تربیت شنیداری کاشت حلزون

تربیت شنیداری کاشت حلزون

تربیت شنیداری

  کودکانی که ناشنوا بوده و نیاز به مهارت در استفاده از اطلاعات شنیداری دارند، به اصطلاح دیگر دچار تربیت شنیداری می‌باشند. این قبیل کودکان باید بیاموزند که چگونه از وسایل و تجهیزات سازگار با گوششان مانند کاشت حلزون، سمعک و دستگاه‌های دیگر استفاده کنند. رشد مهارت‌های شنیداری، درست مانند مهارت‌های بصری و نیازمند آموزش فکری می‌باشد. این آموزش‌ها به صورت منظم و مداوم در مدرسه کودک ارائه می‌گردد. یادگیری گوش دادن، مهارتی است که همه انسان‌ها به راحتی آن را انجام می‌دهند. اما یادگیری این مهارت یعنی تربیت شنیداری، برای این کودکان اهمیت بسیاری دارد. در ادامه مطلب توضیحات بیشتری راجع به تربیت شنیداری کاشت حلزون خواهیم داد.  

تربیت شنوایی چیست؟

  تربیت شنوایی به روشی گفته می‌شود که در آن آموزش گوش دادن به مغز انجام می‌گردد. این کار یعنی آموزش، به افرادی که معلولیت شنوایی دارند، کمک خواهد کرد که تمام سیگنال‌های شنوایی خود را مورد استفاده قرار دهند.   تربیت شنیداری کاشت حلزون چیست ؟  

چرا تربیت شنیداری برای افراد کم شنوا ضروری است؟

  هدف از تربیت شنیداری این است که به این افراد کمک کنیم تا به طور طبیعی توانایی شنوایی خود را پیدا کرده و مهارت شنیداری داشته باشند. هدف از تربیت شنیداری کاشت حلزون این است همانطور که همه افراد عادی بدون انجام هیچگونه دخالتی امکان شنیدن دارند، افراد و کودکانی که نمی‌توانند بشنوند، هم این امکان را به دست آورند. تربیت شنوایی شامل فعالیت‌های شنوایی مختلفی می‌باشد که هدف اصلی از آن بهینه سازی و درک گفتار از طریق شنوایی می‌باشد. همانطور که می‌دانید ما از گوش خود را به منظور گوش دادن و شنیدن اصوات مختلف، مورد استفاده قرار می‌دهیم. با اینکه ممکن است استفاده از سمعک و یا کاشت حلزون بیماران را در شناسایی برخی صداها یاری کند، اما استفاده از این روش‌ها فقط مهارت شنیدن خوب را به بیمار نخواهد داد. صدایی که بیمار توسط سمعک یا کاشت حلزون خواهد شنید، همان صدایی نیست که توسط افرادی که دارای توانایی شنوایی طبیعی هستند، شنیده می‌شود. این موضوع به این دلیل است که مغز این افراد توانایی زیادی در درک صدا در مراحل اولیه استفاده از سمعک و کاشت حلزون ندارد. بنابراین، زمان لازم است که بیمار یاد بگیرد صداهای دریافتی را درک کرده و بسنجد. برای این کار، نیاز است که تربیت شنوایی انجام شود تا مغز آن‌ها توانایی درک و فهن صداها را داشته باشد و بتواند ارتباط برقرار کند. نقش تربیت شنیداری کاشت حلزون، همین موضوعی است که به آن اشاره کردیم.   هزینه تربیت شنیداری کاشت حلزون  

تربیت شنیداری چه نقشی در رشد گفتار کودک دارد؟

  کودکانی که از مشکل ناشنوایی و یا کم شنوایی رنج می‌برند، نیاز به آموختن مهارت در استفاده از اطلاعات شنیداری یا به اصطلاح دیگر نیاز به تربیت شنوایی دارند. تربیت شنیداری کاشت حلزون، به این کودکان کمک خواهد کرد که علاوه بر اینکه صداهای پیرامون را می‌شنوند، با محیط و افراد ارتباط برقرار کند‌. فرض کنید که یک روز نتوانید بشنوید، آیا خواهید توانست که مهارت گفتاری یا ارتباط اجتماعی داشته باشید؟ قطع به یقین نه. بنابراین تربیت شنیداری علاوه بر اینکه فرد را در شنیدن صدا یاری خواهد کرد، بلکه امکان گفتار و ارتباط اجتماعی را برای او فراهم خواهد کرد. در ادامه مطلب توضیحات بیشتری راجع به هدف تربیت شنوایی خواهیم داد.   نقش تربیت شنیداری کاشت حلزون در شنوایی  

نقش و هدف اصلی تربیت شنیداری

  قطعا انجام تربیت شنوایی اهداف زیادی دارد اما باید گفت که اهداف اصلی تربیت شنوایی عبارتند از موارد زیر: • تربیت شنوایی امکان استفاده از شنوایی کمکی با استفاده از سیگنال‌های صوتی دریافت شده دارد که برای درک و گفتار بسیار مهم است. • تربیت شنیداری کمک خواهد کرد که فرد به استفاده تمام وقت از سمعک یا کاشت حلزون، سازگاری نشان دهد پس از این جهت تربیت شنیداری کاشت حلزون، نقش مهمی در سازگاری با کاشت حلزون دارد. • تربیت شنیداری به این منظور انجام می‌شود که برای فرد اطمینان حاصل شود که سمعک یا کاشت حلزون به درستی تنظیم شده و کارایی خوبی دارد. • آموختن تربیت شنیداری به والدین یا مراقب، کمک خواهد کرد که با نمونه‌هایی از فعالیت‌های روزانه و تکنیک‌های یادگیری شنوایی که در این جهت ارائه شده است، عمل کند. • تربینت شنیداری این امکان را ایجاد خواهد کرد که روی هدف درمانی که آموزش ذهن بیمار برای آگاهی از وجود صدا می‌باشد، تمرکز کنید. • این عمل به بیمار کمک خواهد کرد بر صدای خود و صدای گوینده نظارت کافی داشته باشد و برای افزایش وضوح گفتار شنیده شده، تلاش کند.  

اقدامات لازم پیش از شروع تربیت شنیداری

  تربیت شنوایی به خودی خود بسیار سخت و دشوار می‌باشد. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که پیش از شروع برنامه، نیاز به بررسی سمعک و کاشت حلزون خواهید داشت. منظور از بررسی این است که توجه کنید که آیا سمعک به درستی و مناسب برای گوش فرد تنظیم شده باشد. همانطور که می‌دانید استفاده از سمعک و کاشت حلزون روش تاثیر گذاری برای افزایش قابلیت شنیداری می‌باشد. بنابراین باید به دقت کنترل شوند که مشکلی خاصی به وجود نیاید. قطعا اگر کیفیت دستگاهی که در گوش شما قرار خواهد گرفت بهتر باشد، در روند تربیت شنوایی تغییر ایجاد خواهد کرد. و همچنین در نتیجه کار تاثیر بهتر و سودمندتری خواهد گذاشت.   تربیت شنیداری کاشت حلزون به صورت تخصصی  

تربیت شنیداری برای کودکان

  تربیت شنوایی برای کودکان امر بسیار مهمی است و تاثیر به سزایی در روند زندگی آنها خواهد داشت. به همین علت هم گروه‌های مختلفی برای جلسه‌های منظم به صورت روزانه تشکیل شده و این موضوع را بررسی می‌کنند. اما در نظر داشته باشید که تمریناتی که برای فرد لازم است، محدود به این جلسات نمی‌شود. به این صورت است که باید علاوه بر آموزش کلاسی، در طول روز نیز تمریناتی مبنی بر آموزش دیداری، شنیداری و تمرین شنیداری انجام گردد.  

چه کسانی کاندید تربیت شنیداری می‌باشند؟

  تربیت شنوایی برای افرادی که شرایطی از قبیل موارد زیر دارند، استفاده می‌شود: • کودکانی که قبل از اینکه زبان و گفتار یاد بگیرند، دچار کم شنوایی شده‌ و این توانایی را ندارند. • کودکانی که بعد از دوره زبان و گفتارآموزی، دچار کم شنوایی شده‌ و این توانایی را از دست داده‌اند. • برخی از بزرگسالانی که تغییری در وضعیت شنوایی آن‌ها ایجاد شده و مهارت شنیداری خود را از دست داده‌اند. • فردی که بر اثر ضربه یا استفاده از داروهای اتوتوکسیک، مهارت شنیداری خود را از دست داده و یا این مهارت او کمتر شده است.  

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

 

ارزیابی و درمان وزوز گوش با روش های جدید درمانی، تجویز جدیدترین سمعک های مخصوص کودکان و بزرگسالان، ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان، تهیه قالب های ضدصوت و ضدآب در مرکز فراشنوا ارائه می شود.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.