گفتار درمانی کودک ۵ ساله

گفتار درمانی کودک ۵ ساله

مهارت‌های گفتاری

  کودکان در پنج سالگی به مرور در صحبت کردن توانمند می‌شوند، به نحوه‌ای که جملات مرکب را می‌توانند بیان کنند. کودکان در این سن داستان و اتفاقات را تعریف می‌کنند و مهارت تلفظ همه صداها را به دست می‌آورند. ممکن است در برخی از موارد در تلفظ حرف ر مشکل داشته باشند. در این مقاله به بررسی گفتار درمانی کودک ۵ ساله می‌پردازیم.  

برخی از توانمندی‌های گفتار و زبان

  در این متن به بررسی برخی از توانمندی‌های گفتار و زبان کودکان ۵ ساله اشاره خواهیم کرد. کودکان در این سن مهارت تلفظ همه صدا‌ها را کسب می‌نمایند. ممکن است در تلفظ حرف ر، همان طور‌ که گفته شد، کمی مشکل داشته باشند. توانایی بیان بیش ۲۰۰۰ کلمه را دارند و میانگین جملاتشان بین ۵ تا ۶ کلمه می‌باشد. تمامی ضمایر مانند من، تو، او، ما، شما، آن‌ها و... را به صورت صحیح می‌توانند به کار ببرند. از کلماتی مانند بعد و قبل در جملات خود استفاده می‌کنند. کودکان در این سن داستان‌های تخیلی تعریف می‌کنند. اگر فرزندانتان به این حد از مهارت‌های گفتاری در سن ۵ سالگی نرسیده است، حتما به یک آسیب شناس گفتار و زبان جهت گفتار درمانی کودک ۵ ساله، ویزیت و مشاوره مراجعه کنید.   دکتر گفتار درمانی کودک ۵ ساله  

گفتار درمانی چیست و گفتار درمانگر به چه کسی می‌گویند؟

  گفتار درمانی یا آسیب شناس گفتار و زبان یکی از رشته‌های علوم توانبخشی است. گفتار درمانی توسط یک متخصص بالینی به نام گفتار درمانگر یا آسیب شناس گفتار و زبان بررسی می‌شود. این بررسی به منظور تشخیص و درمان اختلالات ارتباطی، اختلالات درکی، اختلالات صوتی و مشکلات بلع می‌باشد. گفتار درمانی را از شاخه‌های روانشناسی می‌دانند که یکی از تصورات غلط می‌باشد. عده‌ی زیادی از افراد این رشته را محدود به اصلاح کردن اختلالات تلفظ می‌دانند. در حقیقت گفتار درمانی با حوزه گسترده‌ای از موضوعات گفتار، زبان، بلع، صوت و ارتباط درگیر می‌شود. متخصصان این رشته، گفتار درمانگر نامیده می‌شود. گفتار درمانگر از طریق تکنیک‌های مشخصی به افراد دارای مشکلات ارتباطی کمک می‌کند. برخی از مشکلات گفتاری در دوران کودکی دیده می‌شود و برخی دیگر در بزرگ سالی به واسطه‌ی بیماری در فرد به وجود می‌آید.  

انواع اختلالات گفتاری

  اختلالات ممکن است، در هر سنی به وجود بیاید و تنها محدود به یک سن مشخص نمی‌باشد. متخصصان، برنامه و تمریناتی را برای رفع این اختلالات در اختیار شما قرار خواهند داد. اختلالات گفتاری مدل‌های مختلفی دارد که شایع‌ترین آن‌ها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.   متخصص گفتار درمانی کودک ۵ ساله  

لکنت زبان

  یک اختلال ارتباطی می‌باشد که در آن روان گفتار به واسطه‌ی تکرار‌ها مانند: ب ب بگو، کشیده گویی‌ها مانند بِگو- کشیدن صدای ـِ یا توقف‌های بدون صدا به هم می‌ریزد. ممکن است حرکات غیر معمول بدن و صورت که مرتبط با تلاش برای صحبت کردن است، وجود داشته باشد.  

اختلالات زبانی و آپراکسی

  در این اختلالات شخص مبتلا در تلفظ واج‌های س، و، ز، دچار مشکل می‌شود. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد، آسیب‌های مغزی به مناطقی از مغز که توانایی صحبت کردن را کنترل می‌کند، باعث به وجود آمدن آپاراکسی می‌شود‌. ضربه به سر، سکته و تومور مغزی، علل ژنتیکی هم ممکن است یکی از علت‌های آپاراکسی باشد.  

گفتار درمانی در کودکان ۵ ساله

  از مشکلاتی که در سن ۵ سالگی به وجود می‌آید، این است که به دلیل وجود اختلالاتی قادر نیستند که واضح صحبت کنند. در زمان مشارکت‌های جمعی نیاز دارند تا جملات آن‌ها را یکی تکرار کند. اگر در خانواده‌ای با چنین مشکلی در مهارت‌های گفتاری فرزندانشان مواجه شدند، روش‌های درمانی را آغاز کنند.   مهارت گفتار درمانی کودک ۵ ساله  

مهارت‌های گفتاری کودکان در ۵ سالگی

  برای اینکه بدانید، کودکتان در مسیر رشد قرار دارد یا خیر، بهتر است مهارت‌های کودک ۵ ساله خود را بشناسید. کودکان در این سنین دستورات دو تا سه مرحله‌ای را دنبال می‌کنند. مفاهیمی مثل رو، زیر، داخل و... را بهتر درک می‌کنند. نام کوچک، سن و جنسیت خود را می‌گویند و با غریبه‌ها خوب صبحت می‌کنند که اغلب حرف او را می‌فهمند.  

مهارت‌های اجتماعی و شناخت در کودکان ۵ ساله

  کودکان ۵ ساله در هنگام بازی کردن نوبت را رعایت می‌کنند و هنگامی که دوستانش گریه می‌کنند، نگران او می‌شوند. کودکان در این سنین مفهموم مالکیت را می‌فهمند و با عروسک‌ها و حیوانات بازی‌های وانمودی انجام می‌دهند.  

گفتار درمانگر در طول جلسات گفتار درمانی چه می‌کند؟

  در طول جلسات گفتار درمانی کودک ۵ ساله، گفتار درمانگر تمرینات را از طریق تعامل با کودک با روش بازی کردن، استفاده از کتاب، تصاویر، اسباب بازی و... به برطرف کردن مشکل کودک می‌پردازد. گفتار درمانگر از طریق ابزار‌هایی محل دقیق صدا‌ها و شیوه صحیح تلفظ صداها را به کودک ۵ ساله نشان می‌دهد. کودک را تشویق می‌کند تا آن‌ها پس از او بیان کند. گفتار درمانگر در صورت ضعیف بودن عضلات و اندام‌های گویایی، ماساژهای صورت را بر روی کودک انجام می‌دهد. اهداف درمانی را به اهداف کوچک و تمرینات ساده و لذت بخش تبدیل می‌کند. به کودک کمک می‌کند تا گام به گام جلسات گفتار درمانی را با او بگذراند. مشاوره لازم را به والدین ارائه می‌دهند و تمرینات کار در خانه و نحوه اجرا این تمرینات را به والدین توضیح می‌دهد.   گفتار درمانی کودک ۵ ساله  

آیا گفتار درمانی کودکان ۵ ساله موثر است؟

  جواب این سوال بر اساس مشکلات و شدت اختلالات کودک ۵ ساله متفاوت است. در جلسه اول پس از مراجعه به کلینیک گفتار درمانی و پس از ارزیابی اختلالات کودک به شما گفته خواهد شد که گفتار درمانی چقدر می‌تواند موثر باشد. گفتار درمانی در بسیاری از مشکلات به صورت معجزه آسایی موثر است.  
انواع تکنیک‌های گفتار درمانی کودکان ۵ ساله
  گفتار درمانگر‌ها برای انجام تمرینات گفتار درمانی از انواع تکنیک‌ها استفاده می‌کنند. تکنیک بسط دهی به عبارت‌های ناکامل ولی معنادار کودک اشاره می‌شود. تکنیک تعمیم دهی توضیحاتی از سمت شما است که مقداری اطلاعات معنایی به گفته کودکتان اضافه می‌کنید. تکنیک گفتار با خود یعنی وقتی داریم با بچه‌ها به صورت موازی بازی می‌کنیم، فعالیت‌های خودمون رو براش توصیف می‌کنیم.   جمع بندی ما در این نوشته سعی کردیم با تعریفی از گفتار درمانی و گفتار درمانگر به سوالات شما عزیزان پاسخ بدهیم. با انواع اختلالاتی که ممکن است، کودک شما در سن ۵ سالگی به آن مبتلا شود را بیان کردیم. با انواع مهارت‌های گفتاری و اجتماعی کودکان در سن ۵ سالگی نیز آشنا شدیم. انواع تکنیک‌های گفتار درمانی کودک ۵ ساله را نیز شرح دادیم.
کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا
  گفتار درمانی با جدیترین روش های روز دنیا با بهترین دکتر متخصص،درمان وزوز گوش با روش های مختلف(صدادرمانی، الکتریکی، ماسکر، TRT، موسیقی درمانی)، تجویز جدیدترین سمعک های 2022 با شرایط اقساط، ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان، ارزیابی شنوایی بزرگسالان در مرکز فراشنوا انجام می شود و همچنین باعث افتخار است که تاکنون در زمینه وزوز گوش و تجویز سمعک توانسته ایم رضایت بیش از 90 درصد بیماران مراجعه کنندگان به این مرکز را با روش های مختلف درمان و تجویز مناسب سمعک بدست بیاوریم.   جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.