موسیقی درمانی و درمان وزوز گوش

موسیقی درمانی و درمان وزوز گوش

خلاصه روش موسیقی درمانی و وزوز گوش

  موسیقی درمانی و درمان وزوز گوش :: وزوز گوش به عنوان صدایی که منبع داخلی دارد(شنیدن صدا در سر یا گوش) بدون حضور منبع خارجی شناخته می شود. تئوری های مختلفی در مورد علت شروع شدن وزوز گوش وجود دارد که یکی از این تئوری ها افزایش فعالیت عصبی در منطقه مشخص فرکانسی می باشد که در شروع وزوز گوش نقش مهمی دارد. براساس تئوری های بیان شده درمان های مختلفی برای درمان وزوز گوش بیان شده که از درمان های مرسوم وزوز گوش می توان به صدادرمانی، تحریک الکتریکی، مصرف دارو، نوروفیدبک، بیوفیدبک، درمان های شناختی، روش های مشاوره ای و TRT، موسیقی درمانی و ... اشاره کرد. در این مقاله بیشتر در مورد موسیقی درمانی و اثرات کوتاه مدت و بلند مدت آن براساس نتایج مقالات مختلف صحبت می شود. به طور خلاصه می توان در مورد روش موسیقی درمانی در وزوز گوش گفت وزوز می تواند با گوش دادن به موسیقی که با روش خاصی فرکانس مشخصی از موسیقی فیلتر شده باشد درمان شود. در این حالت فرکانسی که منطبق با فرکانس وزوز گوش بیمار است در موسیقی فیلتر یا حذف می شود. این کار سبب ایجاد یک ناچ در طیف فرکانسی صدا یا موسیقی می شود.   وزوزگوش چیست و درمان وزوز گوش  

وزوز گوش چیست؟

  وزوز گوش به درک صدا یا شنیدن صدا در سر یا گوش بدون حضور صدا(حتی در محیط ساکت) گفته می شود. توجه داشته باشید وزوز گوش بیماری نیست بلکه عارضه یک بیماری می باشد و این اختلال یا بیماری می تواند شامل کم شنوایی، در معرض قرارگیری با نویز(کم شنوایی ناشی از نویز یا NIHL)، ضربه صوتی، بیماری های گوش میانی و داخلی و ... باشد. وزوز گوش یکی از رایج ترین و ناراحت کننده ترین مشکلات گوش محسوب می شود و عامل های زیادی در ایجاد وزوز گوش نقش دارند. شیوع وزوز گوش با افزایش سن افزایش می یابد و در آقایان نسبت به خانم ها بیشتر دیده می شود(شیوع 8.2% در محدوده سنی 48 تا 92 سال). همچنین وزوز گوش در کودکان با کم شنوایی نیز دیده می شود. صدای وزوز گوش یا حتی فرکانس وزوز گوش می تواند برای هر بیمار مختلف باشد. صدای وزوز گوش می تواند به صورت صدای جیرجیرک، سوت، خش خش، صدای باد(هو هو)، سقوط آب لوله کشی، آسیاب کردن فولاد، بخار فرار، چراغ های فلورسنت، موتورهای در حال کار و یا حتی ترکیبی از این صداها باشد. فرکانس وزوز گوش در اکثر موارد بالای 3 کیلو هرتز یا فرکانس های بالا می باشد(فرکانس وزوز گوش در افراد کم شنوا منطبق با بیشترین افت شنوایی در آن فرکانس است) اما در مواردی نظیر بیماری منییر فرکانس وزوز گوش در محدوده 125 هرتز تا 250 هرتز شنیده می شود. *توجه1: بیماری منییر در مراحل اولیه دارای افت فرکانس پایین و وزوز فرکانس پایین(محدوده فرکانس 125 تا 250 هرتز) می باشد اما در مراحل شدیدتر بیماری منییر افت شنوایی در فرکانس بالا و مطابق آن فرکانس وزوز در محدوده فرکانس بالا دیده می شود. **توجه2: بیماری منییر دارای 4 علایم می باشد که شامل کم شنوایی فرکانس پایین، وزوز فرکانس پایین، احساس پری و کیپ شدن گوش، سرگیجه از دقیقه تا ساعت می باشد و همچنین دارای 4 درجه شدت علایم می باشد درنتیجه برای تشخیص و شناسایی بیماری لزوما نیاز به مشاهده هر 4 علایم در بیمار نمی باشد. در بعضی بیماران صدای وزوز تنها در محیط های ساکت بخصوص در شب و موقع خوابیدن شنیده می شود اما در موارد شدیدتر حتی در حضور نویز یا محیط بیرون نیز قابل شنیدن و آزاردهنده می باشد. به دلیل اینکه وزوز گوش پدیده سابجکتیو محسوب می شود تنها ملاک ارزیابی خود بیمار می باشد و به صورت ابجکتیو (بدون دخالت بیمار) قابل ارزیابی نمی باشد حتی در صورت انجام درمان، ملاک اثربخشی درمان نیز خود بیمار می باشد. به طور کلی وزوز را به دو دسته تقسیم می کنند: وزوز سابجکتیو و وزوز ابجکتیو. در وزوز سابجکتیو تنها بیمار صدای وزوز را می شنود و اطرافیان قادر به شنیدن صدای وزوز نمی باشند اما در وزوز ابجکتیو علاوه بر بیمار برای اطرافیان نیز قابل شنیدن می باشد(در صورت نزدیک شدن به کانال گوش). وزوز ابجکتیو معمولا به دلیل اختلال مسیرهای عروقی(کاروتید) یا مکانیکی(انقباض ماهیچه ها) در گردن و سر که به صورت ضربان دار یا وزوز ضربانی شنیده می شوند.  

موسیقی درمانی و درمان وزوز گوش

 

سوال: شکایت بسیاری از بیماران با وزوز اینگونه بیان می شود

   

چرا هنگام بیدار شدن در صبح شدت وزوز افزایش می یابد و بعد از چند ساعت از بیدار شدن مجدد کاهش پیدا می کند؟

  وزوز سوماتیک(SomaticTinnitus) نوعی وزوز ذهنی است که در آن فرکانس یا شدت آن با حرکات بدن مانند فشردن فک، چرخاندن چشم‌ها یا اعمال فشار به سر و گردن تغییر می‌کند. گزارش‌ها نشان می دهد که وزوز در هنگام بیدار شدن از خواب بلندتر است که احتمالا درگیری فاکتورهای سوماتیک مانند دندان قروچه نقش دارد. گزارش‌هایی مبنی بر اینکه وزوز گوش در طول خواب ناپدید می‌شود اما در عرض چند ساعت بازمی‌گردد نشان می‌دهد که عوامل سایکوسوماتیک(PsychoSomatic) مانند انقباضات ماهیچه‌های گردن که در وضعیت عمودی رخ می‌دهند، فشاردادن فک روی هم یا حرکت فک نقش‌هایی را ایفا می‌کنند.  

چرا وزوز گوش ایجاد می شود؟

  برای پاسخ به این سوال بهتر است بخش تیوری های ایجاد وزوز گوش را مطالعه کنید تا دید بهتری از علت شروع وزوز گوش پیدا کنید. اما به طور کلی از علت های وزوز گوش می توان به کم شنوایی(وزوز گوش و کم شنوایی ارتباط بسیار زیادی با یکدیگر دارند و هرچه میزان کم شنوایی افزایش یابد شدت و بلندی وزوز گوش نیز افزایش می یابد)، استرس و اضطراب، ضربه صوتی شدید، ضربه روحی شدید، بیماری های گوش میانی(اتواسکلروز)، بیماری های گوش داخلی(منییر)، تومورهای عصب شنوایی، جرم گوش، عفونت های گوش میانی، ویروس کرونا و... اشاره کرد. توجه داشته باشید مکانیسم دقیقی از علت شروع و ایجاد شدن وزوز گوش وجود ندارد اما تئوری های مختلفی در این زمینه بیان شده است. برای افزایش اطلاعات در زمینه علت ایجاد وزوز گوش در بخش زیر به تعدادی از تئوری ها و مدل های موجود اشاره می شود.   وزوزگوش و درمان وزوز گوش  

تئوری های علت شروع وزوز گوش:

  تئوری های مختلفی در مورد شروع و علت آن بیان شده است که در این قسمت به بعضی از این موارد اشاره می شود.  

اولین تئوری وزوز گوش: تغییر در ورودی های حسی نظیر کم شنوایی

  (در کم شنوایی به دلیل کاهش ورودی به حلزون و در نتیجه کاهش تحریم عصب سبب ایجاد تغییر در ورودی های حسی و عصبی سیستم شنوایی می شود که شاید یکی از مهمترین تئوری های شروع وزوز گوش باشد)  

دومین تئوری وزوز گوش: کاهش مهار و افزایش تحریک

  فرکانس های بالا در سیستم شنوایی نقش مهاری بیشتری ایفا می کنند و زمانی که فرد دچار کم شنوایی در فرکانس های بالا می شود میزان مهار کاهش پیدا می کند و تحریک افزایش پیدا می کند که این تغییر می تواند منجر به تغییر در الگوهای تحریم و مهار سیستم عصبی مرکزی و شروع پلاستیسیتی جدید در مغز شود که عارضه آن می تواند وزوز گوش باشد)   علائم وزوگوش و درمان وزوز گوش  

سومین تئوری وزوز گوش: جنبه های روانشناختی و تغییر در شبکه های عصبی شناختی

  البته توجه داشته باشید که در مورد مکانسیم دقیق وزوز گوش هیچ تئوری یا دانش کاملی وجود ندارد که شاید همین دلیل سبب نداشتن درمان قطعی و نتیجه یکسان بر روی تمام بیماران با وزوز گوش شده است اما براساس تئوری های اشاره شده مدل های مختلفی بیان شده است که در بخش زیر بیان می شود.  

مدل اول: مدل کنترل بهره(GainControl Model):

  در این مدل فرض می شود که به دلیل محرومیت حسی محیطی(محرومیت ناشی از کم شنوایی) فعالیت های عصبی در سیستم شنوایی مرکزی(مغز) افزایش پیدا کرده است( به این افزایش فعالیت جبران مرکزی گفته می شود). این افزایش بهره یا فعالیت می تواند سبب تقویت بیش از حد یا اضافه NeuralNoise(نویزهای عصبی) شود که در نهایت منجر به درک صدایی همانند وزوز می شویم.  

مدل دوم: مدل کاهش نویز(NoiseCancelation Model)

  براساس این مدل وزوز گوش مربوط به اختلال در ارتباط از سیستم لیمبیک(بخش کنترل کننده هیجانات و احساسات که طبق مقالات در ایجاد وزوز گوش نقش بسیار مهمی دارد) به مناطق شنوایی مغز (ارتباطات در سطح تالامیک)می باشد. به طور معمول، سیستم لیمبیک علاوه بر کنترل احساسات و هیجانات انسان ممکن است در شناسایی و مهار سیگنال های حسی غیرمرتبط یا بی ربط و بنابراین جلوگیری از رسیدن این سیگنال ها به کرتکس شنوایی نقش داشته باشد. اما در مواردی که سیستم لیمبیک دچار اختلال شود(نظیر ضربه احساسی و روحی شدید به فرد) و در شناسایی و مهار این سیگنال های مزاحم به نادرستی عمل کند(اختلال در مکانسیم NoiseCancelation) امکان درک این سیگنال ها در کرتکس به عنوان صدای وزوز گوش وجود دارد.    درمان وزوز گوش  

درمان های مرسوم وزوز گوش:

 

روش صدادرمانی:

  صدادرمانی با هدف کاهش و حذف توجه بیمار به صدای وزوز گوش و افزایش فعالیت در منطقه فرکانسی وزوز گوش تمرکز دارد. در کنار روش صدادرمانی بیمار با هدف کاهش قدرت فعالیت های عصبی مربوط به وزوز گوش و آموزش به بخش توجه ای مغز برای نادیده گرفتن صدای وزوز گوش می تواند با گوش دادن روزانه به صدای محیط نظیر صدای آبشار، صدای باران، صدای باد، صدای پرنده به درمان وزوز گوش بسیار کمک کند. گوش دادن به صدای محیط به دلیل اینکه فاقد هیچ گونه بار معنی دار نمی باشد و در نتیجه بیمار هیچ تمرکز و توجه ای بر روی صدا ندارد می تواند به مغز در نادیده گرفتن و فراموش کردن صدای وزوز گوش کمک کند. *توجه1: طبق مقالات گوش دادن به صدای محیط باید به صورت دوطرفه و در طول روز چندین بار به مدت 30 تا 50 دقیقه به صورت متوالی گوش داده شود تا به مرور اثرات درمانی خود را نشان دهد.  

روش درمان شناختی رفتاری(CBT):

  درمان شناختی بیشتر در مورد طرز فکر بیمار بر وزوز گوش و جلوگیری از افکار منفی تمرکز دارد در حالیکه درمان رفتاری از روش حساسیت زدایی سیستماتیک استفاده می کند. در واقع در درمان شناختی به بیمار در مورد مدیریت وزوز از طریق جایگزین کردن افکار منفی با افکار مثبت آموزش داده می شود. مشاوره های بخش درمان شناختی به صورت زیر می باشد:

  1. اطلاع رسانی به بیماران مبنی بر اینکه بعید است که ناراحتی آنها از وزوز به طور چشمگیری بهبود یابد
  2. اطلاع رسانی به بیماران برای شرکت در گروه های بیماران با وزوز و مزایای آن
  3. کمک به بیماران برای به حداقل رساندن زمان اختصاص داده شده به فعالیت ها و یا شرایطی که در آن شدت وزوز افزایش می یابد و به حداکثر رساندن زمان اختصاص داده شده به فعالیت ها و یا شرایطی که در آن وزوز گوش به شدت کاهش می یابد.
  4. تاکید بر اجتناب از قرار گرفتن در معرض صدا زیرا کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا و وزوز گوش مرتبط می باشند.
  5. کمک به بیمار در جهت تغییر افکار مرتبط با وزوز گوش

بخش درمان رفتاری بر روی کنترل توجه، افکار مثبت و آموزش های ریلکسیشن تمرکز دارد.   موسیقی درمانی و درمان وزوز گوش  

تجویز سمعک های مخصوص وزوز گوش:

  سمعک یکی از روش های صدادرمانی می باشد که سمعک با تقویت صدای محیط(برای بیمار با کم شنوایی) به نوعی مانع از شنیدن صدای وزوز گوش می شود و برای بیماران با شنوایی نرمال استفاده از برنامه ماسکر امکان ارائه صدا و عدم شنیدن وزوز گوش فراهم می شود. استفاده از سمعک می تواند به صورت دایم سبب کاهش فعالیت های عصبی تولید کننده وزوز گوش شود و به مرور زمان کاهش شدت و حذف وزوز گوش مشاهده شود. در بیماران با کم شنوایی و وزوز گوش اولین روش درمان استفاده از سمعک می باشد که بیمار هم مناطق آسیب دیده شنوایی تقویت می شود و از نظر گفتاری و شنیدن صدا مشکلی ندارد و هم وزوز گوش برطرف می شود. *توجه1: استفاده از سمعک حتی طولانی مدت سبب بهبود شنوایی بیمار نمی شود اما از افت بیشتر شنوایی و شروع عوارضی نظیر وزوز گوش جلوگیری می کند.  

روش TRT(TinnitusRetraining Therapy):

  روش TRT نوعی از درمان عادت سازی برای بیماران با وزوز گوش می باشد به این صورت که شامل بخش مشاوره و صدادرمانی است. در بخش مشاوره در مورد افکار بیمار که به نوعی صدای وزوز گوش را جزء صدای طبیعی در نظر بگیرد(یا وزوز گوش به علت پاتولوژی و بیماری نمی باشد). روش TRT نیازمند حدود 18 ماه تحت درمان بودن و همکاری دوطرفه می باشد تا تاثیرات روش درمانی مشاهده شود.  

روش ماساژدرمانی:

  ماساژ گردن و ماهیچه های فک و صورت سبب بهبود قابل توجه ای در شدت وزوز گوش می شود. بیماران با وزوز سوماتیک(نوعی از وزوز که شدت و فرکانس آن با حرکان بدن تغییر می کند) می توانند علایمی از آسیب در ستون فقرات گردنی شامل درد سر، گردن و شانه به همراه محدودیت در چرخیدن و خم شدن به طرفین را داشته باشند. بنابراین برای بیماران با وزوز سوماتیک ماساژ درمانی کمک قابل توجه ای به بهبود وزوز گوش دارد.  

روش تحریک الکتریکی:

  تحریک الکتریکی با هدف ریلکس کردن فعالیت عصبی و دوباره برنامه ریزی فعالیت های عصبی در درمان وزوز گوش موثر می باشد. محل قرارگیری الکترودهای تحریک در اثربخشی درمان بسیار موثر می باشند به این صورت که هرچه به محل گوش نزدیک تر باشند احتمال تحریک هسته های پشتی حلزون(DCN) را از طریق راههای سوماتوسنسوری افزایش می یابد که در کاهش و حذف وزوز گوش بسیار کمک کننده می باشد(تحریک DCN نقش مهمی در افزایش مهار و کاهش فعالیت های عصبی مرتبط با وزوز گوش ایفا می کند).  

روش تجویز داروهای آرامبخش:

  بر طبق بررسی چندین مقاله نتایج نشان داد که مصرف داروهای آرامبخش نظیر آلپرازولام، کلوناسپام، داروی آمی تریپتیلین(داروی ضدافسردگی، دردهای عصبی، بیش فعالی و پیشگیری از میگرن)، نورو تریپلین(داروی ضدافسردگی و بیماری های اعصاب)،  اگزازپام(داروی ضداسترس و اضطراب)، فلورازپام(درمان کوتاه مدت بی خوابی)، دیازپام در کاهش شدت وزوز گوش اثرات قابل توجه ای دارند(طبق بررسی ها داروی کلونازپام و اگزازپام در بیشتر از 50% بیماران با وزوز موثر بوده است). همچنین طبق این بررسی ها داروهایی نظیر ملاتونین، باکلوفن، بتاهستین، بتاسرک، کاربامازپین، جینکوبیلوبا، زینک، سیناریزین، فلکائینید، مگزلیتین، کپسول فلوناریزین در درمان و کاهش شدت وزوز گوش تاثیری نداشتند. **توجه1: در هنگام مصرف داروهای آرامبخش که در بالا به ان اشاره شد شدت وزوز کاهش پیدا می کند اما در صورت قطع دارو بعد از چند ماه وزوز با همان شدت قبلی و یا حتی با شدت بیشتر ظاهر می شود(حتما با مشاوره پزشک این دارو مصرف و حتی قطع شود).  

هزینه و دستگاه درمان وزوز گوش:

  هزینه درمان وزوز شامل مشاوره شنوایی، ارزیابی شنوایی، ارزیابی وزوز گوش، صدادرمانی، تحریک الکتریکی و ... می باشد. طبق جدیدترین تعرفه خدمات شنوایی هزینه مشاوره شنوایی در حدود 50 تا 70 تومن، هزینه ارزیابی شنوایی کامل در حدود 200 تومن، هزینه ارزیابی وزوز گوش در حدود 200 تومن، هزینه صدادرمانی در هرجلسه 200 تومن، هزینه تحریک الکتریکی در هر جلسه 200 تومن می باشد. در مورد سمعک های مخصوص وزوز گوش بسته به سال تولید و تکنولوژی استفاده شده در پردازش صدا قیمت سمعک ها متفاوت می باشد. برای اطلاع از قیمت دقیق خدمات شنوایی با شماره های مرکز شنوایی فراشنوا تماس حاصل فرمایید.  

تجربه درمان وزوز گوش:

  در مرکز فراشنوا در صورت حضور بیمار با وزوز گوش ابتدا با تاریخچه گیری دقیق در مورد علت شروع وزوز گوش، نوع صدا، درگیری وزوز در یا هردو گوش، بررسی میزان کم شنوایی، شرایط زندگی و وضعیت روحی بیمار بررسی می شود. سپس با انجام ارزیابی شنوایی با ادیومتر به بررسی شنوایی در هر فرکانس پرداخته می شود. بعد از مشخص شدن وضعیت شنوایی، ارزیابی وزوز گوش که مهمترین بخش و تعیین کننده نوع درمان می باشد شروع می شود. در اکثر بیماران روش صدادرمانی بسیار موفقیت آمیز می باشد و شدت وزوز گوش بسیار کاهش پیدا می کند. همچنین بیماران عزیز می توانند برای مشاهده تجربه بیماران بعد از درمان در مرکز فراشنوا بر روی لینک های زیر کلیک کنند: لینک تجربه بیماران بعد از درمان لینک مشاهده ویدیو بیماران بعد از درمان   موسیقی درمانی و درمان وزوز گوش  

موسیقی درمانی چیست و تاثیر آن بر وزوز گوش

  موسیقی درمانی یک نوع روش صدادرمانی می باشد که از روش حساسیت زدایی(deSensitization) در آن استفاده می شود و بر اساس ویژگی های شنوایی و فرکانس وزوز هر بیمار موسیقی از نظر طیفی اصلاح و تغییر می کند. در این روش شدت صدا در سطح راحت شنوایی برای بیمار پخش می شود تا امکان پوشاندن وزوز گوش و کمک به حفظ ارامش و ریلکس شدن ذهن بیمار صورت گیرد. در این روش با استفاده از ابزارهای کامپیوتری فرکانسی که در آن وزوز شنیده می شود حذف صورت می گیرد(قبل از انجام موسیقی درمانی با انجام ارزیابی وزوز گوش با دستگاه ادیومتری فرکانس و شدت وزوز گوش تعیین می شود). در واقع در موسیقی ناچ فرکانسی اتفاق می افتد به این صورت که آن منطقه فرکانسی که در وزوز گوش نقش دارد کمترین ورودی را دریافت کند و مناطق کناری آن ورودی های بیشتری را دریافت کنند تا از طریق مهار جانبی و همچنین تاثیر مستقیم موسیقی بر سیستم لیمبیک(کنترل هیجانات و احساسات) فعالیت های مغزی که منجر به وزوز گوش می شود را کاهش دهند. همچنین می دانیم که مهمترین عامل شروع وزوز گوش کم شنوایی بخصوص کم شنوایی فرکانس بالا می باشد بنابراین در روش موسیقی درمانی برای درمان وزوز گوش در این افراد باید اصلاح طیفی و فرکانسی شامل کاهش انرژی اجزای فرکانس پایین تر موسیقی و تمرکز بیشتر بر روی اجزای فرکانس بالا باشد. در بررسی هایی که بر روی روش موسیقی درمانی انجام شد در مقالات کاهش شدت وزوز گوش در 80% بیماران مشاهده شد و در طول 6 ماه پیگیری بیماران نتایج تغییر نکرده بودند و اثرات درمان باقی مانده بود.  

اثرات طولانی مدت روش موسیقی درمانی در رفع و بهبود وزوز گوش:

  در بررسی تاثیر کوتاه مدت روش موسیقی درمانی با 9 جلسه 50 دقیقه ای در 5 روز متوالی کاهش شدت وزوز گوش نشان داده شد. اما آیا در طولانی مدت نیز اثرات کاهش و بهبود وزوز ماندگار است؟ در مقاله ای 4 تا 5 سال بعد از درمان بیماران با موسیقی درمانی را بررسی کردند و نتایج را اینگونه بیان کردند. در این مقاله که بر روی 206 بیمار با وزوز مزمن درمان از طریق موسیقی انجام شده بود بعد از بررسی 76% از بیماران کاهش در شدت وزوز گوش خود را بیان کردند. همچنین 87% بیماران از درمان رضایت کامل داشتند و 71% بیماران دیگر به دنبال درمان وزوز گوش نبودند. بررسی ها نشان داد که تنها موسیقی درمانی با ناچ به عنوان روش مداخله ای درمان بسیار کارامد بود. *توجه1: در روش صدادرمانی، سمعک، ماسکر، موسیقی درمانی حتی در صورت داشتن وزوز یک طرفه انجام روش درمان به صورت دو گوشی ضروری می باشد. توجه داشته باشید برای اثردهی بیشتر درمان صدا باید به صورت دو طرفه اعمال شود تا از تحریک نامتقارن سیستم شنوایی جلوگیری شود، زیرا تحریک تنها یک گوش(در وزوز گوش یک طرفه) اغلب منجر به تغییر مکان درک شده وزوز به سمت مخالف(گوش مقابل) می شود که علت این امرفعل و انفعالات قوی در مسیرهای شنوایی می باشد. **توجه2: در بیماران با کم شنوایی دو طرفه نیز استفاده از سمعک به صورت دو گوشی ضروری می باشد زیرا مغز از بدو تولد پردازش شنوایی و شنیدن را به صورت دو گوشی انجام داده است. از طرف دیگر هر نیمکره تنها قادر به پردازش بخشی از گفتار می باشد و در صورت تحریک دو گوش و پردازش دو گوشی بیمار به بالاترین درک گفتار با کمترین سطح شدت صدا دست می یابد. ***توجه3: استفاده از صوت درمانی(موسیقی درمانی، سمعک، ماسکر) در طول شب می تواند برای افرادی که مشکل خواب ندارند مفید باشد، زیرا مسیرهای شنوایی تا سطح کولیکولوس تحتانی(InferiorColliculus) در طول خواب کاملا فعال هستند و صداهای محیط را بررسی می کنند. همچنین گزارش هایی مبنی بر استفاده مداوم صدا بر روی موش ها نشان از افزایش جریان خون در حلزون آنها می باشد بنابراین صوت درمانی ممکن است بر فیزیولوژی حلزون انسان از طریق افزایش جریان خون و افزایش سرعت بهبود مناطق آسیب دیده تأثیر بگذارد.   سوالات رایج بیماران در مورد روش موسیقی درمانی بر وزوز گوش:   یا موسیقی درمانی می تواند به درمان وزوز گوش کمک کند؟ بله. طبق بررسی های جدید موسیقی درمانی می تواند به عنوان یکی از روش های درمانی کارامد برای بیماران با وزوز گوش به شمار آید. *چه درمانی بهترین روش برای رفع وزوز گوش می باشد؟ طبق تجربه نویسنده بهترین روش درمانی استفاده از چندین روش برای درمان وزوز گوش می باشد. همچنین بیمار باید با انجام رژیم غذایی، مصرف ویتامین ها، ورزش، کاهش استرس و توجه به وزوز گوش و سایر موارد به درمان وزوز گوش کمک کند. *آیا موسیقی درمانی(صدادرمانی) میتواند سبب بدتر شدن وزوز گوش شود؟ خیر. در ارزیابی وزوز گوش می توان میزان سودمندی این روش را مشخص کرد و در صورت بدتر شدن وزوز گوش در همان ابتدا از این روش استفاده نمی شود. *چه نوع موسیقی برای درمان وزوز گوش در روش موسیقی درمانی بهتر می باشد؟ در روش صدادرمانی استفاده از نویز باندباریک(NBN) بیشترین استفاده را دارد اما در روش موسیقی درمانی استفاده از صدای محیط مانند صدای باران، صدای باد، صدای آبشار، صدای موج دریا شاید جزء صداهایی باشند که باید در ابتدا از آنها استفاده شود. *چه فرکانسی برای درمان وزوز گوش بهتر می باشد؟ بر طبق نتایج در اکثر بیماران فرکانس وزوز گوش در محدوده فرکانسی 3 کیلوهرتز تا 9 کیلوهرتز می باشد در نتیجه این محدوده فرکانسی برای انجام صدادرمانی و درمان وزوز گوش بهترین محدوده فرکانسی می باشد.

شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

  مرکز شنوایی فراشنوا با داشتن متخصصین مجرب در زمینه وزوز گوش و جدیدترین دستگاههای مرتبط با درمان وزوز گوش توانسته است در این زمینه کمک بسیار قابل توجه ای به بیماران با وزوز گوش داشته باشد. همچنین این کلینیک در نظر دارد در ماه های آینده دستگاه جدید در زمینه درمان وزوز گوش، دستگاه ای بی ار و OAE برای بخش نوزادان و کودکان را تهیه کند تا بتوانیم بهترین خدمت را در زمینه شنوایی به بیماران عزیز در هر سنی داشته باشیم.   جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.