پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش (پرده صماخ)

پارگی پرده گوش ::صداهای بلند یا اشیایی که بیش از حد به گوش فرو می‌روند می‌توانند پرده گوش را پاره کنند که منجر به گوش درد ناگهانی، وزوز گوش، و سرگیجه می‌شود. معمولاً ظرف چند هفته بهبود می‌یابد و ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. اما اگر فکر می‌کنید پرده گوش شما پاره شده است، بهتر است به پزشک عمومی مراجعه کنید، زیرا می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند عفونت گوش شود. دانستن اینکه چه زمانی نیاز به مداخله و ارجاع اولیه است، بر اساس اندازه، محل و علائم مرتبط با پارگی پرده گوش مهم است.  

پارگی پرده گوش چیست؟

پارگی پرده گوش سوراخ یا پارگی در بافت پوست مانند است که مجرای شنوایی خارجی و گوش میانی را از هم جدا می‌کند. پرده گوش بخشی از گوش است که ارتعاشات صوتی را دریافت می‌کند و با انتقال این ارتعاشات به گوش داخلی به شنوایی کمک می‌کند. هنگامی که پرده گوش پاره می‌شود، ممکن است دیگر الگوهای ارتعاشی ایجاد نکند و در برخی موارد منجر به کاهش شنوایی شود. پارگی پرده گوش می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، اگرچه عمدتاً در جمعیت جوان‌تر دیده می‌شود. همچنین مردان در مقایسه با زنان بیشتر احتمال دارد پارگی در پرده گوش را تجربه کنند.   پارگی پرده گوش  

علائم پارگی پرده گوش چیست؟

علائم پارگی پرده گوش، یا عفونت گوش ناشی از سوراخ شدن پرده گوش، عبارت‌اند از: • کاهش شنوایی ناگهانی - ممکن است شنیدن چیزی برای شما مشکل باشد یا ممکن است شنوایی شما کمی خفه شود • گوش درد • خارش در گوش • نشت مایع از گوش • خونریزی از گوش • صدای زنگ یا وزوز در گوش علائم معمولاً پس از بهبود پرده گوش یا درمان هرگونه عفونت برطرف می‌شوند. اگر فکر می‌کنید پرده گوش شما پاره شده است باید به پزشک عمومی مراجعه کنید. همچنین اگر قبلاً معاینه شده‌اید و علائم شما پس از چند هفته بهتر نشده است بهتر است پیگیری کنید.   کارهایی که در صورت پارگی پرده گوش می‌توانید انجام دهید نکات زیر می‌تواند به شما در تسکین علائم و کاهش احتمال عفونت ناشی از پارگی پرده گوش کمک کند: • در گوش خود آب نریزید - شنا نروید و هنگام دوش گرفتن یا شستن موهای خود بیشتر مراقب باشید • سعی کنید بینی خود را خیلی محکم باد نکنید، زیرا این کار می‌تواند در حین بهبودی به پرده گوش شما آسیب برساند • یک فلانل گرم را روی گوش خود نگه دارید تا به کاهش درد کمک کنید • در صورت نیاز از مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن برای تسکین درد استفاده کنید (به کودکان زیر 16 سال آسپرین ندهید)   دلیل پارگی پرده گوش  

علل سوراخ شدن پرده گوش

ایجاد سوراخ در پرده گوش می‌تواند به دلایل زیر ایجاد شود: • عفونت گوش • آسیب به پرده گوش، مانند ضربه به گوش یا فرو بردن جسمی در عمق گوش • تغییرات فشار، مانند هنگام پرواز یا غواصی • صدای بلند ناگهانی، مانند انفجار • ضربه مغزی ناشی از انفجار یا سیلی با دست باز در گوش • ضربه به سر (با یا بدون شکستگی) • فشار منفی ناگهانی (به‌عنوان‌مثال، مکش قوی به کانال گوش اعمال می‌شود) نکات زیر ممکن است به شما در جلوگیری از آسیب رساندن به پرده گوش کمک کند: اگر علائم عفونت گوش را بیش از 2 یا 3 روز دارید برای درمان به پزشک عمومی مراجعه کنید هیچ چیزی از جمله انگشتان را به عمق گوش خود فشار ندهید اگر اغلب در معرض صداهای بلند هستید از محافظ گوش مناسب استفاده کنید هنگام پرواز، قورت دادن، خمیازه کشیدن یا جویدن آدامس را در هنگام برخاستن و فرود امتحان کنید.  

پارگی پرده گوش چگونه تشخیص داده می‌شود؟

متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است سوراخ‌ها یا پارگی‌های پرده گوش را با استفاده از روش‌های مختلف شناسایی کند: • اتوسکوپ (اوریسکوپ): وسیله‌ای نورانی که برای مشاهده مجرای گوش استفاده می‌شود • معاینه شنوایی‌شناسی: آزمایشی که شنوایی و تحرک پرده گوش را اندازه‌گیری می‌کند   درمان پارگی پرده گوش  

درمان پرده گوش سوراخ شده

بیمارانی که سوراخ پرده گوش را تجربه می‌کنند معمولاً از شروع ناگهانی درد همراه با کاهش شنوایی، سرگیجه یا وزوز گوش شکایت دارند. اگر عفونت گوش ناشی از پارگی پرده گوش دارید، پزشک عمومی ممکن است قطره گوش یا آنتی‌بیوتیک تجویز کند. معمولاً کم‌شنوایی (در صورت وجود) مدت کوتاهی طول می‌کشد. اگر سوراخ پرده گوش شما بزرگ است یا در عرض چند هفته خوب نمی‌شود، پزشک عمومی ممکن است شما را به یک متخصص گوش ارجاع دهد تا در مورد انجام جراحی برای ترمیم پرده گوش سوراخ شده صحبت کند.

• جراحی

جراحی برای ترمیم ترکیدگی پرده گوش معمولاً در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. اکثر افراد می‌توانند در همان روز یا روز بعد از عمل به خانه بروند و معمولاً چند هفته طول می‌کشد تا پرده گوش شما بهبود یابد.

• مراقبت‌های بعد از عمل:

مطمئن شوید که کسی در 24 ساعت اول با شما می‌ماند - در این مدت رانندگی نکنید. هر روز پنبه را در گوش خود عوض کنید (اما پانسمان را که در عمق گوش شما قرار دارد در جای خود بگذارید) از خیس شدن گوش خود اجتناب کنید ممکن است لازم باشد حدود یک هفته از محل کار (یا مدرسه) دور بمانید - اگر شغل شما مستلزم جابه‌جایی زیاد یا خم شدن باشد، ممکن است مدت بیشتری مرخصی داشته باشید. بعد از حدود یک هفته، در مورد برداشتن بخیه‌ها با پزشک عمومی خود صحبت کنید (اگر بخیه‌ها خودبه‌خود حل نشدند)

• فعالیت‌هایی که بعد از عمل باید اجتناب کرد:

پرواز سیگارکشیدن تماس نزدیک با افراد بیمار - ممکن است دچار عفونت گوش شوید ورزش و سایر فعالیت‌های سنگین دمیدن بیش از حد بینی - اگر نیاز به عطسه دارید، سعی کنید دهان خود را باز نگه دارید تا فشار در گوش خود را کاهش دهید.   پزشک یا پرستار به شما توصیه می‌کند که چه زمانی به فعالیت‌های عادی بازگردید. قبل از انجام عمل جراحی، با جراح خود در مورد مزایا و خطرات احتمالی عمل صحبت کنید.

ارتقای عملکرد تیم سلامت

بیماران مبتلا به پارگی پرده گوش معمولاً در ابتدا توسط ارائه‌دهنده مراقبت‌های اولیه یا در بخش اورژانس ویزیت می‌شوند. برای بیمارانی که سوراخ‌های بزرگ، کاهش شنوایی یا سایر علائم شدید دارند، بیمار از ارجاع به متخصص گوش و حلق و بینی برای یک رویکرد بین‌رشته‌ای برای مراقبت از بیمار سود می‌برد. در نهایت، تشخیص به‌موقع و ارجاع به بهبود نتایج بلندمدت و کاهش عوارض کلی کمک می‌کند.
شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

کلینیک فراشنوا با استفاده از جدیدترین تجهیزات و متخصصین مجرب در زمینه شنوایی اطفال، تجویز سمعک و وزوز گوش سعی بر ارایه بهترین خدمات در تمامی زمینه های شنوایی می باشد.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)          

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.