درمان وزوز گوش با ورزش

درمان وزوز گوش با ورزش

وزوز گوش چیست و چرا ایجاد می شود؟

 

درمان وزوز گوش با ورزش ::شنیدن صدا در یک یا هر دو گوش و حتی در سر زمانی که هیچ صدایی در محیط وجود ندارد به عنوان وزوز گوش شناخته می شود. صدای وزوز گوش می تواند به صورت سوت، صدای کتری، خش خش، صدای باد، صدای آبشار، سوت تیز و یا حتی ترکیبی از چند صدا باشد.

از مهمترین عامل های شروع و ایجاد وزوز گوش کم شنوایی می باشد. کم شنوایی با کاهش ورودی های شنوایی به مغز سبب اختلال در تحریک مسیر های عصبی و شروع وزوز گوش می شود.

حتما برای بیماران عزیز سوال پیش می آید که چرا همه افراد با کم شنوایی دچار وزوز گوش نمی شوند و تنها افراد کمی با کم شنوایی وزوز گوش دارند؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت ژنتیک و مقاومت بدن هر فرد متفاوت است بنابراین نمی توان پاسخ یکسان از تمامی افراد انتظار داشت. همچنین توجه داشته باشید یک عامل به صورت تنها سبب بروز وزوز گوش نمی شود و در واقع ترکیب چند عامل سبب شروع وزوز گوش می شود به طور مثال بیمار با کم شنوایی فرکانس بالا به دلیل بروز مشکلی دچار استرس یا ضربه روحی شدیدی می شود و بعد از آن وزوز گوش شروع می شود.

سوال مهم دیگری که اکثر بیماران با وزوز در مشاوره می پرسند که چرا وزوز گوش ایجاد می شود؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت وزوز گوش بیماری نیست و تنها عارضه بیماری می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت وزوز به دلیل اختلال در فعالیت مسیر های عصبی شنوایی ایجاد می شود که این اختلال می تواند در اثر کم شنوایی، استرس و عواملی که در پایین بیان می شود باشد.

به مثال زیر توجه کنید در طول روز بیمار با صداهای در سطح شدت 60 تا 80 دسی بل مواجهه می باشد اما در یک روز به دلیل مواجهه با صدای انفجار با سطح شدت بالای 120 دسی بل دچار وزوز گوش می شود.

به دلیل شدت بالای انفجار مسیر های عصبی شنوایی دچار اختلال می شوند و به دنبال آن وزوز ایجاد می شود. پس به طور ساده تر می توان گفت هر عاملی که فعالیت یا سازمندهی سیستم عصبی مرکزی(مغز) را دچار اختلال کند سبب وزوز گوش می شود و یک عامل به تنهایی نمی تواند سبب وزوز گوش شود.

 

درمان وزوز گوش با ورزش

 

از دیگر عوامل شروع وزوز گوش می توان به

*ضربه صوتی نظیر صدای تفنگ یا انفجار

*مصرف داروهای آسیب رسان به گوش نظیر اسپیرین(سبب کم شنوایی در فرکانس بالا همراه با وزوز فرکانس بالا می شود)، جنتامایسین، ازیترومایسین

*ضربه روحی شدید به طور مثال فوت یکی از اقوام

*ضربه به سر در اثر تصادف

*جرم بیش از حد در کانال گوش

*بیماری های گوش میانی و داخلی نظیر بیماری اتواسکلروزیس و بیماری منییر

*تومورهای عصب شنوایی و... اشاره کرد.

درمان وزوز گوش هنوز به عنوان یکی از معضلات در حیطه پزشکی به شمار می آید و درمان قطعی برای آن یافت نشده است. در زیر درمان های مرسوم وزوز گوش که بیشترین اثردهی را در درمان وزوز گوش دارند بیان شده است.

 

انواع درمان وزوز گوش با ورزش

 

روش های مرسوم درمان و مدیریت وزوز گوش:

 

روش صدادرمانی(SoundTherapy):

 

هدف صدادرمانی حذف توجه بیمار به صدای وزوز گوش می باشد که از طریق صدا توسط ماسکر و سمعک های مخصوص وزوز گوش انجام می شود.

 

درمان های شناختی رفتاری(CBT):

 

روش CBT یا Cognitve Behavioral Therapy اغلب در جهت کاهش استرس یا افسردگی استفاده می شود. در درمان وزوز گوش این روش به کاهش استرس و اضطراب ناشی از وزوز گوش کمک بسیار می کند.

 

روش TRT یا Tinnitus Retraining Therapy:

 

این نوع از درمان وزوز گوش به بازآموزی مغز در پاسخ به وزوز گوش کمک می کند در نتیجه بیمار قادر به کنترل وزوز گوش می باشد.

 

روش موسیقی درمانی(Music Therapy):

 

روش موسیقی درمانی می تواند آرام بخش و سبب کاهش واکنش بیمار به وزوز گوش شود.

 

روش بیوفیدبک و نوروفیدبک(BioFeedback/NeuroFeedback):

 

در این روش ها از طریق الکترودهایی متصل شده به بیمار سیگنال‌های دیداری و شنیداری به کامپیوتر ارسال می‌شود که نشان دهنده استرس، فشار خون، ضربان قلب و امواج مغزی بیمار است. سپس بیمار تشویق می شود تا بدن خود را بر اساس این سیگنال ها تنظیم کند تا استرس و سایر عوامل کاهش یابد. به مرور زمان، بیمار یاد می گیرد تا عملکردهای بدن خود را کنترل کند. همچنین از این روش در کنترل و مدیریت وزوز گوش مورد استفاده قرار می گیرد.

 

درمان وزوز گوش با ورزش

 

انجام چه ورزش هایی می تواند وزوز گوش را کاهش داد؟

ورزش ها و تمرینات درمان وزوز گوش

 

ورزش نیز می تواند برای مدیریت وزوز گوش مفید باشد. تکنیک‌های آرام‌سازی و مدیتیشن به بیمار کمک می‌کنند تا استرس را کاهش دهد، که سهم زیادی در درمان وزوز گوش ایفا می کنند.

انجام ورزش‌های منظم و روزانه با افزایش ضربان قلب و جریان خون به خون رسانی بهتر بخصوص در بخش های آسیب دیده کمک می کند و در نتیجه در کنترل و کاهش شدت وزوز گوش نقش مهمی دارند.

گاهی علت وزوز گوش شما ممکن است ناشی از گرفتگی عضلانی در ناحیه ستون فقرات گردنی باشد. اگر به طور مداوم فک بالا و پایین خود را به هم فشار دهید، می توانید کشش بالایی در ماهیچه های فک و بافت اطراف صورت ایجاد کنید. بنابراین، کاهش این گرفتگی عضلات با کشش شدید عضلات فک و گردن برای انعطاف‌پذیری مجدد عضلات ضروری است.

ورزش و تمرینات خاص برای کاهش علائم وزوز گوش

 

تمرین 1:

صاف بنشینید و چانه را تا سینه پایین بیاورید. انگشتان خود را در هم بپیچید و دست های به هم پیوسته خود را در پشت سر خود قرار دهید، سپس سر خود را به سمت عقب بکشید در حالی که به انگشتان اجازه می دهید از حرکت جلوگیری کنند. بیش از حد به خودتان فشار نیاورید و این تمرین را سه تا پنج بار در روز تکرار کنید تا به آرامش نخاع کمک کنید. 

تمرین 2:

فک خود را تا حد امکان باز کنید و در این حالت با نوک زبان سقف دهان خود را لمس کنید. نوک زبان خود را به سمت عقب به سمت لوزه ها حرکت دهید و چند ثانیه نگه دارید، سپس زبان خود را تا جایی که می توانید بیرون بیاورید و نگه دارید. این تمرین را چهار یا پنج بار تکرار کنید. 

تمرین 3:

صاف بنشینید و چانه خود را 20 بار به سمت بالا و پایین حرکت دهید. سپس سمت چانه خود را 20 بار به طرفین حرکت دهید، به این صورت که سر خود را تکان می دهید. این تمرین را سه بار تکرار کنید و مراقب باشید که به گردن خود فشار نیاورید.

تمرین 4:

جلوی آینه بایستید و چانه خود را با دو دست بگیرید. دهان خود را کاملا باز کنید و نوک زبان خود را به بالای دهان خود لمس کنید و به آرامی فک خود را بالا و پایین ببرید. با استفاده از دستان خود مقاومت کمی به فک خود اضافه کنید و این حرکت را برای یک دقیقه مستقیم تکرار کنید. این تمرین سه بار در روز تکرار شود. 

تمرین 5:

صاف بنشینید و دهان خود را کاملا باز کنید، اما آنها را آرام نگه دارید. با دهان باز، سر خود را به عقب خم کنید تا زمانی که به سقف نگاه کنید، نفس عمیق بکشید و سپس قبل از بازگشت به موقعیت شروع به آرامی بازدم کنید.

 

درمان وزوز گوش با ورزش فک

 

ورزش های فک برای درمان وزوز گوش:

 

تمرین 1:

صاف بنشینید، فک پایین خود را با یک دست بگیرید و دهان خود را تا حد امکان باز کنید. از دست خود به عنوان تکیه گاه برای کشش ماهیچه های فک، گونه و اطراف دهان تا حد امکان استفاده کنید. دو تا سه دقیقه در این حالت بمانید.

پیشنهاد می شود از انجام این ورزش زمانی که از درد شدید وزوز رنج می برید استفاده نشود. زمانی که احساس راحتی و آرامش دارید این ورزش را 4 بار در طول روز تکرار شود(هر دفعه 4 بار تکرار شود).

توجه: این احتمال وجود دارد که وزوز در ابتدا صدای خود را تغییر دهد یا قبل از اینکه علائم به طور قابل توجهی کاهش یابد، شدت وزوز بیشتر شود.

توجه داشته باشید که انجام ورزش(پیاده روی) در ابتدا سبب افزایش شدت وزوز گوش می شود و به مرور از شدت وزوز کاسته می شود بنابراین به ورزش ادامه دهید. فقط مطمئن شوید که درک درد شما در محدوده قابل قبولی است.

تمرین 2:

در حالی که دهان خود را آرام و کمی باز کرده اید، تا جایی که می توانید فک خود را کمی از این طرف به سمت دیگر حرکت دهید. سپس از یک دست(مشت به صورت بسته) در برابر فک خود استفاده کنید تا آن را بیشتر به سمت راست یا چپ حرکت دهید.

هنگام اعمال این فشار اضافی، هر سمت را به مدت 30 ثانیه نگه دارید. این تمرین را همانند تمرین 1 چهار بار در چهار جلسه روزانه تکرار کنید.

تمرین 3:

در حالی که جلوی آینه نشسته اید، روی دندان های خود فشار دهید(به این صورت که دندان های فک پایین مساوی دندان های فک بالا قرار گیرند). اکنون به آرامی دهان خود را باز کنید در حالی که سعی کنید دو دندان را در مرکز قرار دهید بدون اینکه فک خود را به سمت چپ یا راست حرکت دهید. این تمرین را حدود 10 بار در روز تکرار کنید.

ورزش های گردن برای درمان وزوز گوش:

 

انجام تمرینات گردن در کاهش شدت وزوز گوش بخصوص بیمارانی که وزوز گوش آنها با مشکلات گردن/گرفتگی عضلانی مرتبط می باشد بسیار کمک کننده است. ورزش کردن برای بهبود وزوز گوش به این صورت می باشد که روی زمین دراز بکشید و سر خود را روی زمین بگذارید.

سر خود را به آرامی به سینه خود نزدیک کنید (نیازی نیست سر شما به سینه شما برسد). هر چند بار که می توانید این کار را انجام دهید. حالا این مانور را با حرکت دادن سر از این طرف به سمت دیگر هر چند بار که می خواهید تکرار کنید.

 

درمان وزوز گوش با ورزش یوگا

 

ورزش های یوگا برای درمان وزوز گوش:

 

ورزش و تمرینات یوگا به بهبود گردش خون در سراسر بدن کمک می کند و استرس و فشار را کاهش می دهد. حرکات یوگا که در زیر بیان شده است برای کمک به آرامش عضلات سر و بدن طراحی شده است. هر ژست را می توان برای یک تا پنج دقیقه انجام داد.

 

روش اول: ژست سر تا زانو

 

روی زمین یا تخت بنشینید و پاها را صاف جلوی خود کشیده و در صورت لزوم زانوها را خم کنید تا ستون فقرات گرد نشود.

زانوی راست را خم کنید و کف پای راست خود را به سمت ران سمت چپ بیاورید. سعی کنید زانوی راست را پایین نگه دارید. سپس در این حالت تنفس دم انجام دهید و ستون فقرات را بلند کنید.

در حالی که به سمت پای چپ به جلو خم می شوید، ستون فقرات و گردن را بلند و صاف نگه دارید، بازدم کنید و دست ها را در دو طرف پای چپ قرار دهید و به سمت پای چپ خود نگاه کنید و به آرامی نفس خود را به داخل و خارج کنید.

این کار را مجدد برای سمت دیگر نیز تکرار کنید.

 

روش دوم: 

بدون خم شدن یا خم شدن به جلو روی زمین یا تخت بنشینید و هر دو کف پا را در مقابل خود به هم نزدیک کنید. پاها یا مچ پاها را با دستان خود نگه دارید.

اگر به اندازه کافی راحت هستید، پاهای خود را تا جایی که می توانید به کشاله ران خود نزدیک کنید بدون اینکه کمر را خم کنید.

تنفس دم انجام دهید و ستون فقرات خود را صاف کنید. در ادامه بازدم انجام دهید و به سمت جلو خم شوید و خط ستون فقرات را حفظ کنید. در حالی که احساس می کنید ماهیچه ها شل و آرام می شوند، نفس خود را داخل و خارج کنید.

تمرین سوم:

به پشت دراز بکشید و زانوها را داخل سینه بیاورید. بازوی چپ را در ارتفاع شانه به پهلو دراز کنید، کف دست رو به بالا قرار گیرند.

زانوها را بالا نگه دارید، به آرامی آنها را به سمت راست بیرون بیاورید تا به زمین یا تخت برسند.

در هنگام انجام این حرکت مستقیم به سقف یا کمی به سمت چپ نگاه کنید. همین کار را برای سمت دیگر نیز تکرار کنید.

شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا
 

مرکز شنوایی و سمعک فراشنوا با داشتن تجهیزات و تیم مجرب در تمامی حیطه های شنوایی از ارزیابی شنوایی بزرگسالان، ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان(تست ای بی ار و حلزون)، تجویز انواع سمعک های مخصوص بزرگسالان و کودکان، تربیت شنوایی کودکان، ارزیابی و درمان وزوز گوش و ارزیابی و درمان سرگیجه فعالیت می کند.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه ها درباره درمان وزوز گوش با ورزش

سلام ببخشید حدود اهفته میشه که گوشم وزوز می‌کنه مممنون

سلام
ابتدا باید عامل شروع وزوز مشخص بشه
به متخصص گوش حلق بینی یا کلینیک شنوایی مراجعه کنید
شنوایی و وضعیت گوش میانی شما بررسی بشه


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.