سمعک مخصوص وزوز

سمعک مخصوص وزوز
.

همه چیز در مورد سمعک مخصوص وزوز و صدادرمانی

.

درجامعه امروزی به دلیل قرارگیری افراد در محیط های شلوغ درصد و میزان شیوع وزوز گوش و استفاده از سمعک مخصوص وزوز افزایش پیدا کرده است.

همه روزه بیماران در تمام رده های سنی با شکایت از وزوز گوش به کلینیک مراجعه می کنند که از درمان وزوز عاجز هستند.

بسیاری از بیماران از اطرافیان یا پزشکان دیگر شنیده اند که هیچ درمانی برای وزوز وجود ندارد یا با وزوز گوش کنار بیا، اما اینگونه نیست.

در این نوشته در مورد یکی از روش های درمان وزوز گوش که روش صدادرمانی می باشد توضیح داده می شود.

نظرنویسنده: این روش در درمان وزوز گوش تاثیر بسیار زیادی دارد و بیماران بسیاری بخصوص با کم شنوایی در بیش از 90 درصد موارد از وزوز گوش رهایی پیدا کرده اند.

شما می توانید برای تشخیص و درمان وزوز گوش به کلینیک فراشنوا مراجعه نمایید.

.

وزوز گوش چیست؟

(چرا وزوز یا شنیدن صدا در گوش یا سر شروع می شود؟)

.

وزوز گوش به عنوان صدایی که در یک یا هردو گوش و در بعضی موارد در وسط سر شنیده می شود گفته می شود.

وزوز گوش جزء یکی از  نگرانی ها در زمینه گوش، حلق و بینی و جامعه جهانی سلامت می باشد که می تواند بر کیفیت زندگی و سلامت روانی بیمار اثر داشته باشد.

صدای وزوز گوش می تواند برای هر فرد یا بیمار متفاوت باشد مثلا صدای سوت کتری آب، صدای آبشار، صدای زنبور، صدای تیزمانند، صدای سوت و... . همچنین صدای وزوز می تواند بم(کلفت) یا زیر(نازک) باشد، می تواند تنها در یک گوش باشد، می تواند همراه با سرگیجه و احساس پری باشد.

در گزارش های بیان شده شیوع وزوز در جوامع بشری به صورت تقریبی ۱۵-۲۰ %  می باشد.

طبق مطالعات انجام شده وزوز شدید ارتباط زیادی با افسردگی، استرس و بی خوابی دارد.

شیوع وزوز با افزایش سن و کم شنوایی بیشتر می شود به طوری که هر چه میزان کم شنوایی بیشتر باشد شدت وزوز نیز بیشتر می شود.

شیوع وزوز در آقایان بیشتر از خانم ها می باشد اگرچه این اختلاف زیاد نمی باشد(۶.۶ %  در آقایان در مقابل ۶.۵ % در خانم ها) که می تواند مربوط به آستانه بالاتر و تماس بیشتر با محیط های پرسروصدا در آقایان باشد.

سمعک مخصوص وزوز

از دیگر عامل های ایجاد وزوز می توان به

*پیرگوشی                                      *کم شنوایی ناشی از نویز

*بیماری منییر                                   *کم شنوایی حسی عصبی ناگهانی(سکته گوش)

*کم شنوایی انتقالی                         *درگیری های سیستم عصبی مرکزی

*ضربه به سر                                    *سکته

*MS                                               *تومور زاویه پلی مخچه ای(CP angle)

*جرم گوش                                      *عفونت های گوش میانی

و بیماری های خود ایمنی نیز در تولید وزوز نقش دارند.

در بین موارد گفته شده کم شنوایی ناشی از نویز از علت های معمول ایجاد وزوز می باشد.

همچنین وزوز گوش می تواند در افراد با شنوایی نرمال نیز وجود داشته باشد.

.

روش صدادرمانی در درمان وزوز گوش

(آیا استفاده از سمعک های مخصوص وزوز گوش(مدل های ماسکردار) برای درمان وزوز گوش موثر است؟)

.

صدادرمانی همانطور که از اسم آن مشخص است ارائه صدا در گوش دارای وزوز می باشد.

برای اینکار ابتدا باید با استفاده از ارزیابی وزوز گوش فرکانس و بلندی(شدت) وزوز گوش را مشخص کرد.

نحوه انجام اینکار به این صورت است که با استفاده از دستگاه ادیومتری و هدفون دو فرکانس برای گوشی که دارای وزوز کمتر(از نظر بلندی) یا عدم وزوز گوش است ارسال می شود و به بیمار گفته می شود که با گوش دارای وزوز مقایسه کند.

زمانی که فرکانس وزوز گوش مشخص شد حالا نوبت به تعیین بلندی وزوز می باشد.

در نهایت بعد از تعیین فرکانس و بلندی وزوز گوش با ارائه نویز باند باریک(در فرکانس وزوز) به مدت یک دقیقه از بیمار می خواهیم تاثیر ارائه صدا را توضیح دهد که سه حالت ممکن است رخ دهد(وزوز از بین رفت، وزوز کمتر شد یا وزوز بدتر شد).

در بیشتر موارد وزوز بیمار قطع یا کاهش می یابد که نشان از تاثیر مثبت صدا و درمان سریعتر وزوز می باشد که به طور کلی به این روش صدادرمانی گفته می شود.

در سال های اخیر سمعک های بسیاری از برندهای مختلف دارای برنامه وزوز گوش شدند تا علاوه بر تقویت صدا به عنوان نوعی ماسکر نیز مورد استفاده قرار گیرند. در این حالت امکان استفاده بیشتر از صدادرمانی به وسیله سمعک برای بیمار مهیا می شود و سریعتر به نتیجه مثبت دست پیدا می کند. البته در نظر داشته باشید سمعک های مخصوص وزوز باید به درستی تنظیم شوند در غیراین صورت به علت ارائه نویز بسیار گوش خراش و آزاردهنده می باشند.

.

انواع سمعک مخصوص وزوز گوش(سمعک های ماسکردار)

.

همانطور که در بالا اشاره شد از علت های اصلی وزوز، کم شنوایی می باشد. بنابراین برندهای سمعک با تولید سمعک هایی جدید این مشکل را حل کردند. در سمعک های جدید علاوه بر تقویت صدا(مخصوص افراد کم شنوا) سمعک همزمان می تواند صدایی به گوش ارائه دهد(مخصوص افراد با وزوز).

در شکل زیر نمونه ای از برنامه وزوز گوش برای سمعک ریسوند دانمارک نشان داده شده است که امکان تغییر نوع صدا و شدت ماسکر رو برای بیمار فراهم می کند.

سمعک مخصوص وزوز

بنابراین اگر بیمار دارای کم شنوایی و وزوز باشد این سمعک ها بهترین گزینه درمان وزوز می باشد همچنین اگر بیمار تنها از وزوز گوش رنج ببرد(شنوایی نرمال) استفاده از این مدل سمعک ها با برنامه وزوز گزینه خوبی می باشد.

در بین برندهای سمعک در اکثر سمعک های جدید(محصول 2020-2021) برنامه وزوز جزء برنامه های اصلی سمعک می باشد(مدل زیمنس، اتیکن، برنافن، سونیک، فوناک، ریسوند و سایر برندهای سمعک).

در هر برند سمعک برنامه وزوز دارای عملکرد منحصر برند می باشد به طور مثال تغییر دامنه صدا، تغییرمدولاسیون، تغییر ریت صدا و... اما همگی آنها از ارائه انواع مدل های صدا استفاده می کنند.

(نظرنویسنده: در این نوشته از برندخاصی جهت تبلیغ اسم برده نشده است و هدف تنها اطلاع رسانی و افزایش آگاهی از روش صدادرمانی و تاثیر سمعک بر وزوز بوده است. به طور حتم در بیماران با وزوز گوش این درمان و روش های دیگر بسیار خوشحال کننده و امیدبخش می باشد)

.

آیا استفاده از سمعک سبب حذف و جلوگیری از شروع وزوز گوش می شود؟

.

به دلیل اینکه مغز انسان از بدو تولد براساس شنیدن تمامی صداها شامل صدای محیط، نویز زمینه، صدای بلند، آرام و صدای گفتاری برنامه ریزی و سازماندهی شده است هر گونه تغییر در این سیستم می تواند عوارضی نظیر وزوز داشته باشد.

همچنین در بالا اشاره شد که هرچه سن بالاتر باشد احتمال کم شنوایی(پیرگوشی) و وزوز گوش نیز افزایش می یابد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در سمعک ها و افزایش شیوع وزوز، کارخانجات تولید کننده سمعک به سمت تولید سمعک هایی با برنامه های متنوع نظیر برنامه وزوز سوق پیدا کردند.

سمعک هایی با اندازه بسیار کوچک و تکنولوژی هوشمند که علاوه بر تولید صدایی شفاف برای جبران کم شنوایی می توانند صداهایی تولید کنند که سبب پوشش وزوز و رهایی از آن شود.

در تصویر زیر یک برنامه یا app وزوز به نام  Tinnitus Manager  که در بعضی از سمعک ها وجود دارد نشان داده می شود. همچنین نوعی ناچ تراپی نیز در این مدل سمعک انجام می شود که تنها همان منطقه آسیب دیده را تقویت می کند.

سمعک مخصوص وزوز

در سمعک های جدید با برنامه وزوز بیمار با نصب برنامه روی موبایل به راحتی می تواند نوع صدای مسکر، شدت، مدولاسیون یا حالت های دیگر را تغییر دهد.

با انجام این کار احتمال اثربخشی درمان، افزایش راحتی بیمار، مراجعه کمتر به متخصص شنوایی شناس وجود دارد.

به دلیل اینکه وزوز به مرور ایجاد شده است بنابراین باید به مرور نیز از بین برود. همچنین دیده شده است که در بعضی افراد در همان لحظه استفاده از سمعک وزوز به طورکلی از بین می رود، در عده ای شدت وزوز کمتر می شود(نظرنویسنده)

اما به طور کلی استفاده از سمعک سبب بهبود و رهایی از وزوز می شود. سمعک با جبران کم شنوایی فرد و در نتیجه شنیدن تمامی صداهای اطراف سبب سازمندهی مجدد مغز و به نوعی مسک وزوز می شود.

پیشنهاد می شود که درصورت شروع وزوز سریعا انجام ارزیابی وزوز( تعیین شدت و فرکانس وزوز) صورت گیرد زیرا زمانی که مدت طولانی از شروع وزوز فرد گذشته باشد این صدا به حافظه سپرده می شود و مغز آن را به عنوان صدایی که در محیط است شناسایی می کند و درنتیجه رهایی و از بین بردن آن به زمان بیشتری نیاز دارد.

.

آیا سمعک های مخصوص وزوزگوش(ماسکردار) در افراد با شنوایی نرمال قابل استفاده است؟

.

سمعک با داشتن برنامه وزوز و تولید صداهایی مناسب با فرکانس و شدت وزوز سبب پوشش آن می شود که این صدا به مرور بر وزوز بیمار غلبه می کند.

سوالی که شاید برای بسیاری از افراد ایجاد شود این است که آیا سمعک سبب بدترشدن وزوز می شود؟

پاسخ سوال خیر می باشد(البته در صورت تنظیم نادرست سمعک یا برنامه ماسکر احتمال این اتفاق وجود دارد).

برای بیماران با کم شنوایی و وزوز استفاده از سمعک بهترین گزینه می باشد زیرا سمعک هم سبب جبران کم شنوایی و هم بهبود وزوز بیمار می شود.

استفاده از سمعک هیچ گونه اثرات سویی بر وزوز و شنوایی بیمار ندارد(درصورت تنظیم دقیق سمعک).

نظر نویسنده: طبق تجربه برای بیماران با کم شنوایی و وزوز گوش استفاده از سمعک الزامی است و هیچ روش دیگری در کاهش یا از بین بردن وزوز گوش نقشی ندارد. استفاده 3-4 ساعتی از سمعک امکان بهبود شدت و رفع وزوز گوش را فراهم می کند.

در صورت کم شنوایی و عدم تهیه سمعک(بیمار با وزوز گوش) به دلیل بدتر شدن افت شنوایی به مرور حتی گاهی با تجویز سمعک هم نمی توان اقدامی در درمان انجام داد(به دلیل بروز مناطق مرده در حلزون و عصب)

.

سوال بیماران در مورد سمعک مخصوص وزوز(سمعک ماسکردار)

.

آیا استفاده از سمعک برای درمان کم شنوایی و وزوز گوش ضروری است؟

در صورت بروز کم شنوایی و وزوز گوش بله. زیرا ابتدا باید مشکل کم شنوایی و فشار وارد شده به فعالیت مغزی را کاهش دهیم سپس در روند درمان وزوز قرار بگیریم. در غیراین صورت بعد از چندین جلسه به نتیجه مساعدی نمی رسیم.

بسیاری از بیماران با شنیدن سمعک از کلینیک خارج می شوند و حاضر به استفاده از سمعک حتی برای چند ساعت نیستند. مطمینن این بیماران بعد از چند سال مجدد مراجعه می کنند اما دیگر هیچ فایده ای ندارد و مناطق شنوایی به دلیل عدم تحریک مرده است.

*قیمت سمعک های مخصوص وزوز چقدر است؟

سمعک های مخصوص وزوز از نظر قیمت با مدل های دیگر یکسان می باشند اما به دلیل اینکه در اکثر موارد وزوز گوش در فرکانس های بالا ایجاد می شود بهتر است سمعک با تعداد کانال بالاتر جهت تنظیم بهتر ماسکر تهیه شود.

سوالی که برای اکثر بیماران مطرح می شود این است که آیا وزوز گوش با دارو درمان می شود؟

بر اساس جستجوهای انجام شده، تاکنون داروهای مختلفی از جمله داروهای ضدافسردگی، Zinc، ویتامین ها، داروهای فعال کننده GABA برای درمان وزوز استفاده شده است

اما به دلیل تفاوت در مکانیسم ایجاد وزوز و تنوع در آن  هر کدام از درمان ها اثرات متفاوتی بر وزوز بیمار داشته اند و به عنوان درمان قطعی وزوز شناخته نشده اند.

تجربه نویسنده: مصرف ویتامین دی، ب12، زینک پلاس، امگا 3 هم طبق مقالات و هم در کلینیک نتیجه بسیار مساعدی بر روی بیماران با وزوز نشان داد و سبب کاهش شدت و آزاردهندگی وزوز گوش شد. استفاده از این ویتامین ها پیشنهاد می شود اما بهتر است قبل از مصرف آزمایش خون بیمار به شماره های زیر ارسال شود.

.

کلینیک شنوایی و وزوز فراشنوا

مرکز تخصصی فراشنوا با فراهم کردن جدیدترین تجهیزات و درمان های روز دنیا زیرنظر متخصصین این مرکز به صورت اختصاصی بر روی وزوز گوش فعالیت دارد. علاوه بر فعالیت بر روی وزوز گوش، در مرکز فراشنوا جدیدترین سمعک های برندهای معتبر تجویز و تنظیم می شود. همچنین تعمیر انواع مدل های سمعک در سریعترین زمان ممکن با کمترین هزینه تعمیر انجام می شود.

برای ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین سمعک فراشنوا تماس حاصل فرمایید: 02188949368 02188958823 09105241071 برای مشاهده نتایج تجویز انواع سمعک و درمان های وزوز گوش به پیج فراشنوا در اینستاگرام مراجعه فرمایید: Samak_Farashenava@ کانال علمی تلگرام مرکز فراشنوا: https://t.me/farashenava

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.