمی شود." همیشه امید وجود دارد. بسیاری از درمان های وزوز گوش برای کمک به بهبود کیفیت زندگی وجود دارد، مثل تسکین پایدار از طریق یک فرآیند ذهنی معروف به habituation. شما می توانید به جایی برسید که وزوز دیگر مزاحم شما نشود، جایی که مغز شما آن را فقط از طریق دانش آگاهانه، مانند تمام صداهای پس زمینه بی معنی دیگر فیلتر می کند.

 

*کاهش آسیب ناشی از وزوز گوش

با روشی که از شخصی که دوستش دارید محافظت می کنید، از خود محافظت کنید. با همین منطق، اگر شما یا شخصی که دوستش دارید افکار خودکشی دارید، حذف اشیا کشنده از محیط ضروری است. اگر از مسکن استفاده می کنید، دوزهای روزانه قرص ها را در فواصل برنامه ریزی شده در حالی که قرص های باقیمانده را دور از دسترس خود نگه می دارید، مصرف کنید. فقط مقادیر کمی از مسکن های بدون نسخه را نگه دارید. داروهایی را که دیگر نیازی به آنها ندارید، بیرون بریزید.

الکل یک داروی خطرناک است. اگر داروی دیگری نیز مصرف کنید احتمال مرگ شما را افزایش می دهد. فقط مقادیر کمی الکل را در خانه خود نگه دارید. در برخی از مناطق کشور، مرگ و میر ناشی از الکل مشکل بزرگتری نسبت به مواد افیونی است.

 

*ارتباط با دیگران و حضور در جمع خانواده و دوستان

بخشی از تدوین برنامه ایمنی استاندارد در مورد وزوز های مهلک، درک نیاز شما به افراد دیگر است. انسان همانند حیوانات گله ای است. بله، همه ما کمی شبیه گرگ هستیم، برای احساس امنیت بیشتر به زندگی کردن در میان دیگران شبیه به خودمان، نیاز داریم. شما به طور معمول یا در شرایطی که در کنار دیگران احساس بدتری دارید، ممکن است تنهایی را ترجیح دهید. اما اگر افکار خودکشی دارید، یافتن ارتباط با دیگران می تواند بسیار مهم باشد.

اگر غالباً از نظر جسمی تنها هستید، اولین قدم ممکن است فقط یافتن مکانی برای قهوه باشد که بتوانید در آنجا در میان انسانهای دیگر بنشینید.

در مورد مشکل خود صحبت کنید، حتی اگر شما از آن دسته از افراد هستید که احساسات خودتان را به اشتراک نمی گذارید. شاید شما از متخصصان روانشناس تجربه های بدی داشته باشید و به دنبال شخصی باشید که به او اعتماد دارید. شاید شما نمی خواهید افرادی را که به شما اهمیت می دهند ناراحت کنید، در این صورت شخصی غریبه تر را امتحان کنید. درست است که شاید با کسی صحبت کنید و احساس بهتری نداشته باشید. ولی دوباره امتحان کنید یا به دنبال شخص دیگری بگردید.

فیلم های امید بخش و خنده داری که همیشه برای دیدنش وقت نداشتید را اینبار ببینید. اگر می توانید هر کاری که می کنید را متوقف کنید، به رختخواب بروید و بخوابید. اگر نمی توانید، دوش آب سرد بگیرید یا صورت خود را در آب یخ قرار دهید. سر خود را به مدت 30 ثانیه در آنجا نگه دارید، سر خود را بلند کنید و سپس تکرار کنید. سرد بودن مانند یک دکمه "تنظیم مجدد" کار می کند. هیچ تصمیمی نگیرید. مصرف مواد مخدر یا الکل را متوقف کنید. ارتباط چشمی برقرار کنید. تماس های ویدیویی را امتحان کنید. تلاش خود را ادامه دهید تا کسی را برای صحبت کردن پیدا کنید.

شما می توانید برای هر زمان که احساس عاطفی بیش از حد به شما دست می دهد از این مراحل استفاده کنید، نه فقط زمانی که می خواهید با خودکشی به همه چیز پایان دهید.

مشکلات وزوز گوش

 

 

حقایقی درباره وزوز گوش و خودکشی

تصور نکنید که وزوز گوش شما را به لبه هل می دهد. یک مطالعه بزرگ سوئدی احتمال خودکشی را فقط در میان زنان مبتلا به وزوز گوش شدید که تشخیص داده نشده بود (یا احتمالاً درمان نشده است) بالا می داند. وزوز گوش شایعترین معلولیت مربوط به جنگ است و میزان خودکشی در میان جانبازان جنگ بالا است. اما در یک مطالعه 10 ساله در مورد نزدیک به 8 میلیون کهنه سرباز ایالات متحده، میزان خودکشی در بین سربازان دارای وزوز گوش کم بود.

همچنین ممکن است بشنوید که همه افراد مبتلا به وزوز گوش افسرده هستند، اما این درست نیست. حدود 15 درصد از جانبازان تحت مراقبت در مطالعه 10 ساله  وزوز گوش را گزارش کردند، رقمی مشابه آنچه در سایر جمعیت ها مشاهده می کنیم. در آن گروه، بیش از 54 درصد افسردگی یا اضطراب تشخیص نداده اند، در حالی که بقیه یک یا هر دو بیماری داشتند.

در مجموع باید بدانید که وزوز گوش یک مشکل حاد پزشکی محسوب نمی شود با توجه به پیشرفت روزافزون علم روش ها و درمان های بسیار زیادی وجود دارد که زندگی را مثل گذشته برای شما راحت میکند. نگران نباشید و در اصرع وقت به پزشک متخصص و شنوایی شناس مراجعه کنید.

 

آیا وزوز گوش به صورت قطعی درمان می شود؟

روش های رهایی از وزوز گوش چیست؟

امروزه روش های بسیار زیادی برای درمان وزوز گوش معرفی شده است که بعضی از این روش ها بسیار کمک کننده می باشند. در گذشته برای افراد با وزوز گوش هیچ گونه روش مناسبی تعریف نشده بود و تنها کنار آمدن با وزوز یا تحمل آن وجود داشت اما امروزه این گونه نیست و در آینده روش های جدیدتری برای وزوز گوش معرفی می شود. از روش هایی که برای درمان وزوز گوش استفاده می شود می توان به طب سنتی، طب سوزنی، زالودرمانی، تجویز دارو، سمعک و تقویت صدا، ماسکر و صدادرمانی، تحریک الکتریکی با جریان مستقیم و متناوب(تحریک الکتریکی TDCS)، ویتامین درمانی، رژیم غذایی، بیوفیدبک و نوروفیبدک و سایر روش ها اشاره کرد. توجه داشته باشید درمان وزوز گوش همانند درمان هر بیماری نیاز به زمان و به مرور زمان انجام می شود. تصور اشتباهی بیماران از درمان وزوز گوش دارند به این صورت می باشد که در یک جلسه خواستار درمان و حذف کامل وزوز گوش می باشند. به طور مثال روش صدادرمانی در حدود 15 تا 20 جلسه نیاز می باشد حتی در مقالات زمان لازم برای درمان وزوز گوش با استفاده از روش صدادرمانی یا ماسکر را مدت 3 تا 6 ماه و در بعضی دیگر 6 تا 9 ماه اشاره شده است. بنابراین وظیفه و نقش بیمار در بخش درمان وزوز گوش علاوه بر همراهی با متخصص و انجام روش های درمانی در منزل داشتن صبر برای کامل شدن دوره درمان و حذف کامل وزوز بدون استرس است.  

پرسش و پاسخ بیماران در مورد وزوز گوش و درمان های آن

*مهمترین علت شروع وزوز گوش چیست؟ مهمترین علت شروع وزوز گوش که در مقالات و رفرنس های مختلف تایید شده است کم شنوایی است. به این صورت که رابطه مستقیم بین افزایش کم شنوایی و افزایش شدت وزوز گوش به مرور وجود دارد.  *آیا واقعا وزوز گوش درمان می شود؟ برای پاسخ به این سوال باید تست های شنوایی و تست وزوز گوش انجام شود. اما طبق تجربه در کلینیک می توان گفت که اکثر بیماران با وزوز گوش حتی افراد با وزوز های طولانی مدت(4_ تا 5 سال) درمان می شوند. امروزه با روش های جدید برای درمان وزوز گوش و ترکیب این روش ها با یکدیگر شانس بیشتری برای رفع و حذف وزوز گوش وجود دارد. *آیا برای درمان وزوز گوش قرصی وجود دارد؟ خیر. استفاده از داروهای آلپرازولام، کلونازپام، بتاهیستین، سیناریزین و جینکوبیلوبا برای افراد بسیار کمی در درمان وزوز گوش مناسب می باشد. استفاده از داروهای آرامبخش نظیر آلپرازولام، دیازپام و کلونازپام می توانند در بهبود خواب بیمار کمک کننده باشند. اما در بعضی مقالات بیان شده است که بعد از قطع داروهای آرامبخش ممکن است بعد از مدتی وزوز با شدت بیشتری شروع شود. *برای بررسی وزوز گوش باید به کجا مراجعه شود؟ یکی از مهمترین علت های شروع وزوز گوش کم شنوایی می باشد بنابراین برای بررسی وضعیت وزوز گوش مراجعه به مراکز شنوایی سنجی جهت ارزیابی شنوایی و وزوز گوش مناسب است. توجه داشته باشید در صورت بروز وزوز یک طرفه مراجعه در سریعترین زمان به متخصص مغزواعصاب یا گوش حلق بینی جهت انجام ام ار ای ضروری و لازم است. *آیا وزوز گوش سبب کم شنوایی یا تومور مغزی می شود؟ خیر. این تصور اشتباهی که بیماران نسبت به وزوز گوش دارند. وزوز گوش بیماری نیست بلکه عارضه بروز بیماری می باشد بنابراین می توان گفت بروز کم شنوایی یا تومور سبب وزوز گوش می شود و برعکس آن ممکن نیست. وزوز گوش بیشتر سبب بروز مشکلات روانی یا ذهنی(مشکل در خواب، تمرکز، ارتباط با دیگران و خانواده، کاهش آستانه تحمل، مشکل در محل کار، اذیت شدن نسبت به صداهای بلند(هایپراکیوسیس) و... می شود.  *بهترین درمان وزوز گوش چیست؟ بهترین درمان و روش حذف وزوز گوش استفاده از چندین روش درمانی می باشد. طبق مقالات جدید استفاده از تحریک الکتریکی و صدادرمانی به طور همزمان به این صورت که با تحریک الکتریکی مسیر های غیرشنوایی و با تحریک صوتی مسیرهای شنوایی تحریک شود بهترین روش درمان و کارامد می باشد. همچنین در کنار این روش استفاده از ویتامین درمانی و رژیم غذایی در افزایش شانس و موفقیت حذف کامل وزوز گوش بسیار کمک کننده است.  *ماسکر یا صدادرمانی چگونه انجام می شود؟ روش صدادرمانی ماسک(پوشش) وزوز گوش با استفاده از صدای ارائه شده می باشد که ابتدا نیاز به ارزیابی کامل شنوایی و همچنین ارزیابی دقیق وزوز گوش است. امروزه برای انجام روش صدادرمانی سمعک های ماسکر دار وجود دارد که قابلیت ارائه صدا در فرکانس و شدت های مختلف را دارند. استفاده از سمعک های ماسکردار بخصوص برای بیماران با کم شنوایی و وزوز گوش بسیار مناسب است به این صورت که بیمار علاوه بر درک کامل گفتار و صدا، سمعک به حذف و کاهش وزوز گوش نیز کمک می کند.  *آیا استرس و اضطراب سبب وزوز گوش می شود؟ وزوز گوش در اکثر موارد در اثر بروز دو یا چند عامل ایجاد می شود و یک عامل به تنهایی سبب بروز وزوز گوش نمی شود. در مورد استرس نیز این قضیه صدق می کند. استرس می تواند سبب بدتر شدن و افزایش شدت وزوز گوش شود. به این صورت که با افزایش استرس، اضطراب، عصبانیت و درگیری ذهنی بیمار شدت وزوز گوش بسیار افزایش می یابد و به مرور با حفظ آرامش و کاهش استرس شدت وزوز به حالت اولیه برمی گردد.  

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا با تجهیزات ویژه علاوه بر تجویز سمعک و ارزیابی شنوایی اطفال در زمینه وزوز گوش نیز فعالیت دارد. تجویز سمعک های نامریی و غیرقابل دید و سمعک های پشت گوشی کوچک و سمعک های سوپرپاور برای بیماران با کم شنوایی شدید با شرایط پرداخت مناسب برای بیماران عزیز قابل ارائه است. همچنین تعمیر انواع سمعک های داخل گوشی و پشت گوشی از برندهای مختلف سمعک، تهیه و ساخت قالب های ضدآب و ضدصوت با قیمت مناسب انجام می باشد. 

برای مشاوره وزوز گوش، خرید سمعک و تعیین وقت با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02188949368 02188958823 09105241071 برای مشاهده نتایج تجویز انواع سمعک و درمان های وزوز گوش به پیج فراشنوا در اینستاگرام مراجعه فرمایید: Samak_Farashenava@ کانال علمی تلگرام مرکز فراشنوا: https://t.me/farashenava      


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.