سلول های مویی حلزون چگونه کار می کنند؟

سلول های مویی حلزون چگونه کار می کنند؟

سلول های مویی حلزون

سلول های مویی حلزون چگونه کار می کنند؟ سلولهای مویی گوش داخلی برای شنیدن و تعادل ضروری هستند. بدون آنها ناشنوا یا بدون تعادل می شویم. اگر سلول های مویی به هر طریقی آسیب ببینند، دچار کم شنوایی دائمی یا تحلیل رفتن تعادل می شویم. با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهد که ممکن است راهی برای بازسازی سلولهای آسیب دیده مویی وجود داشته باشد.

 سلول های مویی حلزون چیست؟

در حلزون گوش انسان 3500 سلول مویی داخلی و حدود 12000 سلول مویی خارجی وجود دارد. این تعداد در مقایسه با میلیون ها گیرنده عکس در شبکیه یا گیرنده های شیمیایی در بینی به طرز مضحکی پایین است! علاوه بر این، سلول های مویی با سلول های عصبی مشترک هستند و عدم توانایی در تکثیر آنها متفاوت است. این بدان معنی است که حلزون گوش به تعداد نهایی سلول های مویی شنوایی در اوایل رشد (حدود 10 هفته حاملگی جنین) رسیده است. از این مرحله به بعد حلزون گوش ما فقط می تواند سلول های مویی را از دست بدهد.

به این سلول ها، سلولهای مویی گفته می شود زیرا در زیر میکروسکوپ به نظر می رسد موهای ریزی از آنها بیرون زده است. این ساختارهای مو مانند stereocilia نامیده می شوند و در پاسخ به صدا خم می شوند. دو نوع سلول مویی وجود دارد. سلول مویی شنوایی و دهلیزی.

سلولهای مویی شنوایی در حلزون گوش داخلی قرار دارند و وظیفه تشخیص صدا را دارند. حرکات موی این سلولها به واسطه تغییر در فشار مایع داخل گوش، به سیگنال های الکتریکی ترجمه می شود که به مغز منتقل می شود و به عنوان صدا تفسیر می شود.

سلول های مویی دهلیزی نیز مسئول احساس تعادل ما هستند. اینها در قسمت دیگری از گوش داخلی به نام اندام های دهلیزی قرار دارند و سلول های مویی دهلیزی نامیده می شوند. در حالیکه سلولهای شنوایی آسیب دیده با استفاده از سمعک می توانند جبران شوند و تا حدی به کارایی قبلی خود برگردند، اما هیچ جایگزینی یا درمانی برای سلولهای آسیب دیده دهلیزی وجود ندارد.

سلولهای مویی به طور جداگانه عمل نمی کنند و معمولا دسته ای از سلول ها در تبدیل پیام صوتی مشارکت دارند. این سلول ها باید از طریق رشته های عصبی به مراکز شنوایی مغز متصل شوند. چالش جایگزینی سلولهای مویی فقط جایگزینی سلولهای آسیب دیده نیست، بلکه به نوعی نحوه اتصال دوباره آنها به اعصاب مغزی نیز مهم است تا بتوانند اطلاعات را به مغز ارسال کنند.

باید توجه داشته باشید که صداهای بلندتر از 90 دسی بل به طور موقت به سلول های مویی آسیب می رساند و در نتیجه کاهش شنوایی کوتاه مدت ایجاد می شود. هر چند معمولاً، این کاهش شنوایی ظرف دو روز دوباره به حالت عادی برمی گردد. قرار گرفتن در معرض صداهای بلند طولانی مدت منجر به کاهش شنوایی دائمی خواهد شد. سایر مواردی که می تواند به سلول های مویی آسیب برساند شامل داروهای اتوتوکسیک (داروهایی که به شنوایی آسیب می رسانند)، بیماری های مختلف از جمله عفونت ها و ویروس ها و پیری است. در تصویر زیر نمونه ای از سلول های مویی حلزون سالم و آسیب دیده نشان داده شده است.

 

سلول های مویی حلزون چگونه کار می کنند؟

 

هنگامی که سلول های مویی انسان از بین برود، نمی توان آنها را دوباره تولید کرد. با این حال در گونه های دیگر، سلول های مویی به طور مداوم بازسازی می شوند تا کم شنوایی را بازیابی کنند. محققان اکنون در حال بررسی این مسئله هستند که آیا می توان این روند را به نوعی بر روی سلولهای مویی انسان نیز اعمال کرد و در نتیجه شنوایی از دست رفته را بازیابی کرد یا خیر

 سلولهای مویی در پرندگان

 در اواسط دهه 1980 دانشمندان کشف کردند که پرندگان بالغ می توانند سلول های مویی را بازسازی کنند. در تحقیق در مورد نظر این پدیده کشف شد که وقتی سلولهای مویی پرندگان در اثر صداهای بلند یا داروها آسیب دیده اند، توانایی بازیابی شنوایی خود را دارند. به نظر می رسد شنوایی بهبود یافته معادل توانایی شنوایی پرنده قبل از وقوع آسیب است. علاوه بر پرندگان، دوزیستان مانند قورباغه ها همچنین می توانند سلول های مویی را بازسازی کنند. پستانداران اما این توانایی را ندارند. محققان در تلاشند مکانیسم بازسازی سلول های مویی را کشف کنند و ببینند آیا می توان از آن برای انسان استفاده کردیا خیر.

 

سلول‌های گیرنده شنوایی در کدام بخش گوش قرار دارند

 

 به نظر می رسد دو عامل عمده در این فرآیند وجود دارد: بازسازی سلول مویی و اتصال مجدد سلول مویی به سلول های عصبی. به نظر می رسد که هنگام تولید سلول مویی، مولکول هایی به نام "فاکتورهای تروفیک" ترشح می شود که رشته های عصبی را جذب خود می کند. وقتی سلول های مویی به سلول های عصبی متصل می شوند، شنوایی دوباره برقرار می شود. مانع اصلی در تکثیر این روند در انسان، تولید سلول های مویی جدید است. این کار باید از طریق فرایند تقسیم سلول انجام شود.

آزمایشات اخیر با استفاده از خوکچه های هندی و موش صحرایی موفق به تقسیم سلولی در گوش داخلی با استفاده از مولکول های تقویت کننده رشد شده اند. تاکنون مولکول های مشابهی برای استفاده انسان یافت نشده است، اما حداقل احتمال بازسازی سلول های مویی در پستانداران تأیید شده است.

 

پیوند و ژن درمانی کم شنوایی

رویکرد دیگری که در حال بررسی است، پیوند پیش سازهای سلول مویی به گوش داخلی است. پیش سازها سلول هایی هستند که سلول های دیگری از آنها تشکیل می شوند. متأسفانه، پیش سازهای سلول مویی هنوز مشخص نشده است، اما تحقیقات رویانی در حال انجام است تا مشخص شود سلول های رویان به سلول های مویی تبدیل می شوندیا خیر.

 

نحوه کارکرد سلول مویی

هنگامی که ارتعاشات صوتی باعث ایجاد موج در مایع داخل حلزون می شود، یک موج در حال حرکت در امتداد غشا پایه حلزون ایجاد می شود. موج بر روی سلولهای مویی سوار می شود. سلولهای مویی نزدیک انتهای پهن حلزون صداهای با شدت بالاتر مانند گریه نوزاد را تشخیص می دهند و سلول های نزدیک به مرکز حلزون اصوات کم صدا مانند پارس یک سگ بزرگ را تشخیص می دهند. همانطور که سلول های مویی به سمت بالا و پایین می روند، زائده های شبیه موی میکروسکوپی (معروف به استریوسیلیا) که در بالای سلول های مویی قرار می گیرند، در مقابل یک ساختار پوشاننده در بالای خود قرار می گیرند و خم می شوند.

کار سلول های داخل بخش حلزونی چیست

خم شدن این موها باعث باز شدن کانال های منافذ مانندی شود که در نوک استریوسیلیا هستند. وقتی این اتفاق می افتد، مواد شیمیایی با عجله وارد سلول ها می شوند و یک سیگنال الکتریکی ایجاد می کنند. عصب شنوایی این سیگنال الکتریکی را به مغز منتقل می کند و آن را به صدایی تبدیل می کند که ما آن را می شناسیم و می فهمیم.

 

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

ارزیابی شنوایی و تعیین میزان کم شنوایی تمامی گروههای سنی و در صورت تایید میزان کم شنوایی، مشاوره و تجویز سمعک در کلینیک فراشنوا انجام می شود.

برای تعیین وقت و مشاوره با متخصصین فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02188949368

09105241071(مشاوره آنلاین)


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.