آیا استرس باعث وزوز گوش یا بدتر شدن آن می شود؟

آیا استرس باعث وزوز گوش یا بدتر شدن آن می شود؟

ارتباط وزوز گوش و استرس

 

آیا استرس باعث وزوز گوش یا بدتر شدن آن می شود؟ به طور خلاصه در پاسخ به اثرات استرس بر وزوز گوش می توان گفت استرس نقش بسیار زیادی در شدت وزوز گوش دارد. به این صورت که زمانی که فرد دچار استرس یا عصبانیت می باشد شدت وزوز بیشتر می شود.

بسیار از بیماران بیان می کنند که یک روز وزوز شدت آرامی دارد و روز دیگر افزایش پیدا می کند می توان علت این امر را شرایط روحی فرد، میزان استرس، نوع تغذیه فرد یا حتی خواب مناسب دانست.

وزوز گوش می تواند به هر صدایی که در گوش یا سر وجود داشته باشد گفته شود. صدای ویز ویز، سوت، سوت زودپز، صدای زنگ و... صداهایی می باشند که بیماران به عنوان وزوز گوش بیان کرده اند.

در بسیاری از موارد دیده شده است زمانی که بیماران در شرایط استرسی شدید قرار می گیرند وزوز آنها به شدت افزایش پیدا می کند و میزان آزاردهندگی وزوز افزایش می یابد. بنابراین کنترل استرس، اضطراب و حتی عصبی شدن یکی از موارد مهمی می باشد که فرد دارای وزوز باید رعایت کند.

آیا استرس سبب وزوز گوش یا بدتر شدن آن می شود

استرس چیست؟

استرس تجربه ای می باشد که تقریبا تمامی افراد بارها در زندگی خود با آن روبه رو شده اند. استرس می تواند به دلیل عدم هماهنگی یا مچ نبودن بین خواسته ها و شرایط ایجاد شود.

در مقابل وجود استرس همیشه بد نمی باشد. میزان مشخصی از استرس می تواند مثبت باشد و به تمرکز روی کارها کمک کند به طور مثال قرارگیری فرد در شرایط خطرناک و عکس العمل مناسب در این شرایط می باشد.

بنابراین استرس های کوتاه مدت برای فرد از نظر عملکرید مناسب می باشد اما استرس های طولانی مدت برای بدن و سیستم عصبی مناسب و سبب ناراحتی می شود.

چگونه علایم استرس را تشخیص دهیم؟

نشانه های استرس در بدن شامل:

*عدم تمرکز ضعیف

*اختلال در خواب

*عرق کردن بیش از حد

*حالت تهوع، درد در شکم

*مشکلات در نفش کشیدن

*افزایش ضربان قلب

وزوز گوش ناشی از اعصاب

ارتباط بین وزوز گوش و استرس

اگرچه علت دقیق رابطه بین استرس و پیشرفت وزوز گوش نامشخص مانده است اما در مطالعات بسیاری بیان کرده اند که استرس سبب ایجاد وزوز گوش شده است.

در مطالعه ای که در دانشگاه مصر انجام شد تنها 25 بیمار از 100 نفر با وزوز گوش سطح استرس نرمال(فاقد استرس) گزارش شد. عمده بیماران با وزوز گوش حداقل دارای استرس ملایم تا متوسط یا شدید تا بسیار زیاد دارند. همچنین در مطالعه ای که بر روی افراد با کم شنوایی و بدون وزوز انجام شد هیچ کدام از بیماران دارای استرس نبودند.

در مطالعه ای 56 درصد از بیماران با وزوز گوش بیان کرده اند که صدای وزوز در طول استرس شدید ایجاد شده است و همچنین 52 درصد از بیماران بیان کرده اند که شدت وزوز گوش با افزایش دوره های استرسی افزایش می یابد.

در مطالعه ای بیان شد که

توجه داشته باشید ارتباط بین استرس و وزوز گوش تقریبا به صورت دو طرفه می باشد به این معنی که استرس در بدتر شدن و شروع وزوز گوش نقش مهمی دارد و همچنین وزوز گوش نیز می تواند سبب استرس بیمار شود.

همچنین در مطاله دیگر که ارتباط بین شدت استرس و مدت زمان وجود وزوز گوش را بررسی می کردند مشخص شد که افرادی که دارای بالاترین سطح استرس بودند بیشترین زمان حضور وزوز گوش یا بیشترین آزاردهندگی را داشتند.

چند روش مدیریت استرس:

ایجاد تغییر در یک یا چندین شرایط ایجاد کننده استرس

ریلکسیشن و فکر کردن به دیگر موارد

رفتاری: ورزش کردن، توجه بیشتر به خود، صرف زمان برای چیزهایی که علاقه دارید

حل کردن مسایل زندگی و کاری با صحبت کردن با مشاور، روان شناس یا اطرافیان

استرس و داغ شدن گوش

سوالات متداول بیماران با وزوز گوش:

چه عواملی باعث ایجاد وزوز گوش یا در بدتر شدن آن نقش دارند؟

عوامل ایجاد کننده وزوز گوش عبارتند از:

استرس/ اضطراب شدید، کم خوابی، سر و صداهای خاص، صداهای بلند و کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا

چرا بعد از شرایط استرسی وزوز گوش شروع می شود؟

استرس شدید به دلیل درگیری سیستم عصبی مرکزی در ایجاد و بدتر شدن وزوز گوش نقش دارد اما واکنش فرد در برابر شرایط استرس زا به نحوه واکنش سیستم عصبی خودمختار به استرس بستگی دارد. مغز ما از طریق یک فیلتر احساسی هر آنچه را که با آن روبرو می شویم پردازش می کند.

 

چگونه از استرس ناشی از وزوز گوش رهایی پیدا کنیم؟

اگر در اثر وزوز گوش دچار استرس شده اید، می توانید انواع مختلف استراتژی های مقابله با استرس را انجام دهید:

تمرکز ذهنی روی چیزهای دیگر(عدم توجه به وزوز گوش)

آرامش ذهن، یوگا، مدیتیشن

انجام فعالیت های بدنی یا سایر فعالیت ها ممکن است سطح استرس و وزوز گوش تجربه شده را کاهش دهد.

وزوز گوش عصبی

آیا قطره گوش سبب بهبود وزوز گوش می شود؟

اگر وزوز گوش شما به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد شده است ، درمان این بیماری به توقف یا کاهش صداهایی که می شنوید(منظور وزوز گوش) کمک می کند. به عنوان مثال ، اگر وزوز گوش شما در اثر تجمع جرم گوش ایجاد شده است، ممکن است از قطره گوش(گلیسیرین فنیکه) استفاده شود.

در غیراین صورت استفاده از قطره های گوش جهت بهبود یا درمان گوش پیشنهاد نمی شود(توجه داشته باشید استفاده از دارو یا قطره حتما باید تحت نظر پزشک مربوطه انجام شود در غیراین صورت ممکن است سبب بدتر شدن وزوز گوش شود).

چرا بعضی روزها وزوز گوش بلندتر و شدیدتر می شود؟

بلندتر شدن وزوز گوش بیشتر بستگی به شرایط احساسی، محیطی و خانوادگی فرد دارد. به طور مثال تغییر شدید در هر یک از این شرایط می تواند سبب بدتر شدن وزوز گوش در آن روز شود و برعکس، برطرف شدن این مشکلات سبب بازگشت به سطح شدت قبل می شود.

چگونه می توان از شدت وزوز گوش کاسته شود؟

درمان های وزوز گوش شامل:

دستگاه های پوشاننده وزوز(ماسکر)، سمعک جهت تقویت صدا، صدادرمانی، تحریک الکتریکی، تحریک مغناطیسی، ویتامین درمانی، داروهای ضدافسردگی و... در درمان وزوز گوش موثر می باشند.

*با پیشرفت وسایل پزشکی و افزایش تحقیقات در این زمینه به جرات می توان گفت که در اکثر افراد با وزوز گوش امکان درمان یا کاهش قابل توجه شدت وزوز وجود دارد.

آیا وزوز گوش سبب مشکلات مغزی یا میگرن می شود؟

خیر. وزوز گوش بیماری نیست بلکه عارضه بیماری دیگر می باشد. در اکثر موارد فرد به دلیل شنیدن صدا در گوش دچار عدم تمرکز، مشکل در خواب، مشکلات روحی و افزایش استرس می شود.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

کلینیک فراشنوا با استفاده از روش های صدادرمانی، تحریکات الکتریکی، ویتامین درمانی، لیزر، سمعک و... تلاش برای کاهش یا حذف وزوز گوش فعالیت می کند. همچنین به علت رابطه شدید وزوز گوش و استرس افراد تیم فراشنوا متخصص روان شناس نیز در جهت آموزش کنترل و مدیریت استرس، اضطراب، مشکلات احساسی و... اضافه نموده است.

برای تعیین وقت و انجام مشاوره با متخصصین فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02188949368

09105241071(مشاوره آنلاین)

 


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.