گفتار درمانی کودک ۳ ساله

گفتار درمانی کودک ۳ ساله

گفتار درمانی کودک ۳ ساله (تاخیر زبانی)

  گفتار درمانی کودک ۳ ساله بر اساس مشکلاتی که دارد، متفاوت خواهد بود. نداشتن واژگان بیانی از مشکلاتی است که کودکان در این سن دارند. کودکان ۳ ساله در حد چند کلمه و جمله محدود صحبت می‌کنند. این مشکل تاخیر زبانی نامیده می‌شود. در این نوشته سعی می‌کنیم درباره گفتار درمانی کودکان ۳ ساله برای اختلال تاخیر زبانی صحبت کنیم.   هزینه گفتار درمانی کودک ۳ ساله  

گفتار درمانی

  گفتار درمانی یکی از رشته‌های علوم پزشکی می‌باشد. فارغ التحصیلان این رشته را گفتار درمانگر می‌نامند. گفتار درمانگر برای درمان اختلالات گفتار در کودکان و بزرگسالان اقداماتی را انجام می‌دهند. در گفتار درمانی به منظور بهبود وضعیت گفتار و زبان فرد از تکنیک‌های مثبتی بهره می‌گیرند. بر خلاف تصورات افراد، گفتار درمانی تنها محدود به یک دوره نمی‌باشد. در هر سنی گفتار درمانی نتیجه موثری را به همراه خواهد داشت. گفتار درمانی برای افرادی که مشکلاتی مانند اختلالت بلع، دشواری گفتار و اختلالات ادراک هستند موثر می‌باشد. جمله‌ی نگران نباش خودش بزرگ بشه خوب میشه، ضرر‌های جبران ناپذیری را به کودک شما می‌رساند. برای پیشگیری از ابتلای کودکان به تاخیر کلامی و عقب ماندگی ذهنی یا اختلال یادگیری از سنین پایین باید گفتار درمانی را آغاز کنند.  

آیا فرزند من دچار تاخیر زبانی شده است؟

  برای اینکه بتوانید به این سوال پاسخ بدهید، به یک گفتار درمانگر مراجعه کنید. راه دیگر تشخیص این است که توانایی‌های گفتار و زبان فرزند خود را با رشد نرمال مقایسه کنید. اگر کودک شما این توانایی‌ها را نداشت، می‌توان گفت که او دارای مشکل تاخیر زبانی شده است. برای ارزیابی دقیق نیاز است به یک متخصص مراجعه شود. از توانمندی‌های گفتار و زبان کودک ۳ ساله این است که کودک باید ۹۰۰ کلمه بیانی داشته باشد. جملات ۳ کلمه‌ای یا ۴ کلمه‌ای را بیان کند‌. از حرف اضافه مانند با، از، را در جملات خود استفاده کند. فعل‌های مرکب مثل نگاه کن، کار کردن، باز کردن و... را بکار ببرد. وضعیت گفتار فرزند خود را با هم سن و سالاناش مقایسه کنید. اگر فرزندتان توانایی‌های ذکر شده را نداشت، بدون نگرانی به یک متخصص مراجعه کنید. توجه داشته باشید، مهارت حرف زدن سن طلایی دارد و هر چه سن کودک بالاتر برود درمان او سخت‌تر خواهد شد.   گفتار درمانی کودک ۳ ساله  

اهمیت گفتار درمانی

  بهترین زمان یادگیری، سن ۳ تا ۶ سال می‌باشد. این دوران طلایی را از دست ندهید و به گفتار درمانی کودک ۳ ساله خود کمک کنید. بسیاری از والدین این تصور را دارند که اگر به گفتار درمانگر مراجعه کنند، به این معنی است که مشکل کودک‌شان را پذیرفته‌اند. این یک تفکر غلط است و در بسیاری از مواقع باعث عقب افتادگی بسیاری از کودکان شده است. بسیاری از مراجعین به گفتار درمانگر، کودکانی هستند که از هوش بسیار بالایی برخوردار هستند. مشکل این کودکان یک مشکل ساده است که با چند جلسه حل خواهد شد. نباید فراموش کرد که حرف زدن کودکان در سن کودکی اتفاق می‌افتد.  

۷ تمرین ساده برای کودک ۳ ساله

  در این بخش از مقاله، می‌توانیم به چند تمرین ساده به جهت مهارت گفتار درمانی، برای کودکان ۳ ساله اشاره نماییم. در صورتی که انجام این تمرینات را جدی بگیرید، می.توانند برای شما کاربردی باشند.   گفتار درمانی کودکان  

۱. صحبت کردن زیاد با کودکان

  از طریق حرف زدن و صحبت کردن با دیگران، افراد چیز‌های زیادی را یاد می‌گیرند. بهترین تمرین برای یادگیری گفتار و زبان، شنیدن است. با کودکان سعی کنید، زیاد صحبت کنید و وقت زیادی را با او بگذرانید. در مورد هر کاری که انجام می‌دهید با کودکتان صحبت کنید.  

۲. کتاب خواندن

  کودکان علاقه زیادی به داستان‌ها دارند. بافت داستان کمک زیادی به رشد گفتاری کودکان می‌کند. تحقیقات ثابت کرده است که کتاب خواندن بر رشد گفتار نوزادان نیز موثر است. کتاب داستان‌هایی که تصاویر رنگی دارند برای کودکان جذاب هستند. در کتاب خوانی حتما نیاز نیست که متن کتاب را بخوانید، می‌توانید بر اساس وضعیت گفتاری فرزندتان داستان را بازگویی کنید. در گفتار درمانی کودک ۳ ساله، آسیب شناس گفتار و زبان بر اساس ارزیابی دقیق نحوه کار کردن با کودکان را به شما می‌گوید. به والدین می‌گویند از چه جملات و کلمات در صحبت کردن با کودکان استفاده کنند و جملاتشان چند کلمه‌ای باشد.  

۳. شمرده شمرده صحبت کردن

  تصور کنید در کلاس زبان هستید و بدون در نظر گرفتن سطح شما، شروع به صبحت کردن با سرعت بالا و طولانی می‌کند. در این حالت شما نه تنها چیزی یاد نخواهید گرفت، در آینده نیز به زبان علاقه‌ای نخواهید داشت. در حال صحبت کردن با کودکتان سعی کنید با سرعت پایین و وضوح بالا با صحبت کنید. از کلمات پیچیده و طولانی استفاده نکنید. والدین هر چقدر واضح‌تر حرف بزنند، کودکشان علاقه زیادی به شنیدن صحبت‌های شما خواهد داشت.   اهمیت گفتار درمانی کودک ۳ ساله  

۴. سوال کمی بپرسید

  سوال زیاد باعث کاهش اعتماد به نفس کودک و فرار او از تمرینات می‌شود. به جای سوال پرسیدن زیاد می‌توانید در مورد اتفاقات توضیح بدهید. صبور باشید، فرزندتان در زمان مناسب آنچه می‌خواهید را یاد خواهد گرفت.  

۵. با تصاویر آلبوم درست کنید

  یکی از روش‌های ساخت آلبوم تصاویر هستند. تصاویر مورد علاقه کودکتان را انتخاب کنید و در یک آلبوم جمع آوری کنید. در مورد تصاویر جمع آوری شده با کودکتان صحبت کنید.  

۶. جملات را گسترش دهید

  گفتار درمانی کودک ۳ ساله می‌تواند به افزایش طول جملات او کمک کند. برای این کار نیاز است تا هر آن چیزی را که کودک می‌گوید، گسترش بدهید. برای مثال اگر فرزندتان می‌گوید: مامان ناهار، شما از کودکتان بخواهید تا بگوید مامان ناهار می‌خوام.   گفتار درمانی کودک ۳ ساله با بازی  

۷. با بازی کردن تمرینات خود را انجام دهید

  بچه‌ها به بازی کردن علاقه زیادی دارند. هر چقدر تمرینات برای کودکتان حالت بازی کردن داشته باشد، احتمال یادگیری بیشتر می‌شود. در هنگام حرف زدن با کودکتان بخندید، بالا و پایین بپرید و احساسات خود را به صورت اغراق آمیز نشان دهید. از نشانه‌های کودک سالم در سن ۳ سالگی این است که بتواند به سوالات ساده پاسخ بدهد و اسم و فامیل خود را بیان کند. نباید در این زمینه حساسیت زیادی به خرج دهید. زیرا وجود اشکالات تلفظی عمری طبیعی می‌باشد.   نتیجه گیری مناسب‌ترین سن برای شروع گفتار درمانی در کودکانی که تاخیر گفتار دارند، سن ۲ تا ۳ سالگی است. تاکید می‌شود والدین به رشد مهارت‌های گفتاری کودکان دقت کافی داشته باشند. هر گونه سهل انگاری در این موارد ممکن است تشخیص سایر اختلالات رشدی را به تعویق بیندازد. در این مقاله سعی کردیم، تمریناتی را برای گفتار درمانی در منزل برای شما ارائه بدهیم. این تمرینات صرفا برای گفتار درمانی در منزل می‌باشند و اگر اختلالات با این تمرینات حل نشد، حتما به یک متخصص گفتار درمانی مراجعه کنید.  

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

  گفتار درمانی با جدیترین روش های روز دنیا با بهترین دکتر متخصص،درمان وزوز گوش با روش های مختلف(صدادرمانی، الکتریکی، ماسکر، TRT، موسیقی درمانی)، تجویز جدیدترین سمعک های 2022 با شرایط اقساط، ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان، ارزیابی شنوایی بزرگسالان در مرکز فراشنوا انجام می شود و همچنین باعث افتخار است که تاکنون در زمینه وزوز گوش و تجویز سمعک توانسته ایم رضایت بیش از 90 درصد بیماران مراجعه کنندگان به این مرکز را با روش های مختلف درمان و تجویز مناسب سمعک بدست بیاوریم.   جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.