چگونگی و نحوه برخورد با کودکان ناشنوا

چگونگی و نحوه برخورد با کودکان ناشنوا

 نحوه برخورد با کودکان ناشنوا

در این مقاله قصد داریم راجب چگونگی و نحوه برخورد با کودکان ناشنوا بپردازیم ،ناشنوایی باعث رفتار بد نمی‌شود، هرچند ممکن است به نظر برسد. کودکی که نمی‌تواند به خوبی از طریق رفتار خود ارتباط برقرار کند - دقیقاً مانند کودک شنوایی است که مهارت‌های ارتباطی او هنوز توسعه نیافته است. برای کودکی که نمی‌تواند به خوبی بشنود، یادگیری رفتار با دیگران بسیار دشوارتر است. هنگامی که مردم نمی‌توانند با کودکان ناشنوا ارتباط برقرار کنند، بچه‌ها ناامید، ناراحت یا عصبانی می‌شوند. آنها نمی‌توانند درک کنند که چرا باید کارهای خاصی را انجام دهند. لذا دانستن نحوه برقرار کردن ارتباط با کودکان ناشنوا امری مهم است. در وهله اول والدین باید توجه زیادی به چگونگی ناشنوایی کودکی که ناشنوا است یا نمی‌تواند خوب بشنود، داشته باشد. صبر و شکیبایی لازم است تا درک شود که کودک با رفتار خود با شما ارتباط برقرار می‌کند و یاد می‌گیرد که چگونه انتظارات خود را برقرار کنید. اگر هرگز با یک کودک ناشنوا یا جوان ارتباط برقرار نکرده‌اید، ممکن است در مورد نحوه انجام این کار عصبی باشید. اما نگران نباشید - آن‌قدر که فکر می‌کنید سخت نیست! درک این نکته مهم است که هر فرد ناشنوا متفاوت است - با سطوح مختلف ناشنوایی، سمعک یا کاشت، فناوری و ترجیحات ارتباطی اما نکات زیر برای برقراری ارتباط با همه کودکان ناشنوا و جوانان مفید است. چگونگی و نحوه برخورد با کودکان ناشنوا  

1. دریابید که چگونه آنها ارتباط برقرار می‌کنند

همه افراد ناشنوا از زبان نشانه انگلیسی (BSL) استفاده نمی‌کنند. هر کودک ناشنوا یا جوان یک روش ارتباطی ترجیح می‌دهند، بنابراین بدانید که آیا آنها از گفتار، BSL یا ترکیبی از هر دو استفاده می‌کنند. از آنها بپرسید که آیا آنها به هرگونه پشتیبانی ارتباطی نیاز دارند و آیا چنین است، دریابید که چه نوع و چه سطحی است.

2. توجه آنها را جلب کنید

برای جلب توجه یک کودک ناشنوا یا جوان می‌توانید موج بزنید، یک میز را بزنید یا به راحتی روی شانه آنها بزنید.

3. وقتی صحبت می‌کنید با آنها روبرو شوید

اطمینان حاصل کنید که آنها می‌توانند هنگام صحبت کردن صورت شما را به وضوح ببینند. در حالی که صحبت می‌کنید حرکت نکنید زیرا این امر باعث می‌شود کودک یا جوان بتوانند صدای لب‌های شما را بشنوند.

4- به روشنی و طبیعی صحبت کنید

کودکان و نوجوانان ناشنوا ممکن است سعی در خواندن لب داشته باشند، بنابراین آنها به شما نیاز دارند که همان‌طور که معمولاً می‌خواهید کلمات را بگویید. صحبت کردن به آرامی یا بیش از حد با صدای بلند، خواندن لب را بسیار دشوارتر می‌کند. نحوه برخورد با کودکان ناشنوا

5. دهان خود را تماشا کنید

پوشاندن دهان با دستان، غذا خوردن، جویدن آدامس یا سیگار کشیدن می‌تواند خواندن لب را بسیار دشوار کند. همچنین هر صدایی را که می‌سازید، خفه می‌کند.

6. از نشانه‌های بصری، در صورت امکان استفاده کنید

به آنچه در مورد آن صحبت می‌کنید اشاره کنید، و از استفاده از حرکات برای حمایت از ارتباطات خود خجالتی نباشید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید از کسی بپرسید که آیا آنها نوشیدن را دوست دارند، می‌توانید به لیوان خود اشاره کنید یا حرکتی نوشیدن انجام دهید.

7. روشن کنید که موضوع مکالمه چیست

اگر آنها می‌دانند که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید، آنها را آسان‌تر می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که کودک ناشنوا می‌داند چه زمانی موضوع تغییر می‌کند.
8. با صورت خود رو به نور بایستید
ایستادن در کنار یک پنجره یا در روشنایی ضعیف، خواندن لب بسیار دشوار است.
9. به نوبت صحبت کنید
مکالمات گروهی برای یک کودک ناشنوا یا جوان می‌تواند دشوار باشد. با درخواست از همه، این کار را آسان‌تر کنید تا در نوبت خود صحبت کنند و اگر می‌خواهند در آینده صحبت کنند، علامت گذاری کنند. برخورد با کودکان ناشنوا
10. سروصدای پس‌زمینه را کاهش دهید
سمعک‌ها و کاشت حلزون به تقویت صداها کمک می‌کند. این بدان معناست که شخصی که آنها را پوشیده است باید خیلی سخت روی صدای شما تمرکز کند تا آن را بر همه چیز دیگر بشنود. صداهای پس‌زمینه مانند ترافیک یا رادیو می‌تواند گوش دادن به آنها را دشوار کند. با بستن پنجره‌ها، درها و خاموش کردن دستگاه‌های خاموش، سروصدای غیرضروری را مسدود کنید.
11. گزینه‌های تلفنی
برخی از ناشنوایان می‌توانند از تلفن استفاده کنند، اما این مورد برای همه نیست. گزینه‌های دیگری مانند پیام‌رسانی متنی، واتس‌اپ یا ایمیل را در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید از یک سرویس رله ویدئویی استفاده کنید که از یک مترجم زبان علامت به عنوان دستیار رله استفاده می‌کند. این به روشی مشابه برای گپ ویدیویی کار می‌کند. شخص ناشنوا با استفاده از لینک ویدیویی زنده به یک مترجم وصل می‌شود. سپس مترجم از زبان علامت برای تفسیر بین ناشنوا و فرد شنوایی استفاده می‌کند.
12. هرگز تسلیم نشوید یا نگویید "بعداً به شما می‌گویم"
طبق تحقسقات کودکان و نوجوانان ناشنوا گفته اند که اگر کسی بگوید "بعداً به شما می‌گویم" نفرت مطلق آنهاست. آنها می‌خواهند دقیقاً مانند همسالان خود درگیر شوند، بنابراین اگر یک روش کار نکند، از بداهه نترسید. می‌توانید از طریق تلفن، ایمیل، یا قلم و کاغذ قدیمی خوب، پیامک کنید.
آنچه معلمان باید بدانند
کاهش شنوایی می‌تواند کودک را به طرز خفیف یا به روشی بسیار عمیق تحت تأثیر قرار دهد. کم شنوایی عمیق ممکن است به معنای این باشد که کودک "ناشنوا" است. بچه‌ها با کم شنوایی متولد می‌شوند و می‌توانند از طریق صدمات، عفونت‌ها یا قرار گرفتن در معرض طولانی در برابر صداهای بلند، شنوایی خود را از دست بدهند. مربیان، شنوایی شناسان (متخصصانی که مشکلات شنوایی را تشخیص داده و درمان می‌کنند) ، گفتاردرمانی، والدین و دانش آموزان مبتلا به ناشنوایی می‌توانند با هم همکاری کنند تا یک برنامه آموزشی ایجاد کنند. این ممکن است شامل راه اندازی یک برنامه آموزش فردی (IEP) یا برنامه 504 برای کمک به بچه‌ها به پتانسیل کامل خود باشد. برنامه‌ها ممکن است شامل یک دستیار یا مترجم کلاس برای کمک به ارتباطات و موارد دیگر باشد. با رشد کودک، این طرح تغییر خواهد کرد.
شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا
تجویز انواع سمعک های نامریی، داخل گوشی و پشت گوشی ریک با تکنولوژی هوشمند در مرکز فراشنوا انجام می شود. جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.