عوارض کم شنوایی در کودکان

عوارض کم شنوایی در کودکان
.

عوارض کم شنوایی در کودکان (کم شنوایی و تاخیر گفتار و زبان)

آیا با کم شنوایی نوزاد، گفتار و صحبت کردن آن دچار تاخیر می شود؟ اگر کودک از سمعک استفاده نکند مشکلی ایجاد می شود؟ همانطور که در بحث های قبلی گفته شد اولین سیستمی که در بدو تولد فعال است سیستم شنوایی است. حال چرا سیستم شنوایی؟ سیستم شنوایی انسان با شناخت رابطه دارد یعنی زمانی که شما به صحبت های دیگران گوش می دهید، با دیگران صحبت می کنید، ارتباط برقرار می کنید شناخت شما نیز رو به تکامل و پیشرفت می رود. به طور مثال فرد نابینا که دارای سیستم شنوایی نرمال است دارای شناخت تکامل یافته است و میتواند به درجات عالی از علم نظیر استاد دانشگاه برسد، اما برعکس آن فرد ناشنوایی که سیستم بینایی آن نرمال است در ارتباط با دیگران، ساده بودن فرد، عدم درک کنایه، عدم رسیدن به درجات عالی علم روبه رو است. در بدو تولد سیستم شنوایی به سازمندهی و تکامل مغز کمک می کند. می توان گفت افراد با شنوایی نرمال و کم شنوایی در مراحل اولیه گفتار شبیه به یکدیگر می باشند نظیر قان و قون در کودکان، صداسازی و مسایل دیگر. پس کودکان نرمال و کم شنوا در مراحل اولیه یکسان می باشند اما زمانی که شروع به تولید تک کلمه می رسد به دلیل اینکه کودکان کم شنوا هیچ بازخوردی از صدای خود(شنیدن صدای خود) ندارند در همان مرحله متوقف می شوند و نمی توانند به مراحل بالاتر مثل تولید کلمات مرکب یا گفتار برسند. بسیاری از خانواده ها با کودکان کم شنوا در پذیرش افت شنوایی کودک خود مشکل دارند و موضوع تاخیر در تولید گفتار و یا نشنیدن صدای اطراف را به موارد دیگری ربط می دهد نظیر: حواس پرت بودن کودک تاخیر گفتار در دیگر فامیل ها عوارض کم شنوایی در کودکان بیان گفته های دیگران که عدم حرف زدن کودک طبیعی است. همانطور که در بالا گفتیم در مراحل اولیه کودک نرمال و کم شنوا رشد زبانی یکسانی دارند و بعد از آن بین آنها فاصله ایجاد می شود. حال تصور کنید که با ارزیابی های شنوایی به موقع کم شنوایی کودک شناسایی شد و والدین به دور از جنبه های احساسی کم شنوایی کودک را پذیرفتند. با استفاده از سمعک مخصوص کودکان بعد از چند هفته کودک شروع به تولید کلمه همانند کودکان نرمال می کند و از نظر رشد زبانی دچار تاخیر نمی شود. سال های اولیه نوزاد بسیار مهم می باشد زیرا مغز کنجکاو و فعال کودک شروع به یادگیری می کند و بیشترین فعالیت در این دوره می باشد. به طور مثال دوره یادگیری زبان یا نوروپلاستیسیتی مغز(رشد و افزایش عصب دهی مغز)در سال اول تا سوم افزایش می یابد و بعد از آن سرعت رشد مغز کمتر می شود. به همین دلیل در بزرگسالان یا سالمندان که چندین سال از کم شنوایی خود رنج می برند و از سمعک استفاده نمی کنند باید چند هفته از سمعک استفاده کنند تا شاید سیستم شنوایی و درک گفتار همانند قبل شود. نکته مهم: طبق مطالعات کودکان کم شنوایی که در سن ۱ سالگی سمعک استفاده می کنند نسبت به کودکانی که در سن ۳ یا بالاتر از سمعک استفاده کرده اند پیشرفت بسیار سریعی در گفتار و زبان داشته اند. .

بروز چه علایم و مشکلاتی در کودک احتمال کم شنوایی و نیاز به استفاده از سمعک را افزایش می دهد؟

(در صورت مشاهده چه علایمی در کودک نیاز به مراجعه به کلینیک شنوایی و انجام تست شنوایی ضروری می باشد؟)

  • تاخیر گفتار
  • بد حرف زدن یا تلفظ ناصحیح بعضی از حروف یا کلمات نظیر حرف س، ش، ز
  • درخواست تکرار گفتار یا استفاده از کلماتی نظیر ها، چی
  • افزایش صدای تلویزیون نسبت به سایر اعضای خانواده
  • نشستن نزدیک به تلویزیون
  • عدم توجه و شناسایی صداها از فاصله دور یا در فاصله نزدیک با صداهای آهسته
  • عدم تمایل به حضور در بازیهای کودکانه گروهی و غیره
را جدی بگیرید و برای اطمینان از سلامت شنوایی کودک ارزیابی های شنوایی(تست OAE و تست ای بی ار) انجام شود. نکته مهم: خانواده ها توجه کنند که کم شنوایی دارای درجات مختلف می باشد و هرکدام اثرات مختلفی بر روی گفتار کودک می گذارد برای مثال کم شنوایی شدید و عمیق سبب عدم تولید گفتار در کودک می شود اما کم شنوایی ملایم تنها سبب حذف یا عدم بیان صحیح بعضی حروف کلمات می شوند(حروف فرکانس بالا نظیر س / ش / ژ ). *با سنجش شنوایی به موقع نوزادان در اوایل زندگی می توانیم مسیر زندگی کودک خود را تغییر دهیم و کم شنوایی سبب هیچ تاخیری در زندگی فردی نشود * .

سوالات بیماران در مورد عوارض کم شنوایی در نوزادان و کودکان

*مهمترین عارضه کم شنوایی بخصوص در نوزاد چیست؟ یکی از اصلی ترین مشکلاتی که برای کودک کم شنوا در صورت عدم شناسایی و استفاده به موقع از سمعک ایجاد می شود عدم توانایی در صحبت کردن می باشد. از طرف دیگر سیستم شنوایی و شنیدن صداها و گفتار دیگران در رشد سیستم شناختی فرد، یادگیری فرد، رشد و بلوغ مغز، هوش کودک بسیار کمک کننده و ضروری است.  *آیا زمان خرید سمعک بعد از تشخیص کم شنوایی مهم است؟ بله. بعد از تشخیص قطعی کم شنوایی و مشخص شدن میزان کم شنوایی باید سریعا خانواده ها تصمیم بگیرند و سمعک را تهیه کنند. تاخیر در خرید سمعک سبب آسیب بیشتر به نوزاد می شود که ممکن است آینده کودک را تحت تاثیر قرار دهد. سمعک مخصوص نوزادان و کودکان طبق رفرنس جهانی در تمام دنیا به صورت پشت گوشی می باشد. *چه نوع سمعکی برای کودک و نوزاد مناسب است؟ سمعک مخصوص کودکان باید از جدیدترین تکنولوژی برخوردار باشد تا صدای صاف و با کیفیت برای کودک فراهم کند. همچنین در اکثر موارد کم شنوایی در نوزادان به صورت دوطرفه است بنابراین استفاده از یک جفت سمعک ضروری و الزامی می باشد. سمعک با تکنولوژی هوشمند، میکروفون های اداپتیو و سیستم وایرلس برای ارتباط دو سمعک و ارتباط با سایر وسایل صوتی و تصویری و... برای کودک لازم است. *آیا امکان استفاده از سمعک های داخل گوشی، نامریی و غیرقابل دید در نوزاد و کودک وجود دارد؟ خیر. استفاده از سمعک نامریی و داخل گوشی برای نوزاد یا حتی کودک کمتر از 5-6 سال امکان پذیر نمی باشد. داشتن کانال و گوش بسیار کوچک و رشد سریع نوزاد امکان ساخت سمعک داخل گوشی را ممکن نمی کند. *آیا امکان انجام قالب گیری، تنظیم و تجویز سمعک در منزل وجود دارد؟ بله. تمامی خدمات مربوط به سمعک در منزل با هماهنگی با مرکز فراشنوا قابل انجام می باشد. *برای تعمیر سمعک در تهران باید به کجا مراجعه شود؟ با ارسال سمعک تعمیری و هماهنگی با سمعک فراشنوا ایرادات و مشکلات سمعک برطرف و مجددا برای بیمار ارسال می شود. تعمیرات تمامی مدل های سمعک از برندهای مختلف در سریعترین زمان ممکن در سمعک فراشنوا انجام می شود. .

کلینیک سمعک فراشنوا

ارزیابی شنوایی کودکان، بزرگسالان و سالمندان همراه با دستگاههای مجهز در کلینیک و در منزل قابل انجام می باشد. همچنین مشاوره و تجویز انواع سمعک های نامریی و غیرقابل دید، پشت گوشی و پشت گوشی های ریک نیز در مطب فراشنوا و حتی در منزل بیمار قابل انجام می باشد. فعالیت بر روی درمان های وزوز گوش برطبق جدیدترین مقالات و رفرنس ها که خوشبختانه تاثیر خوبی بر روی بیماران با چندین ماه و حتی چندین سال وزوز گوش داشته اند. علاوه بر این موارد تعمیر انواع سمعک های داخل گوشی، پشت گوشی و ریک از برندهای مختلف، تهیه قالب های ضدآب و ضدصوت، انجام مانورهای درمانی سرگیجه و... در کلینیک شنوایی فراشنوا انجام می شود. برای ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین سمعک فراشنوا تماس حاصل فرمایید: 02188949368 02188958823 09105241071 برای مشاهده نتایج تجویز انواع سمعک و درمان های وزوز گوش به پیج فراشنوا در اینستاگرام مراجعه فرمایید: Samak_Farashenava@ کانال علمی تلگرام مرکز فراشنوا: https://t.me/farashenava

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.