چگونه شنوایی نوزاد را تست کنیم؟

چگونه شنوایی نوزاد را تست کنیم؟

تست شنوایی نوزادان

چگونه شنوایی نوزاد را تست کنیم؟ در نوزادان به دلیل عدم همکاری و پاسخ مناسب نیاز به تست و آزمونی می باشد که بدون نقش داشتن کودک قادر به بدست آوردن پاسخ مناسب باشد.

در مجموع برای بررسی تمامی سیستم شنوایی نوزاد(گوش میانی، حلزون و عصب شنوایی) از چندین تست باید استفاده شود و انجام تنها یک تست برای بررسی کامل شنوایی کافی نمی باشد. این مجموعه تست شامل: تست شنوایی OAE، تست شنوایی ای بی ار(ABR)، تست شنوایی ASSR می باشد.

چگونه شنوایی نوزاد را تست کنیم؟

تست شنوایی OAE (OtoAcoustic Emissions)

یکی از تست هایی که در بدو تولد برای نوزاد در بیمارستان انجام می شود تست شنوایی OAE می باشد. این تست بدون نیاز به همکاری نوزاد مناطق حلزون یا به صورت دقیق تر سلول های مویی حلزون را بررسی و از سالم بودن آن اطلاعات مفیدی فراهم می کند. بنابراین اول تست که برای نوزاد انجام می شود تست شنوایی OAE می باشد.

تست حلزون یا تست OAE چگونه انجام می شود؟

در تست OAE با قرار دادن پروب با اندازه های مختلف در کانال گوش نوزاد و ارائه صدا به کانال گوش و در نهایت دریافت پاسخ های برگشتی از حلزون تست OAE انجام می شود.

تست OAE چگونه تفسیر می شود؟

در این تست چون به صورت غربالگری می باشد تنها پاسخ ما Pass و Fail می باشد. پاسخ Pass به معنی پاسخ نرمال و عملکرد سالم سلول های مویی در حلزون می باشد.

اما پاسخ Fail به معنی عدم پاسخ و نداشتن عملکرد مناسب در پاسخ به ارائه صدا می باشد و احتمال کم شنوایی در کودک وجود دارد. در این تست چون به صورت غربالگری می باشد میزان کم شنوایی نوزاد مشخص نمی شود و برای تعیین میزان افت شنوایی باید از تست ای بی ار استفاده شود. بنابراین تست OAE و تست ای بی ار تکمیل کننده یکدیگر برای بررسی کامل سیستم شنوایی نوزاد می باشند.

 

تست شنوایی ABR (Auditory Brainstem Response)

دومین تست شنوایی نوزاد که به بررسی عصب شنوایی می پردازد تست ای بی ار می باشد. در این تست با قراردادن الکترود بر روی پیشانی یا پشت گوشی نوزاد و ارائه صدا به ثبت پاسخ های عصب شنوایی تا سطح ساقه مغز پرداخته می شود.

تست ای بی ار چگونه تفسیر می شود؟

در این تست با بررسی امواج و دامنه آنها می توان به نرمال بودن و پاسخ صحیح پی برد. در تست ای بی ار شنوایی نرمال به منزله داشتن پاسخ در شدت 30 دسی بل می باشد و هرچه شدت از مقدار نرمال(30 دسی بل) بیشتر شود میزان کم شنوایی بیشتر می شود.

چگونه شنوایی نوزاد را تست کنیم؟

تست شنوایی ASSR (Auditory Strady State Response)

تست ASSR نیز یکی از تست های شنوایی نوزادان می باشد که می تواند در تشخیص شنوایی نرمال و کم شنوایی با درجات مختلف استفاده شود. این تست نسبت به تست ای بی ار در تشخیص کم شنوایی عمیق(کم شنوایی بیشتر از 100 دسی بل) بسیار کارامدتر می باشد.

سوال های اکثر بیماران در مورد تست شنوایی نوزاد:

بهترین زمان انجام تست شنوایی چه زمانی می باشد؟

بهترین زمان انجام تست شنوایی به ترتیب در بدو تولد(تست OAE)، یک ماهگی(تست OAE)، سه ماهگی(تست OAE و ای بی ار)، شش ماهگی(تست OAE و ای بی ار) و یک سالگی(تست ای بی ار) می باشد.

پاسخ منفی در تست غربالگری شنوایی(تست OAE) به چه معناست؟

پاسخ منفی یا Failشدن به معنی عدم پاسخ نوزاد یا آسیب در سلول های مویی حلزون و احتمال وجود کم شنوایی در نوزاد می باشد. در صورت عدم پاسخ تست حلزون، انجام تست عصب یا ای بی ار برای تخمین دقیق تر شنوایی الزامی می باشد.

توجه: گاهی در تست OAE بخصوص در بدو تولد به دلیل وجود مایع امونیوم در کانال گوش نوزاد احتمال پاسخ منفی(نبود پاسخ) وجود دارد. به همین دلیل انجام دوره ای تست شنوایی حلزون و عصب پیشنهاد می شود.

آیا انجام تنها یک تست در بیمارستان کافی می باشد؟

خیر. در بیماری نوروپاتی پاسخ حلزون(OAE) سالم و عصب شنوایی درگیر می باشد. با انجام تنها یک تست شنوایی این بیماری مشخص نمی شود. همچنین در مواردی که کودک از کم شنوایی ارثی رنج می برد ممکن است در بدو تولد شنوایی نوزاد سالم باشد و بعد از مدتی بیماری خود را نشان دهد(کودک به مرور دچار کم شنوایی شود). بنابراین انجام تست های دوره ای حلزون و عصب برای بررسی کامل سیستم شنوایی نوزاد بسیار ضروری می باشد.

در صورت عدم پاسخ کودک در بدو تولد چه کاری باید انجام شود؟

در بالا بیان شد که در بدو تولد و یا حتی یک ماهگی احتمال نبود پاسخ وجود دارد. بنابراین بدون هیچ استرس و نگرانی در 3 ماهگی، 6 ماهگی و 1 سالگی تست های دوره ای انجام شود.

کودک در پاسخ به صدای والدین و محیط اطراف عکس العمل دارد چه نیازی به انجام تست شنوایی می باشد؟

در تست های شنوایی حلزون و ای بی ار آستانه شنوایی نوزاد یا حداقل سطح شنیدن کودک مشخص می شود. در مواردی که کودک با صدای بلند از خواب بلند می شود احتمال وجود افت شنوایی ملایم وجود دارد. بنابراین این نوع پاسخ ها نمی توانند معیار دقیقی از شنوایی نوزاد را مشخص کنند.

آیا انجام تست های شنوایی نوزاد برای کودک خطری دارد؟

خیر. سطح شدت ارائه شده توسط دستگاه کالیبره شده است و همچنین سطح شدت ارائه شده هیچ آسیبی به شنوایی نوزاد وارد نمی کند.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

انجام ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان با دستگاه های جدید و به روز و همچنین ارزیابی و فعالیت بر روی وزوز گوش و تجویز انواع مدل های سمعک های نامریی و ریک در این مرکز انجام می شود.

تجویز جدیدترین مدل های سمعک همراه با درمان وزوز گوش، ارزیابی شنوایی اطفال و خدمات دیگر در کلینیک شنوایی فراشنوا انجام می شود.

برای مشاوره رایگان با متخصصین فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02188949368

09105241071

اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان:

Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.