گفتار درمانی حرف خ به کودک

گفتار درمانی حرف خ به کودک

گفتار درمانی کودکان

  دوران نوزادی و یا کودکی دورانی است بسیار حساس، چرا که اگر مشکل یا اختلالاتی در این دوران بوجود بیاید در صورتی که درمانی صورت نگیرد اثرات آن به مرور عمیق تر شده و در آینده حل آن مشکل و یا حتی غیرقابل درمان شود. معمولا بسیاری از کودکان در تلفظ برخی حروف مشکل دارند، همین علت باعث می‌شود تا وضوح یا لحن گفتار آنان خوب نباشد در این صورت نیاز به گفتار درمانی خواهند داشت. معمولا یکی از حروفی که کودکان در تلفظ آن با مشکل مواجه می‌شوند حرف خ است، در این صورت گفتار درمانی حرف خ به کودک کمک خواهد کرد که به طرز صحیحی آن را ادا کند. همچنین باعث می‌شود که کودکان به راحتی حروف را تلفظ کرده و ارتباط اجتماعی خوبی برقرار کنند.  

گفتار درمانی چیست؟

  گفتار درمانی یا به اصلاح پاتولوژی گفتار و زبان در واقع یکی از زیر مجموعه‌های علوم توانبخشی می‌باشد که هدف آن عموما پردازش به آسیب‌ شناسی اختلالات مربوطه زبان و گفتار می‌باشد.   کلینیک گفتار درمانی حرف خ به کودک  

گفتار درمانگر چه کسی است؟

  گفتار درمانگر یا همان پاتولوژیست گفتار و زبان، فردی است که به تشخیص، ارزیابی و درمان اختلالات مربوط به گفتار، زبان و همچنین بلع می‌پردازد. فعالیت گفتار درمانگر صرفا صحبت کردن نیست، زیرا برخی از افراد به دلایل مختلف مثل آسیب‌های مغزی و یا آسیب دیدن اندام‌های صورت مانند قطع یا فلج شدن عضله‌ای در زبان، قدرت سخن گفتن خود را از دست می‌دهند. در این جا گفتار درمانگر وظیفه دارد با تشخیص و توجه به مشکل مراجعه کننده خود، با برخی از متخصصان از جمله، متخصص اطفال، مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی، روانشناس یا روانپزشک، روانکاو، فیزوتراپیست و حتی معلم مدرسه در ارتباط باشد تا بتواند درمانی چند جانبه برای بیمار خود ارائه کند، همچنین در برخی موارد علاوه بر درمان مستقیم این اختلال به اصلاح شرایط بزرگسال یا کودک می‌پردازد تا شرایط را بررسی کرده و تا حدودی محیط را مطلوب‌تر سازد تا درمان هرچه سریعتر و بهتر صورت گیرد. گفتار درمانگر، به درمان کودکانی رسیدگی می‌کنند که در فراگیری و یا استفاده درست از گفتار زبان مادری دچار مشکل هستند.  

موارد الزامی برای مراجعه کودک به گفتار درمانگر

  • تاخیر شروع گفتار کودک • ناشنوایی و یا کم شنوایی • مشکل داشتن کودک در درک سخن • اختلال داشتن در بلع • اشکال در تلفظ برخی اصوات گفتار • برقرار نکردن هیچگونه ارتباط کلامی یا غیر کلامی کودک   مزایای گفتار درمانی حرف خ به کودک  

مزایای گفتار درمانی

 

کمک به گفتار راحت و واضح تر

  گفتار درمانی به کودک کمک می‌کند تا صدای کلمات را به راحتی ادا کند و همچنین باعث تقویت اعتماد بنفس کودک می‌شود، همین عامل باعث می‌شود کودک در زندگی اجتماعی و دور از گوشه گیری به خوبی ظاهر شود.  

کمک به اختلالات خواندن و نوشتن

  گفتار درمانی باعث تا کودک حروف را بهتر بفهمد و همچنین آواها و حروفات را به خوبی متمایز و تشخیص دهد. از این رو گفتار درمانی، تمایل و انگیزه‌ی کودک برای خواندن و مطالعه کردن را نیز افزایش می‌دهد.  

کمک به برطرف شدن لکنت زبان

  گفتار درمانی می‌تواند با درمان لکنت نگرانی و ناراحتی را از صحبت کردن کودک بگیرد.   گفتار درمانی حرف خ به کودک و صدای آن  

صدای خ چگونه است؟

  در حالت کلی تلفظ حروفات دو گونه است یعنی ، برخی از حروف را می‌توان به کمک لب تلفظ کرد و تعدادی را نیز از طریق حلق بیان کرد. صدای خ از نوع حلقی یا عقب دهان است، بصورتی که نوک زبان خم شده و به پشت دندان فک پایین برخورد کرده و هوای زیادی خارج می‌شود. در تلفظ حرف خ آرواره‌های دهان حالت بسته‌ای دارند. حرف خ از نوع سایشی می‌باشد چرا که هوا هنگامی که از دهان خارج می‌شود سایش پیدا می‌کند. در گفتار درمانی حرف خ به کودک تمامی مراحل گام به گام آموزش داده می‌شود.  

مرحله‌های گفتار درمانی حرف خ

  در گفتار درمانی حرف خ به کودک، گفتار درمانگران از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کنند‌. مثلا برای کودکی که حرف خ را نمی‌تواند تلفظ کند، از تفنگ آبی یا سرنگ استفاده می‌کنند. مراحل گفتار درمانی حرف خ به کودک : ۱) در ابتدا چند قطره آب داخل دهان کودک(انتهای حلق) ریخته و از او بخواهید تا آب را در دهان خود قرقره کند. ۲) در این مرحله اگر کودک قرقره کردن را یاد گرفت مقداری از آب ریخته شده در دهان کودک را کم می‌کنیم تا بدون وابستگی به آب، سرنگ و قرقره کردن بتواند صدای خ را تلفظ کند. ۳) دست کودک را به گلوی خود چسبانده و چندین مرتبه صدای خ را تکرار کنید. ۴) زمانی که کودک تلفظ کردن حرف خ را یاد گرفت، یکی یکی هجاهای آن را نیز مانند خِ ، خَ ، خُ ، خا ، خی ، خو بیاموزید. معمولا آموزش حرف خ و همینطور هجاهای آن بین یک الی دو هفته زمان لازم دارد، البته بیشتر بسته به توانایی و کشش کودک است می‌تواند در هر کدام متفاوت باشد.   گفتار درمانی حرف خ به کودک  

ویژگی‌ حرف خ

  یکی از کاربردی‌ترین صدا ها است و عموما در سنین ۲ و ۲/۵ سالگی کودک آغاز می‌شود. اگر کودک نتواند تا سن مشخص شده حرف را تکرار کند به مداخلات گفتار درمانگر نیاز خواهد داشت. کودکان معمولا حروفی که از طریق لب‌ها بیان می‌شود را راحت‌ و سریع‌تر می‌آموزند اما حروفی که در حلق بیان می‌شود را دیر تر یاد می‌گیرند. عموما اصلاح تلفظ زمان بر بوده و برای آموزش آن به زمان بیشتری نیاز خواهد بود. از این رو، گفتار درمانگر، گفتار درمانی را گام به گام و از حروف آسان به سخت انجام می‌دهد.  

زمان لازم برای گفتار درمانی حرف خ

  برای گفتار درمانی نمیتوان زمان مشخصی را تعیین کرد زیرا، ویژگی، مشخصات و استعداد هر کودکی متفاوت از یکدیگر است. گفتار درمانگران برنامه‌ها و تعداد جلسات گفتار درمانی را طراحی می‌کنند اما تمامی این برنامه‌ها منعطف هستند چرا که برحسب علتی که بیان شد زمان معینی برای آموختن کودک مشخص نیست.   کلام آخر در این مطلب سعی کردیم مناسب‌ ترین روش برای گفتار درمانی را ارائه کنیم، اما همانطور که گفته شد بهتر است مشکل گفتار درمانی را جدی گرفته و هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنیم چرا که سن کودک هرچه کمتر باشد درمان سریعتر انجام می‌گیرد. همچنین برای درمان این اختلال تکنیک‌های متنوعی وجود دارد. برای همین بهتر است به جای خود درمانی به متخصصین گفتار درمانگر یا پاتولوژیست گفتار و زبان، مراجعه کرده و مشورت کنیم.  
کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا
  گفتار درمانی با جدیترین روش های روز دنیا با بهترین دکتر متخصص،درمان وزوز گوش با روش های مختلف(صدادرمانی، الکتریکی، ماسکر، TRT، موسیقی درمانی)، تجویز جدیدترین سمعک های 2022 با شرایط اقساط، ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان، ارزیابی شنوایی بزرگسالان در مرکز فراشنوا انجام می شود و همچنین باعث افتخار است که تاکنون در زمینه وزوز گوش و تجویز سمعک توانسته ایم رضایت بیش از 90 درصد بیماران مراجعه کنندگان به این مرکز را با روش های مختلف درمان و تجویز مناسب سمعک بدست بیاوریم.   جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.