وزوز گوش کودکان

وزوز گوش کودکان

علت وزوز گوش کودکان

 

وزوز گوش وضعیتی است که در آن بیمار صدای زنگ یا سایر صداهای سر را که توسط منبع خارجی تولید نمی شود تجربه می کند. این اختلال می تواند در یک گوش یا هر دو گوش اتفاق بیفتد از یک غرش کم تا یک صدای فریاد زیاد متغیر باشد و ممکن است مداوم یا پراکنده باشد. این وضعیت ناتوان کننده اغلب با آسیب های گوش، مشکلات سیستم گردش خون، کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا، تجمع موم در کانال گوش، داروهای مضر برای گوش، عفونت گوش یا سینوس، نامرتب بودن مفاصل فک، ضربه به سر و گردن، بیماری منیر و رشد غیرطبیعی استخوان گوش میانی همراه است.

در موارد نادر، تومورهای با رشد کند روی اعصاب شنوایی و دهلیزی یا صورت می توانند باعث ایجاد وزوز گوش و همچنین ناشنوایی، فلج صورت و مشکلات تعادل شوند. انجمن وزوز گوش آمریکا تخمین می زند که بیش از 50 میلیون آمریکایی تا حدی دارای مشکلات وزوز گوش هستند، تقریباً علائم 12 میلیون نفر آنقدر شدید هست که باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

اگرچه وزوز گوش در کودکان به اندازه جمعیت بزرگسال شایع است، اما کودکان معمولاً خود به خود از داشتن وزوز گوش شکایت نمی کنند. محققان معتقدند کودک مبتلا به وزوز گوش، صدای گوش را یک اتفاق طبیعی می داند، زیرا معمولاً برای مدت زمان طولانی وجود دارد. توضیح دوم در مورد این موضوع در این واقعیت نهفته است که کودک ممکن است بین تأثیر روانی وزوز گوش و اهمیت پزشکی آن تفاوت قائل نشود.

وزوز گوش در کودکان به طرز شگفت انگیزی شایع است.اغلب اشتباه می شود که وزوز گوش مسئله ای است که فقط بزرگسالان آن را تجربه می کنند. این ایده ممکن است ناشی از ارتباط قوی بین وزوز گوش و حوادثی که مخصوص بزرگسالان است مانند کاهش شنوایی مربوط به سن یا قرار گرفتن در معرض صدا در طولانی مدت باشد. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد وزوز گوش در کودکان به همان اندازه بزرگسالان شایع است.

وزوز گوش کودکان

 

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که 37٪ از کودکان 6-12 ساله با شنوایی طبیعی دچار وزوز گوش می شوند، در کودکانی که دچار کم شنوایی هستند، این رقم به 59٪ افزایش می یابد. در حالی که بسیاری از کودکان مبتلا به وزوز گوش به خوبی از پس این شرایط بر می آیند، اما برخی از آنها مشکل دارند .

وزوز گوش مداوم می تواند آزار دهنده و منحرف کننده باشد و در موارد شدید باعث پریشانی روانشناختی و اختلال در توانایی فرزند شما برای داشتن زندگی عادی می شود. خبر خوب این است که به نظر می رسد در نهایت بیشتر کودکان مبتلا به وزوز گوش خود به خود خوب می شوند. غیر معمول است که ببینیم کودکی مشکل را تا بزرگسالی همراه دارد.

کودکان می توانند حتی در سنین پیش دبستانی از وجود صداهای گوش خود آگاه شوند. ممکن است آنها بیرون نیایند و به کسی نگویند که در گوشهایشان سر و صدایی وجود دارد.

در حالی که اکثر کودکان آگاه از وزوز گوش خود مشکلی ندارند، اما برای برخی از کودکان می تواند تأثیر مهمی در وضعیت روحی و روانی آنها داشته باشد. وزوز گوش می تواند بر چگونگی ادامه تحصیل در مدرسه تأثیر بگذارد، زیرا کلاسهای پر سر و صدا یا محیط مطالعه آرام می تواند وزوز گوش را بدتر کند. وزوز گوش می تواند شنیدن یا تمرکز روی فعالیت های کلاس را دشوار کرده و پیشرفت کودکان را در مدرسه تحت تأثیر قرار دهد. کودک ممکن است از فعالیتهای عادی دوران کودکی مانند مهمانی ها یا سایر رویدادهای اجتماعی خودداری کند. حتی می توان گفت وزوز می تواند بر دوستی های کودک تأثیر بگذارد و او را منزوی کند.

 

اقدامات زیر در صورت بروز وزوز گوش در کودک پیشنهاد می شود:

 

ابتدا باید به پزشک خانواده یا متخصص اطفال مراجعه کنید. اگر کودک مشکل خاصی در گوش ندارد، مانند التهاب گوش میانی همراه با ترشحات غلیظ، ممکن است لازم باشد فرزندتان به یک متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع شود. چه درمانی ممکن است به فرزند شما ارائه شود.

اکثر افراد، از جمله کودکان، که مبتلا به وزوز گوش هستند تشخیص داده می شوند که مشکل خاصی در زمینه وزوز گوش آنها وجود ندارد. در نتیجه، هیچ دارو یا عملی خاصی برای "درمان" وزوز گوش وجود ندارد. با این حال، متخصصان پیشنهاد می کنند در مورد کودک مبتلا به وزوز گوش اقدامات زیر انجام شود:

به کودک در مورد عدم خطرناک بودن وزوز گوش اطمینان دهید:

توضیح دهید که این شرایط شایع است و آنها تنها نیستند. از پزشک خود بخواهید شرایطی را که کودک می تواند آن را درک کند، برای کودک توصیف کند. توضیح اینکه وی ممکن است در آینده از وزوز گوش خود کمتر احساس ناراحتی کند: بسیاری از کودکان برایشان مفید است که وزوز گوش را با دقت برای آنها توضیح دهند و از راه های کنترل آن آگاهی داشته باشند. این تا حدی به دلیل این مفهوم پزشکی است که به عنوان "انعطاف پذیری عصبی" شناخته می شود، در نتیجه این فرآیند، مغز کودکان قادر به تغییر پاسخ خود به انواع محرکات محیط اطراف است. اگر این مشکل با دقت مدیریت شود، وزوز گوش دوران کودکی یک مشکل جدی نیست. از مولد های صوتی استفاده کنید یا سر و صدای پس زمینه را فراهم کنید: صدا درمانی در بزرگسالان مبتلا به وزوز گوش استفاده می شود. این کار همچنین می تواند در کودکان نیز مورد استفاده قرار گیرد. هدف از صدا درمانی این است که وزوز گوش کمتر قابل توجه باشد. اگر وزوز گوش به طور منظم وجود داشته باشد، سیستم عصبی کودک می تواند با صدا درمانی، با شرایط سازگار شود. صدا می تواند محیطی باشد، مانند یک فن یا موسیقی آرامبخش در پس زمینه.

علت سوت کشیدن گوش در کودکان

 

استفاده از سمعک در صورت تایید کم شنوایی کودک ضروری می باشد:

در کودک مبتلا به وزوز گوش و کم شنوایی ممکن است  که استفاده ازسمعک باعث بهبود وزوز گوش شود. سمعک این کار را با تقویت صداهایی که ممکن است کودک شما در حالت عادی نشنود انجام می دهد و این به نوبه خود به مغز کمک می کند تا وزوز گوش خود را فیلتر کند. زور زدن برای شنیدن می تواند باعث شود مغز کودک شما، روی صداهای وزوز گوش متمرکز شود. کمک به کودک برای خوابیدن با وزوز گوش های ناتوان کننده: وزوز گوش شدید ممکن است برای بیمار جوان مشکلاتی در خواب ایجاد کند. بهترین راهکار برای اتخاذ را وقتی کودک نمی تواند بخوابد از متخصص گوش و حلق و بینی خود بخواهید. در آخر، به کودک خود برای آرامش کمک کنید. برخی از کودکان معتقدند وزوز گوش آنها هنگام استرس بدتر می شود. تکنیک های مناسب کاهش استرس را از متخصص اطفال یا پزشک خانواده بخواهید. بگذارید.

 

پرسش و پاسخ در مورد وزوز در کودکان:

  *آیا داشتن وزوز گوش در کودک نرمال می باشد؟ وزوز گوش در کودکان غیر معمول نیست. حدود یک سوم کودکان در برخی مواقع آن را تجربه می کنند، اما این وضعیت اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد به این دلیل که در برخی موارد کودک برای توصیف آنچه می شنود بسیار کوچک است یا وزوز گوش را طبیعی می داند. *وزوز گوش در چه سنی شایع تر است؟ وزوز گوش در حدود 15 درصد از جمعیت جهان گزارش شده است که بیشتر آنها بین 40 تا 80 سال سن دارند. همچنین شیوع وزوز مزمن با افزایش سن افزایش می‌یابد و در افراد 60 تا 69 سال به 14.3 درصد می‌رسد. *عوامل خطر در شروع وزوز گوش در کودکان چیست؟ کاهش شنوایی و مسائل مربوط به سلامت روان مانند اضطراب از عوامل خطر وزوز گوش محسوب می شوند. همچنین بروز عفونت های گوش میانی، پارگی پرده گوش و جرم گوش نیز می تواند از دیگر عوامل بروز وزوز گوش در کودکان در نظر گرفت. *اولین علائم وزوز گوش چیست؟

شنیدن صدا در گوش یا سر حتی در محیط ساکت می تواند به عنوان اولین علامت وزوز گوش در نظر گرفت. همچنین گاهی احساس پری یا کیپی گوش و سرگیجه نیز می تواند دیده شود.
*میزان شیوع وزوز گوش در کودکان چقدر است؟ شیوع وزوز گوش در کودکان در چندین مقاله با گزارشات بین 7.5 تا 60 درصد بیان شده است.

 

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

انجام تست های شنوایی ABR، OAE و تجویز جدیدترین سمعک های مخصوص کودکان در مرکز فراشنوا زیرنظر متخصصین کارامد انجام می شود. همچنین تست های وزوز گوش و انواع درمان های وزوز گوش(صدادرمانی، تحریک الکتریکی، ماسکر، سمعک های مخصوص وزوز گوش، ویتامین درمانی و رژیم غذایی) در این مرکز برای بیماران با وزوز گوش قابل انجام می باشد.

برای تعیین وقت با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02188949368

09105241071


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.