تربیت شنوایی در دوره ابتدایی

تربیت شنوایی در دوره ابتدایی

تربیت شنوایی

  کودکان ناشنوا نیاز به مهارت در استفاده از اطلاعات شنیداری یا به اصطلاح تربیت شنوایی دارند. این کودکان باید یاد بگیرند که چگونه از وسایل و تجهیزات سازگار مانند کاشت حلزون، سمعک و دستگاه‌های صوتی استفاده کنند. رشد مهارت‌های شنیداری، درست مانند مهارت‌های بصری نیاز به آموزش فکری دارد که بطور منظم و مداوم در طول مدرسه کودک آموزش داده می‌شود. یادگیری گوش دادن، مهارتی است که همه ما به راحتی آن را انجام می‌دهیم. این مهارت مهارتی است که برای کودکان بسیار مهم است. در ادامه در مورد تربیت شنوایی در دوره ابتدایی صحبت خواهیم کرد.   تربیت شنوایی در دوره ابتدایی به صورت تخصصی  

تربیت شنوایی چیست؟

  تربیت شنوایی روشی برای آموزش گوش دادن به مغز است. این فرآیند آموزش به افراد دارای معلولیت شنوایی کمک می‌کند تا از تمام سیگنال‌های شنوایی خود استفاده کنند. هدف این تربیت این است که به آن‌ها کمک کنیم تا به طور طبیعی توانایی شنوایی را بدست آورند، مانند افراد عادی که بدون هر گونه مداخله‌ای این توانایی را دارند. تربیت شنوایی شامل فعالیت‌های شنوایی است که هدف آنها بهینه سازی درک گفتار از طریق شنوایی می‌باشد. ما از گوش خود برای گوش دادن استفاده می‌کنیم. اگرچه استفاده از سمعک و یا کاشت حلزون ممکن است به بیماران در شناسایی برخی صداها کمک کند اما استفاده از آ‌ن‌ها مهارت شنیدن خوب را به بیمار نمی‌دهد. صدایی که توسط بیمار با سمعک شنیده می‌شود همان صدای شنیده شده توسط افراد دارای توانایی شنوایی طبیعی نیست. این به دلیل عدم توانایی مغز در درک صدا در مراحل اولیه استفاده از سمعک و کاشت حلزون می‌باشد. بنابراین، بیمار باید یاد بگیرد که صداهای دریافتی را درک کند، تربیت شنوایی لازم است تا مغز آن‌ها را بپذیرد و بفهمد.  

هدف تربیت شنوایی چیست؟

  هدف اصلی تربیت شنوایی استفاده از شنوایی کمکی با استفاده از سیگنال‌های صوتی دریافت شده برای درک گفتار می‌باشد. از دیگر اهداف تربیت شنوایی می‌توان به سازگاری و استفاده تمام وقت از سمعک یا کاشت حلزون اشاره کرد. هدف دیگر آن کمک به والدین با نمونه‌هایی از فعالیت‌های روزانه و تکنیک‌های یادگیری شنوایی می‌باشد. هدف دیگر تمرکز روی هدف درمانی است. از اهداف دیگر کمک به بیمار در نظارت بر صدای خود و صدای گوینده و تلاش برای افزایش وضوح گفتار شنیده شده می‌باشد‌.   هدف تربیت شنوایی در دوره ابتدایی  

پیش از شروع تربیت شنوایی چه اقداماتی باید انجام شود؟

  تربیت شنوایی بسیار دشوار است اما باید در نظر داشته باشید که پیش از شروع برنامه، نیاز به بررسی سمعک و کاشت حلزون دارید. منظور از بررسی این است که آیا سمعک به درستی برای گوش فرد تنظیم شده است یا خیر. همان طور که می‌دانید سمعک و کاشت حلزون روش موثری برای افزایش قابلیت شنیداری است. بنابراین باید به دقت کنترل شود تا هیچ مشکلی وجود نداشته باشد. مطمئن باشید اگر کیفیت دستگاهی که در گوش شما قرار می‌گیرد، بهتر باشد در روند تربیت شنوایی تفاوت ایجاد می‌کند و در نتیجه بیشتر سودمند است.  

تربیت شنوایی کودکان

  تربیت شنوایی در دوره ابتدایی بسیار مهم است زیرا در روند زندگی آن‌ها تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل گروه‌هایی با جلسه‌های منظم روزانه تشکیل می‌شود. اما در نظر داشته باشید که تمرینات انجام شده محدود به این جلسات نیست. به این منظور که باید علاوه بر آموزش کلاسی، در طول روز نیز تمریناتی مبنی بر آموزش دیداری، شنیداری برای ارائه‌ی مفاهیم تازه و گنجینه‌ی واژگان و تمرین شنیداری برای رشد توانایی‌های گوش‌دادن کودک انجام شود.   تربیت شنوایی در دوره ابتدایی با موسیقی  

موسیقی و تربیت شنوایی

  تربیت شنوایی در بخشی از درس دوره ابتدایی زیاد مورد توجه قرارگرفته است. برای اینکه دانش‌آموزان به تمرکز ذهنی بیشتر برای درک مفاهیم عمیق‌تر دست یابند، در این دوره‌ی تربیت شنوایی شرکت می‌کنند. تربیت شنوایی از گوش دادن به صداهای طبیعت آغاز می‌شود و به خواندن آثار برگزیده از شعرها و سرودهای کتاب فارسی ادامه پیدا می‌کند. کودکان می‌توانند تربیت شنوایی را با قصه، نمایش، نقاشی و عکاسی تلفیق کنند. به طور مثال با کاغذ، شیپور بسازند و با آن صداهای مختلف را با شدت‌های متفاوت تولید کنند. هنگام پخش یک قطعه سرود، دانش‌آموزان با هر رنگی که به نظرشان می‌رسد، نقاشی بکشند. دانش‌آموزان دانش خود را درباره موسیقی فرهنگ‌های مختلف، انتخاب و ساخت صداها و بوجود آوردن قطعات موسیقی افزایش می‌دهند.  

کم شنوایی و تربیت شنوایی

  افراد حروف، صداها و کلمات را به صورت صداهایی که تا حد زیادی مشابه یکدیگر و غیرقابل تشخیص هستند می‌شنوند. شخص مبتلا ناچاراً باید با اتکا به همان صداهای محدود که می‌تواند بشنود گفتار را درک نماید. چون در چنین حالتی درک حروف مشکل است درک گفتار نیز به سختی صورت می‌گیرد.   مراحل تربیت شنوایی در دوره ابتدایی  

مراحل تربیت شنوایی در دوره ابتدایی

 

کشف صدا

  اولین مرحله تربیت شنوایی در دوره ابتدایی مرحله کشف صدا است. روند کشف صدا از صداهای بم شروع می‌شود و به صداهایی که در ادامه اشاره می‌کنیم ختم می‌گردد، چون کشف صداهای بم راحت‌تر است. افت شنوایی در اکثر کودکان کم شنوا به صورت شیب دار است، بنابراین فرکانس‌های بم را بهتر می‌شنوند. در شروع مرحله کشف صدا بهتر است از صداهایی با شدت بیشتر استفاده کرد و به مرور از شدت آن کم کرد. حساسیت شنوایی کودک با پایین آوردن شدت صوت، افزایش پیدا می‌کند. در مرحله کشف صدا، صداهای محیطی نیز آموزش داده می شود. معمولا کودک ابتدا صداهای داخل منزل را شناسایی می‌کند. بعد از تولید هر صدا، منبع صدا به کودک نشان داده می‌شود و نام آن گفته می‌گردد.

 تمایز

  در دومین مرحله از تربیت شنوایی مرحله تمایز وجود دارد. می‌گویم آ و آ، آیا این دو مثل هم هستند یا نه. چون تفهیم این مورد خیلی سخت است برای همین ما اجرا نمی‌کنیم و از شناسایی استفاده می‌کنیم. در مرحله اول مدام کودک را وادار به شنیدن کرده و توجه کودک را به صداهای مختلف جلب می‌کنیم.  

 شناسایی شدت

  برای شروع از دو شدت بلند و آهسته استفاده می‌کنیم. یک ضربه محکم به طبل و یک ضربه آهسته به طبل می‌زنیم. برای سخت‌تر کردن تمرین از شدت متوسط هم استفاده می‌کنیم. ابزار موسیقی ضربه‌ای وسیله‌ای است که با ضربه زدن، لرزاندن یا هر نوع حرکتی که باعث تکان دادن آن شود صدا ایجاد می‌کند.   نتیجه گیری تربیت شنوایی برای کودکان بسیار اهمیت دارد زیرا با کمک آن می‌توانند نحوه استفاده از سمعک، نحوه گوش دادن به صداهایی که از آن می‌شنوند و همچنین شناسایی صداهای مختلف را یاد بگیرند. به همین دلیل اگر کودک شما دچار کم شنوایی است، بهتر است جلسات تربیت شنوایی را جدی بگیرید. در این مقاله مطالبی در مورد تربیت شنوایی در دوره ابتدایی برای شما مطرح شد.  

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

 

ارزیابی و درمان وزوز گوش با روش های جدید درمانی، تجویز جدیدترین سمعک های مخصوص کودکان و بزرگسالان، ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان، تهیه قالب های ضدصوت و ضدآب در مرکز فراشنوا ارائه می شود.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.