آیا مشکلات کلیوی سبب کم شنوایی و وزوز گوش می شوند؟

آیا مشکلات کلیوی سبب کم شنوایی و وزوز گوش می شوند؟

مشکلات کلیوی سبب کم شنوایی و وزوز گوش می شوند

مطالعات جدید نشان داده اند که احتمال بروز وزوز گوش در بیماران با مشکلات کلیوی نسبت به افراد بدون مشکلات کلیوی سه برابر می باشد. به طور کلی مشکلات کلیوی ریسک شروع وزوز گوش را در بیماران افزایش می دهد.

وزوز گوش و اثرات آن در زندگی شخصی

یکی از بیماری هایی که در عصر جدید برای بسیاری از افراد در زندگی اختلال ایجاد کرده است وزوز گوش می باشد. وزوز گوش به عنوان صدایی شناخته می شود که در فقدان صدای خارجی در سر یا گوش(یک یا هر دو گوش) شنیده شود. طبق بررسی های انجام شده در حدود 42.7% از مردم دچار این مشکل می باشند که سبب تاثیرات منفی بر روی کیفیت زندگی این افراد شده است. از بین این گروه تقریبا 3% تا 5% دارای وزوز بسیار شدید می باشند که ناتوانی و اختلال در کارهای روزمره فرد(عدم تمرکز، خواب نامناسب، عصبانی بودن و...) ایجاد شده است.

طبق گفته بیماران وزوز گوش در طول شب بسیار آزاردهنده و غیرقابل تحمل می باشد و باعث اختلال در خواب این افراد می شود. اختلال خواب، افسردگی، عدم تمرکز، عدم انجام کارهای روزمره، کاهش کیفیت زندگی، استرس و اضطراب، درگیری های احساسی و ... از دیگر مشکلات ایجاد شده توسط وزوز گوش می باشند.

  آیا مشکلات کلیوی سبب کم شنوایی و وزوز گوش می شوند؟

بیماری کلیوی

بیماری کلیوی به کاهش آهسته یا پیشرونده در عملکرد کلیه گفته می شود. در طول زمان شرایط عملکردی بدتر می شود تا جایی که به طور کامل هیچ عملکردی نداشته باشند. بسیاری از افراد از مشکلات کلیوی خود تا زمانی که دچار نقص کامل می شود مطلع نمی شوند. دلایل اصلی مشکلات کلیوی شامل دیابت و فشار خون بالا می باشد. اختلال در عملکرد کلیه می تواند سبب بیماری های قلبی عروقی، بیماری های مغزی، خون ریزی و... شود.

  آیا مشکلات کلیوی سبب کم شنوایی و وزوز گوش می شوند؟

شیوع وزوز گوش در بیماران با مشکلات کلیوی

شیوع وزوز گوش از هر 100 هزار نفر در حدود 97.25 در بین بیماران با مشکلات کلیوی است که در مقایسه با افراد بدون مشکلات کلیوی بسیار بیشتر می باشد(شیوع وزوز در افراد سالم از هر 100 هزار نفر در حدود 72.56 می باشد).

همچنین در بیماران با مشکلات کلیوی که بیماری های دیگر نظیر مشکلات قلبی، دیابت شیوع وزوز گوش 10 برابر بیشتر از افراد بدون بیماری می باشد.

علاوه براین موارد، احتمال وزوز گوش در بیماران دیالیزی در مقایسه با افراد بدون مشکلات کلیوی 4.6 برابر می باشد.

اختلاف در ریسک درگیری وزوز گوش در بیماران مختلف بستگی به درجه عملکرد ناقص و مشکلات کلیوی بیمار ارتباط مستقیم دارد.

آیا مشکلات کلیوی سبب کم شنوایی و وزوز گوش می شوند؟

شیوع کم شنوایی در بیماران با مشکلات کلیوی

طبق بررسی های انجام شده بیشتر از 55% از بیماران با مشکلات کلیوی از کم شنوایی با درجات مختلف رنج می برند اما این مقدار در مقایسه با افراد با عدم مشکلات کلیوی در حدود 30% می باشد.

علاوه بر مشکلات کلیوی دیگر عواملی که سبب کم شنوایی می شوند شامل: افزایش سن، مصرف دارو، در معرض قرارگیری نویز، استفاده از هندزفری با صدای بلند، دیابت، ضربه شدید به سر، عفونت های گوش میانی، تومور عصب شنوایی و ... می باشند.

 

آیا مشکلات کلیوی سبب کم شنوایی و وزوز گوش می شوند؟

علت تاثیر مشکلات کلیوی بر روی گوش(احتمالات ممکن)

طبق گفته دانشگاه سیدنی: رابطه بین کم شنوایی و بیماری های کلیوی می تواند به علت شباهت های ساختاری و عملکردی بین بافت های گوش و کلیه باشد. علاوه بر این، سم یا توکسین هایی که کلیه در جمع آوری آنها ناتوان است سبب آسیب به عصب های موجود در گوش داخلی(عصب شنوایی) می شود.

علاوه برای آسیب هب عصب، توکسین های کلیه در عفونت، اختلال در سیستم ایمنی بدن، مشکل در عروق خونی و ... می شوند. دلیل دیگری برای ارتباط این دو بخش می توان به عامل های خطر یکسان در بیماری کلیوی و بیماری های گوش نظیر دیابت، فشار خون بالا و افزایش سن اشاره کرد.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

ارزیابی های وزوز گوش و انجام چندین روش درمانی جدید نظیر صدادرمانی در منطقه وزوز گوش، تحریک الکتریکی عصب شنوایی، ویتامین درمانی و استفاده از مسکر در این کلینیک توسط متخصصین مجرب انجام می شود.

همچنین این کلینیک همواره با به روزرسانی اطلاعات در مورد جدیدترین درمان های وزوز گوش و روش های ارزیابی آن سعی در برطرف کردن آزاردهندگی وزوز برای بیماران عزیز شود.

برای مشاوره و تماس با کلینیک فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02188949368

09105241071


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.