آیا لکنت زبان قابل درمان است؟

آیا لکنت زبان قابل درمان است؟

لکنت زبان 

آیا لکنت زبان قابل درمان است؟ جواب کوتاه، نه است.

هیچ درمانی برای لکنت زبان شناخته نشده است ، و مانند هر اختلال گفتاری دیگر ، برای درمان یا مدیریت آن نیاز به درمان و تمرین دارد و در حالی که برخی از افراد گزارش می کنند که لکنت زبان ناگهان "از بین می رود" ، برای بیشتر بزرگسالانی که لکنت زبان دارند ، تا آخر عمر این اختلال با آنها همراه است.

جواب طولانی ، کمی پیچیده تر از آن است.

در حالی که هیچ قرص جادویی یا درمانی وجود ندارد که بتواند لکنت فرد را متوقف کند ، ابزارهای موثری وجود دارد که می توانید برای مدیریت لکنت خود استفاده کنید. کار با یک متخصص گفتار درمانی که در لکنت زبان تخصص دارد ، هم برای مهارت های ارتباطی و هم برای اعتماد به نفس می تواند برای افرادی که لکنت زبان دارند مفید باشد.

هیچ درمانی فوری برای لکنت زبان وجود ندارد. با این حال ، شرایط خاص - مانند استرس ، خستگی یا فشار - می تواند لکنت را بدتر کند. با مدیریت این شرایط ، تا آنجا که ممکن است ، افراد ممکن است بتوانند جریان گفتار خود را بهبود بخشند.

بچه های کوچکی که لکنت دارند

درمانی لکنت در کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است که تقریباً 10٪ از کودکان در بعضی از مراحل پیش دبستانی دچار لکنت می شوند. با این حال چون در این سنین مغز هنوز در حال رشد است ، در بسیاری از کودکان پیش دبستانی به طور طبیعی لکنت زبان متوقف میشود و نیازی به درمان ندارند. لکنت بهتر است در طول سالهای پیش دبستانی درمان شود.

 

لکنت زبان در کودکان

 

نوجوانانی که لکنت زبان دارند

به طور کلی ، نوجوانانی که لکنت زبان دارند احتمالاً از کودکی لکنت زبان داشته اند. در این سن ، ممکن است نوجوانان در اثر لکنت خود دچار اضطراب و عدم اعتماد به نفس شوند. از آنجا که لکنت فقط 1٪ از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد ، غالباً این نوجوانان، افراد دیگری را که دچار لکنت هستند ملاقات نکرده اند و این امر می تواند احساس انزوا در آنها ایجاد کند. ملاقات با افراد دیگر در سن آنها که لکنت دارند نیز راهی عالی برای حل این مشکل است که بدانند افراد دیگری هم هستند که  با همان چالش ها روبرو هستند و بنابراین به افزایش اعتماد به نفس کمک می کند.

بزرگسالانی که لکنت زبان دارند

بزرگسالانی که لکنت دارند احتمالاً از دوران کودکی با لکنت زبان خود زندگی می کنند. بزرگسالانی که لکنت دارند احتمالاً در گذشته درمان داشته اند (که ممکن است مفید نباشد). با این حال ، اغلب در نقاط قابل توجه زندگی مانند اتمام تحصیل و درخواست شغل ،  دریافت حمایت از یک متخصص گفتار و زبان می تواند مفید باشد.

حقیقت این است که ، در حالی که بسیاری از افراد به دنبال "درمانی" برای لکنت زبان خود هستند ، اما باید بدانند که راه حل سریعی وجود ندارد. یک روش مفید برای اداره کردن زندگی با لکنت می تواند افزایش اعتماد به نفس و دیدن لکنت به عنوان بخشی از خود ( و نه چیزی که باید از آن "خلاص شد" یا "پنهان کرد" ) باشد. در شکل زیر مناطق مغزی که در گفتار نقش دارند با رنگ های مختلف مشخص شده است.

 

آیا لکنت زبان قابل درمان است؟

 

آهسته و آگاهانه صحبت كردن می تواند استرس و علائم لكنت را كاهش دهد. به عنوان مثال ،این افراد می توانند با سرعت کم خواندن با صدای بلند را وقتی تنها هستند امتحان کنند. سپس وقتی این مهارت را کسب کردند ، توانند هنگام صحبت با دیگران از این سرعت استفاده کنند.

گزینه دیگر افزودن مکث مختصر بین عبارات و جملات برای کمک به کند کردن گفتار است.

برخی از افراد ممکن است مایل باشند از کلمات خاصی که باعث لکنت آنها می شود خودداری کنند. در این حالت ، تهیه لیستی از این کلمات و یافتن گزینه های جایگزین برای استفاده مفید خواهد بود.

روش های مراقبه و خود آگاهی یک روش اثبات شده برای کاهش اضطراب و استرس است:

1-کاهش استفاده از روش های اجتنابی( مانند کمتر صحبت کردن)

2-کنترل احساسات

3-پذیرش

گفتاردرمانی

یک گفتاردرمانگر می تواند به مردم آموزش دهد:

*سرعت گفتار را کاهش دهید

ت*وجه کنید که چه زمان هایی لکنت دارید

*شرایطی را که لکنت در آنها بدتر می شود مدیریت کنید

*روی الگوی گفتاری روان کار کنید

 

CBT نوعی روان درمانی است که به افراد کمک می کند طرز تفکر خود را تغییر دهند و برهمین اساس هم رفتار خود را تغییر دهند

CBTبرای لکنت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ارتباط مستقیم

آموزش درباره لکنت

زمزمه کردن

حل مسئله

تمرینات برای افزایش طول صداها

تکنیک های آرام سازی ، از جمله تنفس عمیق

به چالش کشیدن افکار غیر مفید

 

دستگاه های الکترونیکی برای کمک به افراد در مدیریت گفتار و بهبود تسلط خود در دسترس هستند. برخی از این دستگاه ها با کمک به افراد در کاهش سرعت گفتار کار می کنند. بعضی گفتار را تقلید می کنند به طوری که به نظر می رسد فرد در حال همزمان حرف زدن با شخص دیگری است.

 

درمان لکنت زبان

برخی از داروهایی که پزشکان برای لکنت زبان تجویز می کنند عبارتند از:

*آلپرازولام (Xanax) ، داروی ضد اضطراب

*سیتالوپرام (Celexa) ، ضد افسردگی

*کلومیپرامین (آنافرانیل) ، داروی ضد افسردگی دیگر

با این حال ، بنیاد لکنت زبان توصیه می کند که این داروها برای اکثر مردم موثر نیستند.

هنگامی که افراد استفاده از آنها را با گفتاردرمانی ترکیب کنند ، داروها ممکن است بهترین نتیجه را داشته باشند.

 

حمایت کردن

این مهم است که والدین و مراقبان از کودکانی که لکنت دارند پشتیبانی کنند. آنها می توانند این کار ها را انجام دهند:

گوش دادن با دقت و استفاده از تماس چشمی مناسب

از تکمیل کلمات یا عبارات برای کودک خودداری کنید

پرهیز از صحبت کردن ، اصلاح یا انتقاد از کودک

اجتناب از تمرکز روی لکنت و عدم استفاده از عباراتی مانند "سرعت خود را کم کنید" زیرا این باعث می شود کودک احساس خودآگاهی بیشتری داشته باشد

به حداقل رساندن استرس در خانه ، زیرا استرس می تواند لکنت را بدتر کند

کاهش قرار گرفتن در معرض دید کودک در موقعیت هایی که احساس فشار یا عجله می کنند

گروه های خودیاری

ارتباط با دیگرانی که لکنت زبان دارند می تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

ارزیابی های وزوز گوش و انجام چندین روش درمانی جدید نظیر صدادرمانی در منطقه وزوز گوش، تحریک الکتریکی عصب شنوایی، ویتامین درمانی و استفاده از مسکر در این کلینیک توسط متخصصین مجرب انجام می شود. همچنین این کلینیک همواره با به روزرسانی اطلاعات در مورد جدیدترین درمان های وزوز گوش و روش های ارزیابی آن سعی در برطرف کردن آزاردهندگی وزوز برای بیماران عزیز شود. برای مشاوره و تماس با کلینیک فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید: 02188949368 09105241071


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.