چه سمعک هایی برای کودکان با آترزی گوش مناسب می باشد؟

چه سمعک هایی برای کودکان با آترزی گوش مناسب می باشد؟

چه سمعک های برای کودکان با آترزی گوش مناسب می باشد؟

 

در این بحث هر آنچه که باید در مورد آترزی گوش، علت های آن، نحوه تست شنوایی در کودکان با آترزی، درمان های آن و سمعک های مخصوص این گروه از کودکان صحبت می شود.

آترزی کانال گوش چیست؟

 

آترزی گوش به معنی فقدان کامل کانال، پرده، فضای گوش میانی و حتی استخونهای گوش می باشد که ممکن است به صورت اکتسابی یا مادرزادی ایجاد شود.

آترزی گوش با علت اکتسابی در اکثر اوقات به دلیل التهاب، تروما(تصادف، زخم های گلوله) یا جراحی های گوش رخ می دهد. آترزی گوش مادرزادی به بدشکلی های کانال گوش نوزادان در بدوتولد که سبب کم شنوایی انتقالی می شود گفته می شود.

خوشبختانه کودکان مبتلا به آترزی شنوایی یک طرفه همانند کودکان نرمال رشد طبیعی گفتار دارند با این حال به دلیل داشتن شنوایی تک گوشی احتمال تاخیر در رشد زبان افزایش می یابد(مغز انسان از بدو تولد به گونه طراحی شده است که از شنوایی دو گوشی یا هر دو گوش اطلاعات را دریافت کند).

بنابراین خانواده ها باید نسبت به این موضوع هوشیار باشند برای مثال می توانند از سمعک استخوانی برای گوش دارای آترزی استفاده کنند، اکثر صحبت ها و گفتار در سمت گوش سالم باشد و... برای کمک به رشد گفتار و زبان کودک استفاده کنند.

 

چه سمعک هایی برای کودکان با آترزی گوش مناسب است

 

علت و شیوع آترزی گوش در کودکان

 

آترزی گوش می تواند به صورت اکتسابی یا مادرزادی ایجاد شود. همانطور که در بخش بالا بیان شد آترزی اکتسابی می تواند در اثر عمل های جراحی گوش، تصادفات و آسیب به بخش گوش خارجی یا التهابات گوش ایجاد شود اما آترزی مادرزادی می تواند به صورت تصادفی در اثر اختلال در رشد جنینی یا در اثر اختلالات ژنتیکی ایجاد شود.

همچنین در بعضی از سندرم ها احتمال وجود آترزی گوش وجود دارد از جمله سندرم گلدنهار، تریچر کالینز، کروزون، موبیوس، کلیپل-فیل، فانکونی، دی جورج و پیر رابین می باشند.

سندرم تریچر-کالینز بیشتر در اثر جهش ژن TCOF1 ایجاد می شود و با آترزی شنوایی همراه است. سندرم کروزون توسط یک جهش FGFR2 یا FGFR3 در کروموزوم 10 ایجاد می شود و گاهی اوقات باعث آترزی شنوایی می شود.

توجه داشته باشید چندین عامل خارجی نیز در ایجاد آترزی گوش شناسایی شده است که عبارتند از مصرف ایزوترتینوئین توسط مادر(این دارو در درمان سرطان های پوستی و درمان سایر سرطان ها مورد استفاده قرار می گیرد)، مصرف داروی تالیدومید توسط مادر(این دارو برای درمان انواع سرطان مورد استفاده قرار می گیرد)، اختلالات عروقی اغلب به دلیل سوء مصرف کوکائین توسط مادر و دیابت مادر.

شیوع آترزی مادرزادی 1 نفر از هر 10000 تا 20000 تولد رخ می دهد. در اکثر موارد آترزی گوش یک طرفه است(بیشتر در گوش راست) و احتمال ابتلا به آن در مردان 2.5 برابر بیشتر از زنان است. همچنین در اغلب موارد آترزی گوش همراه با درجات مختلف میکروشیا(نبود یا عدم رشد کامل لاله گوش) نیز همراه است.

 

چه سمعک هایی برای کودکان با آترزی گوش مناسب

 

چه تست های شنوایی برای کودکان با آترزی انجام می شود؟

 

در ارزیابی شنوایی اطفال و کودکان به دلیل عدم همکاری آنها نیاز به تستی می باشد که به صورت خودکار شنوایی را ارزیابی کند به این نوع از تست ها، تست آبجکتیو گفته می شود.

تست های آبجکتیو برای اطفال شامل تست ای بی ار، تست OAE، تست تمپانومتری می باشد. استفاده از این تست ها با هم تمامی بخش های شنوایی از حلزون تا سطح ساقه مغز را ارزیابی می کند و در صورت وجود افت شنوایی میزان دقیق آن را مشخص می کند.

به این صورت که بررسی پرده گوش و گوش میانی از طریق تست تمپانومتری، بررسی حلزون گوش و سلول های مویی از طریق تست OAE و تست ای بی ار عصب شنوایی را تا سطح ساقه مغز ارزیابی می کند.

 سوال: آیا برای کودکان با آترزی تست های شنوایی مرسوم کودکان قابل انجام می باشد؟

در کودکان با آترزی یک طرفه یا دوطرفه به دلیل مسدود بودن کانال گوش امکان قراردادن پروب در کانال گوش و انجام ارزیابی شنوایی(ارائه صدا) وجود ندارد. به همین دلیل تنها تست ای بی ار با هدفون یا ادیومتری با هدفون قابل انجام می باشد.

پس به طور کلی می توان گفت در کودکان با آترزی تست OAE، تست تمپاتومتری به دلیل مسدود بودن کانال گوش قابل انجام نمی باشد و تنها ارزیابی شنوایی با هدفون یا روش استخوانی قابل انجام است.

 

درمان و چه سمعک هایی برای کودکان با آترزی گوش مناسب می باشد؟

 

درمان های موجود برای رفع آترزی کانال گوش

   

درمان آترزی گوش به صورت عمل جراحی گوش میانی و زیبایی می باشد به این صورت که در عمل جراحی اول کانال گوش، پرده گوش و سایر بخش های آسیب دیده درگوش میانی اصلاح می شود و در صورتی که لاله گوش نیز به صورت کامل وجود نداشته باشد عمل زیبایی لاله و بازسازی آن انجام می شود.

توجه داشته باشید که همه گودکان با آترزی گوش کاندید عمل جراحی آترزی نمی باشند و همچنین شانس دستیابی به شنوایی طبیعی یا نزدیک به نرمال با جراحی در حدود90 تا 95 درصد است.

برای بررسی کاندیداتوری آترزی گوش باید دو تست انجام شود:  تست شنوایی(ادیومتری) و سی تی اسکن(CT).

هدف از انجام تست شنوایی بررسی وضعیت حلزون گوش و شنوایی کودک می باشد و در تست CT وضعیت گوش میانی و استخوانچه ها مشخص می شود. همانطور که در بخش بالا صحبت شد برای بررسی وضعیت شنوایی کودک انجام تست ای بی ار با هدفون یا انجام ای بی ار با روش استخوانی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در تست ای بی ار شاید کودک قادر به همکاری با متخصص شنوایی شناس و پاسخ به محرکات نباشد.

همچنین دقت داشته باشید سن انجام عمل جراحی برای آترزی یک طرفه یا دوطرفه زودتر از سن 5 سالگی نمی باشد.

 

سمعک های مخصوص کودکان با آترزی

   

برای درک بهتر از سمعک های مخصوص کودکان با آترزی ابتدا باید در مورد مسیرهای انتقال صدا به حلزون و عصب صحبت شود. برای انتقال صدا دو مسیر وجود دارد: مسیر هوایی و مسیر استخوانی.

مسیر هوایی از طریق لاله گوش، کانال گوش، پرده، استخوانچه ها باعث تحریک حلزون می شود اما در مسیر استخوانی این بخش ها(گوش خارجی و میانی) حذف می شوند و حلزون به صورت مستقیم از طریق ارتعاش استخوان تحریک می شود.

به طور کلی سمعک های مرسوم از طریق مسیر هوایی باعث انتقال صدا و شنیدن فرد می شوند. سمعک های داخل گوشی، پشت گوشی و سمعک های ریک از مسیر هوایی و قرار گرفتن در کانال گوش باعث شنیدن فرد می شود اما در کودکان با آترزی گوش به دلیل مسدود بودن کانال گوش امکان استفاده از سمعک های مرسوم(سمعک داخل گوشی، سمعک ریک یا سمعک پشت گوشی با قالب) وجود ندارد.

بنابراین برای این کودکان انتقال صدا برای جبران کم شنوایی باید از طریق راه استخوانی و تحریک حلزون و عصب انجام شود. سمعک های بن یا استخوانی که با هدبند بر روی سر کودک قرار می گیرند بهترین گزینه می باشند.

در سمعک های استخوانی، سمعک همانند سمعک های مرسوم از طریق میکروفون صدا را دریافت می کند و از طریق ارتعاش استخوان و تحریک حلزون صدا را منتقل می کند و کودک صدا را می شنود. در واقع در سمعک استخوانی مسیر کانال گوش، پرده، استخوانچه ها و گوش میانی حذف شده است و سمعک به صورت مستقیم حلزون را تحریک می کند.

*توجه1: استفاده از سمعک در کودکان با آترزی موقت می باشد زیرا در اکثر موارد حلزون گوش آسیب ندیده است و تنها مسیر انتقال صدا دچار مشکل شده است که این مشکل بعد از جراحی و بهبود مسیر انتقال صدا برطرف و شنوایی کودک نرمال می شود.

*توجه2: در صورت وجود آترزی در کودک خانواده ها باید هوشیار باشند تا سریعا به متخصص شنوایی شناس برای ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک مراجعه کنند زیرا تاخیر در استفاده از سمعک باعث تاخیر در رشد گفتار و زبان کودک می شود و این مسئله قابل جبران نمی باشد.

 

چه سمعک هایی برای کودکان با آترزی گوش مناسب می باشد؟

 

 

سوالات متدوال بیماران در مورد سمعک های مخصوص آترزی گوش

 

آیا آترزی گوش قابل درمان می باشد؟

بله. کم شنوایی ناشی از آترزی با انجام جراحی و اصلاح کانال یا ساختارهای گوش میانی برطرف می شود(استفاده از سمعک به صورت موقت می باشد). همچنین برای جنبه های زیبایی نیز عمل های جراحی قابل انجام می باشد.

کدام بخش از گوش در اثر آترزی آسیب می بیند؟

آترزی به معنی نبود یا عدم رشد کافی کانال گوش یا ساختارهای گوش میانی(استخوانچه ها و پرده گوش) می باشد. میکروشیا(رشد ناقص لاله گوش) در اغلب اوقات با آترزی گوش همراه می باشد زیرا در طول رشد جنینی بخش های گوش خارجی و میانی در یک زمان شروع به تشکیل و رشد می کنند.

چگونه آترزی بر روی سیستم شنوایی و شنیدن کودک تاثیر دارد؟

در آترزی گوش به دلیل بسته شدن کانال گوش یا رشد ناقص بخش های گوش میانی صدا به طور کامل به حلزون گوش منتقل نمی شود که سبب ایجاد کم شنوایی انتقالی می شود(در این حالت حلزون و عصب سالم می باشند و فقط انتقال صدا دچار مشکل شده است).

آیا کودک بدون داشتن لاله و کانال گوش دارای شنوایی می باشد؟

بله. کودک حتی با وجود بسته بودن کانال گوش یا عدم وجود لاله گوش صداها را می شنود اما به سختی. کم شنوایی انتقالی ناشی از آترزی کانال گوش حداکثر افت انتقالی می باشد.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

 

تجویز سمعک های نامریی، داخل گوشی، پشت گوشی، پشت گوشی ریک و استخوانی برای تمام سنین در این مرکز ارائه می شود. همچنین مرکز فراشنوا در زمینه ارزیابی شنوایی اطفال و درمان وزوز گوش نیز فعالیت دارد.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.