سمعک پشت گوشی

سمعک پشت گوشی

انواع سمعک های پشت گوشی

سمعک ها معمولا در دو مدل داخل گوشی و یا پشت گوشی به بازار عرضه می گردند که با توجه به محل قرارگیری در گوش از یکدیگر متمایز می‌شوند. محل دقیق قرارگیری سمعک پشت گوشی در پشت لاله گوش می باشد که از طریق لوله یا سیمی به قالب گوش وصل میگردد. قالب درون مجرای گوش خارجی قرار می گیرد

سمعک های پایه پشت گوش شامل قطعات الکترونیکی و یا کنترل ها و همچنین میکروفون و باتری هستند که در برخی مواقع بلندگو یا رسیور نیز ممکن است داخل سمعک قرار بگیرد.

ما در لیست زیر چند نمونه از این سمعک ها را با جزئیات کامل بررسی می کنیم

 

سمعک های پشت گوشی RIC

این مدل از سمعک ها که جز رایج‌ترین این سمعک ها می باشند معمولاً به وسیله افرادی که فعالیت زیادی در جامعه دارند استفاده می‌شود و جز کوچکترین سمعک های موجود در بازار می باشند.

لازم به ذکر است که سمعک پشت گوشی و یا سمعک های داخل گوشی در نوع صدا و همچنین کیفیت هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند.

سمعک پشت گوشی

 

ظاهر سمعک های پشت گوشی چگونه است؟

سمعک های پشت گوشی امروزه کوچک هستند. در واقع این سمعک یک جسم دو قسمتی می باشد و ساختار آن به گونه ای است که معمولاً میکروفون و قطعات الکترونیکی در داخل یک قاب موزی شکل نصب می شود که معمولاً در زمان گذشته رسیور نیز داخل قاب سمعک نصب می‌شد. در نوع دوم این سمعک ها به جای استفاده از قالب از یک شلنگ بسیار نازک با مولد های گنبدی استفاده می‌شود که معمولاً اندازه این مدل از سمعک ها در مقایسه با نوع اول کوچکترمی باشد.

سمعک پشت گوشی چیست

 

 قیمت سمعک های پشت گوشی چقدر است؟

خوشبختانه رنج قیمت این مدل از سمعک ها بسیار متفاوت بوده و با توجه به روند تولید شده و امکانات استفاده شده دارای قیمت های مختلفی هستند یعنی بیماران می‌توانند با توجه به نیاز خود به یکی از این نوع سمعک ها دسترسی پیدا کنند و بر حسب تکنولوژی و یا وایرلس بودن و همچنین میزان شفافیت صدا قیمت سمعک می تواند متغیر باشد. رایج‌ترین قیمت این محصولات از یک میلیون شروع می شود که این هزینه با توجه به ویژگی محصول افزایش پیدا می‌کند و سمعک هایی که دارای کیفیت فوق العاده عالی هستند، مسلم است که دارای  قیمت های بیشتری نیز می‌باشند.

 

 چگونه می توانیم از سمعک های پشت گوشی مراقبت کنیم؟

روش نگهداری و مراقبت از این مدل سمعک ها بسیار آسان بوده و در برخی مواقع در مدل‌هایی که با شلنگ به گوش وصل می شوند برای تمیز کردن، بهتر است تا قالب را از سمعک جدا کنید و در داخل آب و صابون بیندازید و بعد از اینکه قالب به صورت کامل خشک شد می توانید از آن استفاده نمایید. سمعک خود را نیز نباید در معرض رطوبت و یا گرد و غبار قرار بدهید.

قالب سمعک پشت گوشی

اطلاعات بیشتر در رابطه با سمعک های ظریف پشت گوشی

افراد که از این مدل سمعک استفاده می کنند با توجه به اینکه سمعک ها به راحتی دیده می‌شوند به همین دلیل بیماران احساس نارضایتی می کنند ولی خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی امروزه محصولات جدیدتر و ظریف‌تر و همچنین با اندازه های کوچک وارد بازار شده است و به راحتی می توانند از سمعک های پشت گوشی پیشرفته استفاده نمایند.

 

سمعک های پشت گوشی BTE

این مدل از سمعک ها که در بازار موجود است، برای افرادی که دچار کم‌شنوایی هستند مناسب ترین گزینه می باشد. در واقع محدودیت سنی برای استفاده از این سمعک وجود ندارد و از کودکان گرفته تا افراد مسن می‌توانند از این مدل سمعک ها استفاده کنند. این مدل از سمعک جز رایج‌ترین سمعک پشت گوشی می باشد که در اکثر مواقع به وسیله پزشکان تجویز می گردد.

با توجه به اینکه این نوع سمعک ها عموما صدای بالاتری دارند، برای افرادی که دارای کم شنوایی شدید هستند، مناسب ترین گزینه می باشد. همچنین یکی از ویژگی های این محصولات داشتن انعطاف پذیری بالا می باشد و تقریبا برای تمام افراد کم شنوا می‌تواند مورد مناسبی باشد که در سایزهای مختلف عرضه می گردد.

در واقع اندازه آنها به میزان خروجی صدای مورد نیاز و همچنین مکان رسیور بستگی دارند. این مدل از سمعک دارای عمر بسیار طولانی بوده و به راحتی قابلیت تعمیر دارند و همچنین اغلب کنترل و باتری‌هایی دارند که روش استفاده و کار کردن با آن ها بسیار آسان است.

 

 ویژگی های سمعک های پشت گوشی چیست؟

از مهمترین ویژگی‌های سمعکهای پشت گوشی می توان به قابلیت اتصال به تجهیزات شنوایی کمکی مانند سیستم اف ام و حلقه القایی اشاره کرد.

معمولا اندازه باتری این نوع سمعک ها نسبت به مدل های دیگر کمی بزرگتر است. تعویض باتری به هیچ‌گونه مشکلی بر نمی خورد. احتمال گم شدن این مدل از سمعک ها کمتر می باشد چون دارای اندازه بزرگتری میباشند.

در واقع با توجه به نوع سمعک، قابلیت‌های آن نیز تغییر می‌کند که همیشه پزشکان متخصص با توجه به نیاز بیمار مناسبت سمعک را برای او تجویز می‌کنند.

 

  بهترین سمعک پشت گوشی کدام است؟

بهترین سمعک پشت گوشی، سمعکی می باشد که پزشک معالج تان به شما توصیه می‌کند و به هیچ عنوان نباید بر حسب نظرات اطرافیان اقدام به خرید سمعک کنید چون در این صورت ممکن است باعث آسیب رسیدن به سیستم شنوایی خود شوید. خرید خودسرانه سمعک می‌تواند باعث بروز زیان‌های غیرقابل جبران گردد. به همین دلیل همیشه بهترین و مناسب ترین سمعک برای فردی که دچار کم‌شنوایی می باشد را پزشک معالج به او توصیه کرده است.

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که با کم‌شنوایی مواجه هستید، به راحتی می توانید با مراجعه به یک پزشک متخصص بهترین نوع سمعک را بعد از تجویز پزشک خریداری نمایید. خوشبختانه مدلهای متنوع سمعک های موجود در بازار می تواند تمام مشکلات روزانه شما را به بهترین شکل ممکن رفع نماید.

با توجه به اینکه نوع مدلهای سمعک در بازار بسیار متنوع است و دارای قیمت های بسیار متفاوتی می باشند به همین دلیل خرید این محصولات برای تمام افرادی که کم شنوایی دارند امکان پذیر است.

 

سمعک های پشت گوشی قابل شارژ

سمعک های قابل شارژ با قرارگرفتن در محفظه شارژر به مدت 4-5 ساعت توانایی فعالیت در حدود 16 تا 20 ساعت را دارند. این سمعک ها همانند سمعک های پشت گوشی معمول یا با باتری می باشند و تنها تفاوت آنها عدم تعویض باتری است. سمعک های جدید شارژی همانند گوشی های موبایل دارای ویژگی شارژ سریع می باشند به این صورت که با 30 دقیقه شارژ سمعک می تواند به مدت  تا 5 ساعت روشن باشد. توجه داشته باشید اندازه سمعک های پشت گوشی شارژی در مقابل با باتری نیز یکسان است، همچنین از یک تکنولوژی و امکانات در آنها استفاده شده است و تنها تفاوت آنها نحوه استفاده از باتری سمعک می باشد. توجه: تا کنون سمعک های داخل گوشی شارژی موجود نبود اما اخیرا یکی از جدیدترین سمعک های داخل گوشی با ویژگی شارژ شدن(بدون باتری) به نام سمعک داخل گوشی اکتیو و اکتیو پرو در بازار وجود دارد که یکی از محصولات برند زیمنس(سیگنیا) می باشد. 

.

سوالات مرتبط با انواع سمعک های پشت گوشی و مزایای آن

 *برای خرید سمعک به کجا باید مراجعه کنم؟ 

برای خرید سمعک باید به مراکز شنوایی سنجی مراجعه کنید. در ابتدا با انجام تست شنوایی و مشخص کردن وضعیت شنوایی میزان کم شنوایی تعیین می شود. سپس براساس میزان کم شنوایی و قدرت مورد نیاز برای طبیعی شنیدن سمعک مناسب انتخاب می شود. همچنین شرایط جسمی و نیاز بیمار و همچنین نظر بیمار در مورد ظاهر سمعک لحاظ می شود و درنهایت سمعک مورد نظر انتخاب می شود.

*بهترین مدل سمعک چیست؟ 

بهترین مدل سمعک برای هر بیمار متفاوت می باشد. تمامی مدل های سمعک دارای ویژگی های خاص خود می باشند به طور مثال سمعک های نامریی به دلیل ظرافت و غیرقابل دید بودن نیاز به مراقبت بیشتری دارند از طرف دیگر به این دلیل که در کانال گوش با جرم گوش و رطوبت مستقیما در ارتباط هستند احتمال خرابی رسیور و میکروفون بیشتر می باشد. سمعک های پشت گوشی دارای قدرت بیشتری می باشند و برای بیماران با افت شدید تا عمیق و حتی کودکان گزینه مناسبی می باشد. پس بهتر است سمعک براساس نیاز و شرایط بیمار انتخاب شود تا بهترین کارامدی و رضایتمندی برای بیمار فراهم کند.

*چگونه عمر باتری سمعک را افزایش دهیم؟ 

برای حفظ طول عمر باتری سمعک و حتی افزایش آن باید در هنگام تعویض باتری چند ثانیه برای شارژ کامل باتری صبر کنیم(باتری های جدید مدل Zink-Air می باشند یعنی با اکسیژن هوا فعال می شوند بنابراین بعد از جداکردن برچسب روی باتری چند ثانیه اول برای شارژ شدن باتری صبر کنیم)، همچنین در هنگام تعویض باتری از دست زدن به باتری خودداری شود، هنگام خاموش کردن سمعک از لمس باتری خودداری شود، هنگامی که از سمعک استفاده نمیکنیم درب باتری سمعک باز شود تا از مصرف باتری خودداری شود، بعضی بیماران بیان کرده اند که با گذاشتن باتری سمعک درون یخچال یا محیط سر طول عمر سمعک افزایش پیدا کرده است.

*چگونه سمعک های داخل گوشی را تمیز کنیم؟ 

بیشترین خرابی سمعک های داخل گوشی مربوط به رسیور آنها می باشد که به دلیل قرارگرفتن در کانال گوش و ارتباط با جرم گوش بیشترین احتمال خرابی را دارند. برای رفع این مشکل و جلوگیری از خراب شدن رسیور باید سمعک به صورت دوره ای تمیز شود. در جلوی رسیور واکس گارد سفیدی قرار داد که مانع وارد شدن جرم به داخل رسیور می شود بنابراین قبل از استفاده از سمعک بهتر است از تمیز بودن آن مطمین شویم. در صورتی که داخل واکس گارد جرم گوش وجود داشت با کشیدن مسواک خشک بر روی آن به راحتی جرم گوش بیرون می آید. همچنین می توانید قبل از استفاده از سمعک از گوش پاک کن برای تمیز کردن کانال گوش و برداشتن جرم گوش استفاده کنید. توجه داشته باشید از گوش پاک کن تنها برای تمیز کردن بخش ابتدایی کانال استفاده کنید و استفاده عمیق تر از گوش پاک کن سبب جمع شدن و بسته شدن کانال گوش می شود. انجام این کار برای سمعک های پشت گوشی ریک نیز گزینه بسیار مناسبی می باشد.

*گارانتی سمعک های پشت گوشی و داخل گوشی چندسال است؟ 

در گذشته گارانتی سمعک مدت 2 سال بود اما در حال حاضر گارانتی سمعک در اکثر برندهای سمعک در ایران مدت 1 سال شده است. 

*آیا قیمت سمعک های داخل گوشی و پشت گوشی متفاوت است؟ 

خیر. در یک رده از تکنولوژی قیمت سمعک های پشت گوشی، ریک و داخل گوشی یکسان می باشد.

 *

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

تجویز جدیدترین مدل های سمعک نامریی، داخل گوشی، پشت گوشی و پشت گوشی ریک از برندهای درجه یک دنیا با قابلیت شارژ و بدون نیاز به باتری در کلینیک فراشنوا با شرایط پرداخت ویژه انجام می گیرد. همچنین جدیدترین روش های درمان وزوز گوش که در مراکز خارج از ایران از آنها استفاده می شود در مرکز فراشنوا انجام می شود. همچنین سایر خدمات شنوایی نظیر تعمیر انواع سمعک ها از برندهای مختلف، ارزیابی شنوایی بزرگسالان، ارزیابی شنوایی نوزادان(تست OAE,ABR)، انجام مانورهای سرگیجه، قالبهای ضدصوت و ضدآب و... در این مرکز انجام می شود.

برای ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین سمعک فراشنوا تماس حاصل فرمایید: 02188949368 02188958823 09105241071 برای مشاهده نتایج تجویز انواع سمعک و درمان های وزوز گوش به پیج فراشنوا در اینستاگرام مراجعه فرمایید: Samak_Farashenava@ کانال علمی تلگرام مرکز فراشنوا: https://t.me/farashenava


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.