داروی ایجادکننده وزوز گوش

داروی ایجادکننده وزوز گوش

معرفی داروهای ایجادکننده وزوز گوش

 

هدف ما در این مقاله معرفی انواع وزوز گوش و داروهایی که سبب بروز وزوز گوش(آسپیرین، ضدافسردگی ها، آرامبخش ها، آنتی بیوتیک ها) می شوند به طور خلاصه بیان می شود.

وزوز گوش عبارت است از درک صدا یا صدای زنگ در گوش .وزوز گوش در حدود 15 تا 20 درصد افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. وزوز گوش به خودی خود یک بیماری نیست. وزوز علامت یک بیماری زمینه ای است، مانند کاهش شنوایی مربوط به سن، آسیب گوش یا اختلال در سیستم گردش خون.

وزوز اگرچه آزار دهنده است، اما معمولاً نشانه یک امر جدی نیست. اگرچه با افزایش سن می تواند بدتر شود، اما برای بسیاری از افراد، وزوز گوش می تواند با درمان بهبود یابد.

 

انواع وزوز گوش

وزوز گوش ذهنی(Subjective):

وزوزی است که فقط شما می توانید بشنوید. این شایع ترین نوع وزوز گوش است. این وزوز می تواند به دلیل وجود مشکل در گوش خارجی، میانی یا داخلی شما ایجاد شود. همچنین می تواند به دلیل مشکلات اعصاب شنوایی یا بخشی از مغز شما باشد که سیگنال های عصبی را به عنوان صدا تفسیر می کند.

وزوز گوش عینی(Objective):

وزوزی است که پزشک هنگام معاینه می تواند بشنود. این نوع نادر وزوز گوش ممکن است به دلیل مشکل عروق خونی، وضعیت استخوان های گوش میانی یا انقباضات عضلانی ایجاد شود.

داروهایی که به عنوان داروی ایجادکننده وزوز گوش یا کاهش شنوایی شناخته می شوند "داروهای اتوتوکسیک" محسوب می شوند. قطع این داروها می تواند از وزوز گوش و پیشرفت کاهش شنوایی جلوگیری کند، اگرچه ممکن است صدای زنگ همیشه برطرف نشود. قبل از قطع مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید. برای اکثر داروهای متداول، تعداد افرادی که هنگام مصرف دارو وزوز گوش را گزارش می کنند بسیار ناچیز است، معمولاً کمتر از 1 از 1000 نفر است. وزوز گوش در اکثر موارد در مقایسه با تعداد کل واکنشهای جانبی، یک عارضه جانبی نسبتاً کم گزارش شده است. در اینجا برخی از داروهای تجویز شده شناخته شده که باعث ایجاد وزوز گوش می شوند و برخی گزینه ها و داروهای جایگزین را بررسی کرده ایم.

 

آسپرین و وزوز گوش

مشخص شده است که آسپرین و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند ناپروکسن (Aleve) و ایبوپروفن در دوزهای بالا و / یا برای مدت زمان طولانی باعث زنگ زدن در گوش و کاهش شنوایی می شود. به نظر می رسد که با قطع مصرف این داروها این اثر برگشت پذیر است. اگر روزانه با دوز کم از داروی NSAID یا آسپرین استفاده می کنید، بعید به نظر می رسد که وزوز گوش را به عنوان یک واکنش جانبی تجربه کنید.

آسپرین و وزوز گوش

 

 

بنزودیازپاین ها و وزوز گوش

آلپرازولام (زاناکس) ، دیازپام (والیوم) و لورازپام (آتیوان) بنزودیازپین هایی هستند که برای درمان کوتاه مدت اضطراب مفید هستند. این دارو ها به جای ایجاد وزوز در حالی که آنها را مصرف می کنید، باعث زنگ زدن در گوش به عنوان یکی از عوارض گزارش شده در ترک بنزودیازپاین، می شوند. مخصوصا در افرادی که مدت زمان طولانی تری آنها را مصرف می کنند.

در تلاش برای به حداقل رساندن یا کاهش علائم ترک بنزودیازپاین، که ممکن است شامل وزوز گوش باشد، متخصصان توصیه می کنند با نظر پزشک به تدریج دوز دارو را طی 3 تا 6 ماه کاهش دهید.

 

داروهای ضد افسردگی و وزوز گوش

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند (آمی تریپتیلین) (Elavil) و نورتریپتیلین (Pamelor) برای افسردگی، اضطراب، درد مزمن و پیشگیری از سردرد میگرنی تجویز می شوند. همچنین گزارش شده است که این داروها باعث ایجاد صدای زنگ در گوش می شوند.

TCAs ، و همچنین نوع دیگری از داروهای ضد افسردگی،SSRI ها (سرترالین، اسکیتالوپرام و غیره)، به عنوان یک درمان بالقوه وزوز گوش مورد مطالعه قرار گرفته اند. اما مطالعات محدود بوده و سود قابل توجهی نشان نداده است. همچنین گزارش هایی وجود دارد که SSRI ها همچنین می توانند به طور بالقوه باعث وزوز گوش شوند.

اگر داروهای ضد افسردگی مصرف می کنید و وزوز گوش دارید، با پزشک خود در میان بگذارید که از گزینه های جایگزین این داروها استفاده کنید و مهم این است که خود به خود دارو را قطع نکنید.

 

آنتی بیوتیک ها و وزوز گوش

جنتامایسین (جنتافایر) و توبرامایسین (توبرکس) آنتی بیوتیک هایی هستند که برای درمان عفونت های شدید باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرند و همراه با کاهش شنوایی، علت شناخته شده وزوز گوش و سرگیجه هستند. خوشبختانه، استفاده گسترده از این دو آنتی بیوتیک به دلیل در دسترس بودن عوامل جایگزین که کمتر سمی هستند و اثربخشی قابل قبولی دارند، محدود است. توجه داشته باشید که قطره های چشمی جنتامایسین یا توبرامایسین و همچنین کرم یا پماد موضعی جنتامایسین که برای عفونتهای پوستی استفاده می شود خطر وزوز گوش را به همراه ندارد.

آزیترومایسین و کلاریترومایسین (Biaxin) نیز آنتی بیوتیک هایی هستند که برای عفونت های باکتریایی مانند ذات الریه، سینوزیت و برونشیت تجویز می شوند. گزارش شده است که علاوه بر داروی قدیمی اریترومایسین، این نوع داروها (معروف به آنتی بیوتیک ماکرولید) باعث کاهش شنوایی می شوند. با این حال، اگر یکی از این آنتی بیوتیک ها برای استفاده کوتاه مدت برای شما تجویز شده باشد، به نظر می رسد خطر وزوز گوش بسیار ناچیز است.

سرانجام، گزارش شده است که آنتی بیوتیک های فلوئوروکینولون سیپروفلوکساسین (Cipro) و موکسی فلوکساسین (Avelox) باعث ایجاد وزوز در مطالعات موردی می شوند. سیپروفلوکساسین برای عفونت های باکتریایی مانند عفونت های دستگاه ادراری، سینوزیت حاد و ذات الریه تجویز می شود. موکسی فلوکساسین برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود.

دارو وزوز گوش

 

تعدادی از داروها ممکن است وزوز گوش را ایجاد یا بدتر کنند. به طور کلی، هرچه دوز این داروها بیشتر باشد، وزوز گوش بدتر می شود. با قطع مصرف این داروها اغلب صدای ناخواسته از بین می رود. داروهایی که باعث ایجاد یا بدتر شدن وزوز گوش می شوند عبارتند از:

آنتی بیوتیک ها، از جمله پلی میکسینB ، اریترومایسین، وانکومایسین و نئومایسین داروهای سرطان، از جمله متوترکسات (Trexall) و سیس پلاتین قرص های بر پایه ی آب (دیورتیک ها) مانند بومتانید (Bumex) ، اسید اتاکرینیک (Edecrin) یا فوروزماید (Lasix) داروهای کینین که برای مالاریا یا سایر شرایط سلامتی استفاده می شود. داروهای ضد افسردگی خاص، که ممکن است وزوز گوش را بدتر کند. آسپرین در دوزهای زیاد غیر معمول (معمولاً 12 یا بیشتر در روز)

علاوه بر این، برخی از مکمل های گیاهی مانند نیکوتین و کافئین می توانند باعث وزوز گوش شوند.

توجه داشته باشید هنگامی که شما دچار وزوز گوش شدید. در هنگام مراجعه به پزشک حتما تمامی داروهای مصرفی خود را به پزشک نشان دهید تا بهترین تصمیم برای شما گرفته شود.

 

سوالات اکثر بیماران در مورد داروهای ایجاد کننده وزوز گوش:

*سه مورد از داروهایی که بیشترین عامل شروع وزوز گوش می باشند؟ داروهای ضدافسردگی و ضداسترس، آنتی بیوتیک ها، داروهای کنترل فشارخون، داروهای کاهش درد و ... به مرور می تواند سبب بروز وزوز گوش شوند.    *آیا وزوز ناشی از داروها قابل برگشت می باشد؟ در بعضی موارد بله. وزوز و کم شنوایی ناشی از آسپیرین(وزوز با صدای تیز و کم شنوایی در فرکانس های بالا) بعد از قطع دارو برطرف می شوند. البته در بعضی موارد به علت مصرف چندین ساله از این دارو بعد از قطع دارو وزوز برطرف نشده بود. داروهای آسیب رسان به سیستم شنوایی نظیر آنتی بیوتیک ها اثرات آنها ماندگار می باشد.  *آیا داروها می توانند سبب بروز کم شنوایی شوند؟ بله. داروهایی نظیر جنتامایسین، ازیترومایسین بیشترین تاثیر را برروی سیستم شنوایی دارند. *آیا مصرف آلپرازولام می تواند به درمان وزوز گوش کمک کند؟ موثر بودن زاناکس یا آلپراولام تنها در چند مقاله اشاره شده است و دراکثر مقالات نتایج مثبتی مشاهده نشده است. از این رو پیشنهاد می شود برای درمان وزوز گوش از این دارو تا حدممکن استفاده نشود. *آیا مصرف آلپرازولام(زاناکس) می تواند سبب بروز وزوز شود؟

آلپرازولام در گروه بنزودیازپین ها قراردارد که اثرات آرامش بخش دارد. الپرازولام می توانند باعث زنگ زدن در گوش شوند به این صورت که مصرف این دارو سبب کاهش و کند شدن فعالیت های عصبی در مغز می شود که حتی در بعضی موارد اثرات افت شنوایی نیز دیده می شود. برخی از بنزودیازپین های آشنا عبارتند از زاناکس، والیوم و کلونوپین.
*آیا مصرف آنتی بیوتیک ها برای رفع وزوز گوش مناسب است؟
مصرف آنتی بیوتیک ها در صورتی که در گوش میانی عفونت دیده شود لازم می باشد اما پیشنهاد می شود در دوز بالا یا مدت طولانی از مصرف این دارو خودداری شود بخصوص بیماران با وزوز گوش و کم شنوایی.
 
*آیا کاهش مصرف منیزیم سبب بروز کم شنوایی و وزوز گوش می شود؟
مصرف منیزیم در حفظ شنوایی(جنبه محافظت شنوایی بخصوص برای افرادی که در محیط های شغلی پرسروصدا مشغول می باشند مفید است) به علاوه کاهش شدت وزوز گوش موثر است. در مقالاتی که برروی ویتامین ها و اثردهی آنها انجام شده است مشخص شده که کمبود ویتامین هایی نظیر D، B12، زینک، منیزیم سبب بروز وزوز گوش می شود و از طرف دیگر مصرف این ویتامین ها سبب رفع کامل وزوز گوش نمی شود اما در کاهش شدت وزوز گوش بسیار موثر است.

 

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

 

در مرکز فراشنوا از جدیدترین روش های درمان وزوز گوش با هدف کنترل، کاهش و حذف کامل وزوز گوش زیر نظر متخصصین با سابقه در این مرکز استفاده می شود. تجویز سمعک های ماسکر دار برای بیمارانی که با روش صدادرمانی وزوز آنها حذف و درمان می شود. همچنین تجویز سمعک های غیرقابل دید و 100% مخفی، پشت گوشی های قوی و سمعک های ریک با باتری 10 و 312 برای بیماران با کم شنوایی های مختلف(ملایم تا عمیق) در مرکز فراشنوا انجام می شود.

برای تعیین وقت و انجام ارزیابی های شنوایی و وزوز گوش با شماره های فراشنوا تماس حاصل فرمایید:

02188949368

02188958823

09105241071

برای مشاهده رضایت بیماران از درمان و تجویز سمعک اینستاگرام فراشنوا را دنبال کنید: Samak_Faashenava@


دیدگاه ها درباره داروی ایجادکننده وزوز گوش

سلام
حدود سی روز پیش ، متاسفانه شیره تریاک مصرف کردم که از غریبه ای خریده بودم ، و از اون روز تا حالا گوشم وقتی اطرافم صدایی نیست به شدت زنگ میزنه ، مثل صوت ارتعاشی بعد از ضربه زدن به سینی بزرگ استیل ، ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام ممنون از صداقت شما صدای زنگ که در محیط ساکت برای شما قابل شنیدن است وزوز گوش گفته می شود. شاید به دلیل طبع گرم شیره و مصرف گرمی جات وزوز گوش شروع شده باشد. شاید به دلیل ناخالصی. باید تست شنوایی، تست وزوز، ازمایش خون انجام بدید اما فعلا از مصرف چای، قهوه، سیگار، نمک خودداری کنید چون باعث بدترشدن شدت وزوز گوش می شوند.


سلام و عرض ادب،بنده از سال ۹۸ بعد از یک سرماخورگی سینوسی دچار وزوز گوش سمت راست شدم دکتر رفتم تست دادم شنوایی مشکلی نداشت،دکتر گفت فراموشش کن و من هم بعد از چند ماه دیگه عادت کردم و برام اذیت کننده نبود خیلی وقت ها اصلا نمیشنیدمش دیگه ،تا اینکه الان دکتر برام قرص پیزوپکس برای فشار داده روزی نصف از شنبه استفاده کردم از دوشنبه شب دچار وزوز گوش شدید تر شدم و احساس میکنم گوش سمت چپم هم درگیر شده و وقتی توی شب از خواب پامیشم صداش خیلی زیاد شده ایا میتونه از عوارض این قرص باشه چون قبلا اصلا اینطوری نبودم؟و اینکه اگر دکتر بگه قطعش کنم ایا وزوز گوش برمیگرده مثل قبل ذهنم خیلی درگیر شده؟با تشکر

سلام به طور کلی وزوز بعد چند سال اگر درمانی انجام ندید بدتر می شود. برای فشارتون باید از این دارو استفاده کنید و فکر نکنم عوارض این دارو بدتر شدن وزوز گوش بوده باشه. دقت کنید اگر هر بیماری درمان نشود به مرور بیماری گسترش پیدا می کنه و درمانش سحتتر میشه. وزوز هم همینطوره. حتما به مراکز شنوایی سنجی مراجعه کنید تا با ارزیابی مشخص بشه که چه روش درمانی برای شما مناسب است. برای تعیین وقت میتونید با شماره های مطب تماس بگیرید 02188949368 02188958823


نزدیک به دوسال وزوز گوش دارم صدایی مثل اینکه یه سینی بزرگ استیل رو با یه قاشق محکم بزنن روش مدام با ضربان قلبم تو گوشم بلنده بلند صدا میده واقعا درد بدیه بدترین درده .اابته قرص آلپروزلام.سیتولاپرام و کلونازپام میخورم .چند روز پیش متوجه شدم که آلپروزلام رو با قرص مترونیدازول خوردم صدای وزوز گوشم صد برابر شد جوری که غیر قابل تحمل شد البته همزمان باهاش شیاف دیکلوفناکم استفاده کردم چون میگرنم عود کرده بود .حالا نمیدونم از دیکلوفناک بود یا مترونیدازول که با آلپوزلام خوردم .اگه کسی جوابشو میدونه ممنون میشم جوابمو بده

سلام مصرف این داروها باعث اعتیاد و به مرور آسیب می شود. استفاده از روش های توانبخشی وزوز بهتر و عوارض جانبی ندارد. حتما به کلینیک های شنوایی سنجی برای توانبخشی وزوز گوشتون مراجعه کنید.


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.