کم شنوایی و کرونا

کم شنوایی و کرونا
.

کم شنوایی و کووید 19

در حال حاضر ویروس جدیدی به نام کرونا کشف شده است که باعث بیماری عفونی، کووید 19 می شود و در تمامی کشورهای جهان و همچنین ایران مشاهده شده است و روز به روز در حال افزایش می باشد.

همانطور که اطلاع دارید COVID-19 بر سیستم های بدن نظیر سیستم تنفسی، عصبی و... تاثیر داشته است.

بیشترین و معمول ترین علایم بیان شده در مورد ویروس کرونا شامل تب، سرفه، تنگی تنفس، درد گلو، سردرد، ترشح از بینی، درد و گرفتگی عضلات می باشد.

همچنین در طول بیماری از بین رفتن حس بویایی و چشایی نیز جزء علایم معمول این بیماری بیان شده است.

ویروس کرونا یا COVID-19 سبب درگیری در سیستم عصبی نظیر کم شنوایی ناگهانی، فلج عصب صورتی و از بین رفتن حس بویایی می شود.

در این قسمت در مورد اثرات شناخته شده کووید19 و سیستم شنوایی به صورت موردی اشاره می شود.

.

مورد اول:کرونا و کم شنوایی ناگهانی(سکته گوش)

بیمار با کرونای شدید بعد از مدتی دچار کم شنوایی ناگهانی و دایم (به صورت عامیانه سکته گوش گفته می شود) دچار شده است. کم شنوایی ناگهانی در بین عموم به سکته گوش شناخته می شود.

کم شنوایی یا کری ناگهانی به ایجاد کم شنوایی حسی عصبی بیشتر از 30 دسی بل در طول چند روز که به صورت ناگهانی و غیرقابل پیش بینی ایجاد می شود.

در اکثر موارد علت ایجاد سکته گوش مشخص نمی شود اما این شرایط به ویروس های عفونی نظیر سرماخوردگی، هرپس و سیتومگالوویروس مرتبط می باشد.

همچنین از مشکلاتی که همراه با سکته گوش برای فرد ایجاد می شود وزوز گوش یا شنیدن صدا در گوش می باشد.

کم شنوایی و کرونا

.

مورد دوم: شروع وزوز گوش یا افزایش شدت آن در طول بیماری کرونا

.

مقالات و مدارک کمی از ارتباط مستقیم CORONA VIRUS و وزوز گوش بیان شده است اما به دلیل استرس و اضطراب در افراد به دلیل تلاش برای جلوگیری از ابتلا شدن به بیماری عامل مهمی در شروع و بدترشدن صدای گوش می باشد.

با رعایت موارد بهداشتی احتمال درگیری با این ویروس کاهش می یابد و با استرس، اضطراب و منزوی شدن تنها در درگیر کردن سیستم عصبی و شروع مشکلات دیگر کمک می کنیم.

*در مقالات جدید راه انتقال COVID 19 بیشتر از طریق تنفسی می باشد و در حال حاضر استفاده از ماسک جزء بهترین گزینه های موجود می باشد.

به دلیل استفاده از ماسک و عدم مشاهده صورت و لب ها بسیاری از افراد که با لب خوانی مشکلات ناشی از کم شنوایی خود را جبران می کردند دچار مشکل می شوند.

در این موارد کم شنوایی ایجاد شده بعد از دوره زبان آموزی و در سنین بالا ایجاد شده است افراد با کمک گرفتن از بینایی و اطلاعات قبلی خود بسیاری از کلمات و جملات را درک می کنند.

همچنین این افراد علاوه بر مشکل در هنگام استفاده از ماسک، در محیط های شلوغ، در فاصله های دور، در درک صداهای خانم ها نسبت به آقایان و موارد مشابه از درک گفتار رنج می برند.

تنها درمان یا راه حل نهایی این افراد استفاده از سمعک در مدل های مختلف می باشد.

در صورت عدم استفاده از سمعک روز به روز کم شنوایی بیشتر، ضعیف شدن عصب گوش، آتروفه شدن سیستم عصبی و حتی در مواردی مشاهده شده است که کل سیستم شنوایی فرد از بین رفته است که حتی استفاده از قوی ترین سمعک ها نیز کمکی به فرد نمی کند.

استفاده از سمعک همانند استفاده از عینک می باشد و هدف هر دو راحتی در شنیدن صدا و بینایی مناسب می باشد.آیا 

راحتی در شنیدن صداهای اطرافیان، فرزندان و خانواده و لذت بردن از این صداها می باشد.

.
سوالات اکثر بیماران در مورد اثرات ویروس کرونا و بروز وزوز گوش و کم شنوایی
*آیا ویروس کرونا سبب ایجاد کم شنوایی و وزوز گوش به صورت دایم می شود؟ *آیا کم شنوایی و وزوز گوش ناشی از کرونا قابل درمان است؟ *آیا استفاده از تحریک الکتریکی برای درمان وزوز گوش ناشی از کرونا مناسب است؟ *اولین اقدام در صورت بروز وزوز گوش و شنیدن صدا در گوش یا سر چیست؟ .
کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

انجام تست شنوایی بزرگسالان و کودکان و همچنین ارزیابی و درمان وزوز گوش با چندین روش صوتی و الکتریکی در کلینیک شنوایی فراشنوا ارائه می شود. علاوه بر این تجویز جدیدترین سمعک های روز دنیا با شرایط اقساط و پرداخت مناسب برای بیماران با کم شنوایی و وزوز گوش جهت برنامه ماسکر در مرکز فراشنوا انجام می شود.

برای ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین سمعک فراشنوا تماس حاصل فرمایید: 02188949368 02188958823 09105241071 برای مشاهده نتایج تجویز انواع سمعک و درمان های وزوز گوش به پیج فراشنوا در اینستاگرام مراجعه فرمایید: Samak_Farashenava@ کانال علمی تلگرام مرکز فراشنوا: https://t.me/farashenava

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.