بازی ها و تربیت شنوایی

بازی ها و تربیت شنوایی

تربیت شنوایی کودکان

  بازی ها و تربیت شنوایی : همان طور که می‌دانید، بازی‌ها موجب شکوفایی خلاقیت و توانایی کودکان می‌شوند. به همین علت، به جهت آموزش مسائل مختلف، بازی‌های کودکانه می‌تواند جزو بهترین روش‌ها محسوب شود. مهارت‌های شنوایی جزوه کلیدی‌ترین مهارت‌های لازم می‌باشد که در حوزه‌های مختلف یادگیری کارکرد دارد. به عنوان مثال، کودک در هنگام نوشتن املا ممکن است که بخشی از کلمات یا حروف را جا انداخته و یا حرفی را به جای حرف دیگر بنویسد. به همین دلیل باید از طریق بازی‌ها و تربیت شنوایی مهارت شنیداری کودک تقویت گردد تا در نهایت حافظه بخش شنیداری یا شنوایی کودک تربیت شود.  

مهارت‌های شنوایی کودک شامل چیست؟

  طیف گسترده‌ای از فعالیت‌هایی که کودک انجام می‌دهد را مهارت شنیداری کودک در کنار مهارت دیداری آن شامل می‌شود. شاید تصور داشته باشید که تنها گوش است که می‌تواند نقش اصلی در بهبود عملکرد این مهارت را ایفا نماید. اما عامل دیگری به نام صحبت کردن و یا در حالت کلی زبان نیز می‌تواند در میزان تقویت مهارت شنوایی کودک نقش بسزایی را داشته باشد. شاید در ارتباط با مهارت‌ها و انواع روش‌های بهبود و تقویت آن، مطالب زیادی را دیده باشید. اما کمتر چیزی که مورد توجه قرار می‌گیرد، تربیت شنوایی کودک است. در این مقاله همواره سعی خواهیم کرد که با بررسی کردن انواع مهارت شنوایی کودک و با معرفی کردن تعدادی بازی به جهت تقویت این مهارت به شما کمک نماییم.   بازی ها و تربیت شنوایی  

مهارت شنیداری کودکان به چند دسته تقسیم می‌شود؟

  مهارت شنیداری کودک همان طور که از نامش حاکی است، در واقع مهارت‌های مربوط به شنوایی می‌باشد. فعالیت‌های گوش و قابلیت‌های فراوان آن بسیار گسترده است. به همین علت، این مهارت به ۴ دسته گوناگون تقسیم بندی می‌شود که به صورت تربیت حافظه شنوایی، توجه شنوایی، تمیز شنوایی و توالی شنوایی دسته بندی می‌شود. در ادامه انواع بازی‌ها و تربیت شنوایی را به شما پیشنهاد خواهیم کرد.  

بازی کودکانه جهت تربیت حافظه شنوایی

  بازی اول به جهت تربیت حافظه شنوایی بازی نام بردن اشیا می‌باشد. به این منظور تعدادی اسباب بازی و یا هر وسیله دیگری را جلوی کودک قرار بدهید. از کودک بخواهید که با دقت به چیزهایی که نام برده‌اید، گوش بدهد. سپس، در صورت وجود، کودک باید آن وسیله را به شما نشان بدهد. برای مثال بگویید که لیوان سبز کوچک و فرزند شما باید آن لیوان را در صورتی که وجود داشته باشد، به شما نشان بدهد. در ابتدا ویژگی‌هایی را که ذکر می‌کنید، یک یا دو مورد باشد و در مراحل بالاتر تعداد ویژگی‌ها را افزایش بدهید.   بازی ها و تربیت شنوایی  

بازی دوم به جهت تربیت حافظه شنوایی

  بازی تکرار کلمات می‌تواند مناسب‌ترین راه به جهت بازی‌ها و تربیت شنوایی محسوب شود. تعدادی کلمه و یا جمله را به کودکان خود بگویید. از آن‌ها درخواست کنید تا آن کلمه‌ها را تکرار نماید. در سطح‌های بالاتر می‌توانید تعداد این کلمات را افزایش بدهید. همچنین، به جهت اینکه بتوانید توالی شنیداری کودک را تقویت کنید، از کودک درخواست کنید که در بیان کلمات ترتیب را نیز لحاظ نماید. به عبارتی، با این کار شما توانایی تشخیص ترتیب حروفی که کودک می‌شنود و به خاطر سپردن صحیح این ترتیب را تقویت می‌نمایید.    

بازی کودکانه به جهت تربیت توجه شنوایی

  بازی اول می‌تواند بازی پیدا کردن کلمه هدف باشد. در این بازی کلمه و یا کلماتی را به عنوان هدف برای کودک مشخص می‌نمایید. از کودک درخواست می‌کنید، به کلماتی که می‌گویید با دقت گوش دهد و هر بار که کلمه هدف را می‌شنود، صدای که از قبل برای آن کلمه مشخص کرده‌اید را بیان نماید. به عنوان مثال در صورتی که کلمات شما در ارتباط با حیوانات باشد، می‌تواند در هنگام ذکر کلمه هدف صدای آن حیوان را تقلید کند.   بازی ها و تربیت شنوایی  

بازی دوم به جهت تربیت توجه شنوایی

  در این بخش از مقاله بازی‌ها و تربیت شنوایی، می‌توانیم یک بازی به جهت تقویت حساسیت شنیداری ارائه دهیم. به این منظور باید مواد خوراکی جامد ریز همانند سویا و لوبیا را تهیه کنید. در هر دو قوطی یک مواد مشابه بریزید. سپس، یک قوطی را در نزد خود نگه داشته و قوطی دیگر را به کودک بدهید. بدون اینکه کودک قوطی که در دست شما است را ببیند، هر بار به صورت تصادفی یکی از آن‌ها را تکان بدهید. سپس از کودک بخواهید که خوب صدای آن را گوش بدهد تا کودک با مقایسه صداها تشخیص بدهد که شما کدام قوطی را تکان می‌دهید.  

 بازی کودکانه به جهت تربیت تمیز شنوایی

  بازی اول که می‌تواند به این منظور به شما کمک نماید، بازی صدای کدوم حیوونه؟ است. تنوعی که در صدای حیوانات وجود دارد، می‌تواند به شما کمک بسزایی نماید تا با انجام این بازی به جهت تمیز و تشخیص شنوایی تمرین کنید. به این جهت، می‌توانید تصویر حیوانات مختلفی را جلوی کودکان بگذارید. صدای یک حیوان را پخش نمایید و از کودک سوال کنید که آیا صدای پخش شده به حیوانی که نشان داده‌اید مربوط می‌شود یا خیر.   بازی ها و تربیت شنوایی  

بازی دوم به جهت تربیت تمیز شنوایی

  در این بازی چهار لیوان را که شبیه هم هستند، بر روی زمین بگذارید. سپس، داخل لیوان اولی را با یک چهارم از آب پر کرده و به این ترتیب لیوان دوم را دو چهارم آب، لیوان سوم را سه چهارم با آب و لیوان چهارم را کاملاً پر از آب نمایید. با یک قاشق چای خوری به صورت آرام به لیوان‌ها ضربه بزنید‌. کودک متوجه می‌شود که صدای هر کدام از این لیوان‌ها متفاوت می‌باشد. سپس، در حالتی که کودک لیوان‌ها را مشاهده نمی‌کند، ضربه زدن به لیوان ها را ادامه بدهید تا بتواند به خوبی تفاوت‌ها را تشخیص بدهد. از کودک بخواهید که چشمان خود را ببندد و به صداها گوش فرا دهد و تشخیص دهد که شما به کدام لیوان ضربه زده‌اید. می‌توانید تعداد لیوان‌ها را در مراحل اولیه کمتر کنید. سپس، در مراحل بالاتر تعداد آن را افزایش دهید.    

 بازی کودکانه به جهت تربیت توالی شنوایی

  به جهت تقویت و تربیت توالی شنوایی کودک، می‌توانید بازی "یادت باشه" را با کودک انجام بدهید. در این بازی پشت به کودک ایستاده و با سوت به ترتیب، علائم رمزی مختلف مانند بلند، کوتاه و یا پیوسته را تولید نمایید. سپس، از کودک بخواهید که همین روند را تکرار نماید. کودک باید توالی صداها را به خاطر بسپارد و ترتیب شما را تکرار کند.   کلام آخر در این مقاله همواره سعی کردیم، در ارتباط با تربیت شنوایی، بازی‌هایی را ارائه بدهیم که در نهایت می‌تواند این بازی‌ها مهارت شنوایی کودک را تقویت کند. امید داریم که بتوانید از این مطالب به صورت مؤثر استفاده نمایید.  

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

 

ارزیابی و درمان وزوز گوش با روش های جدید درمانی، تجویز جدیدترین سمعک های مخصوص کودکان و بزرگسالان، ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان، تهیه قالب های ضدصوت و ضدآب در مرکز فراشنوا ارائه می شود.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.