تست شنوایی نوزاد چند مرحله دارد؟

تست شنوایی نوزاد چند مرحله دارد؟

تست شنوایی نوزاد 

تست شنوایی نوزاد چند مرحله دارد؟ شنوایی یکی از حواس بسیار مهم بخصوص برای نوزادان می باشد و با رشد گفتار و زبان، حافظه، هوش، شناخت و ارتباط با محیط اطراف ارتباط دارد.

همانطور که اطلاع دارید در نوزاد و کودکان با کم شنوایی بخصوص کم شنوایی شدید و عمیق به دلیل نقص در شنیدن کامل گفتار و حتی صداهای محیط کودک قادر به تولید گفتار نمی باشد.

حتی در بعضی مقالات اشاره شده است که اگر کودک به مدت طولانی از کم شنوایی(حتی به دلیل عفونت شدید گوش) رنج ببرد از نظر هوش نسبت به کودکان نرمال پایین تر است.

به همین دلیل برای شناسایی به موقع کم شنوایی در نوزادان از چند مرحله تست شنوایی استفاده می شود تا با شناسایی به موقع و شروع درمان از مشکلات گفتاری و ... جلوگیری شود.

مراحل انجام تست شنوایی نوزادان به این صورت می باشد:

*بدو تولد : غربالگری شنوایی OAE در بیمارستان قبل از ترخیص نوزاد انجام می شود

*یک ماهگی : انجام تست OAE

*3 ماهگی : انجام تست OAE و ABR

*6 ماهگی : انجام تست OAE و ABR

*یک سالگی : انجام تست ABR

بنابراین هدف تست های دوره ای شناسایی و تشخیص به موقع و در مقابل درمان سریعتر می باشد تا کودک از کم شنوایی و مشکلات آن در اینده مواجه نباشد. همچنین در تست های دوره ای از چند تست جهت بررسی کامل سیستم شنوایی نوزاد استفاده می شود: تست غربالگری شنوایی یا تست OAE به بررسی پاسخ سلول های مویی حلزون می پردازد و در تست ای بی ار عصب شنوایی تا سطح ساقه مغز بررسی می شود.

تست شنوایی نوزاد چند مرحله دارد؟

در ادامه باید به این نکته اشاره شود که در صورتی که نوزاد یکی از ویژگی های زیر را داشته باشد انجام تست های دوره ای در چند مرحله الزامی می باشد و خانواده ها باید در زمان تعیین شده تست های شنوایی اطفال را انجام دهند. این موارد شامل:

*در خانواده فرد کم شنوا وجود داشته باشد

*وزن نوزاد در بدو تولد کمتر از 1500 گرم باشد.

*بیشتر از 5 روز در بخش مراقبت های ویژه نوزادان(بخش NICU) بستری شده باشد.

*زردی خون بالا(بالای 20) که منجر به تعویض خون شود.

*کودک در حین تولد دچار کمبود اکسیژن یا خفگی شده باشد.

*نوزاد نارس به دنیا امده باشد.

*مادر در زمان بارداری داروی خاص یا بیماری خاصی داشته باشد.

*نوزاد دچار بیماری یا سندرم باشد.

توجه: انجام تست شنوایی نوزادان در چند مرحله تنها برای نوزادان با علایم بالا نمی باشد بلکه تمامی نوزادان باید تست های شنوایی را انجام دهند.

توجه مهم: خانواده ها باید هوشیار باشند در صورتی که کودک شما دچار تاخیر گفتاری می باشد تست های شنوایی نوزاد جهت رد کردن کم شنوایی نوزاد را انجام دهید. زیرا ممکن است تاخیر زیاد سبب عقب افتادن کودک شما شود.

تجربه نویسنده: به زبان ساده اگر بخواهیم در مورد عکس العمل خانواده ها به تاخیر کودک خود صحبت کنیم می توان گفت: اکثر خانواده ها دلیل تاخیر را به عواملی نظیر دیر صحبت کردن ارثی در خانواده، حواس بچه نبود، داییش هم دیر صحبت کرد، یکی گفت خوب میشه و...  مرتبط می دانند و زمانی به کم شنوایی کودک خود پی می برند که کودک 2 تا 3 سال از شنیدن صدا محروم شده است.

به این دلیل که مغز کودک در حال رشد سریع و یادگیری می باشد این تاخیر می تواند عواقب جیران ناپذیری برای کودک داشته باشد که حتی با استفاده از سمعک و درمان کم شنوایی این تاخیر جبران نمی شود و کودک نسبت به سایر کودکان هم سن خود دارای رتبه پایین تری می باشد.

تست شنوایی نوزاد چند مرحله دارد؟

رشد طبیعی گفتار و زبان کودک

در این قسمت توضیح کوتاهی در مورد رشد گفتار و زبان کودک اشاره می شود تا خانواده ها در صورت مواجهه با تاخیر در صحبت کردن نوزاد خود هوشیار باشند.

نوزاد تا سن یک سالگی شروع به تولید آوا(قان و قون) و آشنایی به اسم خود می پردازد.

در سن دو سالگی کودک قادر به تولید حداقل 50 تا 100 کلمه می باشد.

در سن 3 سالگی کودک قادر به تولید حداقل 200 تا 300 کلمه می باشد.

سوال اکثر بیماران در مورد تست شنوایی نوزاد در مراحل مختلف:

برای تست شنوایی نوزاد به کجا باید مراجعه کنیم؟

مرحله دوم به بعد(به جز مرحله غربالگری شنوایی در بیمارستان) می تواند توسط متخصص شنوایی شناس در کلینیک های خصوصی یا مراکز درمانی انجام شود.

کودک در تست اول و دوم پاسخ نرمال داشته است چه دلیلی به انجام تست سوم می باشد؟

تست اول در بدو تولد و تست دوم در یک ماهگی انجام می شود. از طرف دیگر ممکن است کم شنوایی های ارثی و ژنتیکی بعد از 3 ماهگی و 6 ماهگی فعال شوند و کودک دچار کم شنوایی شدید شود. همچنین به دلیل اهمیت بالای شنوایی بهتر است بعد از تست اخر(در یک سالگی) خانواده ها نسبت به گفتار کودک حساس و هوشیار باشند. 

کودک در تست غربالگری شنوایی Pass شد چرا تست ای بی ار انجام شود؟

همانطور که در بالا به آن اشاره شد تست OAE تنها به بررسی حلزون(سلول های مویی) میپردازد و نمی توان اطلاعاتی راجع به عصب شنوایی بدست آورد. در مواردی نظیر نوروپاتی شنوایی و موارد ارثی آسیب تنها به عصب شنوایی وارد می شود و تنها یک تست قادر به شناسایی این نوع از بیماری ها نمی باشد.

چه لزومی برای انجام تست شنوایی نوزاد وجود دارد؟

دوره ی طلایی رشد گفتار و زبان از یک تا سه سالگی می باشد و از دست دادن این دوره طلایی برای کودک مشکلات زیادی فراهم می کند. بنابراین هدف از مجموعه تست های شنوایی نوزادان شناسایی و درمان به موقع می باشد تا کودک از نظر زبان و گفتار همانند کودکان طبیعی رشد کند.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

تجویز جدیدترین مدل های سمعک همراه با درمان وزوز گوش، ارزیابی شنوایی اطفال و خدمات دیگر در کلینیک شنوایی فراشنوا انجام می شود.

برای مشاوره رایگان با متخصصین فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02188949368

09105241071

اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان:

Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.