آیا سمعک کم شنوایی را درمان می کند؟

آیا سمعک کم شنوایی را درمان می کند؟

آیا سمعک کم شنوایی را درمان می کند؟

 

آیا سمعک کم شنوایی را درمان می کند؟ در این بخش در مورد انواع کم شنوایی، مطالعات انجام شده بر روی درمان های جدید کم شنوایی بدون سمعک نظیر روش ژن درمانی، روش های دارویی و سلول های بنیادی و همچنین در انتها درمان کم شنوایی با سمعک صحبت می شود.

 

انواع کم شنوایی

 

کم شنوایی به طور کلی به سه دسته تقسیم می شود: کم شنوایی انتقالی، کم شنوایی حسی عصبی، کم شنوایی میکس

 

آیا سمعک کم شنوایی را درمان می کند؟

 

کم شنوایی انتقالی

 

همانطور که از اسم این نوع کم شنوایی مشخص است انتقال صدا به بخش داخلی گوش یعنی حلزون و عصب شنوایی دچار اختلال می شود.

همچنین محل درگیری کم شنوایی انتقالی بخش خارجی(لاله، کانال گوش و پرده تیمپانیک) و بخش میانی گوش(استخوانچه ها و شیپوراستاش) می باشد.

توجه داشته باشید در کم شنوایی های انتقالی بخش داخلی گوش(حلزون و عصب) کاملا نرمال می باشند و تنها مسیر انتقال صدا دچار مشکل شده است.

عامل هایی که باعث کم شنوایی انتقالی می شوند شامل عفونت های گوش خارجی(اوتیت خارجی)، جرم گوش، پارگی پرده گوش، عفونت گوش میانی(اوتیت مدیا)، تومورهای گوش میانی و به طور کلی درگیری های بخش خارجی و میانی گوش می باشند.

برای درمان این نوع کم شنوایی در اکثر موارد نیاز به دارو و درموارد شدیدتر نیاز به جراحی می باشد. در این موارد بیمار در شنیدن کلمات دچار مشکل می شود و با بلندتر صحبت کردن این مشکل برطرف می شود به این معنی که با افزایش شدت صدا افت ناشی از کم شنوایی انتقالی جبران می شود و صدا به صورت نرمال به حلزون و عصب می رسد.

 

کم شنوایی حسی عصبی

 

این نوع کم شنوایی به دلیل درگیری در بخش گوش داخلی یعنی حلزون و عصب می باشد. در این نوع کم شنوایی شنیدن صدا یا درک صدا دچار مشکل می شود و نیاز به استفاده از سمعک ضروری می باشد در غیراین صورت افت شنوایی بیشتر می شود.

توجه داشته باشید بخش های گوش خارجی و میانی سالم می باشند به این معنی که صدا با شدت مناسب به بیمار منتقل می شود اما محل دریافت صدا یعنی حلزون و عصب دچار مشکل است.

عواملی نظیر افزایش سن، مصرف داروهای آسیب رسان به گوش، ضربه شدید صوتی(صدای انفجار)، در معرض قرارگیری بیش از حد در محیط پرسروصدا، بیماری های گوش داخلی نظیر لابیرنتیت در ایجاد کم شنوایی حسی عصبی نقش دارند.

درمان کم شنوایی حسی عصبی در اکثر موارد تجویز سمعک می باشد اما در کنار تجویز سمعک باید عامل آسیب رسان به گوش را شناسایی و قطع کرد به طور مثال قطع مصرف دارو آسیب رسان به گوش یا تغییر محل کار می باشد.

 

بهترین سمعک برای کم شنوایی حسی عصبی

 

کم شنوایی میکس یا آمیخته

 

این نوع از کم شنوایی ترکیبی از کم شنوایی انتقالی و حسی عصبی می باشد و در این موارد تجویز سمعک و مصرف دارو یا جراحی پیشنهاد می شود.

 

درمان کم شنوایی

 

همانطور که در بخش بالا صحبت شد کم شنوایی انتقالی در اکثر موارد نیاز به تجویز دارو و گاهی جراحی می باشد اما در صورت آسیب بخش داخلی گوش(حلزون و عصب شنوایی) هیچ درمانی تاکنون معرفی نشده است. کاشت حلزون یکی از درمان هایی می باشد که در صورت آسیب شدید به حلزون و به طور کلی کم شنوایی عمیق بهترین گزینه درمانی محسوب می شود و فرد می تواند با استفاده از کاشت حلزون از نظر شنیداری و گفتاری همانند افراد نرمال باشد.

مطالعات زیادی در زمینه بهبود حلزون و عصب شنوایی انجام شده است اما هیچ کدام به مرحله انسانی نرسید.

درمان کم شنوایی با سمعک  

از درمان های کم شنوایی که در حال بررسی می باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استراتژی‌های درمان مبتنی بر ژن درمانی

 

در این روش تمرکز بر روی تولید مجدد سلول های مویی با بیان ژنAtoh1(همچنین به نام Math1 نیز شناخته می شود) می باشد که برای رشد سلول های مویی نیاز می باشد. در مطالعه ای که بر روی خوکچه های هندی با مشکل شنوایی انجام شد با انتقال ژن Math1 بهبود در وضعیت شنوایی مشاهده شد.

همچنین با مطالعه بر روی حیوانات آزمایشگاهی بهبود در وضعیت شنوایی با استفاده از روش ژن درمانی(ژن Math1) مشاهده شد با این حال این روش درمانی نیاز به تحقیقات و مطالعات بیشتری دارد.

از محدودیت های این روش می توان به مشکل در تزریق ژن در حلزون اشاره کرد به این صورت که زمانی که ژن به بخش پایه حلزون تزریق می شود فقط همان ناحیه(مربوط به فرکانس های بالا) شروع به رشد سلول های مویی می کند درنتیجه برای رشد سلول های مویی سایر مناطق حلزون نیاز به چندین بار تزریق می باشد که این عمل می تواند سبب آسیب های بیشتری به حلزون گوش شود بنابراین انجام این عمل شاید در آینده ای نزدیک ممکن باشد.

دومین محدودیت این روش تولید سلول های مویی اشتباه که در آن منطقه تولید می شود که وجود این سلول های مویی می تواند سبب کم شنوایی عمیق شود(این سلول های مویی مانع از عملکرد درست سایر سلول های مویی می شوند).

 

تاثیر سمعک بر شنوایی

 

درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیاد

 

درمان کم شنوایی با سلول های بنیادی یکی دیگر از روش های دوباره بازسازی سلول های مویی می باشد. به طور کلی دو دیدگاه مختلف دراین روش وجود دارد:

دیدگاه اول: بازسازی سلول های مویی حلزون در پرندگان براساس مکانیسم سلول های بنیادی انجام می شود بنابراین فرض می شود که چون در پستانداران سلول های بنیادی از بین می رود سلول های مویی در حلزون قادر به بازسازی نمی باشند.

در واقع، بقایای توانایی بازسازی در سطح سلولی با ویژگی‌های سلول بنیادی را می‌توان در حلزون نوزادی موش تشخیص داد، اما این ویژگی در بزرگسالان وجود ندارد. به ویژه بعضی از انواع سلول های حمایتی در ارگان کرتی حلزون توانایی تقسیم و تولید سلول های جدید(توانایی عملکرد همانند سلول های مویی) را دارند. با این حال در موش ها در طول هفته سوم تولد این ویژگی از بین می رود.

دیدگاه دوم: سلول های بنیادی در بخش های حلزون آسیب دیده کاشت شود اما علیرغم برخی شواهد هیچ رخداد قوی در سلول های مویی جدید مشاهده نشده است. از محدودیت های این روش می توان به احتمال تبدیل شدن سلول های بنیادی به تومور اشاره کرد بنابراین انتخاب نوع سلول بنیادی بسیار مهم می باشد.

 

درمان های دارویی

 

تمرکز این روش بیشتر بر روی فعال کردن ژن ها یا فعال کردن و دخالت در مسیرهای سلولی می باشد. تحقیقات با هدف شناسایی چنین ترکیبات قوی برای فعال کردن ژن مربوط به رشد سلول های مویی در حال انجام می باشد. با این وجود محدودیت هایی که برای روش ژن درمانی وجود داشت در این روش نیز دیده می شود و همچنین دسترسی به تمامی بخش های حلزون(مناطق فرکانس پایین و بالا) نیز یکی از مشکلاتی می باشد که باید برطرف شود.

  بازسازی عصب گوش  

آیا سمعک کم شنوایی را درمان می کند؟

 

خیر. سمعک با افزایش شدت صدا و بهبود کیفیت سیگنال رسیده به حلزون و عصب سبب افزایش درک گفتار بیمار می شود. استفاده از سمعک به هیچ وجه سبب درمان کم شنوایی نمی شود اما به دلیل تحریک سیستم شنوایی با سمعک از بیشتر شدن افت شنوایی جلوگیری می کند.

سمعک همانند عینک یک وسیله توانبخشی می باشد که سبب بهتر شنیدن بیمار می شود بنابراین هیچ نقشی در درمان کم شنوایی و نرمال شدن شنوایی بیمار نمی تواند داشته باشد.

توجه داشته باشید گاهی استفاده از سمعک به صورت موقت می باشد به طور مثال کودکی که به دلیل عفونت شدید دچار کم شنوایی شده است. در این موارد استفاده از سمعک به صورت موقت به دلیل جلوگیری از تاخیر گفتار و رشد ناقص مغز لازم می باشد و بعد از درمان عفونت نیازی به استفاده از سمعک نمی باشد.

همچنین در مواردی نظیر آترزی کانال گوش که فرد در شنیدن صدا دچار شده است استفاده از سمعک به صورت موقت می باشد و بعد از انجام عمل جراحی دیگر نیاز به استفاده از سمعک نمی باشد.

در افراد با شنوایی نرمال و وزوز گوش در صورت استفاده از سمعک به عنوان روش درمانی ماسکر نیز بعد از درمان وزوز گوش دیگر نیازی به استفاده ازسمعک نمی باشد.

اما در صورتی که بیمار دچار کم شنوایی شود بخصوص آسیب در حلزون و عصب شنوایی استفاده از سمعک ضروری است و هیچ راه درمانی دیگری وجود ندارد.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

  تجویز جدیدترین سمعک های روزدنیا، درمان وزوز گوش با روش های جدید، ارزیابی شنوایی نوزدان، کودکان و بزرگسالان، تنظیم تمامی مدل های سمعک از برندهای مختلف و ... در این مرکز انجام می شود.   جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.