راهنمای خرید سمعک

راهنمای خرید سمعک
.

بهترین راهنمای خرید سمعک

(در هنگام خرید سمعک به چه مواردی باید توجه شود؟)

تعدادی از سوالاتی که برای بسیاری از بیماران مطرح می شود این می باشد که
  • بهترین برند سمعک کدام است؟
  • قیمت سمعک چقدر است؟
  • چقدر باید هزینه سمعک کنم؟
  • آیا سمعک ضدآب است(IP68)؟
  • سمعک هوشمند بهتر است یا دیجیتال؟
  • چه تعداد کانال و باند سمعک کافی است؟
  • سمعک داخل گوشی بهتر است یا پشت گوشی؟
  • عمر کدام مدل سمعک بیشتر است؟
 .

بهترین برند سمعک کدام است؟

برندهای اتیکن، زیمنس، یونیترون، برنافن، سونیک، ویدکس، فوناک، اینترتون و چندین برند دیگر در ایران دارای نمایندگی می باشند. راهنمای خرید سمعک در انتخاب بهترین سمعک در بین تمامی برندها بسیار سخت می باشد اما اگر براساس کم شنوایی و نیاز بیمار انتخاب شود کار آسان تری می شود. در سمعک های جدید 2020-2021 تمامی سمعک ها دارای کیفیت صدا، امکانات و ویژگی های یکسان می باشند و هر متخصص براساس تجربه خود برند مورد نظر خود را معرفی می کند. در سمعک های جدید تکنولوژی هوشمند، پردازش و کیفیت صدا طبیعی تر، تغییر جهت یابی در محیط های مختلف، جهت یابی صدا در پشت سر، افزایش درک گفتار در محیط های شلوغ، اتصال مستقیم به موبایل، سمعک های قابل شارژ و... مشابه می باشد و تفاوت جزئی در بین برندها دیده می شود. به طور کلی در افت های شنوایی عمیق استفاده از سمعک های پشت گوشی سوپرپاور پیشنهاد می شود. در افت های شدید و متوسط امکان استفاده از سمعک های داخل گوشی یا حتی نامریی نیز فراهم شده است. بنابراین به طور کلی می توان گفت بهتر است انتخاب نوع برند سمعک توسط متخصص شنوایی شناس انجام شود و در صورت انتخاب توسط خود بیمار در صورتی که سمعک تولید سال جدید باشد به امکانات و ویژگی هایی که مورد نیاز خود بیمار می باشد توجه داشته باشد به طور مثال امکان اتصال مستقیم به موبایل برای تنظیم ولوم و شدت سمعک یا استفاده از سمعک به صورت هندزفری و ایرپاد. .

قیمت سمعک چقدر است؟ 

(علت تفاوت قیمت بین سمعک های مختلف در چیست؟ چرا قیمت یک مدل از سمعک گران تر از مدل دیگری می باشد؟)

قیمت سمعک براساس سال تولید، تعداد کانال، تکنولوژی سمعک، پردازش صدا، امکاناتی نظیر سیستم وایرلس و بلوتوث، قابلیت شارژ سمعک در بین مدل های مختلف توسط شرکت اصلی و وارد کننده تعیین می شود. توجه داشته باشید قیمت سمعک های پشت گوشی، داخل گوشی و حتی سمعک های نامریی در اکثر برندهای سمعک یکسان می باشند. قیمت سمعک های آنالوگ که تکنولوژی انها برای چندین دهه قبل می باشد و توانایی اتصال به کامپیوتر جهت تنظیم وجود ندارد در حدود یک میلیون و پانصد تا دو میلیون تومان می باشد. سمعک های دیجیتال و هوشمند که تکنولوژی آنها برای چند سال اخیر می باشد و توانایی تنظیم با کامپیوتر متناسب با امکانات خود از حدود دو میلیون تومان به بالا موجود می باشند. راهنمای خرید سمعک .

چقدر باید هزینه سمعک کنم؟

هزینه خرید سمعک بستگی به شرایط مالی بیمار دارد و هیچ اصراری در خرید سمعک های گران توسط متخصص پیشنهاد نمی شود. اما به طور کلی خرید سمعک های آنالوگ به دلیل اینکه از دور خارج شده اند و حتی شرکت نیز این نوع از سمعک ها را تولید نمی کند اصلا پیشنهاد نمی شود. همچنین بهتر است برای تهیه و خرید سمعک از تکنولوژی های دیجیتال و هوشمند جهت شنیدن صدا و گفتار با کیفیت بهتر استفاده شود. انتخاب قیمت سمعک بهتر است براساس کم شنوایی و نیاز بیمار انجام شود به طور مثال بیماران تماس می گیرند و برای پدربزرگ 90 ساله خود سمعک نامریی با جدیدترین امکانات می خواهند. این سمعک به دلیل کوچک بودن برای تعویض باتری برای بیمار سخت می باشد. به راحتی توسط بیمار گم می شود. تکنولوژی های جدید هیچ فایده ای برای بیمار ندارد. همین انتخاب اشتباه سبب افزایش قیمت سمعک بدون هیچ استفاده مناسب می شود. توجه داشته باشید خرید سمعک در رده ها یا تکنولوژی های بالاتر سبب راحتی در شنیدن صداها بخصوص در محیط های شلوغ یا در حضور چند گوینده می شود مثال مناسبی که در مورد مزایای تکنولوژی سمعک ها و عملکرد انها می توان گفت: لب تاب های 3، 5 و 7 هسته ای را مدنظر قراردهید هر 3 مدل در صورت استفاده از یک برنامه دارای عملکرد یکسان می باشند اما زمانی که از چندین برنامه به صورت همزمان یا برنامه سنگین در آنها استفاده می شود لب تاب سه هسته ای قادر به فعالیت نمی باشد و  هسته ای به سختی اما  هسته ای به درستی به کار خود ادامه می دهد. در واقع تفاوت اصلی سمعک ها نیز اینگونه می باشد. میزان کاهش نویز محیط، تمرکز بر روی چندگوینده در پشت و کنار بیمار، تقویت سیگنال های گفتاری، ارتباط دو سمعک با یکدیگر و تبادل اطلاعات نظیر مغز انسان عامل تفاوت سمعک ها می باشد که سبب می شود در محیط ساکت و حتی شلوغ بالاترین درک گفتار را نصیب فرد کند. بنابراین هزینه بیشتر در مورد خرید سمعک سبب راحتی بیشتر در شنیدن صدا ها، درک بهتر گفتار در تمام شرایط اکوستیکی، رضایت بیشتر فرد استفاده کننده و تسلط بیشتر بیمار بر روی تنظیمات سمعک و ... می باشد. .

آیا سمعک ضدآب است(IP68)؟

اکثر سمعک های جدید دارای ویژگی ضدآب بودن می باشند. در نظر داشته باشید سمعک های پشت گوشی و یا پشت گوشی ریک به دلیل تماس با عرق(به دلیل حالت اسیدی) پوشش نانو روی سمعک را از بین می برد. پس سمعک های ضدآب نیز بسته به شرایط فرد تا مدتی این ویژگی را دارند. راهنمای خرید سمعک در مورد سمعک های داخل گوشی ضدآب سمعک های گروه جی ان نظیر سمعک ریسوند، سمعک اینترتون و بلتون دارای سمعک های داخل گوشی ضدآب می باشند. در این سمعک ها پوشش نانو بر روی قطعات داخلی سمعک(رسیور، میکروفون و برد سمعک) نیز وجود دارد و امکان ویژگی ضدآب بودن برای مدل های داخل گوشی فراهم شده است. .

سمعک هوشمند بهتر است یا دیجیتال؟

به طور قطع می توان پاسخ داد که سمعک های هوشمند بهتر می باشند. سمعک هوشمند نوعی سمعک دیجیتال با پردازش قوی تر و امکانات بیشتر می باشد. پس به راحتی می توان گفت سمعک با پردازش و تکنولوژی هوشمند بسیار بهتر می باشد. حتی در صورت انتخاب سمعک های دیجیتال بهتر است سمعک های رده متوسط انتخاب شود تا امکانات و کیفیت بالاتری جهت رضایت بیمار داشته باشد. در واقع تفاوت سمعک های دیجیتال و هوشمند عملکرد اتومات یا خودکار سمعک در محیط های مختلف می باشد. در سمعک های هوشمند این ویژگی و امکان وجود دارد که برای هر محیط اکوستیکی یا شنیداری برنامه مناسب تعریف شود و زمانی که فرد در آن محیط قرار گرفت سمعک به صورت اتومات با اندازه گیری سیگنال و نویز محیط برنامه مورد نظر را فعال کند. این عملکرد اتومات یا هوشمند سبب راحتی در درک صداها و گفتار دیگران می شود. سایر ویژگی هایی که با تکنولوژی هوشمند در سمعک ها دیده می شود امکان اتصال مستقیم به موبایل یا سیستم وایرلس و بلوتوث 2.4Ghz می باشد که سبب حفظ کیفیت، عدم تداخل و انتقال بهتر صدا و اطلاعات می شود که در سمعک های رده پایین تر یا دیجیتال وجود نداشت. بنابراین می توان این گونه نتیجه گیری کرد در صورتی که فرد استفاده کننده از سمعک در محیط های اکوستیکی مختلفی حضور دارد بهتر است سمعک با تکنولوژی هوشمند تجویز شود تا با کمترین تلاش برای شنیدن بالاترین درک گفتار فراهم شود. البته توجه داشته باشید تمامی سمعک های جدید دارای تکنولوژی هوشمند می باشند. .

چه تعداد کانال و باند برای سمعک کافی است؟

در ابتدا در مورد تفاوت کانال و باند سمعک توضیح داده شود. باند سمعک قابلیت تغییر قدرت یا بهره سمعک را به متخصص شنوایی شناس می دهد اما در کانال سمعک امکان کاهش نویز زمینه، کاهش خروجی و موارد دیگر وجود دارد. بسیاری از بیماران تصور می کنند هر چه تعداد کانال سمعک بیشتر باشد بهتر است اما بر طبق کتاب های رفرنس تعداد کانال در افت های فلت(کم شنوایی یکسان در تمام فرکانس ها) در حد 4 کانال کافی می باشد و در افت های شیبدار(کم شنوایی بیشتر در فرکانس های بالا) در حد 8-10 کانال برای بیماران مناسب می باشد. به صورت جزئی میتوان گفت فرض کنید یک طناب ده متری را به 10 قسمت(برابر با 10 کانال) تقسیم کردیم و در حالت دیگر به 20(برابر با 20 کانال) قسمت تقسیم کردیم.  زمانی که صدای گفتار یا صداهای محیط وارد سمعک می شود براساس تعداد کانال صدا یا گفتار تقسیم می شود و به صورت دیجیتال تبدیل می شود و مجددا صدای دیجیتالی به صورت آنالوگ تبدیل می شود و فرد کم شنوا صدا را می شنود. تعداد کانال بالا دو مشکل ایجاد می کند: اول افزایش زمان یا ایجاد تاخیر، دوم احتمال گم شدن یا از بین رفتن بخش هایی از صوت در تبدیل صدای دیجیتال به صدای آنالوگ وجود دارد. بنابراین تعداد کانال بالا سبب افزایش درک بیمار نمی شود و انتخاب تعداد مناسب کانال سمعک براساس کم شنوایی بیمار می باشد. از طرف دیگر انتخاب سمعک با تعداد کانال مناسب سبب می شود در هر کانال برنامه کاهش نویز، کنسل کردن فیدبک، تغییرات خروجی و ... فراهم شود. .
راهنمای خرید سمعک - خرید سمعک بزرگسال:
کم شنوایی در بزرگسالان می تواند به دلیل مصرف دارو، در معرض قرارگیری در نویز، استفاده از هندزفری، ضربه به سر یا بیماری های ایجاد کننده کم شنوایی یا افزایش سن(پیرگوشی) اتفاق بیفتد. در این موارد بیمار به دلیل داشتن شنوایی نرمال و طبیعی قبول اینکه دچار کم شنوایی شده است بسیار سخت می باشد و بیشتر نشنیدن صدا را به دلیل حواس پرتی و توجه نکردن به صدا می داند. .

علایم کم شنوایی در بزرگسالان:

  • عدم شنیدن صداهای دور
  • عدم وجود مشکل در محیط های ساکت یا در حضور یک گوینده
  • مشکل در شنیدن صدا و گفتار در محیط شلوغ یا در حضور چند گوینده
  • مشکل در شنیدن صدای تلویزیون، تلفن، زنگ در
  • درخواست تکرار گفتار
  • عدم شنیدن صداهای پچ پچ
  • شروع وزوز گوش
  • در موارد شدید مشکل در شنیدن صداهای نزدیک
  • مشکل در شنیدن صداهای فرکانس بالا نظیر کودکان و خانم ها و در مقابل شنیدن صدای آقایان
. در صورت تجربه علایم بالا یا سخت شنیدن صدای اطرافیان یا صداهای محیط حتما جهت ارزیابی شنوایی به کلینیک های شنوایی سنجی مراجعه فرمایید. متاسفانه در کشور ما تا زمانی که افت شنوایی بیمار و اطرافیان را اذیت نکند به کلینیک شنوایی جهت ارزیابی شنوایی و تست سمعک مراجعه نمی کنند. طبق کتاب های رفرنس پیشنهاد شده است که برای افراد زیر 50 سال هر دو تا سه سال تست شنوایی الزامی می باشد و برای افراد بالای 50 سال هر سال تست شنوایی یا نوار گوش ضروری می باشد. هدف این تست بررسی و اگاهی از وضعیت سیستم شنوایی می باشد تا در صورت بروز کم شنوایی در همان ابتدا با استفاده از سمعک از بدتر شدن سیستم شنوایی جلوگیری کنیم. استفاده از سمعک نه تنها سبب بهتر شنیدن بیمار می شود بلکه از بدتر شدن یا کم شنوایی بیشتر جلوگیری می کند و روند بدتر شدن شنوایی کندتر می شود. در صورت مراجعه بیمار به کلینیک شنوایی و درخواست سمعک ابتدا باید با انجام تست ادیومتری یا نوارگوش میزان دقیق شنوایی در فرکانس های مختلف مشخص شود. سپس براساس میزان کم شنوایی، شرایط فیزیکی بیمار، نیاز بیمار متخصص شنوایی شناس در مورد انواع مدل های سمعک مشاوره می دهد. در نهایت بعد از انتخاب مدل سمعک قالبگیری از گوش جهت ساخت قالب گوش یا سمعک داخل گوشی انجام می شود. این پروسه خرید سمعک در نهایت یک هفته یا کمتر زمان نیاز دارد و بیمار بعد یک تا دو جلسه سمعک کاملا تنظیم شده است. یکی از مشکلاتی که افراد بزرگسال با خرید سمعک دارند سمعک را به عنوان نشانه ای از پیری می دانند و از پذیرش آن امتناع می کنند اما سمعک همانند عینک، عصا و سایر تجهیزات توانبخشی به شنوایی بیمار کمک می کند. کم شنوایی ممکن است در تمام سنین ایجاد شود از نوزادان چند ماه که به دلیل کم شنوایی ژنتیکی یا زردی و مشکلات حین تولد از سمعک استفاده می کنند تا افراد سالمند که از سمعک استفاده می کنند. از دیگر مشکلات انتخاب سمعک بزرگسالان اصرار به سمعک سمعک داخل گوشی و سمعک نامریی می باشد، اما انتخاب سمعک داخل گوشی یا نامریی برای تمامی افراد به دلیل کم شنوایی های مختلف امکان پذیر نمی باشد. به طور مثال بیمار می گوید دوست من یا همسایه من سمعک داخل گوشی دارد که دیده نمی شود من هم عین آن سمعک را می خواهم. برای انتخاب سمعک داخل گوشی یا سمعک نامریی ابتدا فرد باید کاندید استفاده از آن باشد. در اینجا لازم به ذکر است که قیمت سمعک پشت گوشی و داخل گوشی در اکثر برندهای سمعک یکسان است.

چه افرادی قادر به استفاده از سمعک نامریی و داخل گوشی می باشند؟

  • افت شنوایی در تمام مناطق و فرکانس های شنوایی
(درصورت سالم بودن فرکانس های پایین امکان پیچش صدا در گوش وجود دارد).
  • میزان و درجه افت شنوایی
 (سمعک داخل گوشی برای کم شنوایی های شدید و عمیق انتخاب مناسبی نمی باشد زیرا سمعک قدرت پوشش این مقدار کم شنوایی را ندارد و استفاده از سمعک های پشت گوشی گزینه مناسبتری می باشد)
  • شرایط جسمی و حرکتی بیمار
(عدم لرزش دست، عدم مشکل بینایی، توانایی تعویض درب باتری، توانایی تمیز کردن سمعک)
  • عدم مشکل در جاگذاری سمعک
  • داشتن کانال گوش مناسب بدین معنی که فضای کافی برای جاگذاری قطعات سمعک در قالب گوش بیمار باشد.
. در مواردی که بیمار اصرار به سمعک داخل گوشی دارد اما به دلیل کانال گوش کوچک قادر به ساخت سمعک داخل گوشی نمی باشیم بهترین گزینه استفاده از سمعک پیش ساخته داخل گوشی یا سمعک های ریک می باشد. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید سمعک پیش ساخته سیلک زیمنس که جزء یکی از کوچکترین سمعک های دنیا می باشد در کانال های گوش باریک نیز قابل استفاده می باشد. سمعک های ریک نیز به دلیل خارج کردن رسیور سمعک از آن دارای اندازه کوچکتری می باشد حتی در بعضی مدل ها با داشتن باتری 10 جزء یکی از کوچکترین سمعک های دنیا می باشند. .

راهنمای خرید سمعک - خرید سمعک مخصوص کودکان

انتخاب سمعک مخصوص کودکان:

انتخاب سمعک در کودکان نسبت به بزرگسالان از اهمیت بالاتر و حساسیت بیشتری نیاز است زیرا کودک به دلیل عدم گفتار، عدم حافظه شنوایی همانند لوح سفید می ماند و انتخاب سمعک نامناسب علاوه بر تاخیر در گفتار و زبان سبب آسیب به شنوایی کودک نیز می شود. سمعک کودکان در تمامی موارد (انواع کم شنوایی و میزان افت شنوایی) باید به صورت پشت گوشی با قالب انتخاب شود. علت این امر تغییر و رشد سریع کانال گوش کودک و همچنین داشتن تمام امکانات سمعک می باشد. بسیاری از خانواده ها اصرار به سمعک نامریی برای نوزاد یا کودک خود دارند انجام و ساخت سمعک داخل گوشی برای نوزاد امکان پذیر نمی باشد(به دلیل فضای بسیار باریک کانال گوش کودک) و خانواده ها باید تا سن 8-10 سالگی کودک صبر داشته باشند. سمعک مخصوص کودکان باید به صورت پشت گوشی با قالب نرم، دارای سیستم وایرلس (سیستم وایرلس برای ارتباط سمعک با میکروفون های خارجی بخصوص در کلاس درس استفاده می شود)، جدیدترین تکنولوژی هوشمند (سمعک هوشمند)، میکروفون جهت دار هوشمند (انتخاب نوع میکروفون سمعک براساس وجود صدا یا عدم آن به طور مثال میکروفون زمانی که صدای گفتاری باشد برروی صدا تمرکز کند و زمانی که صدای گفتاری نباشد تمام محیط بیمار یعنی 360 درجه را شناسایی کند)، برنامه انتقال فرکانسی( درصورت مناطق مرده در حلزون سمعک صداهای مربوط به این منطقه را به مناطق سالم انتقال می دهد که فرد تمامی صداهای اطراف را بشنود) را داشته باشد. هر برند سمعک دارای سمعک مخصوص اطفال با ویژگی های ذکر شده می باشد در زیر چند نمونه از این سمعک ها اشاره می شود: سمعک اتیکن: سمعک اکسید(سمعک سوپرپاور)، سمعک Play PX(سمعک مخصوص کودکان محصول 2023-2022)، سمعک Sensei اتیکن، سمعک روبی اتیکن(از جدیدترین سمعک های کودکان می باشد که محصول 2021-2020 می باشد و دارای جدیدترین پردازش صدا می باشد) سمعک برنافن: سمعک لیوکس Leox، سمعک سوپرمیا(جزء یکی از قوی ترین سمعک های پشت گوشی و مناسب افراد با افت شنوایی شدید و عمیق می باشد) سمعک فوناک: سمعک مارول نایدا و پارادایز(جزء یکی از سمعک هایی که کودکان با افت شنوایی عمیق از آن استفاده کرده اند) سمعک سونیک: سمعک ترک Trek(سمعک سوپرپاور) و سمعک انچنت Enchant .

پرسش و پاسخ بیماران در مورد خرید سمعک

*چگونه کم شنوایی نوزادان و کودکان تشخیص داده می شود؟ در نوزادان قبل از ترخیص از بیمارستان و در دوره های زمانی 1، 3 و 6 ماهگی ارزیابی شنوایی شامل تست حلزون OAE و تست عصب ABR انجام می شود و در صورت شناسایی کم شنوایی جهت مشاوره و تجویز سمعک ارجاع داده می شود. در کودکان نیز در مدارس تست غربالگری شنوایی انجام می شود. خانواده ها باید هوشیار باشند تا در صورت مشاهده علایم کم شنوایی یا کاهش نمره در درس املا سریعا جهت ارزیابی های شنوایی به متخصص شنوایی شناس مراجعه کنند. *درچه سنی استفاده از سمعک برای نوزاد ضروری است؟ نوزادان به دلیل رشد مغز به شنیدن تمامی صداها حتی صداهای بی معنی نظیر صدای فن، صدای خش خش برگ ها، صدای یخچال و ... جهت کامل شدن حافظه شنیداری نیاز دارند. از این رو بعد از شناسایی و تایید کم شنوایی در دو تست متوالی ای بی ار تجویز سمعک برای نوزاد ضروری می باشد. *آیا امکان استفاده از سمعک داخل گوشی و غیرقابل دید برای نوزاد و کودک در سنین پایین وجود دارد؟ خیر. نوزادان و کودکان به دلیل نداشتن کانال گوش مناسب قادر به استفاده از سمعک داخل گوشی نمی باشند. از طرف دیگر به دلیل رشد سریع نیاز به چندین بار قالبگیری می باشد که سبب اعمال هزینه بیشتر برای خانواده ها می شود. *قیمت سمعک مخصوص کودکان چقدر می باشد؟ برای اطلاع از قیمت سمعک ها باید با شماره های فراشنوا تماس حاصل فرمایید. اما به طور کلی قیمت سمعک های رده بالا بخصوص برای کودکان از حدود 17-18 تومن شروع می شوند. *آیا استفاده از یک جفت سمعک(یک سمعک برای هرگوش) در کودکان و بزرگسالان ضروری است؟ بله. در کودکان به دلیل رشد مغز و ارتباط دو نیمکره استفاده از یک جفت سمعک بسیار ضروری می باشد. از طرف دیگر استفاده از دو سمعک یا هر دو گوش برای زبان آموزی کودک نیز لازم است. برای بزرگسالان استفاده از یک جفت سمعک به دلیل اینکه سیستم شنوایی آنها از ابتدا به صورت دو گوشی سازمندهی شده است استفاده از یک سمعک یا یک گوش قادر به درک تمامی گفتار و صداها در محیط های مختلف نمی باشد. توجه داشته باشید زمانی که از یک سمعک استفاده می شود باید قدرت یا بهره سمعک را بیشتر از حد نیاز اعمال کرد تا جبران گوش مقابل نیز براورده شود. به این معنی که استفاده از یک سمعک به مرور به دلیل افزایش قدرت بیش از حد مورد نیاز سبب آسیب به همان گوش می شود. از طرف دیگر استفاده از هر دو گوش برای درک گفتار و اصوات در محیط های شلوغ یا حضور چندگوینده ضروری است. در محیط های شلوغ نیمکره ها با تبادل اطلاعات و کمک گرفتن از حافظه شنیداری گفتار را تقویت می کنند و نویز تصادفی را کاهش و حذف می کنند تا درک مناسبی ایجاد شود. .

کلینیک سمعک فراشنوا

تجویز جدیدترین سمعک های 2022-2023 مخصوص کودکان و بزرگسالان زیر نظر متخصصین مجرب فراشنوا با سابقه چندین سال فعالیت در این زمینه انجام می شود. علاوه بر این انجام روش های درمانی وزوز گوش برای بیمارانی که ماهها یا سال ها درگیر عارضه وزوز گوش می باشند در مرکز فراشنوا ارائه می شود. جدیدترین روش های درمانی وزوز گوش شامل صدادرمانی با دستگاه یا سمعک های مخصوص وزوز گوش، سمعک، تحریک الکتریکی با جریان متناوب و جریان مستقیم(TDCS)، موسیقی درمانی، رژیم غذایی، ویتامین درمانی، لیزر درمانی، مشاوره و شناخت در مورد وزوز گوش(CBT) و ... می باشد. همچنین تنظیم و تعمیر انواع مدل های سمعک از برندهای مختلف نیز در مرکز فراشنوا در سریعترین زمان ممکن برای بیماران عزیز ارائه می شود. برای ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین سمعک فراشنوا تماس حاصل فرمایید: 02188949368 02188958823 09105241071 برای مشاهده نتایج تجویز انواع سمعک و درمان های وزوز گوش به پیج فراشنوا در اینستاگرام مراجعه فرمایید: Samak_Farashenava@ کانال علمی تلگرام مرکز فراشنوا: https://t.me/farashenava

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.