چگونه میتوانیم از بروز کم شنوایی جلوگیری کنیم

چگونه میتوانیم از بروز کم شنوایی جلوگیری کنیم

چگونه میتوانیم از بروز کم شنوایی جلوگیری کنیم؟

راه های بی شماری برای حفظ سلامت شنوایی وجود دارد. محافظت از گوش در برابر تماس مداوم با خطر و جلوگیری از عفونت گوش قطعاً یک وظیفه اساسی است. با این حال، یک سبک زندگی سالم همراه با ورزش زیاد، رژیم غذایی متعادل و ویتامین های موثر بر شنوایی می تواند سهم مناسب خود را برای جلوگیری یا به تأخیر انداختن شنوایی داشته باشد. همچنین استفاده از محافظ های گوش، عدم استفاده از هندزفری، عدم مصرف داروهای اتوتوکسیک، عدم حضور در صداهای بلند به صورت طولانی مدت و موارد دیگر نیز بخشی از جلوگیری از کم شنوایی و وزوز گوش می باشند.

ویتامین ها در برابر کم شنوایی؟

ممکن است روزی در آینده ای نه چندان دور، فقط یک قرص بخورید تا از آسیب شنوایی پیشگیری کنید به راحتی به یک محیط پر سر و صدا بروید. آزمایشات انجام شده با خوکچه هندی نشان داد که ترکیبات خاصی از ویتامین ها و منیزیم ممکن است باعث کاهش یا حتی جلوگیری از کم شنوایی ناشی از سر و صدا شود.

  چگونه میتوانیم از بروز کم شنوایی جلوگیری کنیم

 آینده احتمالی مصرف دوزهای بالای ویتامین و منیزیم که به طور بالقوه مانع از آسیب شنوایی در اثر قرار گرفتن در معرض سر و صدا می شود، خبر خوبی برای کارگران صنعتی، کشاورزان، نوازندگان، خلبانان و سایر گروه های حرفه ای است که در معرض سر و صدای زیاد قرار دارند. این اتفاق در مورد همه کسانی که از فعالیت های پر سر و صدا در اوقات فراغت لذت می برند نیز صدق می کند. تاکنون، اثرات مفید دوزهای بالای ویتامین و منیزیم در آزمایشات با خوکچه هندی، که توسط محققان دانشگاه میشیگان در ایالات متحده انجام شده، اثبات شده است. محققان آمریکایی قبل از اینکه حیوانات مورد آزمایش در معرض سر و صدای بلند هواپیمای جت قرار بگیرند، مخلوطی از ویتامین هایA ، C و E و منیزیم را به خوکچه های هندی دادند. خوکچه هندی به مدت پنج روز دیگر پس از قرار گرفتن در معرض صدا دریافت ویتامین و مواد معدنی را ادامه داد. همچنین به سه گروه کنترل خوکچه هندی برای مدت زمان مشابه فقط منیزیم و یا فقط ویتامین داده شد و یا هیچ منیزیم و ویتامینی داده  نشد. کم شنوایی خوکچه های هندی ای که مخلوط ویتامین ها و منیزیم را دریافت کردند نسبت به گروه های کنترل کمتر شد.

اثر مفید مخلوط ویتامین ها و منیزیم نشات گرفته از آنتی اکسیدان ویتامین ها با توانایی مبارزه با رادیکال های به اصطلاح آزاد ناشی می شود. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که مواد شیمیایی و اندام های سالم بدن را تجزیه می کنند. مدت هاست دانشمندان می دانند که رادیکال های آزاد در کم شنوایی ناشی از سر و صدا نقش بسزایی دارند. آنها در هنگام تماس و پس از قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد تشکیل شده و به گوش داخلی آسیب می رسانند. لو پرل و همكارانش ویتامین را برای جلوگیری از کم شنوایی موثر و بی خطر توصیف می كنند. این سه ویتامین و منیزیم همه مواد شناخته شده و بی ضرری هستند که قبلاً در بیماری های دیگر به غیر از پیشگیری از کم شنوایی استفاده شده اند.

  درمان کم شنوایی با ویتامین D

مقادیر بالای روغن های امگا 3 و ویتامین D که به طور کلی در ماهی ها یافت می شود، مانند ماهی آزاد، ماهی تن، ماهی قزل آلا یا ساردین، ​​می تواند تأثیرات بسیار مثبتی در جلوگیری از کم شنوایی داشته باشد. مطالعات نشان داده است که بزرگسالانی که دو بار در هفته ماهی می خورند 42٪ کمتر از افرادی که ماهی نمی خورند با کم شنوایی مرتبط با سن مواجه هستند. دلیل اصلیاین است که محققان ادعا می کنند چربی های امگا 3 رگ های خونی در سیستم حسی گوش ما را تقویت می کنند. در واقع ماهی دوست گوش شماست.

مصرف منظم آنتی اکسیدان ها، به ویژه به صورت اسیدفولیک که معمولاً در اسفناج، مارچوبه، لوبیا، کلم بروکلی، تخم مرغ یا آجیل یافت می شود، می تواند خطر کاهش شنوایی را تا بیست درصد کاهش دهد. آنتی اکسیدان ها به عنوان مکمل های کم شنوایی با کاهش دادن تعداد رادیکال های آزاد که در بدن شما می چرخند، عمل می کنند که در غیر این صورت به بافت عصبی گوش داخلی شما آسیب می رسانند. به سخنان مادر خود توجه کنید: سبزیجات خود را بخورید!

  درمان کم شنوایی با ویتامین C

مشابه آنتی اکسیدان ها، ویتامین C / E به عنوان مکمل های کم شنوایی عمل می کند که رادیکال های آزاد را تحت کنترل قرار می دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. بنابراین خطر عفونت گوش را کاهش می دهد. یافتن منبع آن آسان است: مرکبات (به عنوان مثال پرتقال) و میوه ها (به عنوان مثال فلفل دلمه ای).

همچنین با نگه داشتن دوز مناسب روی یا زینک، می توانید مقاومت گوش داخلی خود را در برابر کم شنوایی مربوط به افزایش سن را افزایش دهید. این عنصر را می توان در شکلات تلخ یا صدف دریافت کرد.

کاهش شنوایی مربوط به سن می تواند تا حدی به دلیل آمینواسید هموسیستئین رخ دهد. این آمینواسید ضروری با کاهش جریان خون در گوش داخلی، مشکل شنوایی ایجاد می کند. یک مطالعه از دانشگاه سیدنی نشان داد که مردان و زنانی که سطح بالایی از هموسیستئین در خون خود دارند، به طور هشدار دهنده ای 65 درصد احتمال بیشتری دارد که دچار کم شنوایی شوند. آنجاست که اسید فولیک می تواند به ما کمک کند. اسید فولیک با کمک به بدن در تجزیه هموسیستئین، از کاهش جریان خون در گوش جلوگیری می کند.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

ارزیابی شنوایی و تعیین میزان کم شنوایی تمامی گروههای سنی و در صورت تایید میزان کم شنوایی، مشاوره و تجویز سمعک در کلینیک فراشنوا انجام می شود. برای تعیین وقت و مشاوره با متخصصین فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید: 02188949368 09105241071(مشاوره آنلاین)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.