شروع وزوز گوش در دوران بارداری

شروع وزوز گوش در دوران بارداری

وزوز گوش در دوران بارداری

وزوز گوش به عنوان صدایی شناخته می شود که درون سر یا گوش ها شنیده می شود. از نظر آماری روز به روز به جمعیت بیماران با وزوز گوش افزوده می شود. وزوز گوش می تواند در هر سنی و به دلایل مختلف ایجاد شود اما از دلایل اصلی آن می توان به کم شنوایی، ضربه روحی شدید، استرس، ضربه صوتی شدید، تغییرات هورمونی و گردش خون و... اشاره کرد. در ادامه مقاله راجب شروع وزوز گوش در دوران بارداری صحبت خواهیم کرد پس همواره با ما همراه باشید .

به دلیل مکانیسم متفاوت وزوز گوش در مقالات مختلف روش های متفاوتی برای درمان یا کاهش شدت وزوز استفاده شده است اما به دلیل تعداد کم افراد بهبود یافته نمی توان از آن به عنوان روش درمانی استفاده کرد.

روش هایی که فعلا از آن برای درمان وزوز گوش استفاده می شود شامل: صدادرمانی، سمعک، تحریک الکتریکی، بیوفیدبک و... می باشد.

بارداری دوره بسیار زیبا برای بسیاری از خانم ها و خانواده ها می باشد اما احتمال بروز Side effect هایی یا شروع وزوز گوش در دوران بارداری مادر وجود دارد که می توان به کم شنوایی بعد از بارداری ویا وزوز گوش بعد از بارداری اشاره کرد.

وزوز یا هر صدای شنیده شده در سر یا گوش ها، شیوع آن در خانم ها در دوران بارداری 1 نفر در 3 نفر می باشد و در غیر این حالت 1 نفر از هر 10 نفر می باشد.

وزوز گوش و بارداری

علت بروز وزوز و کم شنوایی در طول بارداری

تغییرات در گردش خون و هورمون ها در طول بارداری از دلایل اصلی این مشکلات می باشد. از طرف دیگر کم شنوایی و وزوز گوش ممکن است از فشار خون بالا، میگرن/سردرد، کم خونی، عفونت های سینوسی، استرس و کم خوابی، بسته شدن کانال گوش با جرم ایجاد شود.

توجه: درصورتی که در حین بارداری تجربه وزوز گوش یا کم شنوایی را دارید حتما با پزشک متخصص خود در این مورد صحبت کنید.

صدای وزوز گوش در دوران بارداری چگونه است؟

برای بسیاری از خانم های باردار، وزوز گوش ممکن است با ریتم ضربان قلب آنها هماهنگ باشد که به عنوان وزوز ضربان دار شناخته می شود. وزوز ضربان دار به دلیل مشکلات عروقی در سیستم شنوایی میانی و داخلی به وجود می آید.

به دلیل وجود وزوز ضربان دار بعضی از خانم ها بیان می کنند که شنوایی آنها به صورت گرفته(احساس پری) است. این حالت در افرادی که دارای وزوز گوش هستند نیز بیان شده است به این صورت که وزوز مانع از شنیدن صدای اطرافیان می شود.

به دلیل وجود بسیاری از رگ های خونی در نزدیک حلزون و افزایش فشار خون صدای ضربان دار در گوش شنیده می شود.

وزوز گوش و دوران بارداری

فشار خون بالا و وزوز گوش در دوران بارداری

فشار خون بالا می تواند می تواند منجر به کم شنوایی و وزوز گوش شود به این صورت که سلول های مویی حلزون به تغییرات جریان خون بسیار حساس هستند. فشار خون بالا در دوران بارداری یا در بیماران با فشار خون بالا می تواند شرایط خطرناکی برای بیمار ایجاد کند.

کمبود آهن و وزوز گوش در دوران بارداری

در دوران بارداری خطر کمبود آهن بسیار افزایش می یابد. نقش آهن در کمک به سلول های خونی در حمل اکسیژن در اندام های بدن و همچنین سیستم شنوایی می باشد. مطالعات نشان داده اند که کم خونی و آسیب شنوایی(وزوز گوش) باهم ارتباط دارند. در دوران بارداری تقریبا به دو برابر مقدار اهن قبل از بارداری نیاز است.

میگرن(سردرد) و وزوز گوش در دوران بارداری

اگر فردی مستعد سردرد یا میگرن باشد در دوران بارداری خطر مبتلا شدن به وزوز و کم شنوایی یا حساسیت به صدا(هایپراکیوسیس) افزایش می یابد. هایپراکیوسیس به این معنی می باشد که صداهای آرام برای فرد بسیار بلند و آزاردهنده درک می شوند و در واقع بیمار نسبت به تمامی صداها بسیار حساس می شود(در موارد شدید فرد جرات بیرون آمدن از خانه نیز ندارد).

استرس، خواب کم و وزوز گوش در دوران بارداری

دوران بارداری به شدت استرس زا است و از طرف دیگر کم شنوایی و استرس با یکدیگر ارتباط دارند بخصوص زمانی که استرس سبب مشکلات جسمی نظیر فشار خون بالا شود.

همچنین اگر فرد قبل از بارداری دارای وزوز گوش باشد به احتمال زیادی به دلیل استرس در طول زمان بارداری و نداشتن خواب مناسب، شدت وزوز گوش افزایش می یابد.

بروز بیماری های گوش میانی و وزوز گوش

از بیماری های گوش میانی که ممکن است در دوران بارداری ایجاد شود اتواسکلروزیس می باشد. اتواسکلروزیس می تواند سبب شروع وزوز گوش، کم شنوایی و... شود. اتواسکلروزیس از طریق رشد ابنورمال بافت اسفنجی در استخوانچه های گوش میانی که محل اتصال به حلزون است ایجاد می شود. انجام جراحی برای درمان اتواسکلروزیس انجام می شود اما این روش خطر های بسیاری دارد. برای جبران کم شنوایی و برطرف کردن وزوز گوش استفاده از سمعک گوش پیشنهاد می شود که روش ایمن نسبت به جراحی گوش می باشد.

آیا وزوز گوش بعد از دوران بارداری برطرف می شود؟

اغلب، خانم ها در دوران بارداری نگران شنیدن صدا در یک یا هر دو گوش خود می باشند. برای بیشتر خانم ها، اگر وزوز گوش مربوط به تغییرات در هورمون ها یا عامل های مرتبط به بارداری باشد وزوز گوش چند هفته بعد از بارداری برطرف می شود.(بدون انجام هیچ درمانی). اما اگر بعد از زایمان هنوز وزوز گوش باقی مانده است، حتی در شدت کم، نیاز به انجام تست شنوایی و ارزیابی وزوز گوش می باشد تا بتوان درمان مورد نظر برای وزوز گوش انجام شد.

کم شنوایی و دوران بارداری

آیا وزوز گوش در دوران بارداری طبیعی است؟

احتمال بروز وزوز گوش در این دوران بسیار بالا است. همچنین گفته می شود که وزوز گوش رایج ترین علامت گوش است که خانم ها در طول بارداری تجربه می کنند.

ریلکس بودن(یوگا و مدیتیشن)، جلوگیری از در معرض بودن صدای بلند، مصرف زینک، رژیم غذایی مناسب و ... از روش های کنترل وزوز گوش در دوران بارداری می باشند.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

تجویز جدیدترین سمعک های روز دنیا با شرایط ویژه و پرداخت اقساطی در کلینیک تخصصی فراشنوا

برای مشاوره رایگان و ارسال ادیوگرام(نوارگوش) با شماره های زیر در ارتباط باشید:

02188949368

09105241071


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.