روش صدادرمانی(ماسکر) و درمان وزوز گوش

روش صدادرمانی(ماسکر) و درمان وزوز گوش

روش صدادرمانی(ماسکر) و درمان وزوز گوش

 

 

وزوز گوش چیست؟

 

روش صدادرمانی(ماسکر) و درمان وزوز گوش :: وزوز گوش به صدایی گفته می شود که در سر یا گوش شنیده می شود و می تواند برای هر بیمار دارای فرکانس و شدت متفاوتی باشد.

مهمترین عامل شروع و ایجاد وزوز گوش کم شنوایی می باشد و از دیگر عامل ها می توان به بیماری های گوش(منییر، اتواسکلروزیس و...)، ضربه صوتی، ضربه روحی شدید(مشکلات احساسی)، استرس و اضطراب، مصرف داروهای آسیب رسان به سیستم شنوایی(آسپیرین) و ... اشاره کرد.

صدادرمانی چیست؟

 

صدادرمانی به روشی گفته می شود که در آن با ارائه صدا در فرکانس وزوز گوش توسط ادیومتر یا سمعک های مخصوص وزوز گوش با هدف کاهش میزان آزاردهندگی و شدت وزوز از طریق پوشاندن، ساپرس کردن وزوز گوش گفته می شود.

برای انجام صدادرمانی ابتدا باید ارزیابی شنوایی و ارزیابی وزوز گوش انجام شود تا فرکانس و شدت وزوز گوش مشخص شود.

 

ماسکر گوش چیست

 

ارزیابی وزوز گوش چگونه انجام می شود؟

 

ارزیابی وزوز گوش توسط دستگاه ادیومتر و ارائه صدا توسط هدفون انجام می شود. به صورت ساده می توان گفت ارزیابی وزوز گوش همانند تست شنوایی می باشد با این تفاوت که در ارزیابی شنوایی بیمار باید با مقایسه صدای ارائه شده با وزوز گوش خود فرکانس وزوز را تشخیص دهد. به این صورت که برای بیمار صدا با فرکانس های مختلف بالاتر از آستانه شنوایی بیمار ارائه می شود و بیمار شبیه ترین صدا به وزوز خود را مشخص می کند.

در صورت وجود کم شنوایی فرکانس وزوز گوش در اکثر موارد برابر با بیشترین افت شنوایی در گوش بیمار می باشد به طور مثال اگر بیمار افت شنوایی فرکانس بالا داشته باشد و بیشترین افت در فرکانس 8 کیلو هرتز باشد فرکانس وزوز نیز 8 کیلو هرتز می باشد.

بعد از مشخص کردن فرکانس وزوز گوش باید شدت وزوز گوش در گام های 5 دسی بل و سپس 1 دسی بل مشخص شود. در انتها با ارائه صدا در فرکانس وزوز و 10 دسی بل بالاتر از شدت وزوز گوش به مدت 1 دقیقه ارزیابی وزوز گوش انجام می شود. در صورتی که وزوز بعد از 1 دقیقه ارائه صدا حذف یا کاهش پیدا کند می توان گفت که صدادرمانی بسیار موثر می باشد و در صورتی که شدت وزوز هیچ تغییری نکند یا حتی افزایش پیدا کند صدادرمانی موثر نمی باشد یا به زمان بسیار بیشتری برای اثربخشی و کاهش شدت وزوز گوش نیاز است.

 

قیمت ماسکر گوش

 

دستگاه درمان وزوز گوش چیست؟

 

دستگاه درمان وزوز گوش برای صدادرمانی می توان از ادیومتر برای ارائه صدا و انجام صدادرمانی استفاده کرد. همچنین سمعک های جدید مخصوص وزوز گوش با داشتن قابلیت ارائه صدا و برنامه صدادرمانی یکی دیگر از دستگاههای موثر در زمینه درمان وزوز گوش می باشد.

در سمعک های جدید علاوه بر تقویت صدا قابلیت ارائه صدا در فرکانس و شدت های مختلف وجود دارد. به این دلیل که برای درمان وزوز گوش با روش صدادرمانی نیاز است که بیمار در طول روز چند بار به صورت متوالی از صدادرمانی استفاده کند و حضور در کلینیک برای بیمار مقدور نمی باشد سمعک های مخصوص وزوز گوش بهترین گزینه می باشد.

در صورتی که بیمار علاوه بر وزوز گوش دارای کم شنوایی باشد می توان هر دو گزینه تقویت و ماسکر را برای بیمار فعال کرد.

همچنین در بیمارانی که دارای شنوایی نرمال می باشند و تنها از وزوز گوش رنج می برند سمعک های مخصوص وزوز گوش بسیار موثر می باشد به این صورت که می توان تقویت صدا را غیرفعال کرد و تنها برنامه ماسکر فعال باشد.

 

آیا صدادرمانی و ماسکر در درمان وزوز گوش موثر می باشند؟

 

بر طبق مقالات روش صدادرمانی و ماسکر یکی از روش های اصلی در بین سایر روش های رفع و درمان وزوز گوش می باشد.

روش صدادرمانی و ماسکر نسبت به سایر روش های درمانی دارای بیشترین آمار بهبود را دارا می باشد. همچنین این روش به دلیل غیرتهاجمی بودن و عدم آسیب به شنوایی و بدتر شدن وزوز گوش بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این به دلیل موثر بودن این روش برای درمان وزوز گوش و ارتباط بین کم شنوایی و وزوز گوش در تمامی برندهای سمعک های جدید برنامه SoundTherapy یا TinnitusMasker قرار داده شده است که به عنوان سمعک های مخصوص وزوز گوش مورد استفاده قرار می گیرند.   

از برندهای دارای برنامه وزوز گوش می توان به سمعک های برند زیمنس(سیگنیا) آلمان، اتیکن دانمارک، سونیک امریکا، برنافن سویس، فوناک سویس، هانساتون آلمان، اینترتون دانمارک، ریسوند دانمارک، ویدکس دانمارک اشاره کرد.

 

روش صدادرمانی(ماسکر)

 

چگونه با صدادرمانی وزوز گوش درمان می شود؟

 

طبق توضیحاتی که در بالا بیان شد صدای ماسکر به صورت نویز باندباریک در فرکانس وزوز گوش و بالاتر از آستانه شنوایی بیمار ارائه می شود درنتیجه صدای وزوز گوش بیمار شنیده نمی شود. در این حالت به دلیل کاهش توجه بیمار به صدای وزوز گوش به مرور مغز صدای وزوز گوش را فراموش می کند یا از حافظه خود پاک می کند و پلاستیسیتی جدیدی در مغز شکل می گیرد. همچنین چندین بار استفاده از ماسکر در طول روز سبب افزایش ورودی های شنوایی و تحریک آن منطقه فرکانسی می شود که به مرور در مسیرهای عصبی شنوایی تغییرات ایجاد می شود.

در مقالات قبلی بیان شد که مهمترین عامل وزوز گوش کم شنوایی می باشد به این صورت که زمانی که فرد دچار کم شنوایی می شود سیستم شنوایی مرکزی(مغز) برای جبران این کم شنوایی و کمک به درک بهتر گفتار فعالیت خود را افزایش می دهد که به این عمل جبران مرکزی گفته می شود. به مرور این عمل سبب ایجاد مسیر های عصبی جدید و شروع وزوز گوش می شود.

در سمعک های مخصوص وزوز گوش علاوه بر ماسکر می توان صدای محیط و گفتار را نیز توسط سمعک تقویت کرد. تقویت صدا و کمک به بهتر شنیدن صداهای محیط و گفتار به مرور سبب کاهش فعالیت های مغزی یا کاهش جبران مرکزی توسط مغز می شود در نتیجه وزوز گوش به مرور کاهش یا حذف می شود.

بنابراین به طورکلی ماسکر یا صدادرمانی با استفاده از تقویت مناطق آسیب دیده و کمک به افزایش ورودی های شنوایی و همچنین حذف توجه به وزوز سبب ایجاد مسیر های عصبی و پلاستیسیتی جدید در مغز بدون داشتن وزوز می شود. توجه داشته باشید این پروسه طبق مقالات و رفرنس ها 3 تا 6 ماه و در بعضی دیگر 6 ماه تا 3 ماه به طول می انجامد.

همچنین در طول این مدت کنترل استرس، اضطراب و به طور کلی آرامش سیستم عصبی به حذف کامل وزوز گوش بسیار کمک می کند.

 

سمعک ماسکر دار

 

سوالات بیماران در زمینه روش صدادرمانی و درمان وزوز گوش

*آیا روش صدادرمانی می تواند وزوز را درمان کند؟

ماسکر یکی از روش های اصلی و غیرتهاجمی در درمان وزوز گوش می باشد که سبب کاهش شدت و توجه به وزوز گوش می شود. همچنین صدای ارائه شده توسط ماسکر نسبت به وزوز گوش آزاردهندگی ندارد و بیمار می تواند به مدت طولانی از آن استفاده کند.

*آیا صدادرمانی برای درمان وزوز گوش موثر است؟

صدادرمانی از روش های موثر برای مدیریت وزوز مورد استفاده می باشد که با استفاده از ارائه صدا و سازماندهی مجدد مسیر های عصبی و کورتکس شنوایی در حذف کامل وزوز گوش نقش دارد. علاوه بر این روش صدادرمانی و ماسکر روش بسیار ساده و غیرتهاجمی می باشد که در صورت استفاده طولانی مدت نیز اثرات منفی بر شنوایی و وزوز گوش ندارد.

*چه مدت زمان برای درمان وزوز گوش با روش صدادرمانی نیاز است؟

طبق رفرنس و مقالات صدادرمانی به مرور سبب کاهش و رفع وزوز گوش می شود که این مدت زمان برای هر بیمار متفاوت می باشد اما به طور کلی مدت زمان درمان 3 تا 6 ماه و در بعضی مقالات 6 تا 9 ماه بیان شده است.

*آیا روش صدادرمانی یا ماسکر می تواند سبب بدتر شدن وزوز گوش شود؟

روش صدادرمانی با استفاده از ماسکر و ادیومتر قابل تنظیم در فرکانس و شدت می باشد. بنابراین احتمال آسیب به شنوایی و حتی بدتر شدن وزوز گوش بسیار کم می باشد. همچنین در اکثر موارد صدای استفاده شده جهت ماسک وزوز گوش به صورت نویز باندباریک در فرکانس وزوز گوش می باشد که در نتیجه سایر مناطق فرکانسی تحریک نمی شوند و درنتیجه احتمال آسیب وجود ندارد.  

*وزوز گوش بیشتر در چه محدوده فرکانسی می باشد؟

در اکثر موارد به دلیل کم شنوایی فرکانس بالا، فرکانس وزوز نیز در فرکانس بالا(فرکانس 6 و 8 کیلو هرتز) می باشد. اما در بعضی موارد نظیر بیماری منییر فرکانس وزوز گوش در محدوده 250 و 500 هرتز می باشد.

شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

 

درمان وزوز گوش با جدیدترین روش های روز دنیا برای بیماران عزیز در این کلینیک انجام می شود. از این روش ها می توان به صدادرمانی، تجویز سمعک های مخصوص وزوز گوش، ماسکر، تحریک الکتریکی عصب واگ، موسیقی درمانی، نوروفیدبک و بیوفیدبک و ... اشاره کرد.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه ها درباره روش صدادرمانی(ماسکر) و درمان وزوز گوش

سلام امروزه هندزفوری های وجود دارند که رم می خورند آیا میشه با توجه به نوار گوش نویز مخصوص را تهیه کرد و بیمار در خانه آن را گوش کند .اگر شما این کار را انجام دهید وبرایم نویز مخصوص را تهیه نماید (هزینه را پرداخت کنم)خیلی متشکر میشوم

سلام برای اینکار باید یک جلسه تشریف بیارید مطب ابتدا تست شنوایی و وزوز گوش انجام بدیم و براساس فرکانس وزوز نویز باندباریک رو مشخص کنیم بحث هزینه نیست مشکل این جاست که آیا هندزفری پاسخ فرکانسی وسیعی دارد یا خیر. به این معنی که آیا هندزفری شما قادر به تولید فرکانس مورد نظر است یا خیر؟ چون سمعک در گذشته نهایت فرکانس تولیدی خیلی پایین بود و تنها در سمعک های جدید شاهد تولید فرکانس های بالا می باشیم. در واقع سمعک برای اینکار تخصصی شده است. و همچنین در تجربه بیماران از هندزفری به جای سمعک نتایج امیدوار کننده ای از کاهش در شدت وزوز گوش مشاهده نشده است. برای اطلاعات بیشتر با شماره های فراشنوا تماس حاصل فرمایید و تشریف بیارید تا امتحان کنیم و ببینیم برای شما چه نتایجی شاهد هستیم. 09105241071 02188949368 02188958823


سلام
خسته نباشید
ممنون از اینکه امید تازه ای درباره درمان شدن وزوز گوش در اینستاگرام و سایت نوشتید چون با هر پزشکی صحبت کردم همه گفتند برو باهاش کنار بیا
یک سوال داشتم
اگر از سمعک های مخصوص وزوز گوش استفاده کنیم بهتره یا اینکه بیایم مطب و صدادرمانی انجام بدیم؟
و ایا واقعا وزوز برطرف میشه و دیگه شروع نمیشه؟

سلام ممنون خوشحال شدیم از اینکه به ما اعتماد کردید بله واقعا وزوز گوش برطرف میشه اما نیاز به زمان داره و با یک جلسه دو جلسه تاثیری ندارد. اکثر بیمارا که مطب میان انتظار درمان در جلسه اول را دارند. اینجا ما طبق رفرنس و مقالات کار می کنیم و هدف اینه که شدت وزوز به مرور زمان در طول 3 تا 6 ماه کاهش و در نهایت حذف بشه. امروز بیماری داشتیم از مشهد که مدت 2 سال وزوز گوش دوطرفه داشت با شدت بالاتر وزوز در گوش راست و بدون افت شنوایی. جلسه اول صدادرمانی انجام شد و وزوز کاهش پیدا کرد و چون بیمار نمیتونست بمونه یک عدد سمعک به دلیل مشکلات مالی تهیه کردند. در جلسه دوم تحویل و تنظیم شدن بعد دو روز استفاده به این نتیجه رسیدیم که وزوز هیچ تغییری نکرده و بیمار در جلسه اول پاسخ های اشتباهی داده بود. بخاطر همین سمعک مخصوص وزوز گوش مرجوع شد و روش تحریک الکتریکی شروع شد که در کنار رژیم غذایی و ویتامین ها در جلسه ام وزوز به طور کامل برطرف شد. دقت داشته باشید برای اطمینان از روند بهبود و عدم برگشت وزوز به بیمار گفته شده که در مدت 3 ماه رژیم غذایی و ویتامین ها رو رعایت کنه و ماهی یکبار برای چک اپ بیاد. پس میشه نتیجه گرفت وزوز درمان میشه اما نیاز به کمی صبر و حوصله دارد. در چند روز اینده ویدیو صحبت های ایشون را در اینستاگرام قرار داده می شود samak_farashenava@ در پاسخ به سوال اول شما هر دو روش از یک پروسه استفاده میکنه و نتایج یکسانی دارند. اگر بیمار علاوه بر وزوز کم شنوایی داره باید از سمعک مخصوص وزوز استفاده کند اما برای بیماران با عدم افت شنوایی اپشنال است و بیشتر بستگی به امکان ماندن فرد برای چندین هفته و جلسه درمانی دارد و بیمارانی که نمی تونند بمونند استفاده از سمعک پیشنهاد می شود.


با سلام
من حدود ۲۰ روزه که دچار وزوز گوش شدم طبق تست شنوایی بنده افت شنوایی در گوش راست در فرکانس ۴ کیلو هرتز دارم کارشناس شنوایی سنجی یه نویز با همین فرکانس به گوشم فرستاد و من هم تایید کردم که دقیقا همان فرکانس وزوز است (فکر کنم بهش میگن کم شنوایی حسی عصبی) صدای وزوز از نیمه شب تا بعد از ظهر روز بعد کمه اما از ۴ بعد از ظهر تا ده شب بیشتر میشه و کمی آزاردهنده است آیا روش صدا درمانی با سمک و ماسکر برام مفیده؟ اگر مفید باشه با توجه به کم شنوایی در فرکانس ۴ کیلو هرتز، برای حذف صدای وزوز باید مادام العمر سمعک روی گوشم باشه یا بعد از چند ماه صدای وزوز از بین میره و دیگه نیازی به برنامه ماسکر ندارم ممنون میشم جواب بدین

سلام بله شما دچار کم شنوایی ناشی از نویز یا صدای بلند شدید که افت شنوایی در فرکانس 4 کیلو ایجاد می کند. همچنین فرکانس وزوز گوش در اکثر موارد برابر با بیشترین افت شنوایی که برای شما کیلو است دیده میشود خیر لازم به استفاده دایم از سمعک نیست چون شما در شنیدن صدا نباید مشکل داشته باشید و تنها در یک فرکانس مشکل دارید تا حد ممکن از در معرض بودن صدای بلند یا مصرف داروهای انتی بیوتیک خودداری کنید تا افت شما بیشتر نشود سمعک و ماسکر هم به مدت 3 تا 6 ماه استفاده کنید و کم کم مدت استفاده را کاهش دهید تا وزوز به طور کامل حذف شود. اما برای اطمینان بهتره هفته ای چند سری بعد از حذف کامل وزوز از سمعک استفاده کنید.


سلام من ۳۸ سالمه دو هفته پیش به دنبال یک مسئله شخصی دچار فشار عصبی بسیار زیادی شدم که تا چند روز ذهنم را به شدت درگیر کرده بود از ۱۱ روز پیش دچار وزوز گوش راست شدم صدای سوت از گوشم می شنیدم در روزهای نخست صدا بلندتر بود اما الان به میزان چشم گیری صدای سوت ضعیف تر شده و فقط در محیط ساکت مثل اتاق خواب قادر به شنیدن آن هستم از دیروز هم از گوش چپم صدای سوت می شنوم که اونم ضعیفه دو روز دیگه میرم دکتر اگر مشکل مغزی قلبی شنوایی و... نداشته باشم آیا با سمعک مخصوص وزوز برای همیشه از شر این صدا رها خواهم شد؟چون در سایت ها خوندم هر چه زودتر برای درمان اقدام کنیم و صدای وزوز هم کمتر باشه شانس موفقیت از طریق سمعک و ماسکر بیشتره

سلام بله با روش صدادرمانی و ماسکر نتیجه مثبت می گیرید. اما به نظر من و برای اینکه هزینه های شما بالا نره ابتدا به مدت 2 هفته رژیم غذایی و مصرف ویتامین ها رو به طور منظم انجام بدیم و در صورتی که تغییرات شدت محسوس نبود روش صدادرمانی یا سمعک ماسکردار رو انجام بدیم. داخل سایت ویتامین ها و رژیم غذایی گفته شده که مطالعه کنید. به طور خلاصه ویتامین دی، ب12، زینک، منیزیم مصرف کنید چای-قهوه-نسکافه-فست فود-نوشابه-نمک-فلفل حذف کامل انبه -اناناس- موز مصرفکنید طبع غذاها رو توجه کنید و طبع بدن خودتون ورزش روزانه مثل پیاده روی انجام بدید در صورتی که سوالی داشتید با شماره های مطب تماس بگیرید 02188949368 09105241071


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.