نحوه کارکرد سیستم شنوایی

نحوه کارکرد سیستم شنوایی
.

نحوه کارکرد سیستم شنوایی چگونه است؟

نحوه کارکرد سیستم شنوایی :: سیستم شنوایی از دو قسمت تشکیل شده است: سیستم محیطی (گوش خارجی، گوش میانی، گوش داخلی و عصب شنوایی) و سیستم مرکزی (مسیرهای شنوایی در ساقه مغز و قشر شنوایی).

.

سیستم شنوایی محیطی گوش انسان

نحوه کارکرد سیستم شنوایی محیطی بدین گونه است که امکان انتقال صدا از دهانه گوش خارجی به اولین نورون های عصب شنوایی را فراهم می کند. هر قسمت از سیستم در انتقال صدا نقش دارد.

گوش خارجی از لاله گوش، که تنها قسمت قابل مشاهده گوش است، و از کانال شنوایی خارجی تشکیل شده است. نقش اصلی آن گرفتن امواج صوتی و ارسال آنها به پرده گوش است.

گوش میانی از پرده گوش، سه استخوان (چکشی، سندانی و رکابی) و شیپور استاش تشکیل شده است.گوش میانی از طریق پرده گوش به گوش خارجی متصل می شود و از طریق دریچه های گرد و بیضی به گوش داخلی متصل می شود.

هنگامی که یک موج صوتی از طریق کانال شنوایی خارجی ارسال می شود، پرده گوش را می لرزاند. سپس پرده گوش ارتعاشات را از طریق استخوان های گوش میانی به قسمت بعدی می فرستد. در واقع استخوانچه چکشی ارتعاش ایجاد شده را به سندانی منتقل کرده و این استخوانچه هم باعث به حرکت درآمدن استخوانچه رکابی می شود. رکابی ارتعاشات را از طریق دریچه بیضی به گوش داخلی می فرستد.

گوش میانی علاوه بر انتقال ارتعاشات صوتی، به محافظت از گوش داخلی نیز کمک می کند. اگر گوش بیش از حد در معرض سر و صدا قرار بگیرد، عضله متصل به رکابی (عضله استاپدیوس) منقبض می شود تا لرزش های رکابی را کاهش داده و از گوش داخلی محافظت کند. به این عمل رفلکس صوتی یا رفلکس استاپدیوس می گویند. گوش میانی همچنین حاوی شیپور استاش است که فشار دو طرف پرده گوش را متعادل می کند.

گوش داخلی از دهلیز و حلزون گوش تشکیل شده است. دهلیز مسئول تعادل است، در حالی که حلزون وظیفه شنیدن را برعهده دارد. حلزون گوش یک ساختار مارپیچی است که اندام کورتی را در خود جای داده است. این اندام حاوی مژک است که در مایعی بنام پریلینف قرار می گیرد. وقتی استخوانچه های گوش میانی ارتعاشاتی را به این مایع منتقل می کنند، باعث حرکت مژک ها می شوند. این حرت در مژک ها یک تحریک عصبی را که از طریق عصب شنوایی به مغز ارسال می شود فعال می کند.

.

سیستم شنوایی مرکزی گوش انسان

سیستم شنوایی مرکزی اجازه می دهد صدا از اولین نورون های عصب شنوایی به مغز منتقل شود. این سیستمی است که مسئول تفسیر اطلاعات شنیداری است.

سیستم محیطی از طریق رشته های عصبی آوران، که از اندام کورتی به قشر شنوایی منتقل می شوند، و رشته های عصبی وابران، که با روش مخالف کار می کنند، با شنوایی مرکزی ارتباط برقرار می کند.

سلولهای اندام کورتی به دو دسته مویی خارجی و مویی داخلی تقسیم می شوند. این دو نوع سلول به رشته های عصبی مرتبط هستند که دو عصب شنوایی را تشکیل می دهند (عصب زوج 8). سپس اطلاعات عصب شنوایی از طریق چندین هسته در ساقه مغز به مغز ارسال می شود (هسته های حلزونی، هسته فوقانیolivary ، لمنیسکوس جانبی، colliculus  تحتانی و ...). این هسته ها امکان پردازش بیشتر پیام شنوایی را فراهم می کنند.

مسیرهای شنوایی علاوه بر انتقال اطلاعات صوتی، اطلاعاتی درباره فرکانس صدا، شدت و مکان صوت در فضا را به مغز ارائه می دهند.

نحوه کارکرد سیستم شنوایی

.

روند پردازش صوت در مغز چگونه است؟

در واقع، گوش های ما محرک صوتی وارد شده  از طریق مجاری گوش ما را به شکلی از کد عصبی که مغز می تواند رمزگشایی، پردازش و درک کند، تغییر می دهند.

در اینجا 6 مرحله اساسی برای چگونگی شنیدن ما وجود دارد:

  1. صدا به مجرای گوش منتقل می شود و باعث حرکت پرده گوش می شود.
  2. پرده گوش با به وسیله صداهای مختلف مرتعش می شود.
  3. این ارتعاشات صوتی از طریق استخوانچه ها به حلزون گوش منتقل می شود.
  4. ارتعاشات صدا باعث می شود که مایع حلزون مانند امواج اقیانوس حرکت کند.
  5. حرکت مایعات به نوبه خود سلولهای مویی را تحریک می کند. عصب شنوایی هر سیگنال عصبی ایجاد شده توسط سلول های مویی را می گیرد.سلولهای مویی در یک انتهای حلزون گوش، فرکانس صوتی کم و سلولهای مویی در انتهای مخالف، فرکانس صوتی زیاد را انتقال می دهند.
  6. عصب شنوایی سیگنال ها را به مغز منتقل می کند و سپس مغز آنها را به صداهای قابل تشخیص و معنی دار ترجمه می کند.این مغز است که می شنود.
.

روند شنوایی ما واقعاً ما را به منظره صوتی محیط اطرافمان متصل می کند. شنوایی ما توانایی شگفت انگیزی در شناسایی و درک کمترین نشانه های صوتی را به ما ارائه می دهد. در حقیقت، مغز ما توانایی ذخیره شباهت های عصبی الگوهای صوتی مانند موسیقی، صدای افراد، صداهای خطرناک و صداهای محیطی را دارد. این شباهت ها شناخت و پردازش صداهای آشنا و ناآشنا را برای ما بسیار آسان می کند.

کاهش شنوایی زمانی اتفاق می افتد که صداهایی که معمولاً بلند هستند کمتر قابل درک شوند. این نتیجه گمراه شدن مغز ما در اثر از دست دادن قدرت شنیدن است. اطلاعات همچنین با رسیدن به مغز تحریف می شوند و کیفیت شنوایی ما را مختل می کنند.

ضربه به سر، بیماری عصبی، اختلال پزشکی یا روند پیری به سادگی، می تواند منجر به تغییراتی در توانایی مغز در پردازش موثر محرک ها شود. این موارد می تواند منجر به علائمی شود که نشان دهنده کاهش شنوایی است. این علائم ممکن است شامل بی توجهی، پاسخ های نامناسب و گیجی باشد.

.

در صورت بروز کم شنوایی باید به کجا مراجعه کنیم؟

وقتی شنوایی شما آنطور که باید کار می کند، سیگنال ها و اطلاعات از طریق قسمت های مختلف گوش پردازش می شوند و از عصب شنوایی به مغز می روند. هنگامی که در شنوایی خود با مشکل روبرو هستید به این صورت که در درک گفتار از فاصله های دور، یا محیط های شلوغ یا شنیدن بعضی از صداها مشکل دارید اولین قدم مراجعه به کلینیک های شنوایی سنجی و انجام تست شنوایی یا ادیومتری می باشد. در تست ادیومتری با ارائه صدا در فرکانس و شدت های مختلف میزان کم شنوایی مشخص می شود. سپس براساس میزان و نوع کم شنوایی مشاورات لازم داده می شود به طور مثال در صورت بروز پارگی پرده گوش یا عفونت گوش ارجاع به متخصص گوش حلق بینی انجام می شود و در صورت کم شنوایی حسی عصبی مشاوره سمعک برای بیمار انجام می شود.

.

سوالات مرتبط با عملکرد طبیعی سیستم شنوایی

*علت کم شنوایی یا نشنیدن صدا چیست؟ از مهمترین علت های کم شنوایی می توان به افزایش سن، مصرف داروها، ضربه صوتی بلند یا طولانی مدت، ضربه فیزیکی به سر، عفونت های گوش خارجی و میانی و داخلی، پارگی پرده گوش و... اشاره کرد. *در صورت بروز کم شنوایی باید به کجا مراجعه کنیم؟ در صورت بروز کم شنوایی اولین کار مشخص کردن میزان کم شنوایی و علت آن می باشد. برای اینکار باید به متخصص شنوایی شناس در کلینیک های شنوایی سنجی مراجعه شود. بعد از انجام تست شنوایی و ادیومتری در صورت لزوم مشاوره سمعک یا ارجاع به سایر متخصص ها انجام می شود. *استفاده از سمعک برای کم شنوایی لازم است؟ بله. همانطور که اطلاع داریم زمانی که از اندام یا ماهیچه ای استفاده نشود به مرور عملکرد یا عصب آن ضعیف و آتروفه می شود. برای سیستم شنوایی و عصب شنوایی نیز این قضیه صدق می کند. با شروع کم شنوایی عصب شنوایی و ناحیه های درکی گفتار در مغز تحریک کمتری می شوند که این کار به مرور سبب ضعیف شدن عصب شنوایی و بروز مشکلاتی نظیر وزوز گوش یا هایپراکیوسیس می شود. *آیا سمعک باعث بهبود شنوایی می شود؟ بله.زمانی که بیمار از سمعک استفاده می کند شنوایی بیمار در محدوده نرمال قرار می گیرد. اما توجه داشته باشید سمعک همانند عینک تنها براساس میزان کم شنوایی صدا را تقویت می کند و سبب بهبود یا درمان کم شنوایی نمی شود. *بهترین مدل سمعک کدام است؟ انتخاب بهترین مدل برای هر بیمار متفاوت است و نمیتوان یک سمعک را برای همه بیماران تجویز کرد. انتخاب سمعک باید براساس نوع کم شنوایی، میزان کم شنوایی و شرایط جسمی بیمار انتخاب شود. .

کلینیک شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

ارزیابی شنوایی تمام سنین همراه با تجویز انواع سمعک های صددرصد نامریی از برندهای مختلف در این کلینیک با شرایط اقساطی(سمعک قسطی) انجام می شود. همچنین درمان وزوز گوش با جدیدترین روش های روز دنیا برای بیمارانی که از وزوز گوش رنج می برند نیز انجام می شود.

برای ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین سمعک فراشنوا تماس حاصل فرمایید: 02188949368 02188958823 09105241071 برای مشاهده نتایج تجویز انواع سمعک و درمان های وزوز گوش به پیج فراشنوا در اینستاگرام مراجعه فرمایید: Samak_Farashenava@ کانال علمی تلگرام مرکز فراشنوا: https://t.me/farashenava

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.