تشخیص و درمان نوروپاتی شنوایی

تشخیص و درمان نوروپاتی شنوایی

بیماری نوروپاتی شنوایی چیست؟

 

نوروپاتی شنوایی و مشکلات گفتاری آن

* تشخیص و درمان نوروپاتی شنوایی

 *نوروپاتی شنوایی یکی از شکل های نادر کم شنوایی است.

*بسیاری از علایم این بیماری شبیه به علایم معمول کم شنوایی می باشد.

*نوروپاتی شنوایی به دلیل اختلال یا ناهمزمانی عصب شنوایی در انتقال اطلاعات از گوش داخلی(حلزون) به مغز ایجاد می شود.

*در بعضی موارد فرد دارای نوروپاتی می تواند بشنود اما در درک کلمات گفتاری به ویژه در محیط های شلوغ مشکل دارد.

نوروپاتی شنوایی چیست؟

نوروپاتی شنوایی نوع نادری از کم شنوایی می باشد که در اثر اختلال در سیستم عصبی شنوایی در انتقال اطلاعات ایجاد می شود اگر چه عامل بیماری به طور دقیق مشخص نیست و متاسفانه درمانی نیز مشخص نشده است.

در این بیماری معمولا هر دو گوش درگیر می شوند و میزان کم شنوایی می تواند از ملایم تا شدید دیده شود. در بعضی موارد فرد دارای نوروپاتی می تواند صدا و گفتار را بشنود اما در درک گفتار بخصوص در محیط های شلوغ دارای مشکل است.

شنوایی و درک گفتار ممکن است توسط سمعک یا کاشت حلزون بهبود پیدا کند و مهمتر از تجویز سمعک، تنظیم آن می باشد زیرا در این بیماری تنها عصب شنوایی درگیر است و حلزون و سایر بخش های شنوایی سالم می باشند. در شکل زیر انتقال سیگنال های عصبی از حلزون به عصب و پاسخ عصب در شرایط نرمال و دیگر حالت ها را نشان می دهد.

تشخیص و درمان نوروپاتی شنوایی

علایم نوروپاتی شنوایی

علایم نوروپاتی در یک فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت می باشد و حتی می تواند نوسان داشته باشد.

به طور کلی علایم نوروپاتی شامل:

*کم شنوایی ملایم تا شدید

*مشکل درک گفتار و کلمات(فهمیدن گفتار)

*شنوایی نرمال اما درک گفتار ضعیف

*بدتر شدن درک گفتار در محیط های شلوغ

عوامل ایجاد نوروپاتی شنوایی

در نوروپاتی بعضی از ساختارها در گوش ممکن است به درستی کار کنند اما اطلاعات از حلزون به مغز دچار دیستورشن و ناهماهنگی در مسیر رسیدن به مغز می شود. علت دقیق نوروپاتی شنوایی مشخص نیست اما در تحقیقات مشخص شده است که تعدادی از عوامل زیر می تواند در ایجاد نوروپاتی شنوایی نقش داشته باشند که شامل:

*نقص در سلول های مویی حلزون

*نقص در ارتباط بین سلول های مویی و عصب حلزونی یا عصب شنوایی

*نقص در عصب شنوایی

*نقص در راههای عصبی در ساقه مغز

در شکل زیر نمایی از بخش داخل حلزون را نشان می دهد. همانطور که مشاهده می کنید سلول های مویی خارجی و داخلی به طور دقیق مشخص شده اند. در تست OAE به بررسی سلول های مویی خارجی پرداخته می شود.

تشخیص و درمان نوروپاتی شنوایی

احتمال نوروپاتی شنوایی در چه کسانی بیشتر است؟

هر فردی می تواند دچار نوروپاتی شنوایی شود اما عوامل خطرناک نوروپاتی شنوایی در کودکان شامل:

*مشکلات در حین زایمان نظیر کمبود اکسیژن به نوزاد

*استفاده از داروهایآسیب رسان به گوش

(داروهای مشخص که برای درمان شکایات و مشکلات در حین بارداری استفاده می شود که می تواند بر روی سلول های مویی گوش داخلی اثر داشته باشد).

*مشکلات در سلامتی نوزاد

(نارس بودن نوزاد، وزن پایین، بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان)

*دیگر بیماری ها و سندرم ها

(در موارد نادر نوروپاتی شنوایی مربوط به اختلالات عصبی نظیر اختلال Charcot-Marie-Tooth و آتاکسی فردریک می باشد).

*سابقه درگیری در اعضای خانواده(ژنتیکی)

اختلال Charcot-Marie-Tooth

علت بیماری جهش و نقص در ژن مسول ساخت غلاف میلین به دور اعصاب محیطی می باشد که سبب تخریب غلاف میلین و اعصاب می شود. علایم بیشتر در دوران کودکی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود. علایم درگیری بیماری بیشتر  در بخش تحتانی دیده می شود نظیر افتادگی پاها، تغییر شکل اندام تحتانی، از بین رفتن حس پاها، آتروفی و ضعف عظلات ساق و پا. درمان این بیماری با انجام فیزیوتراپی، کاردرمانی، ارتوپدی و جراحی انجام می شود.

 

اختلال آتاکسی فردریش

یک بیماری پیشرونده و نادر است که به اختلال در تعادل، هماهنگی هنگام راه رفتن، ایستادن و حرکات دست و پا گفته می شود. این بیماری در اثر تحلیل و از بین رفتن اعصاب حسی در نخاع دیده می شود.

Friedrich's ataxia disorder

تشخیص و شناسایی نوروپاتی شنوایی

تشخیص نوروپاتی شنوایی باید از طریق انجام چندین تست شنوایی انجام شود که شامل:

  • تست شنوایی Auditory BrainStem Response (ABR)
  • تست شنوایی Otoacoustic Emissions (OAE)

*دیگر تست های شنوایی

انجام سایر آزمون ها

تست شنوایی ABR (ای بی ار)

شناسایی الگوهای موج عصب شنوایی با قراردادن الکترودهایی برروی گوش و سر زمانی که فرد در معرض چند نوع صدا قرار می گیرد(صدا از طریق هدفون یا اینستر فون ارائه می شود). معمولا در فرد با نوروپاتی شنوایی پاسخ های ای بی ار بسیار کوچک یا هیچ پاسخی دیده نمی شود که به معنی مشکل در عصب شنوایی در انتقال اطلاعات به مراکز بالاتر می باشد.

تست شنوایی OAE

شناسایی پلسخ های حلزون شنوایی بخصوص سلول های مویی با قراردادن یک میکروفون کوچک در داخل کانال گوش و ارائه صدا به داخل گوش این تست انجام می شود. نوزاد یا کودک هیچ نقشی در پاسخ ندارد و در افراد با نوروپاتی شنوایی پاسخ OAE بسیار شارپ و نرمال است که به معنی عملکرد نرمال سلول های مویی حلزون یا به عبارت دیگر عملکرد نرمال حلزون در دریافت صدا می باشد.

دیگر تست های شنوایی

بررسی گفتار در محیط ساکت و شلوغ(همراه با نویز) از طریق دستگاه ادیومتری و قرارگیری هدفون بر روی گوش انجام می شود. بیماران با نوروپاتی شنوایی در درک کلمات و گفتار بخصوص در محیط شلوغ بسیار مشکل دارند.

همچنین پیشنهاد می شود بیماری هایی که دارای علایم مشابه هستند حذف شوند نظیر بیماری ام اس.

درمان نوروپاتی شنوایی

درمان قطعی برای بیماری نوروپاتی وجود ندارد. به دلیل ذات متغیر این بیماری ممکن است بعضی درمان ها برای افرادی مناسب باشد و برای دیگران هیچ مزیتی نداشته باشد.

اما درمان هایی که برای افراد با نوروپاتی پاسخ بهتری نشان داده است شامل

*کاشت حلزون

*سمعک

*سیستم FM

جهت برقراری ارتباط بیماران نوروپاتی با دیگران روش های زیر پیشنهاد شده است:

آموزش زبان اشاره به کودکان با نوروپاتی

استفاده از لب خوانی و روش هایی به درک گفتار کمک می کنند.

استفاده از وسایل کمک شنوایی نظیر سمعک، سیستم FM همراه با آموزش ویژه جهت شنیدن و درک گفتار

تشخیص و درمان نوروپاتی شنوایی

تفاوت نوروپاتی شنوایی و کم شنوایی

در افراد با نوروپاتی شنوایی بیان شد که پاسخ OAE که نشان دهنده عملکرد حلزون است نرمال می باشد و پاسخ ABR که نشان دهنده عملکرد عصب شنوایی می باشد دچار نقص یا عدم پاسخ نرمال است.

اما در افراد با کم شنوایی حسی عصبی پاسخ در حلزون یا عصب گوش به ترتیب دارای مشکل و عدم پاسخ می باشد(البته بسته به میزان کم شنوایی پاسخ متفاوت می باشد)

در بالا بیان شد که نوروپاتی شنوایی نوعی نادر از کم شنوایی است که بیشتر درگیری در اعصاب شنوایی می باشد. همچنین در نوروپاتی شنوایی تمامی بخش ها از پرده گوش، استخوانچه ها و حتی حلزون گوش سالم می باشند و تنها عصب شنوایی در انتقال اطلاعات دچار مشکل است اما در کم شنوایی ها اختلال می تواند در گوش خارجی(آترزی)، گوش میانی(عفونت گوش) و گوش داخلی(حلزون و عصب گوش) دیده شود. مشکل این بیماری در ناهمزمانی عصبی می باشد یعنی عصب در انتقال اطلاعات دچار مشکل است اما در موارد کم شنوایی با افزایش شدت صدا، کاهش نویز محیط و تولید صدای با کیفیت مشکل فرد تا مقدار بسیار زیادی برطرف می شود.

سوال اکثر بیماران در مورد بیماری نوروپاتی و درمان آن

کجا می توانم برای درمان نوروپاتی شنوایی یا تشخیص نوروپاتی شنوایی اقدام کنم؟

تست های OAE و ABR تشخیصی با مراجعه به کلینیک های شنوایی شناسی جهت تشخیص و تایید نوروپاتی انجام می گیرد. همچنین تجویز سمعک نیز توسط متخصصین شنوایی شناس انجام می گیرد.  متخصصین گوش حلق بینی یا متخصصین مغز و اعصاب نیز جهت مشاوره پیشنهاد می شوند اما برای تشخیص دقیق نوروپاتی انجام تست های ای بی ار و OAE ضروری است.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

انجام تست های شنوایی نوزادان و کودکان در محیط آرام و با دقت زیر نظر متخصصین مجرب این کلینیک انجام می شود. برای دیدن تجربه بیماران از کلینیک فراشنوا اینستاگرام فراشنوا رو دنبال کنید

برای تعیین وقت و مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

09105241071

02188949368


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.